..: Stoupa je zpět aneb Vlakem EC Berlín – Praha a zpět za jeden den :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

Zakoupení jízdenky a místenky v prodejním místě DB v Berlíně je hračka, čtyři a více dnů předem lze dostat i významnou slevu. Platil jsem za zpáteční jízdenku 78 eur. Obdobně jsem ve směnarně na Alexu vyměnil snadno a bez čekaní i peníze, za několik eurových bankovek jsem dostal českých korun jak se říká „peněz jako želez“ – abych mohl v Praze zaplatit MHD, taxi a dát si pořádné bramboráky, jaké v Berlíně neumějí.

V Berlíně problém nebyl. Bydlím kousek od U-Bahn, tou, v kombinaci s S-Bahn, jsem včas dojel na Hauptbahnhof (Tief), nastoupil a dle rezervace jsem usedl. Byl-li problém, pak jen a pouze z „vlastní vyplašenosti“, nic objektivního.

371.003-5, Prackovice nad Labem - Dolní Zálezly, foto: Andrew33 Vlak EC 171 jel na čas, z Berlína do Drážďan nás hbitě táhla BR 101. Na rekonstruované trati nehlučně a bez otřesů. Jen v důsledku rekonstrukce jsem to nepoznával kolem Elstewerda. V Drážďanech stroj BR 101 odstoupil a najela naše 371, zvaná „Knödelpresse“, u nás „Bastard“. I ten jel hbitě, tiše a na čas údolím Labe, přes Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem do Prahy.

Jediný fujtajxl byl nákladní vlak z cisteren stojící v Bad Schandau a bránící mi ve výhledu; k mému zděšení je tamější výpravní budova značně sešlá, dokonce zmizela i střecha nad nástupištěm u budovy. Čas nejde zastavit, ale bývalo to jaksi jiné…

„Uvítací výbor“ v Praze na hlavním nádraží byl důstojný – přátelé a hlavně můj syn. Další záležitosti byly soukromé, a to až do odjezdu zpět. Snad jen tolik – ano, po letech mne museli „domorodci“ tak trochu nasměrovat.

Jako invalida jezdím po Berlíně druhým rokem zdarma. Využívám MHD bez zjevných poblemů, zejména U-Bahn a S-Bahn. Tramvaj přednostně nízkopodlažní, autobusu se vyhýbám. Nemusím, ale činim tak. V Praze je sleva od dopravního podniku administrativně natolik náročná, že jsem ji raději ani nepožadoval. Naše (ČR) velvyslanectví v Berlíně problémy DP Praha prostě neřeší. I přesto jsem přistál včas zase na hlavním nádraží s touhou usednout v klidu v EC 170. A ejhle – tu nastal opravdový problém!

971.037-7, Praha hlavní nádraží, foto: Bno Hlavní nádraží v Praze je totiž notoricky v rekonstrukci. Na odjezdové tabuli (je jich dost, těch tabulí) je vlak, resp. jeho odjezdová kolej, zobrazen nejdříve 10 minut před odjezdem, což je arci málo. Hlášení probíhá trvale a přehled prostě není. Cestující jsou jednoduše zahlceni. K tomu žalostně málo míst k sezení v hale pro cestující hledící na odjezdové tabule. Místa se prostě nedostává. Krátký čas je zase na hraně doběhnutí na místo ve vlaku. EC 170 odjížděl toho dne z nástupiště 6, a já, chodící invalida, jsem na své místo k sezení (rezervace) dorazil v minutě plánovaného odjezdu. Řeknete – právě včas. Já vznesu odpor – bez jakékoliv rezervy, vynervován. Výpravčí (či dispečer) ve směně prostě přesouvá riziko na cestující veřejnost. Dostatečně dlouho jsem coby papaláš pracoval, abych mohl tohle prohlásit – jde jen a pouze o organizaci práce. A to jak v otázce „mist k sezení v hale“, tak i časovém předstihu zobrazení odjezdové koleje. Přijímám námitku, že věčná rekonstrukce znemožňuje místo odjezdu zobrazit na mistence (jak je zvykem u DB), ale oněch 10 minut je prostě výsměch.

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Cesta zpět v EC 170 proběhla normálně a témeř včas. Odměnou bylo, že jsme velmi hbitě projeli oblíbený Radebeul-Ost, s pohledem na „úzkou“ do Radeburgu přes Moritzburg. Jen ta drážní zařízení „úzké“ jsou zase jaksi chudší, je jich méně.

Za odměnu jsem si ještě večer nadělil v kávárničce „u Chorvata“ kafe s mlékem. Typická „ropná skvrna“ v poslední chvíli před zavíračkou – téměř za rohem od domova v Berlíně. Učinil jsem závěr: „I chodící invalida stihne za den dojet z Berlína do Prahy a zpět vlakem EuroCity.“

Dovětek týmu ŽelPage

Touto aktualitou dáváme na vědomí, že stoupa je zpět, opět na síti a můžete s ním na dálku komunikovat. Popřejme mu, ať se mu daří a ať se v přijatelném zdraví dočká nejen synovy maturity, ale i jeho graduace.

V loňském roce, když nás občasný návštěvník a stoupův kamarád Tommy upozornil, že je na tom stoupa finančně špatně, že on mu posílá poukázky do REWE, aby si mohl nakoupit jídlo, jsme vyhlásili sbírku pro stoupu. Sitauce se stabilizovala, stoupovi začal chodit německý důchod a na dobré cestě je i ten český. Vám všem, kteří jste přispěli, patří naše velké poděkování, že jste otevřeli svoji peněžnku. Máte dobré srdce! Tímto končíme „sbírku stoupa“. Ještě jednou – díky!


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 26.5.2016 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže ŽelPage

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Komín  mail  
26.05.2016 (14:28)  
Stoupa: 0,5 litru balené vody je standard u CD ve všech vlacích EC (možná i IC) pro všechny cestující 1. třídy bez ohledu na teplotu, dále má každý cestující v 1. třídě vlaku vyšší kategorie k dispozici denní tisk.
Jinak s pristavovanim zejména vlaku č. 170 mám velmi negativní zkusenosti, psal jsem i stížnost na ČD. Jednou, když jsem na tento vlak čekal, nástupiště bylo nahlaseno velmi pozdě, navíc vlak byl nahlášen na celé šesté nastupiste, nicméně přijel jen k severnímu sektoru (osmivozova souprava v silné dny zabere nastupiste celé, ale sedmivozova zabere jen polovinu), načež celý dav, po svižné chůzi na nastupiste, byl nucen k úprku do severní části, neboť do odjezdu zbyvalo již jen pár minut. Kvůli pozdnimu pristaveni a dlouhému nastupování davů cestujících vlak získal zcela zbytečné 5-ti minutové zpoždění.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
26.05.2016 (12:51)  
pro JKml:

dekuju, taky jsem si na uklidnenou koupil po dlouhe dobe model H0 Desiro VVO :-)
registrovaný uživatel JK ml. 
26.05.2016 (12:09)  
Tchán je špatný na oči ZTP-P....pro člověka co celej život makal....to je tak strašně nedústojné,"všechno to a to ještě pane musíte tohle a támhle, potřebuju to lejstro a tamto razítko a pak budete jezdit zadarmo"...atd... Praha hln je chaos i na mě co jsem v Praze žil 25 let a teď se přijedu podívat jednou "za uherák". Natož pro starší, méně pohyblivé lidi, to je holý fakt...Dálková a příměstská doprava by se měla nějak (nevím jak) na tom nádru jednou provždy striktně oddělit....Tak stoupo, a teď jedna na přilepšenou z dob, kdy dráha byla drahou a řídili ji páni železničáři :-) :-):-)
https://www.youtube.com/watch?v=Zr-Byg8Szic
registrovaný uživatel stoupa  mail  
26.05.2016 (11:23)  
Kýžený dodatek:

Dne 14.5.2016 jsem cestu absolvoval znovu. Krom toho, že vlak jel "na čas" a stroje DB i CD případná drobná zpoždění na příjezdu vždy krátily, stojí za zmínku, že zřejmě s ohledem na venkovní teplotu, každý cestujicí 1.třidy obdržel od pruvodčího zdarma 1/2 litru neperlivé balené vody z CR. Přišlo mi to vhod na podporu "pitného režimu". Němci se divili převelice.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
26.05.2016 (11:09)  
Dekuji vsem, co mi pomohli. Bylo mi ouzko, ted jsem ivalidni duchodce, a je mi "hej". Od konce ledna 2016 i formalne, jen jsem na to administrativni reseni cekal skoro dva roky. A urcire vyrovnani mam jeste dostat, zpetne od leta 2014. To mi hlava, pravda, nebere. Nicmene DEKUJI Vsem, co to vymysleli, zejmena pak v CR a ZelPage "administrovali".
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko