..: Stoupa je zpět aneb Vlakem EC Berlín – Praha a zpět za jeden den :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

Zakoupení jízdenky a místenky v prodejním místě DB v Berlíně je hračka, čtyři a více dnů předem lze dostat i významnou slevu. Platil jsem za zpáteční jízdenku 78 eur. Obdobně jsem ve směnarně na Alexu vyměnil snadno a bez čekaní i peníze, za několik eurových bankovek jsem dostal českých korun jak se říká „peněz jako želez“ – abych mohl v Praze zaplatit MHD, taxi a dát si pořádné bramboráky, jaké v Berlíně neumějí.

V Berlíně problém nebyl. Bydlím kousek od U-Bahn, tou, v kombinaci s S-Bahn, jsem včas dojel na Hauptbahnhof (Tief), nastoupil a dle rezervace jsem usedl. Byl-li problém, pak jen a pouze z „vlastní vyplašenosti“, nic objektivního.

371.003-5, Prackovice nad Labem - Dolní Zálezly, foto: Andrew33 Vlak EC 171 jel na čas, z Berlína do Drážďan nás hbitě táhla BR 101. Na rekonstruované trati nehlučně a bez otřesů. Jen v důsledku rekonstrukce jsem to nepoznával kolem Elstewerda. V Drážďanech stroj BR 101 odstoupil a najela naše 371, zvaná „Knödelpresse“, u nás „Bastard“. I ten jel hbitě, tiše a na čas údolím Labe, přes Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem do Prahy.

Jediný fujtajxl byl nákladní vlak z cisteren stojící v Bad Schandau a bránící mi ve výhledu; k mému zděšení je tamější výpravní budova značně sešlá, dokonce zmizela i střecha nad nástupištěm u budovy. Čas nejde zastavit, ale bývalo to jaksi jiné…

„Uvítací výbor“ v Praze na hlavním nádraží byl důstojný – přátelé a hlavně můj syn. Další záležitosti byly soukromé, a to až do odjezdu zpět. Snad jen tolik – ano, po letech mne museli „domorodci“ tak trochu nasměrovat.

Jako invalida jezdím po Berlíně druhým rokem zdarma. Využívám MHD bez zjevných poblemů, zejména U-Bahn a S-Bahn. Tramvaj přednostně nízkopodlažní, autobusu se vyhýbám. Nemusím, ale činim tak. V Praze je sleva od dopravního podniku administrativně natolik náročná, že jsem ji raději ani nepožadoval. Naše (ČR) velvyslanectví v Berlíně problémy DP Praha prostě neřeší. I přesto jsem přistál včas zase na hlavním nádraží s touhou usednout v klidu v EC 170. A ejhle – tu nastal opravdový problém!

971.037-7, Praha hlavní nádraží, foto: Bno Hlavní nádraží v Praze je totiž notoricky v rekonstrukci. Na odjezdové tabuli (je jich dost, těch tabulí) je vlak, resp. jeho odjezdová kolej, zobrazen nejdříve 10 minut před odjezdem, což je arci málo. Hlášení probíhá trvale a přehled prostě není. Cestující jsou jednoduše zahlceni. K tomu žalostně málo míst k sezení v hale pro cestující hledící na odjezdové tabule. Místa se prostě nedostává. Krátký čas je zase na hraně doběhnutí na místo ve vlaku. EC 170 odjížděl toho dne z nástupiště 6, a já, chodící invalida, jsem na své místo k sezení (rezervace) dorazil v minutě plánovaného odjezdu. Řeknete – právě včas. Já vznesu odpor – bez jakékoliv rezervy, vynervován. Výpravčí (či dispečer) ve směně prostě přesouvá riziko na cestující veřejnost. Dostatečně dlouho jsem coby papaláš pracoval, abych mohl tohle prohlásit – jde jen a pouze o organizaci práce. A to jak v otázce „mist k sezení v hale“, tak i časovém předstihu zobrazení odjezdové koleje. Přijímám námitku, že věčná rekonstrukce znemožňuje místo odjezdu zobrazit na mistence (jak je zvykem u DB), ale oněch 10 minut je prostě výsměch.

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Cesta zpět v EC 170 proběhla normálně a témeř včas. Odměnou bylo, že jsme velmi hbitě projeli oblíbený Radebeul-Ost, s pohledem na „úzkou“ do Radeburgu přes Moritzburg. Jen ta drážní zařízení „úzké“ jsou zase jaksi chudší, je jich méně.

Za odměnu jsem si ještě večer nadělil v kávárničce „u Chorvata“ kafe s mlékem. Typická „ropná skvrna“ v poslední chvíli před zavíračkou – téměř za rohem od domova v Berlíně. Učinil jsem závěr: „I chodící invalida stihne za den dojet z Berlína do Prahy a zpět vlakem EuroCity.“

Dovětek týmu ŽelPage

Touto aktualitou dáváme na vědomí, že stoupa je zpět, opět na síti a můžete s ním na dálku komunikovat. Popřejme mu, ať se mu daří a ať se v přijatelném zdraví dočká nejen synovy maturity, ale i jeho graduace.

V loňském roce, když nás občasný návštěvník a stoupův kamarád Tommy upozornil, že je na tom stoupa finančně špatně, že on mu posílá poukázky do REWE, aby si mohl nakoupit jídlo, jsme vyhlásili sbírku pro stoupu. Sitauce se stabilizovala, stoupovi začal chodit německý důchod a na dobré cestě je i ten český. Vám všem, kteří jste přispěli, patří naše velké poděkování, že jste otevřeli svoji peněžnku. Máte dobré srdce! Tímto končíme „sbírku stoupa“. Ještě jednou – díky!


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 26.5.2016 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže ŽelPage

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
28.05.2016 (17:41)  
Řešení je jednoduché z ciziny:
Doplnit informační tabule do podchodů a na nástupiště ke vstupům do podchodů. Časem to udělat on-line propojené s vlaky, aby člověk při výstupu z vozu již na malém infopanelu u dveří ve voze viděl přípoje a nástupiště. Když není vůz vybaven, provede hlášení četa vlaku, jako například u OBB.
Dále provést zjednodušení podávaných informací, tzn. zrušit čísla nástupišť a čísla kolejí, nově číslovat pouze nástupištní hrany. Jedno číslo je lepší než dvě, ať je historie jakákoliv (analogie s archaickým číslováním vozů ČD).
Pravidelná nástupiště a případné hlášení změn nástupišť není vhodné pro kapacitně vytížené stanice, kterých je u nás hodně na hlavních tratích.
28.05.2016 (19:05)  


:-) Zirecku, bez ohledu na me slovickareni o vcasnosti informace, tohle, nebezpecne zavani tim, ze navrhujete, aby se na draze zase pracovalo ?!? Aby nedoslo k nedorozumeni - s tim mohu jenom souhlasit.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
28.05.2016 (10:07)  
Radek Papež: Ono nejde ani o ten systém jak píši on v základu už je. I já co jezdím do Prahy pravidelně teprve druhým rokem vím, kde co hledat a málo kdy jdu špatně. On jde pak o ten celkový přínos, který by podle mě v současném stavu byl právě opačný toho, co chcete docílit. Vy přemýšlíte v základu o tom jak zajistit aby měl cestující na přechod k nástupišti více než deset minut, já jsem se pozastavil nad tím, proč tomu tak zatím není a našel jsem věc systémovou. Tohle nemá příliš řešení. Jedna z mála doopravdy asi účinných řešení by byl zrychlovač cestujících aby i pomalejšímu člověku 10 minut stačilo. Tzn. Posuvné chodníky kupříkladu. Změřit po které nástupiště, lze do deseti minut pohodlně dojít a pak do druhé části doprostřed vyústit travelátor. To řeším něco maličko jiného. Řešit samotné nástupiště půjde možná za 5 let. Až si trochu sedne železnice až se do ní přestane bušit (Úvaly, Ústí, Olomouc) a koridor začne být obsazen jen přiměřeně. Článek o jeho obsazenosti vyšel v nedávných dobách.
28.05.2016 (13:24)  


Sorry za prodleni, byl jsem si nakoupit a dal si kafe.

Cestujici je zakaznik a SZDC je sluzba. Aneb, jak pravil muj US vlastnik: "If not one is responsible, no-one is responsible". Tady neni moc moznosti. Hejbat se musi SZDC, ne cestujici.

System se dela na pravidlo. Zpozdeni je bezna provozni udalost a tuto necht SZDC resi. System necht je nadrizen nahodile udalosti. V opacnem pripade vznika chaos a ten zpusobuje bordel.

Lehce mne zarazilo a vydesilo trzeni: "... nástupiště půjde možná za 5 let. Až si trochu sedne železnice... " Draha je tu jen asi 180 let - je ze zeleza a jiz si chce sednout? A co ten nebohy cestujici, nebo obcan? Muze-li, pujde na Autobus nebo gumokol.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
28.05.2016 (10:01)  
Prosím, opusťme drážní dogma §1 („nikdy se to tak nedělalo“). Jsem přesvědčen, že v případě zavedení předem daných nástupišť pro každý vlak (tedy lépe pro každou linku, aby např. R do Hradce Králové jezdily vždy ze stejného nástupiště) do toho vneseme alespoň nějaký pořádek. A nemyslím si, že by k mimořádným změnám nástupiště mělo docházet nějak často, snad jen v případě fakt velkých průserů.

V linkové dopravě (myšleno autobusy) jde o léty prověřený systém, tak proč by nemohla železnice? A ano, jsem si vědom rozdílu mezi silniční a železniční dopravou, jen si prostě myslím, že éra „cestující je povinen“ už dávno skončila.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
28.05.2016 (9:52)  
No a to by Vám nevadilo? Hlášení mimořádné změny nástupiště. Ne... Tohle podle mého není cesta správným směrem. Systém "danných nástupišť" je a drží se... To co není, je zveřejnění tohoto pro normální cestující, což je asi jediná šance jak v tom udržet alespoň nějaký pořádek. Nevím jestli by cestující měli přínos, kdyby se jim místo hlášení, R 949 ve směru Hradec Králové pravidelný odjezd v 17:11 bude přistaven k nástupišti 7. pomohlo v podobný čas hlášení Věnujte prosím pozornost tomuto hlášení, hlásím změnu nástupiště rychlík číslo 949 ve směru Hradec Králové pravidelný odjezd bude mimořádně přistaven k nástupišti číslo 7. Nevím nevím, rozdíl v tom vidím nepatrný. Jen, že by se dav cestujících na onen spoj rozdělil, jeden by čekal v hale asi velká většina a druhý menší by čekal na předpokládaném nástupišti a pak by se srazily v tubusu podchodu, kde by v těch 10 minutách se snažily naráz přemístit třeba 3, 4 dvojce skupin jdoucí na jeden spoj.

A jedna drobnost zpožděný nejezdí jen vlaky končící, dost často jezdí zpožděný dokonce vlaky výchozí. Oni jsou totiž zpravidla nějaké vazby. S tím kruhem by jste měl skoro pravdu, ale to by museli mít tyto dvě věci nějakou vazbu. Oni ty vlaky zpravidla nejezdí zpožděný jen tak. A zpravidla nebývá na vinně ani výpravčí SŽDC v Praze, který se snaží pravděpodobně udělat vše co nejlépe to jde, aby i zpožděným vlakům nepřidával další. (O tom, že je to člověk se snad bavit nemusíme - tudíž i on může udělat něco ne zcela nejlépe a nebo třeba i nevhodně pro danou situaci)

Právě to, že soupravy kvůli nedostatku místa musejí jezdit i při celkem krátkých pobytech (do 45 minut) na úklid někam jinam (Vršovice, Libeň) zaviňuje hodně z problémů. Mimochodem ono furt předpokládáme optimální podmínky, reálné jsou ještě o dost jinačí.
28.05.2016 (9:35)  
Honnzok: 15 minut je málo
Tak to by me zajimalo, kolik maj na jeden vlak ty rakousky, nemecky a snad i dalsi nadrazi...
Jenom hledate duvody proc to nejde. Kdyz bude mit vlak 10 minut zpozdeni, tak to jeste neznamena, ze na jeho koleji bude obsazeno. A kdyz bude, tak bude treba volno u druhy hrany stejnyho nastupiste. A kdyz nebude volno ani tam, tak se holt zahlasi mimoradna zmena nastupiste. To se neda nic delat. Navic ten zpozdenej vlak bude (jak pise R.U.R) na 90 % vlak koncici v Praze. A u vlaku koncicich neni az takovej problem, kdyz mimoradne prijedou na jiny nastupiste.

Navic - ta Vase argumentace zpozdenim (krom toho ze to je drzost :-)) je argumentace kruhem: Vlaky jezdej zpozdeny => na draze je bordel => vlaky jezdej zpozdeny =>...
28.05.2016 (7:00)  
stoupa: Jen ze zvedavosti: jezdi na te trase na nemecke strane casto/vzdy BR101? Co se tam vyskytuje jeste dalsiho, jestli se muzu zeptat? Maximalni rychlost Berlin-Dresden je 160, vite, jake je tam zapezpeceni (pouze PZB ci i LZB/neco vic)?
28.05.2016 (8:15)  


Jezdi BR 101 pravidelne, na zaskok BR 120. nebo pronajaty Taurus.
Zabezpecovacku neznam, nebadam. Ja slouzil na (elektro)mechanice a tu taky modeluju.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
28.05.2016 (0:18)  
Bartik009: a jste v prd.... jelikož 15 minut je málo. A vychází to přesně na Stoupu zmíněných 10 minut. (než vlak skutečně odjede než se uvolní kolejový obvod, než se postaví nová vlaková cesta, než se proláme souprava) a pevně danné nástupiště IHMO nevidíte jste slepý? Stačí 10 minutová sekera jednoho spoje a je Vám systém k prdu...
28.05.2016 (4:09)  


delam jen to, co (snad) umim .... :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.05.2016 (20:30)  
pro JKml:

Tak teda trochu te latiny na odlehcenou (je to fakt nadnarodni) - odposlechnuto:

1) Vlaku neznala cesujici:
"Pani pokladni, ja chci jet za sestrou do Horni Dolni. Kdy mne to jede? - a chuderu pokladni vezou....

2) Pokladni fixovana na SW (program)

"Dobry den, pani pokladni. Chci je z A do B dne xxx, vlakem EC XX1 a zpet tehoz dne vlakem EC XXO. 2. trida, rezervace, misto v ulicce."
Pohledna pokladni se pta: "A v Kolik chcete jet?" Pouceny zakaznik ucini pokus: "Rekl jsem Vam cislo vlaku a den, - kdy to jede a odkud mi snad povite Vy!"
Pokladni opaci: "Ale ja to mam tady v programu jinak - tak v kolik chcete jet?"
A pro zmenu vezou do spitalu zakaznika

Prisaham, oboji jsem zazil u renomovanych "narodnich prepravcu" V Praze i Berline... :)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
27.05.2016 (20:19)  
Hlavák taky doplácí na to, že tam 90% vlaků začíná či končí. Kdyby jen projížděly, tak maj pobyt pár minut a zase vykliděj kolej pro další vlak. Takhle tam zavázej dlouho, a navíc pak často zatahujou ve stejnym směru odkud přijely a tak se za ně nedá postavit další vlak a zbytečně ubíraj kapacitu. Vezměte si situaci, kdy teď vlak přijede, vyloží lidi, pak zatáhne na ONJ, pak zase zatáhne zpátky, naloží a odjede. Kdyby měl rovnou obrat (nebo aspoň průjezd), tak se ušetří spousta času.
Kdyby vlaky nekončily na hlaváku, ale projely a končily na Libni, na Smíchově, na Vršovicích, na Vysočanech... tak tam by až tak nezavázely, pač hlavák je jeden zatímco tadytěch nádraží je vícero.
A kdyby jim vycházely dlouhý obraty, tak klidně můžou udělat obrat na nějaký příměstský lince, třeba do Úvalů nebo do Řevnic, a ušetřilo by se ještě víc kapacity.
27.05.2016 (20:41)  


muj CFO spravne rikal: "Planovani neni socialisticka vymozenost, ale kapitalisticky vynalez"

Aneb prvni projekty "Noveho Spojeni" jsou z 20. let minuleho stoleti, starsi, nez Nuselsky most. (viz casopis Zeleznicar). O prujezdu a otoci nekde jinde se psalo, mluvilo a ... Asi bylo malo casu.
registrovaný uživatel JK ml. 
27.05.2016 (19:26)  
Přátelé copak olomouc (zde bych řekl pozitivum oddělení provozu po 270 z 2 nástupiště jako všude již na korytě 270 standardně mezi 2 a 3 nástupiště s provozem pavostanným :-)... Copak ostrava svinov ale což takhle jmelí :-) z.B. Česká Lípa, ty tříminutové přestupy :-) "Na třetí koleji před nádražní budovou vlevo je připraven odjezdu, urychleně přestupujte na libereckém nástupišti na druhé koleji vpravo je k odjezdu připraven :-) ...a Plzeň to bývala dříve doslova lahůdka, teď v poslední době jsem neměl ještě příležitost posoudit pokrok....Kladno, Rakovník=shluk nejrůznějších kufrů a regionov atd. A dodnes pamatuju historické již z hln páteční odjezdy 17.28 Sp směr Turnov a z vedlejší koleje 17.30 Sp směr Trutnov oboje Hydra + 2x Bp :-) "Pane průvodčí my potřebujeme do Hrubé Skály :-) :-) Nebo i stanice typu pitomý Straškov (tam teda spíš bývalo),Blatná, Volary mimo sezonu kufry kufry regionovy nebo od pohledu podivně slátané soupravy....včil při doběhnutí s vylazeným jazykem nebo přestupu ze zpožděného vlaku mudruj :-) :-) Pro špatně pohyblivého staršího je tohle všechno velký problém....
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko