..: OREDO končí s organizací dopravy v Pardubickém kraji :..

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtPardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Klodzko), foto: Petr DunglNový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se pustil do hlasité kritiky společnosti OREDO a již několik měsíců po svém nástupu, v únoru letošního roku, jsme mohli vidět první důsledky jeho činnosti v krajské dopravě. Mediálně sledováno bylo, kromě omezení zejména méně využívaných autobusových spojů, také obnovení provozu na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na železnici nastaly i další menší změny, o kterých jste se na ŽelPage mohli dočíst již v průběhu zimy. Jak ale kraj již dříve avizoval, tím to zcela nekončí. Téměř tři měsíce po zimní úpravě dopravního systému přichází další, o poznání zásadnější změna – kraj se chystá vypovědět smlouvu firmě OREDO a plánuje si dopravní obslužnost dále koordinovat ve vlastní režii. Vrací se tak do stavu, který panoval v Pardubicích do roku 2011.

To není mezi českými kraji ostatně nic tak neobvyklého. Podobná situace panuje na Ústecku, ve středních Čechách a na Vysočině, kde si organizují dopravu sami krajští úředníci obdobně, jako tomu bude nyní i v Pardubicích. Samostatnou společnost pro organizaci dopravy mají zatím kromě hlavního města Prahy kraje Královéhradecký, Jihomoravský, Plzeňský, Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský. Svého koordinátora má také Jihočeský kraj, jeho společnost JIKORD je však z dosavadních koordinátorů jediná, která ani neuvažuje o zavedení integrovaného dopravního systému nebo alespoň společného tarifu pro různé druhy dopravy, ba naopak tyto prvky považuje v tamějších podmínkách za nevhodné. Pravděpodobně nejméně výraznými koordinátory jsou pak společnosti ve Zlínském a Karlovarském kraji.

Poslední R 1210 Doubrava Jihlava - Pardubice před stanicí Žďárec u Skutče, foto: Matouš DanielkaA co vlastně je důvodem k výpovědi smlouvy mezi Pardubickým krajem a společnosti OREDO? Podle vyjádření radního Duška jsou to zejména úspory a jednodušší příprava dopravních změn přímo na kraji bez nutnosti dalšího prostředníka. Kraj ale chce i tak s firmou dále spolupracovat, a to na projektu společného tarifního odbavovacího systému. OREDO také dále pokračuje ve své činnosti v sousedním Královéhradeckém kraji. Jsou to ale poslední změny, které Pardubický kraj chystá? Teprve na začátku léta nejen obyvatelé Pardubického kraje s prvními návrhy grafikonu poznají, jak plánuje kraj veřejnou dopravu organizovat v dalších letech a zdali se vydá cestou obnovování provozu na dalších regionálních tratích, či naopak. Právě a nejen k tomuto tématu se uskuteční v pondělí 29. dubna veřejná diskuze Drážní společnosti při ČVUT, kam může zavítat každý, koho tento problém zajímá a má k němu případně co říci. Ať už se ale diskuze či samotné změny radního Duška vydají jakýmkoliv směrem, příklad Pardubického kraje naprosto jasně ukazuje, jak moc může krajská doprava záviset na názorech a vizích jednotlivých politiků.

Zdroje: Česká televize, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
28.04.2013 (14:42)  
Já nic takového neřekl. Ale pokud se ty firmy budou chtít udržet, budou muset investovat do zvýšení komfortu. navíc bych neřekl, že VŠECHNY lokálky jsou klikaté a pomalé. Ona ta rychlost 40 až 50 může vystačit. Například uvedu příklad zase na trati 253. Autobus jede dnes, kdy zde už nejezdí osobní vlaková doprava, cca 20 minut z Vranovic do Pohořelic. To je první a poslední zastávka i na trati. Když zde ještě jezdila 810, tak byla jízdní doba vlaku +-18 min. A to jsou na trati úseky, kde se jede jen 30 km/h. A myslím, že rozhodně i ta 810 je pohodlnější a prostornější než autobus, je tam prostor i pro kola, než když je to stará Karosa, na rozbité silnici, když autobus musí kličkovat zleva doprava aby se vyhnul výmolům...
registrovaný uživatel Leinad 
28.04.2013 (14:33)  
@ Petr Stříteský : Myslím si, že dopravce vybraný smyslupným konkurzem by nechtěl za Elefanta stejně jako za Orchestrion. Až se bude soutěžit pořádně, klidně se do konkurzů můžou hlásit i ČD.
"To proto, že smlouva s ČD je definována podle vlakokilometrů....To nemůžou, cena těch průměrných 92 Kč/km je zafixována, i když objednáme větší vlaky na hlavních tratích." http://prch.wz.cz/index_soubory/cvut.htm
28.04.2013 (14:06)  
Moc jsem nepochopil, kde berou někteří diskutující tu jistotu, že v režii soukromých dopravců by se lokálkám z ničeho nic začlo dařit (rozuměj budou výdělečné a cestujícími vytížené). O dopravci to, řekl bych, není. To by ty lokálky nesměly být dnes ve stejném, nebo spíše horším stavu než v době čerstvě po jejich uvedení do provozu. Zatímco se modernizovaly hlavní tratě a koridory, rovnaly oblouky, zvyšovaly rychlosti, na lokálkách se nedělo z výše zmíněného nic - nehledě na fakt, že už jejich původní naprojektování bylo často naprosto nesmyslně klikaté. Co se týče přepravní rychlosti, budou vlivem toho na drtivé většině lokálek pořád rychlejší autobusy. Jediné v čem se tady dá bojovat je komfort, s jehož zajištěním obzvláště jde-li o spoj dotovaný či objednaný by dnes neměl mít problém žádný z dopravců.

Co se týče tarifního systému Iredo, bylo by naprosto nesmyslné jej rušit - ostatně proč by se tak mělo stát? Na tom systému je založeno 90% přepravních relací v HK a Pce kraji včetně velké provázanosti s MHD, navíc už pár let jde o záležitost obou zmíněných krajů a společnost OREDO v tom nehraje očividně velikou roli.
registrovaný uživatel PN  mail  
28.04.2013 (12:20)  
Ythomas_ct: Ve kterém z těch krajů, kde si dopravu organizují sami, funguje efektivně? Já o žádném nevím. Je ale pravda, že samotná existence koordinátora také není zárukou kvalitní a efektivní dopravy, viz. Jihočeský kraj a Jikord.
Druhá stránka věci je, že Dušek chce zachovat tarif Iredo, ale zároveň sebere Oredu možnost koordinovat dopravu. Takováto schizofrenní situace také nemůže fungovat dlouhodobě.
registrovaný uživatel Petr Mareš  mail  
28.04.2013 (12:17)  
@ Wabun: A myslíte si, že JHMD jezdí bez veřejných peněz (=neprodělává)? Stačí otevřít poslední výroční zprávu na webu z roku 2009 a na páté straně zjistíte, že dostali 59 milionů. Když vezmu, co dostali za objednávku (22mil) a podělím vlkkm dostanu 64Kč na km. Zbyle peníze dostali na infrastrukturu. Tím tady nechci nikoho špinit, jen tvrdím, že zadarmo to nejde neboli doprava na lokálkách je udržitelná, dokud ji někdo platí.
28.04.2013 (12:00)  
No, uvidíme. Samotné vyloučení OREDa z organizování veřejné dopravy v kraji snad ještě nemá s koncepcí dopravy vůbec nic společného. (I když se možná nějaké další důsledky konání zmíněného radního dají tušit.) Jestli však bude dopravu organizovat sám kraj (který tu dopravu platí) prostřednictvím svého odboru, nebo nějaká další společnost (kterou ten kraj kromě samotné dopravy také platí), je snad celkem šumák. (Možná bych řekl, že první zmíněná varianta má potenciál být efektivnější.) Důležitá však bude výsledná kvalita; pod jakou "značkou" příslušní úředníci vystupují, nemusí mít nutně na funkci vliv...
28.04.2013 (11:55)  
Tak s tím naprosto souhlasím. To je jeden extrém za druhým. OREDO to přehání napravo, ten zase nalevo. Česká železnice má velký problém, ale má budoucnost. Myslím, že ty lokálky si nesmíme nechat zbourat, ale raději je rozprodat soukromníkům, kteří je ale budou provozovat tak, jak by je měly, a nenechají je chátrat bez provozu. Takže to chce zájem obcí okolo ní, aby se o ni postaraly a pokud o ně ani oni nebudou mít zájem, tak tam nemají co dělat a to je vše, i když je to lokálka sebekrásnější. Myslím, že i takové lokálky, o které nemá nikdo zájem, by se ale daly používat tak, jak jsou. Například krásně vyřešeno to mají v Ratíškovicích. Tam je tzv. Baťovka, průmyslová drážka vedoucí do bývalého dolu. Doprava je na ní už zrušena, ale nezbouraly ji, nýbrž jezdí se tam na šlapacích drezínkách. To si myslím, že je dobré řešení, které tuto hezkou drážku uchová i pro další generace. to by se dalo aplikovat i jinde.
registrovaný uživatel PN  mail  
28.04.2013 (11:36)  
Omlouvám se, pokud můj příspěvek vyzněl tak, že doprava na lokálkách je neudržitelná. Je neudržitelná v podání ČD, tedy přesně to co píše Wabun. Problém ale je, že pan Dušek jako odborář prostě konkurenci na železnici nepřipustí a zároveň chce za každou cenu provozovat i ty nejzapadlejší lokálky a tedy cpát nehorázné peníze do chřtánu ČD, peníze, které ovšem pak budou chybět autobusové dopravě a tedy obsluze malých vesnic, kam železnice nevede. A proto tvrdím, že Duškova „koncepce“ dopravy je neudržitelná a kdokoliv nastoupí po něm, bude mít co dělat, aby to napravil.
28.04.2013 (11:11)  
Já bych ani neřekl, že doprava na lokálkách je dlouhodobě neudržitelná. To tvrdí ČD. A mají z půlky pravdu. Jejich formou a jejich postojem k tomu je doopravdy neudržitelná. Ale máme důkazy, že doprava na lokálních tratích jde udržovat dlouhodobě. Co takové JHMD? To už tu máme 20 let a drží se a daří se jim.
V jihomoravském kraji to skončilo obdobně. Například i přes to, že na trati 245 Hevlín - Hrušovany n.J. všichni v Hevlíně stáli o to, aby doprava zde byla provozována, zrušil zde Kordis dopravu. I přes to, že starosta za to bojoval a celé to bylo vcelku zmedializované. Na trati 253 též. Tam to bylo stejné. Ale ta doprava by tam šla provozovat hospodárně . Jenže ČD ještě nepřišli, jak na to. Celý problém asi spočívá v tom, aby se doprava zprivatizovala a zavedla se konkurence. Myslím, že soukromé firmy by dokázaly provozovat dopravu na malých lokálkách bez toho, aby na tom prodělávaly.
28.04.2013 (10:23)  
No konečně, co se železnice týče, tak OREDO pokazilo co se dalo. Do Olomouckého kraje se dalo dostat akorát po koridoru, do litomyšle jen s nesmyslnými přestupy ve Vysokém Mýtě, o nemožnosti dostat se do cementárny v Prachovicích ani nemluvě...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko