..: Stadler RegioShuttle Českých drah pro Vysočinu: Rok poté :..

První RS1 pro Vysočinu odstavený 5.10. v Jihlavě, foto: Vojtěch Beran Jihlava — "Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy." Pozorný čtenář si může vzpomenout, že přesně tato slova již četl. Ano, je to tak. Přibližně před rokem jste se v našem magazínu mohli dočíst, jak České dráhy slavnostně převzaly od výrobce první ze série sedmnácti motorových vozů RS1 určených pro Vysočinu. Lenka Horáková, ředitelka jihlavského Krajského centra pro osobní dopravu (KCOD) ČD, plácala po zádech Libora Joukla, náměstka pro dopravu kraje Vysočina, a líčila všem přihlížejícím, že se pan Joukl doslova „zakousl jako pitbul a nepustil, dokud nezískal pro Vysočinu nové vlaky.“ Tímto okamžikem však radostné zprávy o nových vlacích skončily.

Výrobu motorových vozů pak jeli představitelé kraje a dopravce zkontrolovat koncem února. V měsíčníku Kraj Vysočina se pak objevila jedna fotografie s Lenkou Horákovou, náměstkem pro osobní dopravu Antonínem Blažkem, hejtmanem kraje Vysočina Jiřím Běhounkem a nechyběl ani náměstek Joukl, který shodou okolností na začátku roku přišel o řidičský průkaz. To sice není jediná černá kaňka na náměstkově kariéře, můžeme zmínit například kontroverzní dotace pro cukrárnu jeho ženy, avšak zpět z cukrárny, kde byly mimo jiné zhotoveny dorty na slavnostní předání RS1, k vlakům. Při onom zmíněném slavnostním předání bylo slíbeno, že do listopadu 2012 bude po kolejích Vysočiny jezdit již všech 17 nových motorových vozů, ale už o pár měsíců později bylo jisté, že tomu tak nebude. V průběhu roku již také došlo ke zpoždění prvních dodávek nových vozů.

V Libereckém kraji čekal nový motorový vůz RegioShuttle na své předání již od 14. října, a to pravděpodobně jen proto, aby Vysočina dostala RS1 oficiálně jako první, což také propagoval velkoplošný nápis na boku vozu. Tento první vlak však zůstal také na dlouhou dobu jediný, který po Vysočině jezdil, protože další nové vozy byly dodávány přednostně na Liberecko, kde ČD dostaly mimo jiné pokutu za opožděné nasazení nových vlaků, a kde bylo na rozdíl od Vysočiny, smluvně zakotveno, kdy nové vozy začnou cestující opravdu vozit. Když náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek v květnu ujistil vedení kraje Vysočina, že do konce letních prázdnin dorazí dalších 8 nových vozů, nechal se Libor Joukl slyšet: "Pokud to takto dopadne, jsme s tím spokojeni."

Dvojice RS1 na osobním vlaku do Jihlavy, foto: Vojtěch Beran Problém nastal ale právě na konci prázdnin. Ukázalo se, že odpisy budou vyšší, než se očekávalo, a to kvůli vyšší pořizovací ceně. Proto chtěly ČD zvýšit příspěvek na nové vozy od kraje. To zapůsobilo na Jouklův stisk „pitbulích čelistí“ a s jeho slovy: „Na tom jsme se nedomluvili,“ výbor Regionální rady Fondu soudržnosti Jihovýchod jednomyslně schválil změnu projektu Moderní železniční vozidla pro kraj Vysočina a Vysočina tak zchudla o 4 nové RegioShuttly, na které již nezbyly peníze. Proto se ČD rozhodly, že zbylé motorové vozy koupí pro jiné kraje, kde na ně dostanou více peněz než na Vysočině, navíc se podařilo zajistit i spolufinancování z Evropské unie. Dotazy, které byly na toto téma zaslány ROP JV a ČD ohledně změny programu, zůstaly bez odpovědi.

Jeden z těchto odmítnutých Regioshuttlů od 11. října slouží na trati z České Třebové do Lanškrouna v Pardubickém kraji. Na Vysočině by pak mělo být všech 13 RS1 až v prosinci tohoto roku, právě kvůli již zmíněnému přednostnímu dodání do Libereckého i Pardubického kraje. Paradoxem také je, že na Vysočině jezdí motorové vozy RS1 převážně na elektrifikovaných tratích. Kromě toho se snížila oproti původním nasazovaným vozidlům i kapacita míst. Klasické řazení osobních vlaků na elektrifikovaných tratích Vysočiny totiž běžně obstarávají modernizované vozy Bdmteeo a BDs, které disponují dohromady 166 místy k sezení, služebním a úschovným oddílem. RS1 však nabízí pouze 71 míst k sezení bez služebního a úschovného oddílu, což však nestačí v přepravních špičkách ani, když jsou nasazeny dva vozy. Naproti tomu však nabízí nízkopodlažnost, klimatizaci či zásuvky pro napájení drobné elektroniky.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ROP Jihovýchod


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 31.10.2012 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
31.10.2012 (12:06)  
Nevím v čem hledáte logiku, co se povedlo a nepovedlo. Uvědomte si, že všichni co o tom rozhodují si rádi sednou do auta a zazávodí, třeba cestou do práce, oni potřebují adrenalin. To co se nepovedlo se vlastně povedlo, udělat hromadnou dopravu co nejhorší. Vymyslet plno zbytečných přestupů, třeba ze shodné soupravy, návaznosti vymyslet tak, aby si vlaky o 4 minuty ujížděly, jiné spoje nechat čekat na vlaky ze kterých normálně nikdo nepřestupuje, na vytížené vlaky dávat krátké soupravy a naopak. Hromadnou dopravu zrušit rovnou nemůžou, to by politicky neprošlo, tak jí provozují tak, aby existovala ale nebyla k použití. Jednou nastane den, kdy hromadnou dopravou pojedou pouze školáci do 15 let, mezi 15 a 18 lety se vymyslí řidičský průkaz s omezením, tak jako to už někde je, a důchodci kteří už nemohou řídit se nechají v nějakých ústavech. A pokud někdo propije řidičák, tak bude jezdit na kole.
registrovaný uživatel Pazzy 
31.10.2012 (10:50)  
Co já mám zkušenost, tak Vysočina má snad nejhorší neorganizovanou dopravu... fakt to tam moc neřeší a přitom mají takové pěkné polycentrické rozdělení měst a některé se pěkně nabízející linky... Ale to bude ten ICOM, co sponzoruje svorně všechny strany :-D
31.10.2012 (10:21)  
Souhlas s happym, projevilo se klasické "řešení" kraje Vysočina, tj. neměnit koncepci a jen si stěžovat, jak je všechno (např. zavedení IDS) drahé. Regioshuttly v podstatě jen nahradily soupravy s lokomotivou, takže teď v Horní Cerekvi přestupujeme z RS1 do 810, místo toho aby konečně systémově jezdily přímé vlaky Jihlava - Pelhřimov (kde ani autobusové spojení za moc nestojí, hlavně o víkendu), což jsem se naivně domníval, že bylo také smyslem nákupu RS1. Dále například přímé vlaky Jihlava - Telč apod. Místo aby kraj nějak optimalizoval trasování regionálních linek a přípoje mezi nimi, nechává všechno jak to je a když chybí peníze, vybrané spoje se škrtnou... Jinak ne že bych "pitbulovi" fandil, ale jak se vlastně mohlo po roce najednou "ukázat", že pořizovací cena bude vyšší? To se ty vlaky nakoupily bez stanovení ceny, nebo jak?
31.10.2012 (9:28)  
Doplním že za poslední měsíc se 841 003 několikrát ztratil ze zabezpečovačky okolo Batelova a nedaří se zjistit proč. ČD reálně zvažují zákaz provozu celé řady...
registrovaný uživatel Boguš 
31.10.2012 (9:22)  
Ty zbývající prý na trat' Liberec-Česká Lípa.
registrovaný uživatel Keprt 
31.10.2012 (9:18)  
Radek Papež: říkalo se cosi o trati Liberec - Česká Lípa, ale jestli to v turbulentním světě české železnice stále trvá, zaručit neumím.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
31.10.2012 (9:15)  
Z těch čtyř vozů, které půjdou jinam, jde jeden do Lanškrouna. Kam ty zbývající?
registrovaný uživatel Keprt 
31.10.2012 (9:15)  
Já doteď myslel, že nákup RS1 na Vysočinu je v rámci ROP projektu nedílně svázán se zavedením nové organizace dopravy v dotčené oblasti. Rozumím tomu (včteně happyho aktuálního příspěvku na k-reportu) dobře, že jsem byl naivní a nic takového jako nová koncepce dopravy v kraji, která by využila možností RS1, neexistuje??
registrovaný uživatel happy 
31.10.2012 (9:00)  
Kdyby vyšel záměr na ucelené linky třeba Brod- Zruč, Žďár- V.Mez., Jihlava- Tábor, atp., tak by nákup RS1 smysl dával. Bohužel teď je to jen putovní výstavka s mizernými proběhy kvůli oběhům. Náklady na vlkm se díky tomu šplhají vzhůru. Nasazení je pouze 1:1 za něco jiného. Prostě je to totálně zbabrané....
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
31.10.2012 (7:56)  
Tak jestli dobře počítám motorový štrůdlík stojí cca 53 mil a disponuje 71 místy.

Elektrický Regiopanter vychází na 113 mil a k dispozici je 147 místy.

Vzhledem k tomu, že tyto spoje budou pendlovat v relacích jako Havl. Brod - Křižanov apod. tedy převážně elektrifikovaných tratích, považuji nákup souprav Regioshuttle za poněkud neuvážený.

Pokud jsou 2 štrůdlíky kapacitně nedostačující, nabízí se 3 vozový Panter s 241 místy za 137 mil.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko