Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.
Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:
- Plzeň - Domažlice
- Kladno - Praha
- Jihlava - Třebíč - Brno
- Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
- Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
- Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
- Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
- Frýdek-Místek - Český Těšín
- Studénka - Příbor - Veřovice
- Olomouc - Uničov - Šumperk
Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.
Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.
SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.
Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].
Elektrizace a Elektrifikace synonyma rozhodně nejsou, právě proto byl terminus technikus "Elektrizace" zaveden, aby daný jev odlišil od "Elektrifikace". Je to koneckonců totéž, co např. pojmy "Motorifikace" (např. průmyslových provozů) a "Motorizace" (např. dopravy). Stačí se trošku začíst do odborné literatury ;-)
Ostatně - všiml jste si, že např. názvy projektů se NIKDY nenazývají Elektrifikace trati XYZ? ;-)
myrha - Není to tak dávno, co jsem na brněnském SUDOPu nahlížel do projektů zdvoukolejnění trati Brno - Přerov a plánuje se:
- celá trať od Brna má být střídavá až těsně po vjezd do Přerova
- v Kojetíně má být buťto styk AC/DC od Kroměříže těsně před stanicí, anebo dvojice kolejí se samostatným nástupištěm v místě stávajícího skladiště, které budou (narozdíl od zbytku stanice) stejnosměrné.
- Nezamyslice mají mít obdobně první dvě koleje před staniční budovou stejnosměrné, zbytek střídavý.
Pak už jen sprostředkovaně vím, že by se výhledově měl celý Přerov, včetně Ferdinandky od Nedakonic a Zlínky přepnout na AC a styk soustav by se měl posouvat dále na sever až někam pod Hranice.
Otázka je, zda je pravda, že "Němci nemají zájem o VRT" nebo spíš platí "když vidí u nás tu tragedii, tak nemají zájem o VRT".
Je ovšem pravda, že tato trať je více v našem zájmu, než v jejich. Možná bychom měli my něco přispět i na úsek německý, stejně jako Čína přispěje na modernizaci železnic v Rusku vedoucích z Číny ...
Nemluvě o tom, že na novostavbách VRT německého stylu se staví co 30 km zastávky pro "osobní" vlaky jezdící 200, obsluhující právě ty mezilehlé regiony.
Pro modernizaci názoru "to je jen pro Pražáky" doporučuji podívat se třeba na trať Nürnberg-Ingolstadt...
protože existujou místa (např. Chotěšov), kde zdvojkolejnění nelze provést ve stávající stopě a nějaké nové trasy se úředníci bojí....
jinak samozřejmě dvojkolejnost by téhle trati velmi prospěla
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.