Jihlava — "Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy." Pozorný čtenář si může vzpomenout, že přesně tato slova již četl. Ano, je to tak. Přibližně před rokem jste se v našem magazínu mohli dočíst, jak České dráhy slavnostně převzaly od výrobce první ze série sedmnácti motorových vozů RS1 určených pro Vysočinu. Lenka Horáková, ředitelka jihlavského Krajského centra pro osobní dopravu (KCOD) ČD, plácala po zádech Libora Joukla, náměstka pro dopravu kraje Vysočina, a líčila všem přihlížejícím, že se pan Joukl doslova „zakousl jako pitbul a nepustil, dokud nezískal pro Vysočinu nové vlaky.“ Tímto okamžikem však radostné zprávy o nových vlacích skončily.
Výrobu motorových vozů pak jeli představitelé kraje a dopravce zkontrolovat koncem února. V měsíčníku Kraj Vysočina se pak objevila jedna fotografie s Lenkou Horákovou, náměstkem pro osobní dopravu Antonínem Blažkem, hejtmanem kraje Vysočina Jiřím Běhounkem a nechyběl ani náměstek Joukl, který shodou okolností na začátku roku přišel o řidičský průkaz. To sice není jediná černá kaňka na náměstkově kariéře, můžeme zmínit například kontroverzní dotace pro cukrárnu jeho ženy, avšak zpět z cukrárny, kde byly mimo jiné zhotoveny dorty na slavnostní předání RS1, k vlakům. Při onom zmíněném slavnostním předání bylo slíbeno, že do listopadu 2012 bude po kolejích Vysočiny jezdit již všech 17 nových motorových vozů, ale už o pár měsíců později bylo jisté, že tomu tak nebude. V průběhu roku již také došlo ke zpoždění prvních dodávek nových vozů.
V Libereckém kraji čekal nový motorový vůz RegioShuttle na své předání již od 14. října, a to pravděpodobně jen proto, aby Vysočina dostala RS1 oficiálně jako první, což také propagoval velkoplošný nápis na boku vozu. Tento první vlak však zůstal také na dlouhou dobu jediný, který po Vysočině jezdil, protože další nové vozy byly dodávány přednostně na Liberecko, kde ČD dostaly mimo jiné pokutu za opožděné nasazení nových vlaků, a kde bylo na rozdíl od Vysočiny, smluvně zakotveno, kdy nové vozy začnou cestující opravdu vozit. Když náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek v květnu ujistil vedení kraje Vysočina, že do konce letních prázdnin dorazí dalších 8 nových vozů, nechal se Libor Joukl slyšet: "Pokud to takto dopadne, jsme s tím spokojeni."
Problém nastal ale právě na konci prázdnin. Ukázalo se, že odpisy budou vyšší, než se očekávalo, a to kvůli vyšší pořizovací ceně. Proto chtěly ČD zvýšit příspěvek na nové vozy od kraje. To zapůsobilo na Jouklův stisk „pitbulích čelistí“ a s jeho slovy: „Na tom jsme se nedomluvili,“ výbor Regionální rady Fondu soudržnosti Jihovýchod jednomyslně schválil změnu projektu Moderní železniční vozidla pro kraj Vysočina a Vysočina tak zchudla o 4 nové RegioShuttly, na které již nezbyly peníze. Proto se ČD rozhodly, že zbylé motorové vozy koupí pro jiné kraje, kde na ně dostanou více peněz než na Vysočině, navíc se podařilo zajistit i spolufinancování z Evropské unie. Dotazy, které byly na toto téma zaslány ROP JV a ČD ohledně změny programu, zůstaly bez odpovědi.
Jeden z těchto odmítnutých Regioshuttlů od 11. října slouží na trati z České Třebové do Lanškrouna v Pardubickém kraji. Na Vysočině by pak mělo být všech 13 RS1 až v prosinci tohoto roku, právě kvůli již zmíněnému přednostnímu dodání do Libereckého i Pardubického kraje. Paradoxem také je, že na Vysočině jezdí motorové vozy RS1 převážně na elektrifikovaných tratích. Kromě toho se snížila oproti původním nasazovaným vozidlům i kapacita míst. Klasické řazení osobních vlaků na elektrifikovaných tratích Vysočiny totiž běžně obstarávají modernizované vozy Bdmteeo a BDs, které disponují dohromady 166 místy k sezení, služebním a úschovným oddílem. RS1 však nabízí pouze 71 míst k sezení bez služebního a úschovného oddílu, což však nestačí v přepravních špičkách ani, když jsou nasazeny dva vozy. Naproti tomu však nabízí nízkopodlažnost, klimatizaci či zásuvky pro napájení drobné elektroniky.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ROP Jihovýchod
Ostatně, v Pardubickém kraji těch štrůdlíků také mělo být víc, měly být nasazovány na trať 238.
Zajímavé také je, že vysočinské RS (řada 841) jsou jiné než liberecké (řada 840), takže v Liberci budou mít 3 kousky, které se budou odlišovat od zbývající místní flotily - pokud ČD operativně nezměnily objednávku a z oněch 841 nakonec nebudou 840...(?)
Existuje jedina osoba ktera to mohla byt. :D Dodneska si pamatuju jak nezabrzdila klasicku pri obratu v Telci ta projela prazdna pres cele nadrazi. Od prekvapeneho strojvedouciho jsem tenkrat slysel mnoho slov co jsem do te doby neznal...
"Opičko", si jednicka! ...a slavna!!!
RS1 mají ještě určité štěstí v tom, že nákup s podporou EU je vázán určitým nasazením, ale to bude do budoucna výjimka.
Jihlava - Tábor nemá budoucnost. Problém je, že s výjimkou Pacova (na nádraží z centra 3 km) není mezi Chýnovem a Pelhřimovem prakticky žádné větší sídlo. Navíc silnice vede přímější cestou, optimalizace trati zavedla dálkové řízení, ale nenarovnala. Rychlosti jsou proto stejné, jako když jsem byl malý kluk.
Mezi Pelhřimovem a Jihlavou to je to samé. Ještě tak řekněme Jihlava - Horní Cerekev, ale Jihlava - Pelhřimov se autobusem či autem zvládne výrazně rychleji. Navíc umístění některých zastávek je tradičně zcela mimo, (typicky od Jihlavy Dvorce/Cejle), zvážil bych i zřízení dalších zastávek na znamení např.: Kostelec u J., Batelov, Horní Cerekev, Pelhřimov-Lhotka, Tábor - Měšice. Integrace vlaků do IDS například na Táborsku je obecně po několika letech minimální, na Jihlavsku nemohu soudit.
No a sama existence krajů vedených hlavami pomazanými tomu taky dává čočku. Od té doby, co mne v Dačicích donutila průvodčí vystoupit z vlaku na Slavonice s tím, že tam teď končím, ona si na základě objednávky kraje ještě dojede na Dačice město, za 10 minut se pro mě vrátí a pak jako nový vlak pojedeme do Slavonic přes Dačice město, mám o přínosu krajů pro regionální dopravu, nevím proč, nějaké pochybnosti ...
Většina řidičů si rozhodně nelibuje v hustém silničním provozu, proto je funkční železniční doprava i v jejich zájmu, ať už si to uvědomují nebo ne.
Já teda normálně slovo "koncepce" považuju v dnešní době za zprofanovaný reklamní pojem, za "prázdný kec", ale občas se určitě něco takového udělat musí, jako čím kam jezdit aby to vyšlo zároveň levně a přitom odvezlo co nejvíc cestujících... tady to asi nějak přísné s tou koncepcí nemají, asi jen zhruba rámcově když jsou schopní dynamicky přidat/ubrat 4 moderní vozidla a pořád jim to nějak vychází? Anebo žeby jim to vycházelo nic moc i předtím takže celkem žádné zhoršení??
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.