Pardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.
Nový krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se pustil do hlasité kritiky společnosti OREDO a již několik měsíců po svém nástupu, v únoru letošního roku, jsme mohli vidět první důsledky jeho činnosti v krajské dopravě. Mediálně sledováno bylo, kromě omezení zejména méně využívaných autobusových spojů, také obnovení provozu na trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na železnici nastaly i další menší změny, o kterých jste se na ŽelPage mohli dočíst již v průběhu zimy. Jak ale kraj již dříve avizoval, tím to zcela nekončí. Téměř tři měsíce po zimní úpravě dopravního systému přichází další, o poznání zásadnější změna – kraj se chystá vypovědět smlouvu firmě OREDO a plánuje si dopravní obslužnost dále koordinovat ve vlastní režii. Vrací se tak do stavu, který panoval v Pardubicích do roku 2011.
To není mezi českými kraji ostatně nic tak neobvyklého. Podobná situace panuje na Ústecku, ve středních Čechách a na Vysočině, kde si organizují dopravu sami krajští úředníci obdobně, jako tomu bude nyní i v Pardubicích. Samostatnou společnost pro organizaci dopravy mají zatím kromě hlavního města Prahy kraje Královéhradecký, Jihomoravský, Plzeňský, Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský. Svého koordinátora má také Jihočeský kraj, jeho společnost JIKORD je však z dosavadních koordinátorů jediná, která ani neuvažuje o zavedení integrovaného dopravního systému nebo alespoň společného tarifu pro různé druhy dopravy, ba naopak tyto prvky považuje v tamějších podmínkách za nevhodné. Pravděpodobně nejméně výraznými koordinátory jsou pak společnosti ve Zlínském a Karlovarském kraji.
A co vlastně je důvodem k výpovědi smlouvy mezi Pardubickým krajem a společnosti OREDO? Podle vyjádření radního Duška jsou to zejména úspory a jednodušší příprava dopravních změn přímo na kraji bez nutnosti dalšího prostředníka. Kraj ale chce i tak s firmou dále spolupracovat, a to na projektu společného tarifního odbavovacího systému. OREDO také dále pokračuje ve své činnosti v sousedním Královéhradeckém kraji. Jsou to ale poslední změny, které Pardubický kraj chystá? Teprve na začátku léta nejen obyvatelé Pardubického kraje s prvními návrhy grafikonu poznají, jak plánuje kraj veřejnou dopravu organizovat v dalších letech a zdali se vydá cestou obnovování provozu na dalších regionálních tratích, či naopak. Právě a nejen k tomuto tématu se uskuteční v pondělí 29. dubna veřejná diskuze Drážní společnosti při ČVUT, kam může zavítat každý, koho tento problém zajímá a má k němu případně co říci. Ať už se ale diskuze či samotné změny radního Duška vydají jakýmkoliv směrem, příklad Pardubického kraje naprosto jasně ukazuje, jak moc může krajská doprava záviset na názorech a vizích jednotlivých politiků.
Zdroje: Česká televize, ŽelPage
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.