..: OREDO končí s organizací dopravy v Pardubickém kraji :..

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtPardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Klodzko), foto: Petr DunglNový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se pustil do hlasité kritiky společnosti OREDO a již několik měsíců po svém nástupu, v únoru letošního roku, jsme mohli vidět první důsledky jeho činnosti v krajské dopravě. Mediálně sledováno bylo, kromě omezení zejména méně využívaných autobusových spojů, také obnovení provozu na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na železnici nastaly i další menší změny, o kterých jste se na ŽelPage mohli dočíst již v průběhu zimy. Jak ale kraj již dříve avizoval, tím to zcela nekončí. Téměř tři měsíce po zimní úpravě dopravního systému přichází další, o poznání zásadnější změna – kraj se chystá vypovědět smlouvu firmě OREDO a plánuje si dopravní obslužnost dále koordinovat ve vlastní režii. Vrací se tak do stavu, který panoval v Pardubicích do roku 2011.

To není mezi českými kraji ostatně nic tak neobvyklého. Podobná situace panuje na Ústecku, ve středních Čechách a na Vysočině, kde si organizují dopravu sami krajští úředníci obdobně, jako tomu bude nyní i v Pardubicích. Samostatnou společnost pro organizaci dopravy mají zatím kromě hlavního města Prahy kraje Královéhradecký, Jihomoravský, Plzeňský, Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský. Svého koordinátora má také Jihočeský kraj, jeho společnost JIKORD je však z dosavadních koordinátorů jediná, která ani neuvažuje o zavedení integrovaného dopravního systému nebo alespoň společného tarifu pro různé druhy dopravy, ba naopak tyto prvky považuje v tamějších podmínkách za nevhodné. Pravděpodobně nejméně výraznými koordinátory jsou pak společnosti ve Zlínském a Karlovarském kraji.

Poslední R 1210 Doubrava Jihlava - Pardubice před stanicí Žďárec u Skutče, foto: Matouš DanielkaA co vlastně je důvodem k výpovědi smlouvy mezi Pardubickým krajem a společnosti OREDO? Podle vyjádření radního Duška jsou to zejména úspory a jednodušší příprava dopravních změn přímo na kraji bez nutnosti dalšího prostředníka. Kraj ale chce i tak s firmou dále spolupracovat, a to na projektu společného tarifního odbavovacího systému. OREDO také dále pokračuje ve své činnosti v sousedním Královéhradeckém kraji. Jsou to ale poslední změny, které Pardubický kraj chystá? Teprve na začátku léta nejen obyvatelé Pardubického kraje s prvními návrhy grafikonu poznají, jak plánuje kraj veřejnou dopravu organizovat v dalších letech a zdali se vydá cestou obnovování provozu na dalších regionálních tratích, či naopak. Právě a nejen k tomuto tématu se uskuteční v pondělí 29. dubna veřejná diskuze Drážní společnosti při ČVUT, kam může zavítat každý, koho tento problém zajímá a má k němu případně co říci. Ať už se ale diskuze či samotné změny radního Duška vydají jakýmkoliv směrem, příklad Pardubického kraje naprosto jasně ukazuje, jak moc může krajská doprava záviset na názorech a vizích jednotlivých politiků.

Zdroje: Česká televize, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kave 
29.04.2013 (11:36)  
Josef Petrák: Jenom pro připomenutí, protože to zde zatim překvapivě nezaznělo. Tento neutěšený stav krajské dopravy zavinil pracovník OREDA ing. Tomáš Záruba. Nezapomínejte na to prosím. Pokud tím "třídním nepřítelem" myslíte jeho, máte plnou pravdu.
29.04.2013 (10:12)  
puk: Hlavně, že mají v kraji svého třídního nepřítele. :o)
29.04.2013 (9:03)  
Duškovi už jen chybí rohy a ocas. Ohnivý jazyk, jako mají všichni čerti, už dávno má.
registrovaný uživatel tarten 
29.04.2013 (8:28)  
No to je gól!
Ať si myslíme o OREDO cokoli, Hradubice jsou jediná aglomerace, kde organizovat dopravu krajem je ze samotného principu na palici, protože si tuhle vymohli, že jsou to kraje dva a intergovaný systém musí mít jednotné "velení"... :-D

Doufejme, že je to jen přechodná hádka a zakrátko to bude zas jednotné, ať už pod OREDO (třeba i s nějakým přesnějším "zadáním") nebo pod něčím jiným.

Ať už jsou tahanice Mecháčkova s Perníkovem jakkoli legrační (z vnějšku), stejně to bude za sto let jedno město. A bude pěkně raritní! Zatímco všude je v centru náměstí s kostelem a případně radnicí, tady bude centrem kruhová dálniční křižovatka. :-D
registrovaný uživatel puk 
29.04.2013 (6:31)  
Oredo je banda amaterů a školních teoretiků(že pane Drábku?). Netuší, že existuje u vlaků možnost zastávky na znamení. A dále příjezdy školních autobusů pro žáky ZŠ v 7:52 když zvoní v 7:55 to je taky velká paráda. Protože tyto problémy se vysklytly napříč krajem není divu, že s nima bude ukončena spolupráce. A náhrada os na trati 260 z ČT do Svitav se osvědčila tak dobře, že už myslím skoro žádný autobus nejezdí na této trase a vlaky už nikdo nikdy nevrátí.
29.04.2013 (0:01)  
Jiří Kocurek: To ale stojí a padá na tom, že objednávka krajské dopravy se spokojila s plošnou cenou za vlkm a nikoliv objednávkou tras a specifikováním standardu pro vozidla. :) Ale hlavně, že kraj dostal to nejlepší, co mohl a nic nesoutěžil.
28.04.2013 (23:31)  
Petr Stříteský: Někdo tam dal 96 sedadel. A těch 96 uvažuje dopravce jako přepravní kapacitu sedících osob. Ale pokud je vozidlo schopné přepravit 48 osob bez ztráty pohodlí a s každým dalším cestujícím ubývá pohodlně se vezoucích a končí to tak, že cestující si nemá kam sednout, ikdyž jsou ještě "volná" sedadla, tak je něco hodně špatně.
Úředník o tom ale neví a tak má snahu ubrat vagon, když ve vlaku pro 480 sedících jezdí jenom 400 lidí a jak sám říkáte, pohodlně si jich tam sedne jenom 240.
registrovaný uživatel ReActor  mail  
28.04.2013 (22:48)  
OREDO je od základu největší paskvil, který likvidoval železniční dopravu od základu. Teď by mohl vypovědět smlouvu i královehradecký kraj. Nebudu tu rozebírat velice nelogické kroky této společnosti, které jsem již rozebíral v jiných diskuzích
28.04.2013 (21:02)  
PN: Jste si tím jist? Jsem na 90% přesvědčen že vozy Bdmtee dom. st. Hradec Králové byly již léta dávno před sysly. Pokud si dobře vzpomínám, některé Os soupravy pokrývaly vozy dom. st. Pardubice a některé právě HK.

Jiří Kocurek: Pokud jdeme na věc z hlediska pohodlí při více než dvou cestujících na čtyřsedadlo, naprostý souhlas. Já popisoval spíše obecně, co se týče měkkosti, polohy a tvaru sedadel. Zbytek vyplývá z hromadných reakcí cestujících na příjezd Bt-soupravy namísto pravidelných Bdmtee.

Trutnovák: Pokud to bereme tak, že ony požadavky se vyřizovaly z "vyšších" míst prostřednictvím Oreda tak je to pravděpodobné. Opačně mi to nedává příliš smysl. Jak je to s vozy Bp přesně nevím, ale dobnívám se že pod HK byly nějaké kusy dříve, než začla společnost Oredo ve zdejším kraji působit.
registrovaný uživatel E699 
28.04.2013 (20:46)  
PN, Leinad: O R27 si taky myslim svoje, ale to sem napatří. Proto sem napsal jen holý fakt.

Petr Stříteský: Upřímně, o tohle se skoro vůbec nezajímám, mě spíš zajímá historická železnice. Ale lidé co se o toto zajímají, mi tvrdí, že zrovna za RegioPantery může OREDo a řazení voz Bp byl požadavek MD na základě OREDa.

o se týče vozů Bt, pro mě jsou mnohem pohodlnější než Bdmtee, sedí se mi v tom celkově pohodlněji i se 3 lidmi. v Bdmtee se srovnám max. s 1 osobou. A okýnka jsou mi úplně ukradený.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko