..: Stoupa je zpět aneb Vlakem EC Berlín – Praha a zpět za jeden den :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

Zakoupení jízdenky a místenky v prodejním místě DB v Berlíně je hračka, čtyři a více dnů předem lze dostat i významnou slevu. Platil jsem za zpáteční jízdenku 78 eur. Obdobně jsem ve směnarně na Alexu vyměnil snadno a bez čekaní i peníze, za několik eurových bankovek jsem dostal českých korun jak se říká „peněz jako želez“ – abych mohl v Praze zaplatit MHD, taxi a dát si pořádné bramboráky, jaké v Berlíně neumějí.

V Berlíně problém nebyl. Bydlím kousek od U-Bahn, tou, v kombinaci s S-Bahn, jsem včas dojel na Hauptbahnhof (Tief), nastoupil a dle rezervace jsem usedl. Byl-li problém, pak jen a pouze z „vlastní vyplašenosti“, nic objektivního.

371.003-5, Prackovice nad Labem - Dolní Zálezly, foto: Andrew33 Vlak EC 171 jel na čas, z Berlína do Drážďan nás hbitě táhla BR 101. Na rekonstruované trati nehlučně a bez otřesů. Jen v důsledku rekonstrukce jsem to nepoznával kolem Elstewerda. V Drážďanech stroj BR 101 odstoupil a najela naše 371, zvaná „Knödelpresse“, u nás „Bastard“. I ten jel hbitě, tiše a na čas údolím Labe, přes Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem do Prahy.

Jediný fujtajxl byl nákladní vlak z cisteren stojící v Bad Schandau a bránící mi ve výhledu; k mému zděšení je tamější výpravní budova značně sešlá, dokonce zmizela i střecha nad nástupištěm u budovy. Čas nejde zastavit, ale bývalo to jaksi jiné…

„Uvítací výbor“ v Praze na hlavním nádraží byl důstojný – přátelé a hlavně můj syn. Další záležitosti byly soukromé, a to až do odjezdu zpět. Snad jen tolik – ano, po letech mne museli „domorodci“ tak trochu nasměrovat.

Jako invalida jezdím po Berlíně druhým rokem zdarma. Využívám MHD bez zjevných poblemů, zejména U-Bahn a S-Bahn. Tramvaj přednostně nízkopodlažní, autobusu se vyhýbám. Nemusím, ale činim tak. V Praze je sleva od dopravního podniku administrativně natolik náročná, že jsem ji raději ani nepožadoval. Naše (ČR) velvyslanectví v Berlíně problémy DP Praha prostě neřeší. I přesto jsem přistál včas zase na hlavním nádraží s touhou usednout v klidu v EC 170. A ejhle – tu nastal opravdový problém!

971.037-7, Praha hlavní nádraží, foto: Bno Hlavní nádraží v Praze je totiž notoricky v rekonstrukci. Na odjezdové tabuli (je jich dost, těch tabulí) je vlak, resp. jeho odjezdová kolej, zobrazen nejdříve 10 minut před odjezdem, což je arci málo. Hlášení probíhá trvale a přehled prostě není. Cestující jsou jednoduše zahlceni. K tomu žalostně málo míst k sezení v hale pro cestující hledící na odjezdové tabule. Místa se prostě nedostává. Krátký čas je zase na hraně doběhnutí na místo ve vlaku. EC 170 odjížděl toho dne z nástupiště 6, a já, chodící invalida, jsem na své místo k sezení (rezervace) dorazil v minutě plánovaného odjezdu. Řeknete – právě včas. Já vznesu odpor – bez jakékoliv rezervy, vynervován. Výpravčí (či dispečer) ve směně prostě přesouvá riziko na cestující veřejnost. Dostatečně dlouho jsem coby papaláš pracoval, abych mohl tohle prohlásit – jde jen a pouze o organizaci práce. A to jak v otázce „mist k sezení v hale“, tak i časovém předstihu zobrazení odjezdové koleje. Přijímám námitku, že věčná rekonstrukce znemožňuje místo odjezdu zobrazit na mistence (jak je zvykem u DB), ale oněch 10 minut je prostě výsměch.

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Cesta zpět v EC 170 proběhla normálně a témeř včas. Odměnou bylo, že jsme velmi hbitě projeli oblíbený Radebeul-Ost, s pohledem na „úzkou“ do Radeburgu přes Moritzburg. Jen ta drážní zařízení „úzké“ jsou zase jaksi chudší, je jich méně.

Za odměnu jsem si ještě večer nadělil v kávárničce „u Chorvata“ kafe s mlékem. Typická „ropná skvrna“ v poslední chvíli před zavíračkou – téměř za rohem od domova v Berlíně. Učinil jsem závěr: „I chodící invalida stihne za den dojet z Berlína do Prahy a zpět vlakem EuroCity.“

Dovětek týmu ŽelPage

Touto aktualitou dáváme na vědomí, že stoupa je zpět, opět na síti a můžete s ním na dálku komunikovat. Popřejme mu, ať se mu daří a ať se v přijatelném zdraví dočká nejen synovy maturity, ale i jeho graduace.

V loňském roce, když nás občasný návštěvník a stoupův kamarád Tommy upozornil, že je na tom stoupa finančně špatně, že on mu posílá poukázky do REWE, aby si mohl nakoupit jídlo, jsme vyhlásili sbírku pro stoupu. Sitauce se stabilizovala, stoupovi začal chodit německý důchod a na dobré cestě je i ten český. Vám všem, kteří jste přispěli, patří naše velké poděkování, že jste otevřeli svoji peněžnku. Máte dobré srdce! Tímto končíme „sbírku stoupa“. Ještě jednou – díky!


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 26.5.2016 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže ŽelPage

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
26.05.2016 (22:12)  
A co jedna velkocedule odjezdů os vlaků (elefant story do naprostého zblbnutí ve špicce)a druhá velkocedule odjezdů vlaků dálkové dopravy????....Mám pocit, že je otázka jestli vůbec hlásiti vlaky osobní jedoucí končících v destinacích typu úvaly, radotín....Kde stejně souhrnný interval všech zastavujících vlaků směle konkuruje intervalům tramvajové dopravy ve zde již zmíněné Ostravě :-):-):-) Myslím, že by se hlášení dost zpřehlednilo a nebyl by to v některé hodiny prakticky nepřetržitý tok nějakých slov, cestujícím (soudím podle sebe) vnímaný spíš jako folklorní zvuková kulisa. Na hln se orientuju výhradně podle toho co je psáno, jinak mám pocit že ani nelze... Chtěl bych říct, že výkon zaměstnanců sždc řídících dopravu mi na hln přijde dlouhodobě obdivuhodný, byť platí to co jsem zmínil v minulém komentu-je to chaos i pro neznalého zdravého člověka.... Musíme brát v potaz zmíněnou konstantní rekonstrukci jenže furt něčeho jiného, musí to být ocela drsný každodenní stres pro výpravčí aby to dali "nějak" do kupy.....Nemělo by se zapomínat, jak je to s počtama "osobních vlaků" TIPUJI, že Praha hln je v podstatě Brno hln + Ostrava hln .....
27.05.2016 (3:22)  


Zajimavy nazor, u ceduli jsem o oddeleni dalkove a mistni dopravy dosud nepremyslel. I kdyz se to jinde osvedcilo. Myslim, tak od roku 1880... :-)

Stress je neprijemny Faktor, otazka je, kdo tu pro koho je. A mame na vybranou - zamestanec SZDC, nebo cestujici? :-)
26.05.2016 (19:49)  
Hlavní problém je v tom, že Sv 170 má pravidelný příj. na hlavní v 16.20 a EC 170 odj. 16.27 ...
26.05.2016 (19:54)  


Sorry, nevidim Problem. SV 170 je takto planovan, v sousedni stanici ma i planovany odjezd a na tabuli - neni nic, resp. je oznameno pozde. Risk Management, neni-liz pravda :-)
26.05.2016 (19:38)  
Děkuji za informaci, doteď jsem si myslel, že se pozdě oznamuje pouze žlutý vlak :) Takže je to v systému a v lidech, kterým to je jedno
Je to stejné jako když čtu jak žluté vlaky zdržují pendolíno, a mi se v posledním měsíci stálo 2x že pendolíno jednou zdržel modrý vlak a jednou červený vlak. Takže si myslím, že na barvě vlaku nezáleží a že je to taky v lidech.
A na závěr trochu žertu:
Cestující bohužel v poslední době něchtěj moc číst...
10 minut není výsměch, ale ocela dobrý standard, v Brně hl.n. to mnohdy tolik není (stane se, že se tam na jedné koleji během deseti minut vymění i tři soupravy).
Možná problém se čtením mají pouze v Praze. V Brně je to většinou daleko dříve. Naposled včera bylo u vlaku na Ostravu s odjezdem 17.02 oznámeno už v 16:20 že pojede z 2hého a 2. koleje. A 20 minut je téměř vždycky.
V Ostravě napíšou aspoň nástupiště a to je nejmíň půl hoďky. Kolej je oznámena později, ale to stačí udělat pouze čelem vlak. Ale je pravda, že v OV vlaky na Přerov jely z jiného nástupiště než 3. před několika lety...
26.05.2016 (19:50)  


:-) Barevne nezavisle vlaky maji stiznosti tak nejak v popisu prace. (Jen si kecej, my jsme na to zvykli) A chteli jsme to.
Brno jsem shodne popsal "o patro nize", OV tak dobre neznam.
V Praze chci jen vcasny a dusledny vykon funkce zamestance SZDC. To snad jako obcan i cestujici smim.
registrovaný uživatel Libcha 
26.05.2016 (19:13)  
Šel bych na to trochu jinak. Zdravému normálnímu člověku stačí (v případě, kdy je nouze a je to tak nutné) 2-3 minuty předem hlášené nástupiště, nervákům 5 minut. Pro postižené/znevýhodněné by se asi dala vymyslet nějaká individuální asistence, která by jim pomohla dostat se na správné nástupiště a zajistila neujetí vlaku. Myslím, že by to tak bylo efektivnější, než ohýbat systém tak, aby šlo spolehlivě hlásit každý vlak 20 minut předem.

10 minut není výsměch, ale ocela dobrý standard, v Brně hl.n. to mnohdy tolik není (stane se, že se tam na jedné koleji během deseti minut vymění i tři soupravy).
26.05.2016 (19:38)  


No jó! Brno je Zlata lod, za devcaty z Brna chod! Ale na stavajicim Hl. n. je to o ohooodn2 blize. :-) Znam to, vyrustal jsem tam coby maly chlapecek u dedecku.

A onech 20 minut na hl.n.v Praze je taky OK. System neohybam, ohybam jen lidi - zamestance SZDC.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
26.05.2016 (18:39)  
S tabulemi reakce na tohle: Svítí na odjezdové tabuli aktuální vlak, jeho řazení, čas odjezdu. Hned pod ním je něco ve smyslu "následující vlaky" a uvedeny další dva. Bych na pragatronu rád viděl...
26.05.2016 (18:47)  


:-) Jde jen o SW, a jak se jim ovlada HW. :-)
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
26.05.2016 (18:03)  
R 206: Ale já netvrdím, proč to nejde, já jen vysvětluji, že to není tak jednoduché, systémy v Německu jsou mi popravdě vcelku u prd... Neb v Čechách jaksi máme trochu jiné tabule a maličko jiný národ.

Stoupa: A jste si jist, že tam těch 5-10 minut před nestál předcházející spoj? Cesta z Vršovic někdy otázka několika minut, bývá v poslední době otázka desítek.... Není vyjímkou, že vlaky stojí v tunelech a posuvají se těsně před odjezdem po uvolnění. R do Luhačovic
/Vsetína jsou toho dobrým důkazem. Ty rychlíky jsou na nástupišti čím dál častěji 5-8 minut před odjezdem a to téměř hned po tom co odjel předchozí vlak...

Jediná naděje je podstavit větší hlavní nádraží pak se s tím možná bude dát něco dělat. Dokud se musí jezdit s osobákama z Berouna, Mladé Boleslavi, Vranného n. Vlt., Úval (Horních Počernic), Benešova ke stejným peronům jako s EC, IC, R tak to prostě bude fungovat omezeně.... Chtělo by to ještě jedno patro, možná větší než 7 nástupišt někam k metru a pak se tam teoreticky vejdou i vlaky z Masaryčky a budeme mít centrální nádraží.
26.05.2016 (18:29)  


Ale my nejsme ve sporu o prapuvodni pricine.

Jde o to vcas a spravne "to" oznamit cestujicim. To je veci SZDC, od nichz ocekavam, ze take ponese rizika s tim spojena a nebude je prenaset na obcany. Tak jako kraceni zpozdeni na odjezdu provede fira, ale je to odpovednost SZDC. Jako dnes -kdy EC 170 byl na odjezdu nejmene 8 minut opozden, v Ústi vcas. Paradoxne, v obou pripadech je odpovedny stat. A cedule? Ty za to opravdu nemohou. To same umel i Pragotron... :-)
26.05.2016 (17:39)  
Honnzok: Čisté výmluvy proč to nejde. V Německu (např. tématicky hned v Drážďanech ) svítí na odjezdové tabuli aktuální vlak, jeho řazení, čas odjezdu. Hned pod ním je něco ve smyslu "následující vlaky" a uvedeny další dva. Při mé poslední cestě do Berlína mělo EC zpoždění a v čase jeho pobytu již mělo ze stejné hrany odjíždět ICE nach Leizpig, nicméně to bylo vypsáno až pod čarou jako ten následující vlak. Němci zvyklí na tento systém v tom rozhodně bordel neměli.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
26.05.2016 (16:10)  
Stoupa: Neže bych se chtěl zastávat SŽDC, ale přeci jen pár slov...

Hlavní průšvih je to, že hlavní nádraží je zkrátka malé. Sotva stačí s vypětím sil, když je provoz v normálu, stačí pár větších seker a už je zasekáno. Cestující bohužel v poslední době něchtěj moc číst, to znamená, že vlak lze zveřejnit až v momentě, kdy tam už je či tam nic jiného nejede. Pokud by to udělali, tak, že by tam dali nástupiště dopředu a vláček by byl třeba až 3. v pořadí většina by jich vlezla do prvního a divila by se, že jedou špatně. To samé teď dělají, když přijíždějí včas hradecké rychlíky. Také souprava přijede a nástupiště se rozsvítí, až 10 minut před odjezdem, to je zas třeba s ohledem na rychlý úklid. Divil by jste se kolik lidí si už spletlo Hradecké rychlíky s těmi do Brna via Havlíčkův Brod... Jen já jsem jich potkal minimálně 20 za rok
26.05.2016 (16:22)  


Nesouhlasim. Chybi 5 - 10 minut na vcasne zobrazeni. Tj., staci v okamziku, kdy vlak ma "postaveno volno" z predchozi stanice. Jede-li vlak z ONJ, nebo Vrsovic, tak se o nem dobre a vsecko vi. Stat i mesto utraci dost penez, aby se "to" od SZDS chtelo, pozadovalo.
26.05.2016 (15:30)  
Komín: V daném směru jízdy je typické přistavení vlaku na "sever", ať je vlak hlášen na část nebo na celé nástupiště. Už jsem si zvykl a chodím směr "sever". Dispečerka asi nehlásí přímo "sever" od určité délky vlaku, přestože strojvedoucí potáhne až k odjezdovému návěstidlu.
26.05.2016 (15:52)  


Hlavni Problem je, ze hlaseni je pozde. Zda "Sever", nebo cele nastupiste je podruzne. Stacilo by pet, lepe deset minut. A to lez i pri stavebich upravach. Nedostatek m9s k sezeni ... asi marna snaha :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
26.05.2016 (15:09)  
pro komin:

Netusim, 1. tridou jsem jel jen proto, ze nebylo misto v 2. tride. A ja musel. Piti vody znam s ohledem na teplotu a "Zakon" o pitnem rezimu.

A dekuji za podporu o nevkusnem pristavovani vlaku EC 170, predpikladam, nejen.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko