..: SŽDC zahajuje prodej některých regionálních tratí :..

Kozí dráha, foto: Michal Jaroš Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.

A v jakém stádiu tedy je prodej nyní? Jak nám potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti. Následovat bude nabídka tratě za tržní cenu pro kraje nebo obce a jejich svazky. Jak však nedávno uvedl ředitel SŽDC Jiří Kolář, krajům ani obcím se do koupi tratí za milionové částky příliš nechce. Pokud tak nebude o koupi zájem, dojde k vyhlášení výběrových řízení, kde si bude moci dráhu koupit libovolný zájemce podle nabídnuté sumy peněz. Teprve následně bude dráha nabídnuta k případnému bezplatnému převodu na místní samosprávy. Nový vlastník bude mít nárok na příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury za předpokladu, že bude provozovat minimálně dva páry vlaků denně nebo adekvátní počet ročně. Otazníkem zatím zůstává také to, v jakém stavu bude SŽDC prodávat či převádět tratě, které jsou v současné době poškozené a doprava na nich není možná, což se týká čím dál více tratí v České republice.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes 7. května 2013


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.5.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.05.2013 (22:01)  
Vlad: já se neptal co by kdyby kraj udělal, ale jestli může nebo nemůže.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.05.2013 (21:37)  
Pro Josef Nos - podruhé:

Ano; takže místní doprava, odpovědnost obcí. Sorry.
21.05.2013 (21:01)  
To Stoupa - nebyla náhodou řeč o relaci Polná - Dobronín - Jihlava - Jihlava město?
registrovaný uživatel PN  mail  
21.05.2013 (16:44)  
Sorry za kasárenský offtopic, ale nedá mi to. V mém okolí je hned několik bývalých kasáren, které po převodu na města fungují velmi dobře a stala sa z nich nová část měst. Ano, některé objekty šly k zemi, ale líto mi jich není, protože se často nahradily něčím lepším a účelnějším, nicméně většina objektů zůstala a dnes slouží jako tovární haly nebo bytové domy.

Gaston.g: Dopravu na 254 zatím nikdo nezrušil, i když nepochybuji o tom, že to k tomu směřuje. Přesto jsem slyšel o snahách kraje 254 elektrifikovat a zavést přímé Os Hustopeče – Brno – (Tišnov – (Žďár)), což by ve výsledku znamenalo hned několik problémů a narušení současného systému. Většina cestujících z Hustopečí přestupuje v Šakvicích na R nebo Sp do Brna, část i do Břeclavi (byť do Břeclavi se z Hustopečí jezdí spíše autobusem, což je škoda, ale logické), tedy by pro ně cestování přímým Os znamenalo prodloužení jízdní doby a i subjektivně menší komfort díky více zastávkám (R ze Šakvic do Brna dnes nezastavují po trase vůbec, Sp jen v Modřicích). Další problém je, že podle plánu kraje by měly být zrušeny Os ze Šakvic do Břeclavi, což by ve výsledku znamenalo, že buď by R a Sp musely zastavovat v Rakvicích a Ladné nebo by se musel udělat kompletní průvan v autobusovém spojení, aby tyto dvě obce, kde má vlak velký potenciál, nezůstaly odřezány od spojení do Brna a Břeclavi. Proto tomuto moc nakloněn nejsem, na rozdíl od obnovení a elektrizace tratě do Židlochovic, kde naopak vidím velký potenciál.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.05.2013 (12:12)  
Pro LapiCB potřetí:

...a naopak bychom mohli vzpomenout pokusů zprivatizovat "Posázavský pacifik", že.

Švestková dráha, jakkoliv jí fandím, aby si udržela "hobby" provoz - vede poněkud napříč dominujícími přepravními/dopravními směry.

A "centrum" - nemůže racionálně suplovat (natož extra dotovat) dohodu na lokální - místní - regionální úrovni. Toto je nezastupitelné právo a (bohužel politická, ne přímá hospodářská) odpovědnost místních a krajských zastupitelů. Převedou-li se lokální dráhy krajům, bude i hospodářská odpovědnost tam, kam patří. (píšu prosím o převodu, ne prodeji).

A těch kasáren už raději nechme - na vojně jsem byl a nedal bych za to ani korunu, neb si civilní využití bez doplňkových investic opravdu, ale opravdu neumím představit.
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
21.05.2013 (11:23)  
Stoupa: Jó já souhlasím s těma vyjmenovanýma železnicema, ale vem si jednu po druhé a za jakých okolností se to povedlo. Úplně u každé to bylo za minutu dvanáct před rozpadem, zničením a rozkradením.

Tanvaldsko - obrovská politická vůle druhé poloviny 90. let ke zrušení dráhy. Nechybělo mnoho a povedlo se to.

Desná - zničení po povodních a odsouzení k zániku. Nedošlo k tomu jen neskutečným nasazením místních obcí.

JHMD - prohlášení za nepotřebné a odsouzené k zavření. Jen díky známostem a odhodlání pana Šatavy k tomu nedošlo a nebylo to zdaleka jednoduché.

Všechny tyto události se stal před více než 10ti lety s obrovským kusem štěstí a dnes je situace zase jiná. A horší. Legislativně, morálně, technicky. Viz. třeba boj o "švestkovou dráhu".
Bez peněz může být lokální schopnost jakákoliv, spory urovnané, ale pokud "centrum" nedá část "Kolektiních peněz" těžko se něco pohne, že. To jako mají vzít krumpáče a jít to dělat v akci Zet, čili zadarmo nebo jak?

Kasárna - nepotřebný nemovitý odpad to rozhodně nebyl. Ty budovy měly střechu, stropy, stěny a byly poměrně kvalitní. Co by na nich mělo být specifického? Nebo mi chceš říct že to, že se celé areály rozpadly, bylo jediné správné řešení a můžeme se za to poplácat po ramenou, jak jsme to pěkně vyřešili? Takže když mi spadne chalupa, protože jí nepotřebuju, udělal jsem to správně?
21.05.2013 (11:13)  
Pořád stejné najivní bajky, pokaždé, když se tu něco objeví k lokálkám....
Nejlepší je ta o tom podezření, že ČD a SŽDC vydělávají na lokálkách, kde se přepravuje 3- 5 lidí ve vlaku a vydělané peníze směřují na jiné tratě. Na které? Na ty kde jezdí víc vlaků a plnější? Když by se tak slušně vydělávala lokálka, tak proč by potřebovali sponzorovat hlavní tratě, kde jezdí plnější soupravy a jezdí i nákladní vlaky? Už selským rozumem vám musí příjít, že píšete blbosti...

5 lidí ve vlaku nevydělá ani na tu naftu, natož na plat strojvedoucího, eventuálně průvodčího, dispečera, který řídí trať dálkově. Kde máte odpisy vozu? Náklady na opravu a údržbu tratě? Víte kolik stojí pražec, kolik oprava výhybky?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.05.2013 (10:54)  
Pro LapiCB:

Obce = chudáci? Na Tanvaldsku se řešení našlo, v Desné se řešení našlo, JHMD jezdí... To je o umění možného se dohodnout.

Kasárna - vypořádání nepotřebného (a specifického) majetku. Svým způsobem "nepotřebný nemovitý odpad". A obce je převzít nemusely.

Lokální spory či nedovednost se dohodnout není vhodné řešit "kolektivními penězi" z centra ...
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
21.05.2013 (10:17)  
Jinak víte co, pokud budeme koukat jen po penězích, můžeme všechny místní tratě zrušit. Každý si přece může koupit auto a jezdit autem, stejně jako v USA. Snad pár těch školních autobusů pro děti, dokud nedostanou řidičák...
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
21.05.2013 (10:14)  
Stoupa: No jasně že je v tom moc politiky, protože tento problém je z 90% politika. Zbytek pak věci typu stav trati (postavili to lidi, my jsme lidi tak to opravíme když budeme chtít), jízdí řád, zastávky, atd.
Pokud zůstane současný stav, kdy obce budou s prosíkem chodit k "penězodržitelům" na kraj a stát, nemůže věc typu lokálka fungovat. Jsou tam v pozici chudáků, kteří jdou prosit o trochu chleba. Kraj se na ně tak akorát vyflákne.

A jinak ta kasárna jsou myslím dobrý příklad. Ať se stalo co se stalo, bylo to vehementně špatně. Majetek republiky skončil v troskách, to je výsledek a je to špatný výsledek. Stejně dopadnou i lokálky, když se nic nezmění.

Kecy o motoráku se třemi lidmi jsme poslouchali už v roce 1997 u tratí kolem Tanvaldu. A hele, vono to šlo... A lidi tam jezdí víc než dřív. A dokonce i do Polska to po 60ti letech dojelo.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko