..: Jízdní řád 2018: Rakousko dopravce ÖBB :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj Kováč Vídeň — Prosincové změny v jízdním řádu v Rakousku jsou spíše kosmetické. Více změn nastane spíše ve vozovém parku či samotných nabídkách dopravce, ať už v rámci tarifu nebo služeb. Dojde k posílení regionálního provozu, v součtu vlaky ujedou o dva miliony kilometrů více, než letos. Jednotky, určené pro regionální provoz, projdou modernizací do standardu CityJet (brzy vyjde aktualita) a zdražení jízdného bude pod míru inflace, o 1,4 %. Naopak mezinárodní jízdenky čeká zlevnění.

Mezinárodní denní doprava

Poslední Vindobona minulého grafikonu už jela s rakouskou soupravu, vozy DB Česko ve velkém opouští, foto: Juraj Kováč Asi nejzajímavější novinkou je zavedení druhého páru denních vlaků z Vídně do Benátek. Oba vlaky budou vedeny nově soupravami railjet a zatímco ranní spoj pojede z Vídně v 6.25, polední bude hlavní město Rakouska opouštět ve 12.25. Zpátky budou nové spoje odjíždět z Benátek v 9.55 a v 15.55, bude tedy vytvořeno obousměrné spojení Prahy s Benátkami s jedním přestupem ve Vídni. Poslední spoj z Vídně na severní Moravu bude nově pokračovat až do Katovic, ráno bude z Katovic vyjíždět v 5.35 a do Vídně dorazí před desátou hodinou ranní. Vlaky do Maďarska, které nebudou vedeny soupravou railjet, již nebudou nabízet první třídu, půjde o rychlík Avala do Bělehradu, Lehár do Budapešti, večerní rychlík Dacia, který z Budapešti dále pokračuje do Bukurešti, a Hortobágy, který bude nově pokračovat z Budapešti až do města Záhony na hranici s Ukrajinou.

Obnovení se také dočká přímé denní spojení Vídně, Žiliny, Tater a Košic. Jeden pár vlaků IC Košice – Bratislava bude dále z Bratislavy pokračovat jako REX přes Marchegg do Vídně, přičemž souprava tohoto vlaku bude využita dále na zmíněný rychlík Vídeň – Budapešť – Debrecín – Záhony. EC Sobieski bude z polského Trojměstí veden o dvě hodiny později. Od Baltského moře vyrazí přibližně v poledne a do Vídně dorazí před 22. hodinou, v opačném směru se jeho časy nemění. Poslední významnou novinkou pak budou dva nové spoje railjet z Česka v každém směru – ráno dorazí první vlak z Prahy do Vídně už před 9. hodinou, v opačném směru pak poslední railjet opustí Vídeň až ve 21.10, jeho cílovou stanicí pak bude brněnské hlavní nádraží.

Mezinárodní noční doprava

Wien Westbahnhof usíná, ráno ho probudí první soukromý spoj, foto: Juraj Kováč Vícero změn nastane také v noční dopravě v rámci Rakouska. Začněme rušením – po devíti letech trasování vlaku Vídeň – Berlín přes ČR dochází k jeho ukončení v Praze. Zatímco ve směru z Vídně půjde o poměrně praktické spojení (jízdní doba přes osm hodin), ve směru do Vídně bude mít člověk ke spánku jen lehce přes šest a půl hodiny, což tomuto spojení nepřidává na atraktivitě. EuroNight Chopin pak bude veden v nové trase mimo Katovice, příjezd do Krakova tak bude poměrně brzký (krátce po šesté hodině ranní), naopak do Varšavy vlak dorazí až v 9.16, v opačném směru bude Varšavu opouštět před 20. hodinou a do Vídně dorazí v 6.55. Zrušeny také budou přímé vozy z Vídně do Petrohradu a Moskvy, dnes vedené jednou týdně. Do Vídně tak bude možné cestovat nově pouze vlakem Moskva – Nice a opačně.

Další změny jsou poměrně pozitivní – noční spojení Vídně a Bregenzu bude mít více zastávek mezi městy Bregenz a Feldkirch. Pozitivní zprávou na závěr pak je již dříve avizované obnovení přímého spojení Vídně a Kyjeva, po zcela nové trase přes Budapešť. Z Vídně bude vůz na vlaku Hortobágy odjíždět v 16.42 a na maďarsko-ukrajinskou hranici dorazí krátce po půlnoci. Do Lvova pak lůžkový vůz dorazí časně ráno a v Kyjevě bude odpoledne. V opačném směru bude z Kyjeva vyjíždět dopoledne, na ukrajinsko-maďarské hranici bude vůz v noci a přes Budapešť dorazí do Vídně před polednem.

Vnitrostátní dálková doprava

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Novinkou bude výměna soupravy railjet mezi spojem z Vídně do jihotyrolského Lienzu a spojem z Vídně do oblasti východních Alp (Zell am See). Zatímco dnes je spoj Vídeň – Zell am See veden jako jeden z mála z klasických vozů a spoj do města Lienz je již několik let veden soupravou railjet, od prosince bude na spoj Kitzbüheler Alpen nasazena souprava railjet, zatímco přímé spojení Vídně, Korutan a jižního Tyrolska bude tvořeno soupravou z klasických vozů. Těm se jinak nasazení příliš nemění, i nadále jde převážně o mezinárodní vlaky, spoje Vídeň – Lienz, Vídeň – Stainach-Irdning o víkendech a rychlíky z Vídně do Lince, vedené obvykle pět minut před zastávkovými railjety z Vídně do Salcburku. Novinkou bude spoj Wels – Linec – Vídeň – letiště Schwechat s příjezdem na letiště v 5.57. Odpoledně-večerní railjet Vídeň – Innsbruck s odjezdem z Vídně v 16.30 bude prodloužen do Bregenzu, kam dorazí ve 23.17. Večerní vlak z Vídně do Villachu pak bude veden zastávkově v taktu s ostatními spoji, nově tedy zastaví například ve městě Judenburg nebo Velden am Wörthersee.

Vnitrostátní regionální doprava

Westbahnhof, foto: Payus Novinkou bude celodenní hodinový takt rychlých vlaků mezi Vídní a městem St. Pölten přes stanici Tullnerfeld, tedy po vysokorychlostní trati. Pasažérům tak bude umožněno cestovat z vídeňského západního nádraží na západ Rakouska s jedním přestupem, všechny vlaky navíc budou vedeny jednotkami Siemens Desiro ML, cestujícím tak bude nově k dispozici bezdrátové připojení k internetu nebo palubní portál. Nahrazeny tak budou rychlé spoje REX200, ačkoliv jízdní doba těchto souprav bude pouze o minutu delší, než u vlaků, jedoucích o 40 km/h rychleji. Z Vídně do města St. Pölten tak budou celodenně vedeny tři rychlé spoje za hodinu, s odjezdy z vídeňského západního nádraží ve 20. minutu a s odjezdy z vídeňského hlavního nádraží ve 30. a 55. minutu. Zavedeny také budou nové regionální vlaky k posílení taktového provozu v celém Rakousku.

Vozový park

Siemens Desiro ML jako ÖBB CityJet, foto: Matouš Danielka Nasazení souprav Siemens Desiro ML na rychlé spoje Vídeň – St. Pölten bude mít pozitivní dopad i na České dráhy – 35 vozů Bmz 21.90 se tak stane nadbytečnými a je velká šance, že doplní v současnosti už 13 vozů Bmz232 Českých drah. Jisté však je, že velmi pozitivní vliv miá na rakouské cestující značka cityjet, reprezentující moderní vozový park rakouských železnic v regionální dopravě. Do standardu cityjet tak bude upraveno 60 motorových jednotek Siemens Desiro Classic a 187 souprav Bombardier Talent, podrobnosti budou zmíněny v aktualitě v následujících dnech. V průběhu příštího roku budou do regionu Voralberg nasazeny první soupravy Bombardier Talent 3, první soupravy z rámcové smlouvy na 300 jednotek. V průběhu roku pak bude zařazeno 47 nových souprav Siemens Desiro ML, jejich počet tak vzroste ze současných 98 k letošnímu prosinci na 145 k příštímu prosinci.

Tarif

Jízdné v Rakousku podraží o 1,4 %. V praxi řádově o desítky centů, například jízdenka z Vídně do Lince podraží o 40 centů. Zdražení se však bude týkat pouze standardního tarifu, nikoliv časových jízdenek, akčních nabídek anebo slevových karet Vorteilscard. Naopak mezinárodní jízdenky zlevní – z Vídně do Prahy se bude možno dopravit už od 14 eur (cca 372 Kč), základní cena jízdenek ve vlacích nightjet klesne z 39 eur na 29 eur. Nižší jízdné budou platit také motoristé, kteří využijí služeb autovlaků. Velmi praktická pak bude možnost pojištění storna jízdenky kvůli nemoci či mimořádnosti. I o této tarifní novince vyjde v následujících dnech podrobnější aktualita.

Další novinky

Rakouské železnice vyjdou vstříc potřebám cestujících a ve vlacích railjet budou nové tiché a rodinné zóny. Ty budou jasně označeny a v rodinné zóně budou na stolcích různé hry, známé z některých vozů Českých drah nebo ZSSK. Palubní portál Railnet projde inovací vzhledu a bude nabízet více možností díky propojení se službou ORF TVThek. Inovací pak prochází průběžně také prodejní automaty, jejichž systém bude vzhledově sjednocen s ostatními. Cestující tak najde shodné rozhraní pro nákup jízdenek či vyhledání spojení jak na svém počítači a notebooku, tak na automatech na jízdenky, kterých bude v inovované podobě přes tisíc. Od příštího roku začne také spolupráce mezi rakouskými drahami a společností Swiss Post. V průběhu příštího roku tak bude umožněn nákup jízdenek také na vybraných poštovních pobočkách. Novinkou bude také možnost zakoupení voucherů na jízdenky v síti některých supermarketů, např. Lidl Libro anebo Pagro.

Na závěr zbývá zmínit také start nové služby Rail & Drive, tedy sdílení osobních automobilů pod hlavičkou ÖBB. Od prosince tak bude možné si ve vybraných větších stanicích půjčit jedno ze 150 vozidel. Za půjčení bude zákazníkům účtována částka 2 eura za hodinu plus ujeté kilometry dle tarifu.

Zdroj: TZ ÖBB


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.11.2017 (21:08)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Rakousko


registrovaný uživatel kubam 
12.11.2017 (12:46)  
milloss: díky za reakci, dokonce už i ve vyhledávači DB je ten vlak psanej až do Záhřebu (před týdnem nebyl), ale rakouskej i náš zatím o spojení "neví". Teď už jsem ale klidnější, takže jsem ubytování potvrdil.

Díky pánové
10.11.2017 (22:41)  
V "regio" ešte jedna zmena. Viac vlakov Petržalka - Viedeň. Hlavne cez víkend namiesto 2 hod taktu bude opäť hodinový.
10.11.2017 (20:21)  
Komín: Pravda, ono vlastně vznikne úplně nové vozební rameno, takže vlastně přechod z Polonky na Hortobágy se konat nebude. To mi nedošlo. Jen nechápu to čarování se Sobieskim na polské straně - zrovna letos jsem se jím docela pěkně vrátil z Varšavy do Starého Mšsta u UH, abych pak pokračoval autem do Hostětína. Teď už ten čas jízdy úplně příznivý nebude.
registrovaný uživatel Komín  mail  
10.11.2017 (18:04)  
miropiro:
"Jeden pár vlaků IC Košice – Bratislava bude dále z Bratislavy pokračovat jako REX přes Marchegg do Vídně, přičemž souprava tohoto vlaku bude využita dále na zmíněný rychlík Vídeň – Budapešť – Debrecín – Záhony."
Předpokládám, že první třída i s jídelním vozem bude svěšena již v Bratislavě.
10.11.2017 (12:51)  
Vlaky do Maďarska, které nebudou vedeny soupravou railjet, již nebudou nabízet první třídu, půjde o rychlík Avala do Bělehradu, Lehár do Budapešti, večerní rychlík Dacia, který z Budapešti dále pokračuje do Bukurešti, a Hortobágy, který bude nově pokračovat z Budapešti až do města Záhony na hranici s Ukrajinou.
Zrovna ten vlak Hortobágy ale v současné době jezdí s polskými vozy, znamená to, že odvěsí první třídu ve Vídni?
10.11.2017 (11:29)  
EC 158/159 WIEN - ZAGREB bude jazdit normalne dalej. Na http://www.slo-zeleznice.si uz je vlak dostupny vo vyhladavaci az od/do Zaprešič (HR).
registrovaný uživatel kubam 
09.11.2017 (22:55)  
Diky trochu za uklidneni, tohle jsem prave taky nasel, byt jeste pred 14 dny to vyhledavac nasel normalne. Snad to bude jezdit jak ted, protoze jinak spojeni Znojmo (resp. Viden) - Zahreb je prakricky nepouzitelny. Jeste jednou diky, snad to bude zverejneno co nejdriv, pristi tyden mam platit zalohu za ubytovani pro 30 lidi :-D
editor nebo admin ŽP Adam Vanting  mail  
09.11.2017 (22:00)  
Data pravděpodobně zatím nejsou dostupná. Vyhledávače ukazují ukončení EC Croatia ve městě Dobova na hranici Slovinska a Chorvatska, ale je opravdu nepravděpodobné, že by tento spoj končil právě zde. Spojení přes noc se nemění, stejně tak by se neměl měnit ani JŘ vlaků Mimara a Sava... na druhou stranu, vyhledávač spojení do Záhřebu najde, ale Sáva ani Croatia v něm končí ve vesnici Dobova se 719 obyvateli. To se mi ale nechce věřit, že by na tom byly chorvatské železnice až tak špatně. No, v tiskové zprávě o tom nepadlo ani slovo, tak doufejme, že k ničemu takovému nedošlo. :-) Zcela jisté to bude koncem měsíce.
registrovaný uživatel kubam 
09.11.2017 (21:44)  
Dotaz na autora clanku, co zmeny ve spojeni Rakouska s Chorvatskem, resp. Vidne se Zahrebem? Ted jsem si zkusil najit spojeni, ktere jsem mel planovane vyuzit pro skupinu cestujicich a zmeny vypadaji fatalne. Pokud by bylo nejaky info, byl bych vdecny, ubytovani pro vetsi skupinu tam mam uz zarezervovane, ale abychom se tam vubec dostali.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko