..: Modernizace tratě 180 proběhne pouze ve stávající stopě :..

754.057, Výhybna Radonice, trať 180, foto: Vítek_V Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.

Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:

  • Plzeň - Domažlice
  • Kladno - Praha
  • Jihlava - Třebíč - Brno
  • Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
  • Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
  • Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
  • Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
  • Frýdek-Místek - Český Těšín
  • Studénka - Příbor - Veřovice
  • Olomouc - Uničov - Šumperk

Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.

Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.

SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.

Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].


Vítek_V | 22.5.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Keprt 
22.05.2015 (23:53)  
Absence elektriky odrazuje velké množství přeshraničních přeprav.

Mohu poprosit o pár příkladů těch odrazených přeprav?

Co tak sleduju, v Evropě i tuzemsku je víc nákladních dopravců vybavených dostatečně trakcí nezávislou, než závislou, a tu nezávislou bez nějakých nemístných rozpaků provozují i "pod dráty". Jestli by tu trať pro nákladní dopravu nezatraktivnilo spíš vyšší nápravové zatížení a větší průjezdný profil pro KD.
22.05.2015 (16:41)  
Ceskolipak: Opravdu? Pokud mě paměť neklame, je tam "až" 130 km/h pro klasiky a 160 pro naklápěčky, často ale spíš tak 110/140. To bude u nás více méně taky. Na to, že oni to takhle měli postaveno od pradávna, zatímco u nás se začíná na "rakousko-uherské klikatici", tak myslím, že je to OK.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
22.05.2015 (16:31)  
ad Pikehead
hmm jenže na Německé straně Cham-Schwandorf se už teď jezdí rychleji, než možná u nás za 10 let po "modernizaci" tratě 180
registrovaný uživatel VencaM 
22.05.2015 (16:24)  
->Pikehead a TZ
Ještě doplním, že nezanedbatelný význam má tato stavba pro nákladní dopravu. Absence elektriky odrazuje velké množství přeshraničních přeprav.

Je správné, že se studie drží reality a nevymýšlí opět nějaké ekonomicky neopodstatněné bludy.
V.
22.05.2015 (16:09)  
Já jsem spokojen. Pořád lepší, než postavit "kompromisní" DMB takřka za cenu plnohodnotné VRT, ovšem v parametrech vedlejší západoevropské tratě. Zároveň vznikne nové zaústění do Plzně, které půjde do budoucna využít pro jakékoliv případné pokračování novou tratí.
No a že se "teď" opraví a elektrizuje "lokálka" nebude za (dalších) pár let nikoho moc zajímat - srov. např. Brno - Přerov, kdypak tam se drátovalo? Naopak z aktuálního pohledu se řekněme srovnají parametry celého ramene z Prahy a díky elektrizaci vznikne možnost nasazení naklápěček, které zrovna tady naklopí snad celou délku z Prahy až někam do Regensburgu (rozdíl cca půl hodiny). No a Mnichov za nějakých 4,5-5 hodin sice není vůči IAD hitparáda, ale už to aspoň není ostuda, a bus nebude rychlejší (a tedy pro něj nebude zřejmě dále důvod). Z pohledu poměru náklady/přínosy je to relativně rozumné, neboť je to alespoň dostatečně levné (na rozdíl od DMB, která by na našem území ušetřila dalších cca 10-15 minut). Kapacitní hrdlo kolem Nýřan však bude vyřešeno již nyní dobře (pokud to správně chápu, tak cca polovina ceny za tu stavbu padne právě na novostavbu u Plzně).
Coby zadrátovaná a sklonově relativně slušná by mohla být zajímavá i pro nějaké ty nákladní vlaky.

Shrnuto: Teď to rychle trochu pomůže (vlak tím směrem "začne existovat"), a do budoucna se nezabíjí naděje na skutečně plnohodnotnou novostavbu. Jediná vada na kráse je, že se na tom nezačalo dělat už kolem roku 1995.
22.05.2015 (16:05)  
V tomto případě bych se SŽDC i zastal, projek je na zlepšení mezinárodního spojení a v rozsahu modernizace musí vycházet z toho, co je ochotné udělat Německo.

Vypřeložkovaná dvojkolejka na 160/(200) navazující na lepší lokálku ve FiW je faktický nesmysl a obávám se, že papírově by tomu ani nevyšla návratnost kvůli minimálním přínosům na české straně.

A z dlouhodobého vývoje jsme asi pochopili, že druhé dobré spojení Německa s Prahou mezi jejich priotity nepatří.
registrovaný uživatel Keprt 
22.05.2015 (15:12)  
joki: jojo, to si pamatuju - ještě tam bylo Znojmo z obou stran, co si vzpomínám. Teď tu mám po ruce Železničáře 24/84, kde je taky taková mapka pro roky 86-90 (kromě Kralupy - Všetaty vše splněno, něco možná se zpožděním) a 91-95 - dodnes nesplněno Svoboda, Týniště-Letohrad a dolní Vlára. Naopak Brno-Přerov/Olomouc v plánu nefigurují (ani Klatovy).
registrovaný uživatel Bóřa 
22.05.2015 (14:50)  
Vždycky, když vidím někde vyjádření SŽDC k modernizaci, kde se říká "až 140/160 km/h", dostávám osypky, protože je to přesně tak, jak už tu řekl ceskolipak, tj. 80 - 120, tak na pěti procentech délky trati možná 140/160. Kdyby to byla dvojkolejka na 160 skoro celou cestu, tak by to podle mě smysl mělo. Jsem příznivcem VRT, ale úsek Plzeň - Furt má čas. Jsou tu důležitější úseky, které by měly přijít na řadu jako první. VRT se mezi Plzní a SRN stavět nebude buď vůbec, nebo tak za 50 let. Možná.
registrovaný uživatel joki  mail  
22.05.2015 (14:45)  
Jinak zde možný scenář přepínáná na střídavou soustavu

http://binko.wz.cz/2014-6.pdf

Jak je to reálné, nebo je to spíše ze svér sci-fi, se necháme překvapit. Jestli to není zase nějaké bla bla bla, jak už zde bylo psáno. Určitě doma pohledám článek v časopise železničář s konce 80tých let, kde byla mapka s tratěmi které se měli dělat v 90tých letech. Jen vzpomínkově celá vlára, Jaroměř-Trutnov a snad i Svoboda
N.U.
registrovaný uživatel Keprt 
22.05.2015 (14:17)  
Jak jinak než schizofrenním seznamem "vytipovaných" tratí to může dopadnout, když se skombinují 60 let stále upevňovaná dogmata (modernizace = elektrifikace; příměstská doprava potřebuje elektrické jednotky) s nutností prostavět (fuj, to je slovo) prachy rychle a tudíž ve stávající stopě. Ach jo, jiný peníze už nám nikdy nikdo nedá, ale proč je nerozházet (skoro jen) za blbosti. Chudáci Němci, Dánové, Švédové...
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko