Gdaňsk — Podél pláží Baltského moře, u ústí řeky Visly, se rozkládá Trojměstí – aglomerace tří velkých měst: Gdyně, Sopot a Gdaňsku. Posledně jmenované je z nich největší, do povědomí se mnohým vrylo svou loděnicí, kde v závěru minulého století působila Solidarność vedená pozdějším prezidentem Lechem Wałęsou. Trojměstí čekají v nejbližší době dvě železniční stavby – propojení s letištěm a zlepšení železničního přístupu do přístavu.
Spojení Gdaňsku a Gdyni s letištěm
Ve druhé polovině loňského roku se plány na propojení Gdaňsku s letištěm posunuly do poněkud reálnější fáze. Bylo vypsáno výběrové řízení na dodavatele stavby, který by měl postavit 20 km dvoukolejné neelektrifikované trati mezi stanicemi Gdańsk Wrzeszcz a Letištěm Lecha Wałęsy. Část trasy povede v místech staré trati, která nebyla obnovena po 2. světové válce. Součástí stavby bude vybudování 8 zastávek. Investor – Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) – má již hotov stavební projekt, součásti dodávky bude také telematika (projekt a dodávka všech potřebných systémů řízení provozu). Možná elektrifikace by se řešila v budoucnu. Na tuto trať by pak měla být napojena stávající trať spojující města Gdynia a Kościerzyna. Ta byla řešena před nedávnem (mapa) a jednotlivé stanice získaly svůj osobitý ráz, kde se projektant nechal inspirovat zahraničními realizacemi nádražních budov a přednádražních prostor.
Cena stavby byla kalkulována na 760 milionů zlotých (180,5 milionu euro), přičemž dotace ze strukturálních fondů Evropské unie by měla dosáhnout objemu 500 milionů zlotých (118,7 milionů euro). Kalkulaci projektantů můžete srovnat s cenami, které nabídly společnosti ve výběrovém řízení. To bylo dvoukolové a přihlásilo se do nich 19 společností z Polska, Česka, Slovenska, Německa, Itálie a Španělska. Do druhého kola jich postoupilo 16 (nevybíralo se losem) a 28. února 2013 byly otevřeny předložené nabídky, kterých se sešlo devět. Z výběrového řízení nakonec vyšlo vítězně polsko-španělské konsorcium společností Budimex a Ferrovial Agroman, které nabídlo nejnižší cenu 716.136.738,06 zlotých. Stavbu musí předat investorovi do 30. dubna 2015. PKM předpokládá, že pro provoz na letiště objedná deset motorových souprav.
Rekonstrukce železničního spojení do přístavu Gdaňsk
Přístav v Gdaňsku se rozkládá na 653 hektarech pozemků a 412,6 ha vodní plochy. Přístav Gdaňsk je bez ledu po celý rok. Má celkem 21,2 km nábřeží a k dispozici je 106.300 m² skladových prostor a 548.000 m² otevřeného úložného prostoru. Vnitřní přístav v gdaňského přístavu může přijímat lodě s maximálním ponorem 10,2 metrů a má roční kapacitu manipulace s nákladem 11,5 milionů tun. Severní přístav v přístavu Gdaňsk obslouží plavidla s maximálním ponorem 15 metrů a má roční kapacitu manipulace s nákladem 48,5 milionů tun.
Bez připojení na železnici by dnes nemohl být přístav přístavem. Stávající šestnáctikilometrové připojení na hlavní trať je v havarijním stavu, na několika místech je rychlost omezena na 20 km/h, což omezuje propustnost tratě na maximálně 82 souprav za den. PKP Polskie Linie Kolejowe proto počítají s částkou cca 121,45 milionů euro na modernizaci železničního připojení přístavu. Projekt předpokládá výstavbu nové dvojkolejné tratě přes Mrtvou Vislu. Bude zvýšeno přípustné nápravové zatížení a rychlost zvýšena na 100 km/h. Tím by se měla kapacita spojení zvýšit trojnásobně oproti stávajícímu stavu. Investice by měla být dokončena do roku 2015.
Zdroje: AirRail News, Baltic Trasnsport Journal, Pomorska Kolej Metropolitalna [1], [2], [3], Railway Gazette, Wikimedia Commons [1], [2], World Port Source
je vidět, že autoři řešení se buď zasekli v 19. století, nebo jsou to totální autofilové.... :-D
http://mapy.cz/#x=16.703545&y=49.156550&z=14&t=r&rp=m&m=9mbGSxTgmfdz6gaqB6fGL
V místě zeleného praporku.
Mohli bychom postavit zastávku u Šlapanic a u letiště, ale rozhodli jsme se ušetřit. Postavíme jenom jednu na půl cesty.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.