Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.
A v jakém stádiu tedy je prodej nyní? Jak nám potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti. Následovat bude nabídka tratě za tržní cenu pro kraje nebo obce a jejich svazky. Jak však nedávno uvedl ředitel SŽDC Jiří Kolář, krajům ani obcím se do koupi tratí za milionové částky příliš nechce. Pokud tak nebude o koupi zájem, dojde k vyhlášení výběrových řízení, kde si bude moci dráhu koupit libovolný zájemce podle nabídnuté sumy peněz. Teprve následně bude dráha nabídnuta k případnému bezplatnému převodu na místní samosprávy. Nový vlastník bude mít nárok na příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury za předpokladu, že bude provozovat minimálně dva páry vlaků denně nebo adekvátní počet ročně. Otazníkem zatím zůstává také to, v jakém stavu bude SŽDC prodávat či převádět tratě, které jsou v současné době poškozené a doprava na nich není možná, což se týká čím dál více tratí v České republice.
Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes 7. května 2013
Představoval bych si to zhruba, jak teď fungují Os Č. Třebová - Lanškroun...tam se daří!
Snad se toho někdy dožiju...:-/
Takýto názor je "nebezpečný" na šotoweboch, kde niektorí budú tvrdiť, že spojenie dvoch miest vlakom za 120 minút a 90 km je lepšie (alebo prinajmenšom rovnako dobré) ako spojenie rovnakých miest autobusom za 80 minút a 70 km (podobnosť s realitou čisto náhodná). Pretože spojenie vlakom je vždy lepšie z fyzikálneho princípu ;-)
Pokud vezmu v potaz Budějovice-Jemnie, stačilo by tu trať protáhnout až do Dačič a máte skvělou turisticky atraktivní trať Znojmo-Budějovice-Dačice-Telč-Jihlava
Každopádně jsou to pouze moje úvahy, žijeme v realitě a všichni jistě ví, že vymyslet se dá hodně věcí, bohužel jsme omezeni penězi.
přibrzdi. Já vláčky moc rád - ale prvotní je, zda má ta která dráha potenciál "milých platících". :-)
Majitel cirkusu Roncalli si stěžuje, že poté, co poklesla potřeba armády, zrušily se na stanicích a staničkách (mj i u fungujících lokálek) nakládací rampy pro silniční vozidla - DB, ani obce jejich údržbu financovat nechtějí a nebudou. A cirkusu se prodlužují vzdálenosti po vlastní ose - a vykládá/nakládá často v kasárnách, která přežila ... :-)
Obecně ano, ale:
1) Nevím, zda ony vojenské objekty jsou správný příklad, neb byly často v mizerném stavu (nedopovídaly platným normám - to co prošlo v kasárnách by připustil málokterý Stavební ouřad) A obce je převzít nemusely = směly se rozhodnout, včetně známé skutečnosti, že (další) peníze na údržbu od resortu, který objekty už nepotřebuje, nedostanou. (Znám případ, kdy obec "L" v předtuše, že areál kasáren převezme coby další majetek a zdroj nájmů, snažila se dotlačit stávající saturované podnikatelské subjekty k závazku, že "tam" půjdou, že "to" zaplatí - a tudy tedy ne, soudruzi)
2) Jsem dosti zdrženlivý stran "kolektivních peňez" vztažmo k rozpočtovému určení daní. V "Desné" se dohodli a rozhodli se. A funguje to, zdá se. I ty obce (svazy obcí a pod.) mají "na kraji" volené zastoupení - a buďto to zastupitelstvo (moudře) rozhoduje, nebo zasedá - a nechá to na ouředlníky zajisté lobbysty neovlivňované. :-)
Jak jsem psal už dříve - móc politiky
Jinak samo podporuji, Umím si představit, že trať bude vlastnit kraj, mikroregion, sdružení obcí. Třeba budu překvapen a regionální trati na odpos se budou rekonstruovat, objeví se tam nová vozidla a počet cestujících prudce poroste.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.