..: SŽDC zahajuje prodej některých regionálních tratí :..

Kozí dráha, foto: Michal Jaroš Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.

A v jakém stádiu tedy je prodej nyní? Jak nám potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti. Následovat bude nabídka tratě za tržní cenu pro kraje nebo obce a jejich svazky. Jak však nedávno uvedl ředitel SŽDC Jiří Kolář, krajům ani obcím se do koupi tratí za milionové částky příliš nechce. Pokud tak nebude o koupi zájem, dojde k vyhlášení výběrových řízení, kde si bude moci dráhu koupit libovolný zájemce podle nabídnuté sumy peněz. Teprve následně bude dráha nabídnuta k případnému bezplatnému převodu na místní samosprávy. Nový vlastník bude mít nárok na příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury za předpokladu, že bude provozovat minimálně dva páry vlaků denně nebo adekvátní počet ročně. Otazníkem zatím zůstává také to, v jakém stavu bude SŽDC prodávat či převádět tratě, které jsou v současné době poškozené a doprava na nich není možná, což se týká čím dál více tratí v České republice.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes 7. května 2013


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.5.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registered user Sim 
23.05.2013 (13:52)  
LapiCB > Ty co jezdí si vybraly ČD samy, tzn, vzniky jako nové.
To jako, ze v okamziku zariznuti dotaci za expresy tyto vlaky zanikly, aby hned druhy den vznikly jako vlaky uplne nove ... jen cirou nahodou jedouci pod stejnym cislem, ve stejnem slozeni a ve stejnem case po stejne trase???
Registered user LapiCB  mail  
23.05.2013 (12:10)  
sim: Jednoduše. Ty co jezdí si vybraly ČD samy, tzn, vzniky jako nové. Tím pádem to nikoho nezajímá a nevzrušuje. Ono nakonec i tyhle posiláky můžou jezdit v režii, ale né hned. Musí nejdřív utichnout vody a veřejnost, z velké části pak šotoveřejnost, musí zapomenout, že to kdysi bylo dotované.
Registered user Sim 
23.05.2013 (10:50)  
LapiCB > že když nějakej vytíženej vlak MD přestane dotovat, že by ho ČD mohly provozovat ve vlastní režii. Že když jezdí plnej, vydělal by si na sebe. Krásná představa :D Teoreticky ano, ale i kdyby se desetkrát zaplatil, nepojede. To by si pěkně nadělali do bot.

A jak tedy vysvetlite, ze ostatni modrovlaky na Ostravu jezdi?
Registered user LapiCB  mail  
23.05.2013 (9:56)  
hank: Jo s první půlkou souhlas. Právě o té aktivitě, bohužel z velké části politické, to celé je. Když tu budeme brečet a s protáhlými ksichty popisovat jak ten který vlak jezdil plný a oni ho zruší, vymejšlet kde se má zastavit a v kolik, je to príma, proč ne, ale podstata problému je jinde.

To řekl moudrý pan inženýr moc hezky. Není tomu co vytknout. Blbé na tom je, že tak jednoduché to zas není. Takhle jednoduchý je i plán stát se prezidentem: Sežeňte dost skutečných podpisů, buďte lepší než ostatní kandidáti a zvolení přijde samo. Tak jednoduché to je, nic víc, nic míň.

Ještě mě tady zaujal plán, že když nějakej vytíženej vlak MD přestane dotovat, že by ho ČD mohly provozovat ve vlastní režii. Že když jezdí plnej, vydělal by si na sebe. Krásná představa :D Teoreticky ano, ale i kdyby se desetkrát zaplatil, nepojede. To by si pěkně nadělali do bot. Aspoň vidíte, že účel světí prostředky, jak se tu pořád snažím zdůraznit.
Registered user Sim 
22.05.2013 (13:38)  
Milan Dvořák > coz ale neni vlastnost autobusu a vlaku, ale toho, kdo to objednava a provozuje. Nic nikomu nebrani o vikendu objednavat vic autobusu nez vlaku.
Registered user hank 
22.05.2013 (12:53)  
gaston.g: No a přesně o tom je řeč. Z řady příspěvků tady čučí jak péro z kanape čekání na majora Vise (pro nelatiníky: major Vis = vis maior = vyšší moc) v podobě něčeho centrálně řízeného a placeného, ať z kraje nebo z prostředka (= z Práglu). Jenže začátek všech průserů je tam, kde se lidi a) vyprdli na svou odpovědnost za to, co si na ten kraj nebo na tu nejbližší radnici navolili, b) neumějí dohodnout a rvou se do krve jak kohouti o to, ba) kdo má větší právo být na hnojišti jediným kohoutem, bb) komu na tom hnojišti zbude víc slepic a zrní pro sebe. Všechny zde uvedené příklady jsou o tom, kde a jak se dohodnout uměli a také o tom, kde lidi byli aktivní a nečekali, jaké hovno se k nim snese shůry.

A nemluvte mi o pražských a/nebo krajských penězích. Jednou, když jsem byl ještě mladej a blbej inženýrek, tak mi jeden šedivý a moudrý starý inženýr řekl asi toto: Dělej si svoje, dělej to pořádně a peníze přijdou samy. Ale musíš přesně vědět, co chceš dělat, co a jak máš dělat, a taky to chtít a umět obhájit a prosadit.

Takhle jednoduché to je. Nic víc, nic míň.
21.05.2013 (22:48)  
To je ale jen věc kraje, jestli objedná dopravu i o víkendu. V JMK jezdí do každé obce o víkendu autobus minimálně 3x denně.
Registered user Honza  mail  
21.05.2013 (22:48)  
Vlad: to jsem chtěl slyšet. Když dneska zájem mít nebude a trať se prodá, neznamená to že třeba za 15 let to aktuální zastupitelstvo zájem mít nemůže.
Zrušení tratě by totiž znamenalo konec definitivně, protože obnova možná jen podle aktuálně platných norem, což by neznamenalo jen doplnit ukradené/ snesené věci, ale předělat minimální poloměry, v každé stanici peronizaci nebo poloostrov s výškou 550 mm atd atd.
21.05.2013 (22:41)  
Mnozí zde diskutující považují provozování dopravy autobusem za ekonomičtější, což je samozřejmě pravda. Já mám bohužel jako turista špatnou zkušenost s autobusy, v týdnu dojedete kamkoliv, v sobotu a neděli jedině pěšky. Viz Kokořínské údolí a mnoho jiných. Jestliže tam jezdí vlak, vždy se najde spojení i v sobotu a neděli.
Editor or ŽelPage Administrator Vlad  mail  
21.05.2013 (22:33)  
Honzo, zkuste se do aktuality začíst ještě jednou.
"...v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti..."

Pokud kraje projeví zájem o provozování dopravní obslužnosti, pak bych předpokládal, že takovou trať SŽDC ze seznamu tratí určených na prodej vyřadí. Tudíž, pokud kraj řekne SŽDC, že provozovat dopravu v režimu dopravní obslužnosti nechce, (a SŽDC ji tedy jako nepotřebnou prodá), proč by novému vlastníkovi říkal něco jiného?

Ale jsme v Česku, zde je možné téměř cokoliv. Neznám právní předpis, který by kraji zakazoval objednat si dopravu (v rámci dopravní obslužnosti) na trati, která nepatří SŽDC. (Viz třeba Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem.) Takže na Vaši otázku odpovídám: "Ano, může."
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko