Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v obnově svého vozového parku nákupem dalších nových vozidel. Kromě další série zcela nových osobních vagonů má tentokrát dojít i k tolik kýženému nákupu zcela nových lokomotiv pro dálkovou dopravu. Desítky let sloužící stroje řady 350 ZSSK se tak v nejbližší době snad konečně dočkají nástupců, kteří je nahradí na elitních výkonech dopravce. V současnosti tyto lokomotivy zajišťují vozbu vlaků InterCity a EuroCity z Bratislavy přes Žilinu do Košic a z Prahy přes Bratislavu do Budapešti.
17 vagonů pro regionální dopravu…
Prvním předběžným oznámením ZSSK je záměr na pořízení 17 osobních železničních vozů pro regionální dopravu, které mají být nasazeny v příměstské dopravě okolo Bratislavy. Vozy délky 26,4 metrů budou ve velkoprostorovém uspořádání 2. třídy, budou klimatizované a s maximální rychlostí 160 km/h. Ve všech vozech budou také prostory pro jízdní kola. Nákup má být spolufinancován z fondů EU (operační program Doprava 2007-2013, prioritní osa č. 4 Infrastruktura integrovaných dopravních systémů) a státního rozpočtu Slovenské republiky.
…a až 16 lokomotiv pro 200 km/h
Druhým plánovaným nákupem je 6 třísystémových (3 kV DC, 15 kV AC a 25 kV AC) lokomotiv pro rychlost 200 km/h s opcí na dalších až 10 kusů. Stroje mají mít trvalý výkon minimálně 6 000 kW, v čtyřnápravovém provedení a mít přechodnost na tratích na Slovensku, Česku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Dále musí lokomotivy disponovat pneumatickými kotoučovými brzdami, započitatelnou elektrodynamickou brzdou a musí mít nainstalován schválený systém pro měření odebrané elektrické energie na síti ŽSR. Odhadovaná cena všech lokomotiv je 72 milionů eur, tedy při současném kurzu zhruba 123,9 milionů korun za kus. Lokomotivy mají být dodány nejpozději do 60 měsíců od podpisu smlouvy a opci si ZSSK nárokuje uplatnit až do 31. prosince 2017.
Zdroj: Úrad pre verejné obstarávanie - profil ZSSKBude taky určitě hodně záležet na konstrukci pojezdu, ale rozvor podvozku, vzdálenost otočných čepů podvozků, to s účinky na trať rozhodně také souvisí. 109 E má na trať nižší účinky než třeba dieselový TRAXX, který má nižší maximální rychlost a má i nižší hmotnost. Ale o tom by vám popovídal více nějaký vozidlář zde se vyskytující :)
myslíte vzhledem k menší délce, že bude v obloucích méně "třít". Vidíte to je fakt, to mi zatím nenapadlo.
Myslím že oproti Vectronu má 109 E na stejnosměrné trakční soustavě vyšší trvalý výkon (6400 vs. 6000 kW). Pokud to tak není, opravte mě. Taky je schopná krátkodobě poskytovat výkon 7200 kW na všech trakčních soustavách, nevím, jestli to Vectron zvládne taky. Měla by mít také poměrně nízké účinky na trať.
co jste tím chtěl říct?
pokud nemám dostatek informací, tak si samozřejmě názor udělat můžu, ale otázka je, jakou hodnotu takový názor bude mít,
osobně být majitel dopravní společnosti, tak si 380 nekoupím, protože s firmou, která se snaží vydělávat podpásovkami neobchoduji....
osobně si myslím, že takový Vectron bude technicky lepší než 380, ale fakt by mě zajímal názor někoho znalejšího než jsem já,
to je přeci přirozený, když nevím najdu někoho kdo ví...
nebo si myslíte, že každý vedoucí rozhoduje vždy jen podle svých aktuálních znalostí
mě by fakt zajímalo, jaké jsou přednosti a zápory 380/381 proti jiným loko, sám si netroufnu dělat úsudky, protože na to nemám dostatečný přehled
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.