Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.
Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:
- Plzeň - Domažlice
- Kladno - Praha
- Jihlava - Třebíč - Brno
- Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
- Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
- Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
- Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
- Frýdek-Místek - Český Těšín
- Studénka - Příbor - Veřovice
- Olomouc - Uničov - Šumperk
Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.
Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.
SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.
Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].
Pokud se povede s tratí alespoň něco udělat, budou podle ní jezdit kamiony a autobusy, vlak možná nějaký pojede, ale jenom aby se neřeklo. A v Plzni mu bude každé 2 hodiny ujíždět o 4 minuty přípoj do Prahy. Můžete si postát chvíli tadyhle:
50.3071172N, 14.3202494E
A porovnat co jezdí po kolejích a co po silnici. A je třeba zahrnout i to, co jezdí po původní silnici lidem mezi domy, aby se ušetřilo za dálniční poplatky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.