Pardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.
Nový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se pustil do hlasité kritiky společnosti OREDO a již několik měsíců po svém nástupu, v únoru letošního roku, jsme mohli vidět první důsledky jeho činnosti v krajské dopravě. Mediálně sledováno bylo, kromě omezení zejména méně využívaných autobusových spojů, také obnovení provozu na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na železnici nastaly i další menší změny, o kterých jste se na ŽelPage mohli dočíst již v průběhu zimy. Jak ale kraj již dříve avizoval, tím to zcela nekončí. Téměř tři měsíce po zimní úpravě dopravního systému přichází další, o poznání zásadnější změna – kraj se chystá vypovědět smlouvu firmě OREDO a plánuje si dopravní obslužnost dále koordinovat ve vlastní režii. Vrací se tak do stavu, který panoval v Pardubicích do roku 2011.
To není mezi českými kraji ostatně nic tak neobvyklého. Podobná situace panuje na Ústecku, ve středních Čechách a na Vysočině, kde si organizují dopravu sami krajští úředníci obdobně, jako tomu bude nyní i v Pardubicích. Samostatnou společnost pro organizaci dopravy mají zatím kromě hlavního města Prahy kraje Královéhradecký, Jihomoravský, Plzeňský, Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský. Svého koordinátora má také Jihočeský kraj, jeho společnost JIKORD je však z dosavadních koordinátorů jediná, která ani neuvažuje o zavedení integrovaného dopravního systému nebo alespoň společného tarifu pro různé druhy dopravy, ba naopak tyto prvky považuje v tamějších podmínkách za nevhodné. Pravděpodobně nejméně výraznými koordinátory jsou pak společnosti ve Zlínském a Karlovarském kraji.
A co vlastně je důvodem k výpovědi smlouvy mezi Pardubickým krajem a společnosti OREDO? Podle vyjádření radního Duška jsou to zejména úspory a jednodušší příprava dopravních změn přímo na kraji bez nutnosti dalšího prostředníka. Kraj ale chce i tak s firmou dále spolupracovat, a to na projektu společného tarifního odbavovacího systému. OREDO také dále pokračuje ve své činnosti v sousedním Královéhradeckém kraji. Jsou to ale poslední změny, které Pardubický kraj chystá? Teprve na začátku léta nejen obyvatelé Pardubického kraje s prvními návrhy grafikonu poznají, jak plánuje kraj veřejnou dopravu organizovat v dalších letech a zdali se vydá cestou obnovování provozu na dalších regionálních tratích, či naopak. Právě a nejen k tomuto tématu se uskuteční v pondělí 29. dubna veřejná diskuze Drážní společnosti při ČVUT, kam může zavítat každý, koho tento problém zajímá a má k němu případně co říci. Ať už se ale diskuze či samotné změny radního Duška vydají jakýmkoliv směrem, příklad Pardubického kraje naprosto jasně ukazuje, jak moc může krajská doprava záviset na názorech a vizích jednotlivých politiků.
Zdroje: Česká televize, ŽelPage
Josef Petrák: "Tomu se prý říká OREDO nezvládlo." Tak castecne urcite taky, jen jak sem se znovu rozcilil pri vzpominkach na ruzne autobusove prihody, tak jsem ani svuj prispevek nedopsal. To co jsem popsal by mohly resit treba namatkove kontroly a postihy. Dal by mel urcite v dnesni dobe existovat verejne dostupny system, ktery by zobrazoval aktualni polohu spoju, pripadne ji automaticky sledoval, vyhodnocoval a daval pokyny ridicum, kde a jak dlouho cekat. Mel by existovat dispecer. Na vetsich zastavkach by mohly byt displaye, ktere budou zobrazovat zpozdeni atd.
Pokud budujete systém, který má lidem sloužit, musí se podřídit všichni, ne to ohýbat.
bartik09: "Oni totiz netusi, jak (v obsazene stanici!) zjistit, zda ma vlak, na ktery maji cekat, zpozdeni, pripadne na ktery vlak maji cekat. Ze zastavek odjizdeji bez problemu nekolik minut pred pravidelnym odjezdem. I kdyz jedou zpozdeny, nemaj problem zastavit znamymu mimo zastavku atd." :) Tomu se prý říká OREDO nezvládlo.
...Ze zastavek odjizdeji bez problemu nekolik minut pred pravidelnym odjezdem. I kdyz jedou zpozdeny, nemaj problem zastavit znamymu mimo zastavku atd...
tak v tom pripade nejezdi nikdy do UK. protoze teprve u nas zjistis, co znamena termin "free style" v jeho prave podstate :D zastavit mimo stanici? jiste, proc ne, kdyz to neni extremne nebezpecne a vyjde se tim vstric cestujicimu... jizdni rad? aha, myslis ten INFORMATIVNI LETTER, ktery nam, cestujicim rika, ze priblizne v danem case by mohl jet nejaky autobus...
a jizdni rad vubec, to je kapitola sama pro sebe: behem 10ti minut projedou zastavkou vsechny mozne i nemozne spoje, aby naslednych 20 minut nejelo vubec nic :D
to lpeni na presnosti, taktu, prisnem dodrzovani zastavek, to vse dela z cestovani autobusem v CR zcela nezazivnou udalost. jak dobrodruzny a nejednotvarny je nas system dopravy! prijed a poznas...
V každém případě nezapomínejte, že tu máme dvě stě regionov, které nejméně pět let musejí jezdit někde na tratích přiměřených sklonů, nejlépe na lokálkách s benevolentním grafikonem. Po zkušenostech s Esmeraldou a Kasandrou VŠICHNI věděli, že reko 810 je průser a že ani řídicí technika jednadvacátého století to nezachrání před prokletím jediné hnací nápravy, jak pánové z Parsu hrdě prohlašovali na MSV. Po celou dobu přípravy a realizace těch dvou set Regín seděl pan Dušek v dozorčí radě a asi by byl velmi nerad, kdyby mu někdo připomínal, že jako železniční odborník nekonal s péčí řádného hospodáře, když takovou věc neuťal hned v začátku. Jenže když budou Regíny za krajské peníze pendlovat někde ve východočeském vnitrozemí, kde se neví, že jízdenka ukodrcanou Regínou z Horní do Dolní je stejně drahá jako jízdenka klimatizovanou Desirou z Ober do Nieder, nikdo si toho nevšimne.
Racionalni zaklad vidim i v nahrazeni vlakove dopravy za autobusovou na 261. Obsazenost vlaku tam byla prachmizerna (samozrejme vyjma patku a vikendu, kdyz byl zrovna na Cachnove snih (asi 8x za rok)). Duvod nizke obsazenosti vidim v (na dnesni dobu) nizke prumerne rychlosti, nevhodne poloze zastavek (v lepsim pripade na uplnem okraji obce, v horsim nekolik stovek metru az kilometru za obci (Predhradi)) a obecne nizke poptavce po doprave kamkoliv na teto trase. Po zavedeni autobusove dopravy me zde ale na druhou stranu cekal sok pri pravidelnem setkavani s kastou autobusaku. Oni totiz netusi, jak (v obsazene stanici!) zjistit, zda ma vlak, na ktery maji cekat, zpozdeni, pripadne na ktery vlak maji cekat. Ze zastavek odjizdeji bez problemu nekolik minut pred pravidelnym odjezdem. I kdyz jedou zpozdeny, nemaj problem zastavit znamymu mimo zastavku atd. To vsechno samozrejme pri nekonecnem nadavani na Oredo, protoze po nich najednou nekdo neco chce.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.