..: Stadler RegioShuttle Českých drah pro Vysočinu: Rok poté :..

První RS1 pro Vysočinu odstavený 5.10. v Jihlavě, foto: Vojtěch Beran Jihlava — "Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy." Pozorný čtenář si může vzpomenout, že přesně tato slova již četl. Ano, je to tak. Přibližně před rokem jste se v našem magazínu mohli dočíst, jak České dráhy slavnostně převzaly od výrobce první ze série sedmnácti motorových vozů RS1 určených pro Vysočinu. Lenka Horáková, ředitelka jihlavského Krajského centra pro osobní dopravu (KCOD) ČD, plácala po zádech Libora Joukla, náměstka pro dopravu kraje Vysočina, a líčila všem přihlížejícím, že se pan Joukl doslova „zakousl jako pitbul a nepustil, dokud nezískal pro Vysočinu nové vlaky.“ Tímto okamžikem však radostné zprávy o nových vlacích skončily.

Výrobu motorových vozů pak jeli představitelé kraje a dopravce zkontrolovat koncem února. V měsíčníku Kraj Vysočina se pak objevila jedna fotografie s Lenkou Horákovou, náměstkem pro osobní dopravu Antonínem Blažkem, hejtmanem kraje Vysočina Jiřím Běhounkem a nechyběl ani náměstek Joukl, který shodou okolností na začátku roku přišel o řidičský průkaz. To sice není jediná černá kaňka na náměstkově kariéře, můžeme zmínit například kontroverzní dotace pro cukrárnu jeho ženy, avšak zpět z cukrárny, kde byly mimo jiné zhotoveny dorty na slavnostní předání RS1, k vlakům. Při onom zmíněném slavnostním předání bylo slíbeno, že do listopadu 2012 bude po kolejích Vysočiny jezdit již všech 17 nových motorových vozů, ale už o pár měsíců později bylo jisté, že tomu tak nebude. V průběhu roku již také došlo ke zpoždění prvních dodávek nových vozů.

V Libereckém kraji čekal nový motorový vůz RegioShuttle na své předání již od 14. října, a to pravděpodobně jen proto, aby Vysočina dostala RS1 oficiálně jako první, což také propagoval velkoplošný nápis na boku vozu. Tento první vlak však zůstal také na dlouhou dobu jediný, který po Vysočině jezdil, protože další nové vozy byly dodávány přednostně na Liberecko, kde ČD dostaly mimo jiné pokutu za opožděné nasazení nových vlaků, a kde bylo na rozdíl od Vysočiny, smluvně zakotveno, kdy nové vozy začnou cestující opravdu vozit. Když náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek v květnu ujistil vedení kraje Vysočina, že do konce letních prázdnin dorazí dalších 8 nových vozů, nechal se Libor Joukl slyšet: "Pokud to takto dopadne, jsme s tím spokojeni."

Dvojice RS1 na osobním vlaku do Jihlavy, foto: Vojtěch Beran Problém nastal ale právě na konci prázdnin. Ukázalo se, že odpisy budou vyšší, než se očekávalo, a to kvůli vyšší pořizovací ceně. Proto chtěly ČD zvýšit příspěvek na nové vozy od kraje. To zapůsobilo na Jouklův stisk „pitbulích čelistí“ a s jeho slovy: „Na tom jsme se nedomluvili,“ výbor Regionální rady Fondu soudržnosti Jihovýchod jednomyslně schválil změnu projektu Moderní železniční vozidla pro kraj Vysočina a Vysočina tak zchudla o 4 nové RegioShuttly, na které již nezbyly peníze. Proto se ČD rozhodly, že zbylé motorové vozy koupí pro jiné kraje, kde na ně dostanou více peněz než na Vysočině, navíc se podařilo zajistit i spolufinancování z Evropské unie. Dotazy, které byly na toto téma zaslány ROP JV a ČD ohledně změny programu, zůstaly bez odpovědi.

Jeden z těchto odmítnutých Regioshuttlů od 11. října slouží na trati z České Třebové do Lanškrouna v Pardubickém kraji. Na Vysočině by pak mělo být všech 13 RS1 až v prosinci tohoto roku, právě kvůli již zmíněnému přednostnímu dodání do Libereckého i Pardubického kraje. Paradoxem také je, že na Vysočině jezdí motorové vozy RS1 převážně na elektrifikovaných tratích. Kromě toho se snížila oproti původním nasazovaným vozidlům i kapacita míst. Klasické řazení osobních vlaků na elektrifikovaných tratích Vysočiny totiž běžně obstarávají modernizované vozy Bdmteeo a BDs, které disponují dohromady 166 místy k sezení, služebním a úschovným oddílem. RS1 však nabízí pouze 71 míst k sezení bez služebního a úschovného oddílu, což však nestačí v přepravních špičkách ani, když jsou nasazeny dva vozy. Naproti tomu však nabízí nízkopodlažnost, klimatizaci či zásuvky pro napájení drobné elektroniky.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ROP Jihovýchod


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 31.10.2012 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
01.11.2012 (19:25)  
Obojím jsem jel v rozmezí 12ti hodin - žralok mi připadá z hlediska cestujícího lepší, hlavně oddělení nástupního prostoru, hlučnost a pohodlí se mi zdálo srovnatelné, stejně jako jízdní vlastnosti. Čili žraloka bych hodnotil o něco líp - jak v provozu je ale jiná.
registrovaný uživatel Busman 
01.11.2012 (18:50)  
Sim - jak velké rozdíly jsou mezi 840 a 841 nevím, ale předpokládám, že "vysočinské" 841 nebudou moct na Harrachov, takže je to jisté omezení v nasazování liberecké flotily. A liberecké 840 jsou o něco dražší, tuším 52 vs. 55 mil.

Jsem rád, že se tyto motoráky pořídily, ačkoli zprvu jsem byl zklamán, jelikož jsem čekal GTW, když jsem se poprvé doslechl, že bude něco ze "Švýcarska", jelikož vozidlo této velikosti by bylo univerzálnější. A proto jsem dneska dost nalomen Regiožralokem, který je jen o cca 12 milionů dražší, jím jsem se ale ještě nesvezl - a závěry se dají dělat až po delší době provozu.
01.11.2012 (17:47)  
Keprt: Existuje i něco menšího než Regiošuple, na lokálkách v Sasku-Anhaltsku jezdí vozy LVT/S:
http://de.wikipedia.org/wiki/DWA_LVT/S
Má to dvě nápravy, z toho jednu hnací, jako šukafon, ale vmax = 100. Vývojově je to podobně staré jako RS1, ale obávám se, že objednat už se to nedá. Pak je tady třeba polský Regio Tramp, ale do něj bych taky asi nešel...
http://pl.wikipedia.org/wiki/ZNTK_Pozna%C5%84_Regio_Tramp
Takže myslím že RS1 je dobrá volba - i v Německu se to stále poměrně ve velkém objednává.
Navíc souhlasím, že 50 km/h je přestřelené, na většině tratí kde RS1 jezdí je rychlost vyšší. U osobáku není mezi vmax 100 a 120 km/h moc rozdíl, ale mezi 50 a 70 km/h celkem je.
registrovaný uživatel Keprt 
01.11.2012 (16:31)  
vmax 50, luxus

A to chceš nakupovat hurvínky?? Štrůdl je dneska to nejjednodušší vozidlo pro lokálky, nic pomalejšího/menšího/spartanštějšího už se dneska cestujícím nabízet nedá, probuď se. Způsob jejich provozu v libereckém kraji se mi zdá rozumný, vysočinská realizace, jak jsem zde pochopil, je opravdu zoufalá.
registrovaný uživatel JOKR 
01.11.2012 (15:14)  
Je zbytečné řešit rozdílné rychlosti u RS 840, resp. 841. Pro jejich určení by stačila Vmax kolem 50 km/hod a na severu i méně. Nasazování těchto strojů má tak trochu politické pozadí bez ohledu na skutečnou využitelnost a potřebu. Stroje jsou na naše poměry a stav tratí poměrně nebývalý luxus, dle toho , kam jsou směrovány.
01.11.2012 (14:37)  
V Libereckém kraji čekal nový motorový vůz RegioShuttle na své předání již od 14. října, a to pravděpodobně jen proto, aby Vysočina dostala RS1 oficiálně jako první ... Liberecko, kde ČD dostaly mimo jiné pokutu za opožděné nasazení nových vlaků
Nazdarovje soudruhu Potěmkine!
01.11.2012 (13:42)  
Tak si to tu čtu - hlavně příspěvky domorodců z kraje.

Nevidím do rozhodování GŘ ČD - ale důvod to snad nějaký mělo. Proč se to nakoupilo právě sem. Napadá mě - jestli RS1 nemá lepší jízdní vlastnosti v obloucích a stoupání - hlavně v zimně - vzpomeňme na RegioNovu - co bylo problémů v Jeseníkách a Beskydech.. např..

A tak se ptám:
Kraj - nebo ICOM.. to nakoupí, zaplatí provoz a EU na to přispěje. Ale někdo s tím nápadem musel přijít. Jaký byl důvod upřednostnění těchto jednotek před ostatními variantami?
registrovaný uživatel Sim 
01.11.2012 (7:35)  
bartik09 > ona je tu i druha varianta - ze prestoze smlouva je uzavrena spravne, "nekdo" spolehal na to, ze se jeste dohodnou o dosypu i nejak bokem. A ono to neklaplo ...
01.11.2012 (1:43)  
Chapu to spravne, ze nikdo nebyl schopnej uzavrit poradnou smlouvu?
registrovaný uživatel Sim 
31.10.2012 (20:01)  
Busman > otazkou spis je, jaky je nakonec mezi 840 a 841 rozdil; puvodne avizovana jina maximalni rychlost je pry u obou totozna, zrovna tak jsou obe verze vybaveny sroubovkou a narazniky, ackoliv se puvodne slibovalo u jedne varianty automaticke sprahlo.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko