Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.
A v jakém stádiu tedy je prodej nyní? Jak nám potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti. Následovat bude nabídka tratě za tržní cenu pro kraje nebo obce a jejich svazky. Jak však nedávno uvedl ředitel SŽDC Jiří Kolář, krajům ani obcím se do koupi tratí za milionové částky příliš nechce. Pokud tak nebude o koupi zájem, dojde k vyhlášení výběrových řízení, kde si bude moci dráhu koupit libovolný zájemce podle nabídnuté sumy peněz. Teprve následně bude dráha nabídnuta k případnému bezplatnému převodu na místní samosprávy. Nový vlastník bude mít nárok na příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury za předpokladu, že bude provozovat minimálně dva páry vlaků denně nebo adekvátní počet ročně. Otazníkem zatím zůstává také to, v jakém stavu bude SŽDC prodávat či převádět tratě, které jsou v současné době poškozené a doprava na nich není možná, což se týká čím dál více tratí v České republice.
Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes 7. května 2013
Jinak vázat tyhle peníze na ZDO je cesta do pekel. ZDO rozhodují úředníci Krajských úřadů, nikoliv obcí. A pokud příkaz bude znít jasně:"Zničit dráhu", nic neobjednají, dráha se udržovat nebude a skončí jako ty vojenské budovy.
Vymyslet funkční financování údržby není tak jednoduché, ale zas to není tak složité, aby se to nedalo udělat tak, aby se tyto prostředky projevily skutečně na údržbě trati a ne na sedmičkovém bavoráku dobormyslného šéfa resortu.
Souhlas. Avšak "Pochopitelně ale musí dostávat stejné peníze na údržbu a opravu trati jako dnes dostává SŽDC" bych zrelativnil; tedy jen pokud by ZDO oné (oněch) obcích stálo primárně na kolejové dopravě .. ale to je "po ránu" móc filozofie a ještě víc politiky.
A znovu říkám, že podle mě je bezúplatný převod na obce (pokud o to stojí) nejlepší řešení. Pochopitelně ale musí dostávat stejné peníze na údržbu a opravu trati jako dnes dostává SŽDC.
A to pomíjím fakt že určovat tržní cenu dráhy, která má navíc už prakticky nulový dopravní význam prakticky nejde. Takže to znamená že ať tam nasolím 10 mil, nebo 100 mil je úplně jedno, de o to co erár snese.
Jediné správně řešení je bezúplatný převod na obce. I v praxi se to osvědčilo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.