Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.
Zakoupení jízdenky a místenky v prodejním místě DB v Berlíně je hračka, čtyři a více dnů předem lze dostat i významnou slevu. Platil jsem za zpáteční jízdenku 78 eur. Obdobně jsem ve směnarně na Alexu vyměnil snadno a bez čekaní i peníze, za několik eurových bankovek jsem dostal českých korun jak se říká „peněz jako želez“ – abych mohl v Praze zaplatit MHD, taxi a dát si pořádné bramboráky, jaké v Berlíně neumějí.
V Berlíně problém nebyl. Bydlím kousek od U-Bahn, tou, v kombinaci s S-Bahn, jsem včas dojel na Hauptbahnhof (Tief), nastoupil a dle rezervace jsem usedl. Byl-li problém, pak jen a pouze z „vlastní vyplašenosti“, nic objektivního.
Vlak EC 171 jel na čas, z Berlína do Drážďan nás hbitě táhla BR 101. Na rekonstruované trati nehlučně a bez otřesů. Jen v důsledku rekonstrukce jsem to nepoznával kolem Elstewerda. V Drážďanech stroj BR 101 odstoupil a najela naše 371, zvaná „Knödelpresse“, u nás „Bastard“. I ten jel hbitě, tiše a na čas údolím Labe, přes Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem do Prahy.
Jediný fujtajxl byl nákladní vlak z cisteren stojící v Bad Schandau a bránící mi ve výhledu; k mému zděšení je tamější výpravní budova značně sešlá, dokonce zmizela i střecha nad nástupištěm u budovy. Čas nejde zastavit, ale bývalo to jaksi jiné…
„Uvítací výbor“ v Praze na hlavním nádraží byl důstojný – přátelé a hlavně můj syn. Další záležitosti byly soukromé, a to až do odjezdu zpět. Snad jen tolik – ano, po letech mne museli „domorodci“ tak trochu nasměrovat.
Jako invalida jezdím po Berlíně druhým rokem zdarma. Využívám MHD bez zjevných poblemů, zejména U-Bahn a S-Bahn. Tramvaj přednostně nízkopodlažní, autobusu se vyhýbám. Nemusím, ale činim tak. V Praze je sleva od dopravního podniku administrativně natolik náročná, že jsem ji raději ani nepožadoval. Naše (ČR) velvyslanectví v Berlíně problémy DP Praha prostě neřeší. I přesto jsem přistál včas zase na hlavním nádraží s touhou usednout v klidu v EC 170. A ejhle – tu nastal opravdový problém!
Hlavní nádraží v Praze je totiž notoricky v rekonstrukci. Na odjezdové tabuli (je jich dost, těch tabulí) je vlak, resp. jeho odjezdová kolej, zobrazen nejdříve 10 minut před odjezdem, což je arci málo. Hlášení probíhá trvale a přehled prostě není. Cestující jsou jednoduše zahlceni. K tomu žalostně málo míst k sezení v hale pro cestující hledící na odjezdové tabule. Místa se prostě nedostává. Krátký čas je zase na hraně doběhnutí na místo ve vlaku. EC 170 odjížděl toho dne z nástupiště 6, a já, chodící invalida, jsem na své místo k sezení (rezervace) dorazil v minutě plánovaného odjezdu. Řeknete – právě včas. Já vznesu odpor – bez jakékoliv rezervy, vynervován. Výpravčí (či dispečer) ve směně prostě přesouvá riziko na cestující veřejnost. Dostatečně dlouho jsem coby papaláš pracoval, abych mohl tohle prohlásit – jde jen a pouze o organizaci práce. A to jak v otázce „mist k sezení v hale“, tak i časovém předstihu zobrazení odjezdové koleje. Přijímám námitku, že věčná rekonstrukce znemožňuje místo odjezdu zobrazit na mistence (jak je zvykem u DB), ale oněch 10 minut je prostě výsměch.
Cesta zpět v EC 170 proběhla normálně a témeř včas. Odměnou bylo, že jsme velmi hbitě projeli oblíbený Radebeul-Ost, s pohledem na „úzkou“ do Radeburgu přes Moritzburg. Jen ta drážní zařízení „úzké“ jsou zase jaksi chudší, je jich méně.
Za odměnu jsem si ještě večer nadělil v kávárničce „u Chorvata“ kafe s mlékem. Typická „ropná skvrna“ v poslední chvíli před zavíračkou – téměř za rohem od domova v Berlíně. Učinil jsem závěr: „I chodící invalida stihne za den dojet z Berlína do Prahy a zpět vlakem EuroCity.“
Dovětek týmu ŽelPage
Touto aktualitou dáváme na vědomí, že stoupa je zpět, opět na síti a můžete s ním na dálku komunikovat. Popřejme mu, ať se mu daří a ať se v přijatelném zdraví dočká nejen synovy maturity, ale i jeho graduace.
V loňském roce, když nás občasný návštěvník a stoupův kamarád Tommy upozornil, že je na tom stoupa finančně špatně, že on mu posílá poukázky do REWE, aby si mohl nakoupit jídlo, jsme vyhlásili sbírku pro stoupu. Sitauce se stabilizovala, stoupovi začal chodit německý důchod a na dobré cestě je i ten český. Vám všem, kteří jste přispěli, patří naše velké poděkování, že jste otevřeli svoji peněžnku. Máte dobré srdce! Tímto končíme „sbírku stoupa“. Ještě jednou – díky!
Stress je neprijemny Faktor, otazka je, kdo tu pro koho je. A mame na vybranou - zamestanec SZDC, nebo cestujici? :-)
Je to stejné jako když čtu jak žluté vlaky zdržují pendolíno, a mi se v posledním měsíci stálo 2x že pendolíno jednou zdržel modrý vlak a jednou červený vlak. Takže si myslím, že na barvě vlaku nezáleží a že je to taky v lidech.
A na závěr trochu žertu:
Cestující bohužel v poslední době něchtěj moc číst...
10 minut není výsměch, ale ocela dobrý standard, v Brně hl.n. to mnohdy tolik není (stane se, že se tam na jedné koleji během deseti minut vymění i tři soupravy).
Možná problém se čtením mají pouze v Praze. V Brně je to většinou daleko dříve. Naposled včera bylo u vlaku na Ostravu s odjezdem 17.02 oznámeno už v 16:20 že pojede z 2hého a 2. koleje. A 20 minut je téměř vždycky.
V Ostravě napíšou aspoň nástupiště a to je nejmíň půl hoďky. Kolej je oznámena později, ale to stačí udělat pouze čelem vlak. Ale je pravda, že v OV vlaky na Přerov jely z jiného nástupiště než 3. před několika lety...
Brno jsem shodne popsal "o patro nize", OV tak dobre neznam.
V Praze chci jen vcasny a dusledny vykon funkce zamestance SZDC. To snad jako obcan i cestujici smim.
10 minut není výsměch, ale ocela dobrý standard, v Brně hl.n. to mnohdy tolik není (stane se, že se tam na jedné koleji během deseti minut vymění i tři soupravy).
A onech 20 minut na hl.n.v Praze je taky OK. System neohybam, ohybam jen lidi - zamestance SZDC.
Stoupa: A jste si jist, že tam těch 5-10 minut před nestál předcházející spoj? Cesta z Vršovic někdy otázka několika minut, bývá v poslední době otázka desítek.... Není vyjímkou, že vlaky stojí v tunelech a posuvají se těsně před odjezdem po uvolnění. R do Luhačovic
/Vsetína jsou toho dobrým důkazem. Ty rychlíky jsou na nástupišti čím dál častěji 5-8 minut před odjezdem a to téměř hned po tom co odjel předchozí vlak...
Jediná naděje je podstavit větší hlavní nádraží pak se s tím možná bude dát něco dělat. Dokud se musí jezdit s osobákama z Berouna, Mladé Boleslavi, Vranného n. Vlt., Úval (Horních Počernic), Benešova ke stejným peronům jako s EC, IC, R tak to prostě bude fungovat omezeně.... Chtělo by to ještě jedno patro, možná větší než 7 nástupišt někam k metru a pak se tam teoreticky vejdou i vlaky z Masaryčky a budeme mít centrální nádraží.
Jde o to vcas a spravne "to" oznamit cestujicim. To je veci SZDC, od nichz ocekavam, ze take ponese rizika s tim spojena a nebude je prenaset na obcany. Tak jako kraceni zpozdeni na odjezdu provede fira, ale je to odpovednost SZDC. Jako dnes -kdy EC 170 byl na odjezdu nejmene 8 minut opozden, v Ústi vcas. Paradoxne, v obou pripadech je odpovedny stat. A cedule? Ty za to opravdu nemohou. To same umel i Pragotron... :-)
Hlavní průšvih je to, že hlavní nádraží je zkrátka malé. Sotva stačí s vypětím sil, když je provoz v normálu, stačí pár větších seker a už je zasekáno. Cestující bohužel v poslední době něchtěj moc číst, to znamená, že vlak lze zveřejnit až v momentě, kdy tam už je či tam nic jiného nejede. Pokud by to udělali, tak, že by tam dali nástupiště dopředu a vláček by byl třeba až 3. v pořadí většina by jich vlezla do prvního a divila by se, že jedou špatně. To samé teď dělají, když přijíždějí včas hradecké rychlíky. Také souprava přijede a nástupiště se rozsvítí, až 10 minut před odjezdem, to je zas třeba s ohledem na rychlý úklid. Divil by jste se kolik lidí si už spletlo Hradecké rychlíky s těmi do Brna via Havlíčkův Brod... Jen já jsem jich potkal minimálně 20 za rok
Netusim, 1. tridou jsem jel jen proto, ze nebylo misto v 2. tride. A ja musel. Piti vody znam s ohledem na teplotu a "Zakon" o pitnem rezimu.
A dekuji za podporu o nevkusnem pristavovani vlaku EC 170, predpikladam, nejen.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.