..: Nové železniční projekty v okolí Gdaňsku :..

Gdaňsk staré město, foto: Pjama Gdaňsk — Podél pláží Baltského moře, u ústí řeky Visly, se rozkládá Trojměstí – aglomerace tří velkých měst: Gdyně, Sopot a Gdaňsku. Posledně jmenované je z nich největší, do povědomí se mnohým vrylo svou loděnicí, kde v závěru minulého století působila Solidarność vedená pozdějším prezidentem Lechem Wałęsou. Trojměstí čekají v nejbližší době dvě železniční stavby – propojení s letištěm a zlepšení železničního přístupu do přístavu.

Spojení Gdaňsku a Gdyni s letištěm

Przystanek PKM Gdańsk Port Lotniczy, foto: Pomorska Kolej Metropolitalna Ve druhé polovině loňského roku se plány na propojení Gdaňsku s letištěm posunuly do poněkud reálnější fáze. Bylo vypsáno výběrové řízení na dodavatele stavby, který by měl postavit 20 km dvoukolejné neelektrifikované trati mezi stanicemi Gdańsk Wrzeszcz a Letištěm Lecha Wałęsy. Část trasy povede v místech staré trati, která nebyla obnovena po 2. světové válce. Součástí stavby bude vybudování 8 zastávek. Investor – Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) – má již hotov stavební projekt, součásti dodávky bude také telematika (projekt a dodávka všech potřebných systémů řízení provozu). Možná elektrifikace by se řešila v budoucnu. Na tuto trať by pak měla být napojena stávající trať spojující města Gdynia a Kościerzyna. Ta byla řešena před nedávnem (mapa) a jednotlivé stanice získaly svůj osobitý ráz, kde se projektant nechal inspirovat zahraničními realizacemi nádražních budov a přednádražních prostor.

Cena stavby byla kalkulována na 760 milionů zlotých (180,5 milionu euro), přičemž dotace ze strukturálních fondů Evropské unie by měla dosáhnout objemu 500 milionů zlotých (118,7 milionů euro). Kalkulaci projektantů můžete srovnat s cenami, které nabídly společnosti ve výběrovém řízení. To bylo dvoukolové a přihlásilo se do nich 19 společností z Polska, Česka, Slovenska, Německa, Itálie a Španělska. Do druhého kola jich postoupilo 16 (nevybíralo se losem) a 28. února 2013 byly otevřeny předložené nabídky, kterých se sešlo devět. Z výběrového řízení nakonec vyšlo vítězně polsko-španělské konsorcium společností Budimex a Ferrovial Agroman, které nabídlo nejnižší cenu 716.136.738,06 zlotých. Stavbu musí předat investorovi do 30. dubna 2015. PKM předpokládá, že pro provoz na letiště objedná deset motorových souprav.

Kadr z animacji komputerowej linii PKM., foto: Pomorska Kolej Metropolitalna Przystanek PKM Gdańsk Jasień, foto: Pomorska Kolej Metropolitalna Przystanek PKM Gdańsk Niedźwiednik, foto: Pomorska Kolej Metropolitalna Przystanek PKM Gdańsk Strzyża, foto: Pomorska Kolej Metropolitalna Przystanek PKM Banino, foto: Pomorska Kolej Metropolitalna Kadr z animacji komputerowej linii PKM., foto: Pomorska Kolej Metropolitalna

Rekonstrukce železničního spojení do přístavu Gdaňsk

Přístav Gdaňsk, foto: Pazurzasty Přístav v Gdaňsku se rozkládá na 653 hektarech pozemků a 412,6 ha vodní plochy. Přístav Gdaňsk je bez ledu po celý rok. Má celkem 21,2 km nábřeží a k dispozici je 106.300 m² skladových prostor a 548.000 m² otevřeného úložného prostoru. Vnitřní přístav v gdaňského přístavu může přijímat lodě s maximálním ponorem 10,2 metrů a má roční kapacitu manipulace s nákladem 11,5 milionů tun. Severní přístav v přístavu Gdaňsk obslouží plavidla s maximálním ponorem 15 metrů a má roční kapacitu manipulace s nákladem 48,5 milionů tun.

Bez připojení na železnici by dnes nemohl být přístav přístavem. Stávající šestnáctikilometrové připojení na hlavní trať je v havarijním stavu, na několika místech je rychlost omezena na 20 km/h, což omezuje propustnost tratě na maximálně 82 souprav za den. PKP Polskie Linie Kolejowe proto počítají s částkou cca 121,45 milionů euro na modernizaci železničního připojení přístavu. Projekt předpokládá výstavbu nové dvojkolejné tratě přes Mrtvou Vislu. Bude zvýšeno přípustné nápravové zatížení a rychlost zvýšena na 100 km/h. Tím by se měla kapacita spojení zvýšit trojnásobně oproti stávajícímu stavu. Investice by měla být dokončena do roku 2015.

Zdroje: AirRail News, Baltic Trasnsport Journal, Pomorska Kolej Metropolitalna [1], [2], [3], Railway Gazette, Wikimedia Commons [1], [2], World Port Source


Vlad Poslat mail autorovi | 3.5.2013 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Polsko


Registrierter Benutzer Kakov 
04.05.2013 (13:47)  
ad elektrifikace: vzhledem ke skutečnosti, že bych v provozu směr letiště nečekal takovou poptávku jako v Praze natož pak jako v Paříži nebo Frankfurtu, tak si myslím, že neelektrifikovaná trať bude stačit
Registrierter Benutzer Kakov 
04.05.2013 (13:45)  
Jiří Kocurek:
je vidět, že autoři řešení se buď zasekli v 19. století, nebo jsou to totální autofilové.... :-D
04.05.2013 (11:53)  
A Brno. V součastnosti to radnice plánuje takhle:
http://mapy.cz/#x=16.703545&y=49.156550&z=14&t=r&rp=m&m=9mbGSxTgmfdz6gaqB6fGL
V místě zeleného praporku.

Mohli bychom postavit zastávku u Šlapanic a u letiště, ale rozhodli jsme se ušetřit. Postavíme jenom jednu na půl cesty.
04.05.2013 (8:00)  
Inspirace pro Prahu...
03.05.2013 (16:34)  
Líbí se mi poloha železniční zastávky vůči hlavnímu vstupu na leiště. Odhadem 200 m od konce peronu je vstup.
03.05.2013 (10:09)  
Zajímavá zpráva. Také jsem se trochu pozastavil nad tím, že trať na letiště má být zpočátku neelektrifikovaná. Je pravda, že zmíněná trať do Koscierzyny je také neelektrifikovaná a jezdí tam např. nové motorové jednotky z Newagu. Na animacích je zajímavá ta tramvaj ČKD typu T6, ty v Gdaňsku skutečně nejezdí :-) Jinak loděnice v Gdaňsku se vryla doufám jen do povědomí, ne do podvědomí :-)
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
03.05.2013 (7:16)  
Ač divim se (částečně - money talks) odložené elektrifikaci "S-Bahn" na letiště, tohle mi jaksi taksi dává smysl. A pokud jde o retrofit přístavní dráhy - pak to cítím jako životní nutnost. Stavaři a architekti možná prominou - ty návrhy nových stanic na vyvýšeném drážním tělese mi připoměly název "Soukromá vichřice". Na Baltu větry vanou, v zimě návěje se rády tvoří ...

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko