Pardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.
Nový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se pustil do hlasité kritiky společnosti OREDO a již několik měsíců po svém nástupu, v únoru letošního roku, jsme mohli vidět první důsledky jeho činnosti v krajské dopravě. Mediálně sledováno bylo, kromě omezení zejména méně využívaných autobusových spojů, také obnovení provozu na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na železnici nastaly i další menší změny, o kterých jste se na ŽelPage mohli dočíst již v průběhu zimy. Jak ale kraj již dříve avizoval, tím to zcela nekončí. Téměř tři měsíce po zimní úpravě dopravního systému přichází další, o poznání zásadnější změna – kraj se chystá vypovědět smlouvu firmě OREDO a plánuje si dopravní obslužnost dále koordinovat ve vlastní režii. Vrací se tak do stavu, který panoval v Pardubicích do roku 2011.
To není mezi českými kraji ostatně nic tak neobvyklého. Podobná situace panuje na Ústecku, ve středních Čechách a na Vysočině, kde si organizují dopravu sami krajští úředníci obdobně, jako tomu bude nyní i v Pardubicích. Samostatnou společnost pro organizaci dopravy mají zatím kromě hlavního města Prahy kraje Královéhradecký, Jihomoravský, Plzeňský, Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský. Svého koordinátora má také Jihočeský kraj, jeho společnost JIKORD je však z dosavadních koordinátorů jediná, která ani neuvažuje o zavedení integrovaného dopravního systému nebo alespoň společného tarifu pro různé druhy dopravy, ba naopak tyto prvky považuje v tamějších podmínkách za nevhodné. Pravděpodobně nejméně výraznými koordinátory jsou pak společnosti ve Zlínském a Karlovarském kraji.
A co vlastně je důvodem k výpovědi smlouvy mezi Pardubickým krajem a společnosti OREDO? Podle vyjádření radního Duška jsou to zejména úspory a jednodušší příprava dopravních změn přímo na kraji bez nutnosti dalšího prostředníka. Kraj ale chce i tak s firmou dále spolupracovat, a to na projektu společného tarifního odbavovacího systému. OREDO také dále pokračuje ve své činnosti v sousedním Královéhradeckém kraji. Jsou to ale poslední změny, které Pardubický kraj chystá? Teprve na začátku léta nejen obyvatelé Pardubického kraje s prvními návrhy grafikonu poznají, jak plánuje kraj veřejnou dopravu organizovat v dalších letech a zdali se vydá cestou obnovování provozu na dalších regionálních tratích, či naopak. Právě a nejen k tomuto tématu se uskuteční v pondělí 29. dubna veřejná diskuze Drážní společnosti při ČVUT, kam může zavítat každý, koho tento problém zajímá a má k němu případně co říci. Ať už se ale diskuze či samotné změny radního Duška vydají jakýmkoliv směrem, příklad Pardubického kraje naprosto jasně ukazuje, jak moc může krajská doprava záviset na názorech a vizích jednotlivých politiků.
Zdroje: Česká televize, ŽelPage
Ať si myslíme o OREDO cokoli, Hradubice jsou jediná aglomerace, kde organizovat dopravu krajem je ze samotného principu na palici, protože si tuhle vymohli, že jsou to kraje dva a intergovaný systém musí mít jednotné "velení"... :-D
Doufejme, že je to jen přechodná hádka a zakrátko to bude zas jednotné, ať už pod OREDO (třeba i s nějakým přesnějším "zadáním") nebo pod něčím jiným.
Ať už jsou tahanice Mecháčkova s Perníkovem jakkoli legrační (z vnějšku), stejně to bude za sto let jedno město. A bude pěkně raritní! Zatímco všude je v centru náměstí s kostelem a případně radnicí, tady bude centrem kruhová dálniční křižovatka. :-D
Úředník o tom ale neví a tak má snahu ubrat vagon, když ve vlaku pro 480 sedících jezdí jenom 400 lidí a jak sám říkáte, pohodlně si jich tam sedne jenom 240.
Jiří Kocurek: Pokud jdeme na věc z hlediska pohodlí při více než dvou cestujících na čtyřsedadlo, naprostý souhlas. Já popisoval spíše obecně, co se týče měkkosti, polohy a tvaru sedadel. Zbytek vyplývá z hromadných reakcí cestujících na příjezd Bt-soupravy namísto pravidelných Bdmtee.
Trutnovák: Pokud to bereme tak, že ony požadavky se vyřizovaly z "vyšších" míst prostřednictvím Oreda tak je to pravděpodobné. Opačně mi to nedává příliš smysl. Jak je to s vozy Bp přesně nevím, ale dobnívám se že pod HK byly nějaké kusy dříve, než začla společnost Oredo ve zdejším kraji působit.
Petr Stříteský: Upřímně, o tohle se skoro vůbec nezajímám, mě spíš zajímá historická železnice. Ale lidé co se o toto zajímají, mi tvrdí, že zrovna za RegioPantery může OREDo a řazení voz Bp byl požadavek MD na základě OREDa.
o se týče vozů Bt, pro mě jsou mnohem pohodlnější než Bdmtee, sedí se mi v tom celkově pohodlněji i se 3 lidmi. v Bdmtee se srovnám max. s 1 osobou. A okýnka jsou mi úplně ukradený.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.