Pardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.
Nový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se pustil do hlasité kritiky společnosti OREDO a již několik měsíců po svém nástupu, v únoru letošního roku, jsme mohli vidět první důsledky jeho činnosti v krajské dopravě. Mediálně sledováno bylo, kromě omezení zejména méně využívaných autobusových spojů, také obnovení provozu na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na železnici nastaly i další menší změny, o kterých jste se na ŽelPage mohli dočíst již v průběhu zimy. Jak ale kraj již dříve avizoval, tím to zcela nekončí. Téměř tři měsíce po zimní úpravě dopravního systému přichází další, o poznání zásadnější změna – kraj se chystá vypovědět smlouvu firmě OREDO a plánuje si dopravní obslužnost dále koordinovat ve vlastní režii. Vrací se tak do stavu, který panoval v Pardubicích do roku 2011.
To není mezi českými kraji ostatně nic tak neobvyklého. Podobná situace panuje na Ústecku, ve středních Čechách a na Vysočině, kde si organizují dopravu sami krajští úředníci obdobně, jako tomu bude nyní i v Pardubicích. Samostatnou společnost pro organizaci dopravy mají zatím kromě hlavního města Prahy kraje Královéhradecký, Jihomoravský, Plzeňský, Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský. Svého koordinátora má také Jihočeský kraj, jeho společnost JIKORD je však z dosavadních koordinátorů jediná, která ani neuvažuje o zavedení integrovaného dopravního systému nebo alespoň společného tarifu pro různé druhy dopravy, ba naopak tyto prvky považuje v tamějších podmínkách za nevhodné. Pravděpodobně nejméně výraznými koordinátory jsou pak společnosti ve Zlínském a Karlovarském kraji.
A co vlastně je důvodem k výpovědi smlouvy mezi Pardubickým krajem a společnosti OREDO? Podle vyjádření radního Duška jsou to zejména úspory a jednodušší příprava dopravních změn přímo na kraji bez nutnosti dalšího prostředníka. Kraj ale chce i tak s firmou dále spolupracovat, a to na projektu společného tarifního odbavovacího systému. OREDO také dále pokračuje ve své činnosti v sousedním Královéhradeckém kraji. Jsou to ale poslední změny, které Pardubický kraj chystá? Teprve na začátku léta nejen obyvatelé Pardubického kraje s prvními návrhy grafikonu poznají, jak plánuje kraj veřejnou dopravu organizovat v dalších letech a zdali se vydá cestou obnovování provozu na dalších regionálních tratích, či naopak. Právě a nejen k tomuto tématu se uskuteční v pondělí 29. dubna veřejná diskuze Drážní společnosti při ČVUT, kam může zavítat každý, koho tento problém zajímá a má k němu případně co říci. Ať už se ale diskuze či samotné změny radního Duška vydají jakýmkoliv směrem, příklad Pardubického kraje naprosto jasně ukazuje, jak moc může krajská doprava záviset na názorech a vizích jednotlivých politiků.
Zdroje: Česká televize, ŽelPage
Na Svitavsku jsem zažil, že jeden z takových pozdějších autobusů dojel až 8:10 a žáčci okamžitě začali spurtovat do nedaleké školy. Osobně vidím problém v tom, že je v republice zažitý systém, že se začíná plusminus v osm. Přitom rozložení začátků škol. vyučování do rozmezí 7:30 až 8:30 by přineslo nemalé úspory v celé republice
A na to je nějaký zákon jako že zvoní v 7:55? Za nás začínala první hodina v 8... Ale hlavně, nemají na další/předchozí zastávce školu kde zvoní v 8:05, a tam si v případě příjezdu v 7:42 (například) budou hlasitě stěžovat co že tam mají 20 minut předem co dělat - nudit se?
bylo potřeba zaměstnat kamarády, kamarádíčky, poraděnky, milenky, osoby jež na potentáty něco věděly...
A to si jako myslíte že tímto krokem ona potřeba ustala, a že na odborech "národního výboru" se toto nemůže stát??
Busman: perfektní popis, jenže to je zaběhnutý, "stabilní" systém, na kterém někdo léta pracoval evolucí, kdežto u nás v pokrokovém Česku se pokud možno vše řeší revolucí... a kupodivu skoro každá revoluce odmítá a odhazuje dosavadní uspořádání jako totální propadák a začíná pěkně "zgruntu"...
by mel urcite v dnesni dobe existovat verejne dostupny system, ktery by zobrazoval aktualni polohu spoju, pripadne ji automaticky sledoval, vyhodnocoval a daval pokyny ridicum, kde a jak dlouho cekat. Mel by existovat dispecer.
Na bus lince z Hranic na M. do Zlínského kraje jsem už před rokem sledoval řidiče, který na zastávkách čekal, protože mají v busech GPS. Dispečerovi by asi vyskočil červený řádek, kdyby jel v předstihu:-)
Tak ono, když se chce, tak není třeba platit žádný centrální dispečinky, džípíesky, displeje, klíringy a další šlaky, neboť zvlášť ve venkovských oblastech je to docela drahý, jelikož se pak na těch pár cestujících přiživují davy ajťáků. Tak například v rurálním Dolním Rakousku, kde funguje systém VVNB, z něhož je IREDO přímo odvozeno, má řidič autobusu Egon telefonní číslo na řidiče autobusu Kárla, kterýmu zavolá, že má pár minut sekeru a osamělého cestujícího na přestup – systémová přestupní vazba 1 minuta – Kárl neujede, poctivě čeká. Naftou šetřit nemusí, tak když je třeba, tak na to šlápne – a pro případy, že by zpoždění nestáhnul, má Kárl na ušmudlaném lístečku číslo na výpravčího, kterýmu zavolá, ať s vlakem počká, když by chtěl někdo přestoupit (systémová přestupní vazba 3 minuty). A aby to bylo zichr, tak výpravčí má číslo na řidiče autobusu Kárla, kterýmu volá, kde je – a Kárl mu řekne, ať ten vlak pustí, že už se s autobusem blíží ke šraňkám, ale nikdo přestupovat nebude. Toť osobní zážitek.
Sranda je i ta, jak se to teď podává. Že vlastně kraj OREDO nepotřebuje, protože má své odborníky na kraji. To tam jako během celého kontraktu s Oredem seděli na zadku a nic nedělali? :)
Pepo dík, neznal jsem to, dosud jsem to takhle nepotkal - a ono to tak fungovat může. Člověk se pořád učí :-) (Za mího mládí ve velkém městě - spíe nemyslytelné ..... Ale jde to).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.