..: OREDO končí s organizací dopravy v Pardubickém kraji :..

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtPardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Klodzko), foto: Petr DunglNový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se pustil do hlasité kritiky společnosti OREDO a již několik měsíců po svém nástupu, v únoru letošního roku, jsme mohli vidět první důsledky jeho činnosti v krajské dopravě. Mediálně sledováno bylo, kromě omezení zejména méně využívaných autobusových spojů, také obnovení provozu na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na železnici nastaly i další menší změny, o kterých jste se na ŽelPage mohli dočíst již v průběhu zimy. Jak ale kraj již dříve avizoval, tím to zcela nekončí. Téměř tři měsíce po zimní úpravě dopravního systému přichází další, o poznání zásadnější změna – kraj se chystá vypovědět smlouvu firmě OREDO a plánuje si dopravní obslužnost dále koordinovat ve vlastní režii. Vrací se tak do stavu, který panoval v Pardubicích do roku 2011.

To není mezi českými kraji ostatně nic tak neobvyklého. Podobná situace panuje na Ústecku, ve středních Čechách a na Vysočině, kde si organizují dopravu sami krajští úředníci obdobně, jako tomu bude nyní i v Pardubicích. Samostatnou společnost pro organizaci dopravy mají zatím kromě hlavního města Prahy kraje Královéhradecký, Jihomoravský, Plzeňský, Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský. Svého koordinátora má také Jihočeský kraj, jeho společnost JIKORD je však z dosavadních koordinátorů jediná, která ani neuvažuje o zavedení integrovaného dopravního systému nebo alespoň společného tarifu pro různé druhy dopravy, ba naopak tyto prvky považuje v tamějších podmínkách za nevhodné. Pravděpodobně nejméně výraznými koordinátory jsou pak společnosti ve Zlínském a Karlovarském kraji.

Poslední R 1210 Doubrava Jihlava - Pardubice před stanicí Žďárec u Skutče, foto: Matouš DanielkaA co vlastně je důvodem k výpovědi smlouvy mezi Pardubickým krajem a společnosti OREDO? Podle vyjádření radního Duška jsou to zejména úspory a jednodušší příprava dopravních změn přímo na kraji bez nutnosti dalšího prostředníka. Kraj ale chce i tak s firmou dále spolupracovat, a to na projektu společného tarifního odbavovacího systému. OREDO také dále pokračuje ve své činnosti v sousedním Královéhradeckém kraji. Jsou to ale poslední změny, které Pardubický kraj chystá? Teprve na začátku léta nejen obyvatelé Pardubického kraje s prvními návrhy grafikonu poznají, jak plánuje kraj veřejnou dopravu organizovat v dalších letech a zdali se vydá cestou obnovování provozu na dalších regionálních tratích, či naopak. Právě a nejen k tomuto tématu se uskuteční v pondělí 29. dubna veřejná diskuze Drážní společnosti při ČVUT, kam může zavítat každý, koho tento problém zajímá a má k němu případně co říci. Ať už se ale diskuze či samotné změny radního Duška vydají jakýmkoliv směrem, příklad Pardubického kraje naprosto jasně ukazuje, jak moc může krajská doprava záviset na názorech a vizích jednotlivých politiků.

Zdroje: Česká televize, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.4.2013 (7:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
14.05.2013 (20:57)  
SYN - jestli ten problém nebude v tom, že z většiny směrů se dojede v cca 7:30 a jen z jednoho v 7:52.

Na Svitavsku jsem zažil, že jeden z takových pozdějších autobusů dojel až 8:10 a žáčci okamžitě začali spurtovat do nedaleké školy. Osobně vidím problém v tom, že je v republice zažitý systém, že se začíná plusminus v osm. Přitom rozložení začátků škol. vyučování do rozmezí 7:30 až 8:30 by přineslo nemalé úspory v celé republice
Registered user SYN 
03.05.2013 (10:32)  
příjezdy školních autobusů pro žáky ZŠ v 7:52 když zvoní v 7:55 to je taky velká paráda
A na to je nějaký zákon jako že zvoní v 7:55? Za nás začínala první hodina v 8... Ale hlavně, nemají na další/předchozí zastávce školu kde zvoní v 8:05, a tam si v případě příjezdu v 7:42 (například) budou hlasitě stěžovat co že tam mají 20 minut předem co dělat - nudit se?

bylo potřeba zaměstnat kamarády, kamarádíčky, poraděnky, milenky, osoby jež na potentáty něco věděly...
A to si jako myslíte že tímto krokem ona potřeba ustala, a že na odborech "národního výboru" se toto nemůže stát??

Busman: perfektní popis, jenže to je zaběhnutý, "stabilní" systém, na kterém někdo léta pracoval evolucí, kdežto u nás v pokrokovém Česku se pokud možno vše řeší revolucí... a kupodivu skoro každá revoluce odmítá a odhazuje dosavadní uspořádání jako totální propadák a začíná pěkně "zgruntu"...
Registered user neznamsebe  mail  
03.05.2013 (7:19)  
Jak to tak čtu tak Liberecký KORID chystá něco podobného. Šéf KORIDU je také pro autobusy v což mu jistě nahrává autobusová mafie firmy Bus Line . Jako první krok je zrušení tzv. flamendra od červnové změny jízdního řádu . Vlak který jezdil v půl jedné v noci v sobotu a v neděli posunuli na půl druhou ráno . Cestujícími byl tento vlak na tak časnou hodinu vcelku hojně využíván . Jako další má KORID v plánu zrušit poslední vlak z Liberce na Českou Lípu ve 22:53 a vlak ve 20:40 omezit jen z Liberce do Jablonného v Podještědí. Také v opačném směru od České Lípy se chystá redukce . První vlak do Liberce pojede až z Jablonného a poslední osobák do Liberce bude pravděpodobně končit v Jablonném. Na trati směrem na Turnov z Liberce se také chystají redukce. Myslím že by měli i v Libereckém kraji vypovědět smlouvu tomuto prostředníku a přímo jednat o dopravě s DKV Česká Třebová , PJ Liberec . Já jako strojvedoucí se kolikrát divím tomu co KORID vymýšlí . Když je hezky tak posilové vozy do Harrachova nejezdí a když je další víkend ošklivo tak taháme štádlery navíc .
01.05.2013 (7:25)  
Bartik09
by mel urcite v dnesni dobe existovat verejne dostupny system, ktery by zobrazoval aktualni polohu spoju, pripadne ji automaticky sledoval, vyhodnocoval a daval pokyny ridicum, kde a jak dlouho cekat. Mel by existovat dispecer.
Na bus lince z Hranic na M. do Zlínského kraje jsem už před rokem sledoval řidiče, který na zastávkách čekal, protože mají v busech GPS. Dispečerovi by asi vyskočil červený řádek, kdyby jel v předstihu:-)
Registered user (gp) 
30.04.2013 (15:00)  
Puk: Myslím to naprosto vážně, mám vyzkoušeno, že to jde. Jak posunout školní zvonění, tak posunout začátek a konec směny ve fabrice. Málokterá fabrika nebo škola si může dovolit vlastní hvězdicovou dopravu podle svých okrajových potřeb, tak proč by jí to měl poskytovat kraj? Protože z cizího krev neteče? Chápu, že většina krajských politiků má pocit, že jejich voliči jsou jejich poddaní, jimiž mohou jako pracovní silou libovolně disponovat a k čemuž jim má sloužit početná flotila veřejné dopravy. Ale tento pocit je chybný a špatný. Nejsme poddaní, jsme svobodní a tu fůru peněz na veřejnou dopravu dáváme proto, abychom mohli svou svobodu pohybu uskutečňovat.
30.04.2013 (13:04)  
koyot: Jen drobné upřesnění, OREDO není příspěvkovou organizací kraje, jako například ROPID, ale společností s ručením omezeným, kterou vlastní Pardubický kraj padesáti procenty. Hlavní sídlo firmy je ale v Hradci, kde byla i založena a kde bude dále fungovat. O tom, že se lidé z OREDA ve velkém dostanou na krajský úřad PK bych pochyboval, protože se navzájem rozešli celkem ve zlém...
Registered user Busman 
30.04.2013 (13:02)  
bartik 09

Tak ono, když se chce, tak není třeba platit žádný centrální dispečinky, džípíesky, displeje, klíringy a další šlaky, neboť zvlášť ve venkovských oblastech je to docela drahý, jelikož se pak na těch pár cestujících přiživují davy ajťáků. Tak například v rurálním Dolním Rakousku, kde funguje systém VVNB, z něhož je IREDO přímo odvozeno, má řidič autobusu Egon telefonní číslo na řidiče autobusu Kárla, kterýmu zavolá, že má pár minut sekeru a osamělého cestujícího na přestup – systémová přestupní vazba 1 minuta – Kárl neujede, poctivě čeká. Naftou šetřit nemusí, tak když je třeba, tak na to šlápne – a pro případy, že by zpoždění nestáhnul, má Kárl na ušmudlaném lístečku číslo na výpravčího, kterýmu zavolá, ať s vlakem počká, když by chtěl někdo přestoupit (systémová přestupní vazba 3 minuty). A aby to bylo zichr, tak výpravčí má číslo na řidiče autobusu Kárla, kterýmu volá, kde je – a Kárl mu řekne, ať ten vlak pustí, že už se s autobusem blíží ke šraňkám, ale nikdo přestupovat nebude. Toť osobní zážitek.
Registered user koyot 
30.04.2013 (13:00)  
No to je teda blbost... on vypověděl smlouvu společnosti, která je příspěvkovou organizací kraje, aby to zadal úředníkům, které platí kraj přímo? to nějako nechápu a co bude s těmi lidmi co v Oredu pracují? předpokládám, že na odstupné nemají, takže přejdou pod nějaký odbor krajského úřadu, kde budou pokračovat ve své současné činnosti, protože i na kraji to asi někdo bude muset dělat... OMG Takže přesuneme úředníky z jedné budovy do druhého, Dušek si vyhoní ego a kdo ví co ještě a bude zase klid a vše jako bylo...
30.04.2013 (12:46)  
bartik09: Jasně, ale to znamená na systému pracovat, vyhodnocovat, ladit, zlepšovat, ale pokud se řeklo, že je špatně dřív, než se spustil a panovala mediální nálada, že vše je špatně a za vše může realizátor zadaných změn a nic se s tím nedá dělat, pak je to marný. Tohle se asi nedá dodělat za týdny-měsíce.

Sranda je i ta, jak se to teď podává. Že vlastně kraj OREDO nepotřebuje, protože má své odborníky na kraji. To tam jako během celého kontraktu s Oredem seděli na zadku a nic nedělali? :)
Registered user stoupa  mail  
30.04.2013 (12:35)  
Pro Josef Petrák - posun začátku vyučování (nebo pracovní doby):

Pepo dík, neznal jsem to, dosud jsem to takhle nepotkal - a ono to tak fungovat může. Člověk se pořád učí :-) (Za mího mládí ve velkém městě - spíe nemyslytelné ..... Ale jde to).
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko