..: RegioJet se přesouvá na jih - od Špilberka až po Luhačovice :..

Siemens Desiro Classic (RegioJet) a lok. ř. 242 (ČD), Brno hl.n., foto: Juraj KováčBrno — Zatímco z Olomouce do Uničova jezdí žluté Desiro své poslední jízdy, druhá jednotka ve své kampani pokračuje směrem na jih. Ani domovský kraj Student Agency – jižní Morava – se totiž k objednávce veřejné dopravy v prosinci loňského roku nezachoval zcela transparentně, a tak se i v městě pod Špilberkem roztáčí kolotoč propagačních jízd a žlutých letáků. Oproti předešlým dvěma regionům přitom cesta Regiojetu na jihomoravské koleje vypadala dlouhou dobu velice slibně: kraj si zde nabídku přímo vyžádal a koordinátor IDS JMK dokonce navrhovaný provozní koncept přivítal. V rozhodujícím okamžiku nicméně hejtman Michal Hašek couvl, a tak dnes i na nádraží pod Petrovem čekal žlutý motoráček na novináře, kterým RegioJet poprvé podrobněji popsal i tolik diskutované hybridní jednotky, které společně s firmou Siemens pro jihomoravské tratě navrhoval. V následujících dnech se ale Desirem cestující nesvezou pouze ze Skalice nad Svitavou do Šakvic, ale také v Zlínském kraji, kde dopravce o víkendu poskytne své vlaky pro tradiční Jízdu králů.

Žluté drama, dějství třetí: RegioJet vs Jihomoravský kraj

Radim Jančura a Jiří Schmidt, Student Agency - RegioJet, foto: Juraj KováčPříběh nabídky žlutého dopravce na provoz osobních vlaků v Jihomoravském kraji je odlišný od předešlých dvou případů – Ústecka a Olomoucka. Kraj si zde totiž od možných zájemců vypracování závazných nabídek přímo vyžádal a nějakou dobu celý proces vypadal, že skutečně směřuje k otevřenému výběrovému řízení. Zadávací dokumentace přitom požadovala nabídky pouze na dvě linky a nikoli na obslužnost celého kraje, což se později ukázalo jako zajímavý paradox. RegioJet na výzvu reagoval předložením dvou nabídek – jedné závazné, pokrývající požadované linky; a jedné indikativní, jež navrhovala vlastní provozní koncept kraji a KORDISu k posouzení. Jednotná linie hejtmanů ČSSD nicméně nakonec situaci v regionu zvrátila a nabídky alternativních dopravců nebyly posouzeny, přestože se u koordinátora integrované dopravy některé jejich nápady setkaly s pozitivní reakcí.

Brněnská premiéra: hybridní vozidlo

Student Agency několikrát zdůraznila, že její domovský region má nejlepší podmínky pro rozvoj osobní železniční dopravy v Česku. Přispívá k tomu nejen demografická charakteristika kraje a dostupná síť tratí, ale také velice pokročilý integrovaný dopravní systém, který již dnes úspěšně zajišťuje návaznosti jednotlivých druhů dopravy a jednoduše použitelný tarifní rámec. Těmto specifikům proto měl být přizpůsoben i výběr vozidel, na jejichž získání měla být smluvně vyhrazena částka 3,2 mld. Kč.

Siemens Desiro ML, RegioJet - vizualizace, foto: RegioJetPředevším na hlavních tratích Jihomoravského kraje si tak měla svou českou premiéru odbýt jednotka Desiro Mainline z produkce německého Siemensu. Díky možnosti operativního spojování a dobré propustnosti hlavních tratí tady dokonce existoval návrh na 15minutový interval spojů v nejvytíženějších relacích, čímž by Brno získalo svou obdobu rychlého městského spojení. Při absenci metra a nejasném osudu brněnského tramvajového diametru je přitom již dnes doprava uvnitř města značně zahuštěná a pomalá.

Ještě větší novinkou než moderní vozidla však mělo být technické řešení uvažovaných jednotek. Na základě technického návrhu společnosti Siemens zde totiž RegioJet počítal s využitím hybridních elektrických jednotek, schopných provozu v nezávislé trakci s pomocí superkapacitorů. Když žlutý dopravce tuto technologii poprvé zmínil na sklonku loňského roku v rámci tiskové prezentace v Olomouci, vzbudily detaily podobného řešení i jeho samotná proveditelnost bouřlivou diskusi nejen na našem serveru. Právě v rámci své brněnské prezentace však RegioJet poodhalil bližší specifikace myšlenky elektrického provozu na neelektrifikovaných tratích.

Jak před časem potvrdila přímo společnost Siemens, vozidlo s energetickým zásobníkem na bázi superkapacitoru by zvýšilo hmotnost typické jednosystémové jednotky Desiro Mainline o přibližně 6 % při navýšení výrobních nákladů zhruba o 10 %. Taková výbava by mu přitom dala k dispozici nezávislý dojezd 100 km při maximální rychlosti 100 km/h, což jsou dostačující parametry pro většinu lokálních tratí nebo ramen s jinou napájecí soustavou. Podle Student Agency by takové řešení umožnilo zavedení zcela nových spojení bez přestupů, např. v relacích Brno - Tišnov - Nedvědice nebo Brno - Šakvice - Hustopeče u Brna.

Kampaň v Brně se rozbíhá, tentokrát bez reakce ČD

Jednotka Desiro Classic dopravce RegioJet, Brno hl.n., foto: Juraj KováčKampaň RegioJetu na jižní Moravě se tradičně nese v poměrně ostrém stylu – vedle propagačních jízd bude opět zahrnovat i rozeslání půl milionu informačních letáků, které nešetří kritikou kraje a oponují nařčení hejtmana Haška ze snahy o "vyzobávání rozinek" – zejména v situaci, kdy kraj samotný požadoval nabídky pouze na omezený soubor tratí. Žluté Desiro Classic bude v okolí Brna jezdit převážně sólo a případné zájemce sveze za symbolickou pětikorunu kdekoliv v trase Skalice nad Svitavou – Brno hl.n. – Šakvice.

Až dosud je scénář další kapitoly "žlutého jara" víceméně totožný s předešlými kraji, nicméně kdo by pod Petrovem čekal obligátní reakci Českých drah, bude tentokrát zklamán. Národní dopravce dosud neoznámil žádnou prezentační aktivitu v oblasti vozového parku; částečně nepochybně proto, že CityElefanty by v okolí Brna mohly jezdit leda s přípřeží a jiná koncepčně moderní vozidla se prozatím červené části české železniční sítě vyhýbají. Zdroje blízké ČD přesto říkají, že se ČD pokusily na poslední chvíli získat na následující dva týdny do Brna jednotku 671.001 Železničnej spoločnosti Slovensko, oficiálně za účelem testování; dokončování typových zkoušek a připravovaná prezentace příští týden v Žilině ovšem tomuto plánu nepřály. V širším okolí Brna tak i nadále nejmodernějším vozidlem v regionální dopravě ČD zůstanou řídicí vozy řady ABfbrdtn795 nasazené na ucelených motorových soupravách.

Nástupní rampa pro plynulý přístup z nástupiště ve výšce 550 mm nad TK - Siemens Desiro Classic, foto: Juraj KováčAktuální investiční rámec v rekordní výši 16 miliard přitom ani v následujících letech s úplně novými vozidly na jižní Moravě nepočítá. Celkem 11 dvousystémových nízkopodlažních jednotek bude sice zajíždět i na jižní část Moravy, jejich primárním určením by ovšem měl být Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Desetiletá smlouva s krajem pak předpokládá celkové investice do vozidel v JMK ve výši 1,8 mld. korun, zatím ovšem bez konkrétnějšího určení. Hejtman Michal Hašek ale argumentuje, že obnova vozového parku je i v současnosti prioritou IDS JMK, jehož základem je právě železnice: „Proto obsahuje smlouva s Českými drahami řadu ustanovení, která směřují ke zkvalitnění železniční dopravy v regionu a jednoznačně preferuje obnovu vozidlového parku. Tady mají České dráhy dluh vůči Jihomoravskému kraji, protože srovnatelné aglomerace, jako je pražská nebo ostravská, disponují již delší dobu novými vozovými jednotkami, zatímco v našem regionu jsou srovnatelné výkony realizovány soupravami ze sedmdesátých let.“. Podle jeho slov určuje desetiletá smlouva termín 30. dubna 2010 jako datum, kdy má podoba obnovy vozového parku definitivně určena. Ani téměř měsíc po tomto termínu však zatím neexistují k tomuto tématu žádné podrobnější informace.

10.02 12.02     21.02 Skalice nad Svitavou 8.20 10.20 13.04    
9.54 11.54     20.54 Rájec - Jestřebí 8.29 10.29 13.13    
9.45 11.45     20.45 Blansko 8.37 10.37 13.21    
9.36 11.36     20.36 Adamov 8.46 10.46 13.30    
9.27 11.27     20.27 Bílovice nad Svitavou 8.54 10.55 13.38    
9.21 11.21     20.21 Brno-Židenice 9.01 11.02 13.45    
9.17 11.17 15.57 17.55 19.55 - 20.17 Brno hl.n. 9.05 11.06 13.49 - 13.51 16.02 18.02
    15.50 17.47 19.47 Modřice     13.58 16.09 18.09
    15.43 17.40 19.40 Rajhrad     14.04 16.15 18.15
    15.37 17.33 19.33 Hrušovany u Brna     14.11 16.22 18.22
    15.22 17.25 19.25 Vranovice     14.19 16.30 18.30
    15.05 17.05 19.05 Šakvice     14.29 16.40 18.40
Detailní jízdní řád

Víkendová odbočka: Jízda králů

Jednotka Desiro Classic dopravce RegioJet, Skalice nad Svitavou, foto: Juraj KováčV následujících dnech však šalingradská metropolitní trasa ze Skalice do Šakvic nebude jedinou, kam se žluté Desiro podívá. Již tento víkend nabídne svezení i cestujícím v Zlínském kraji – ne však v rámci krajské propagace, ale jako dopravní prostředek legendární Jízdy králů. Student Agency byla organizátory tradičních slavností oslovena s žádostí o zajištění dopravy účinkujících i návštěvníků při letošním pokusu o zápis do Listiny mistrovských děl ústního a nemateriálního dědictví lidstva UNESCO. První speciální vlak vyjede v sobotu ráno z Kunovic do Luhačovic a v průběhu víkendu bude dále pokračovat pravidelnými jízdami mezi Luhačovicemi a Uherským Hradištěm. Poslední jízda z Luhačovic v neděli večer bude vedena až do stanice Brno hl.n., odkud žluté Desiro další den vyrazí na svou jihomoravskou linku.

Příloha: Jízdní řád Uherské Hradiště , 22. – 23. května 2010

Zdroje: RegioJet, Student Agency, Mediafax, ACRI


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.5.2010 (4:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihomoravský ČR Zlínský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel myrha  mail  
31.05.2010 (18:33)  
Díky p. Hovorka za optání, máte pravdu, že probíraná situace není standartní a já už před těmi dvěma roky hledal vysvětlení toho, proč je možné takto jezdit přímo v tarifu IDS. Proto jsem si to zjevně špatně vysvětloval tak, jak jsem psal, že je to ale věc tarifu ČD jsem netušil. Dle mého názoru je ale možnost kombinace těchto dokladů spíše plusem pro využití železniční dopravy než něčím, co by bylo nutné ošetřit. Procento lidí co to využívá pravda asi není velké (proč ho ale naštvat?), co vídám ve vlaku, tak šalinkartu jsem neviděl tahat kromě sebe zatím nikoho. Snad krom lidiček, kterým jsem to já propagoval - těch je minimum a i z nich si většina zřejmě ráda připlatí až do/už z Brna;)
31.05.2010 (17:55)  
Takže jsem se ptal přímo. Tarif IDS toto neumožňuje, ale tarif ČD tohle zatím toleruje. Takže je možné využívat jízdenku ČD ze Slatiny (Židenic, Horních Heršpic, Židenic) i když R tam nestaví. Alespoň to té doby, než si to nerozmyslí...
registrovaný uživatel myrha  mail  
31.05.2010 (15:40)  
Nene chápu to dobře, jízdním dokladem může ale nemusí být kombinace. Na úsek hl.n.-Slatina mám platný doklad a na úsek Slatina-dál také. Myslíte, že by mi UNIPAJ a UNIPOK vydal lístek na kombinaci která je nepovolená (všichni ví, že z Blažovic do Holubic nejezdí žádné vlaky Os)? Proč by mělo být podmínkou na platnost dokladu fyzické vystoupení z vlaku nebo zastavení soupravy, když to tarif upravuje? V mém vlaku platí doklad IDS, kterým je pouze šalinkarta, na zbytek cesty není zakázáno koupit doklad ČD, kolikrát jsem i ve vlaku použil dva lístky ČD bez vystoupení (i když to je asi jiná situace)..
31.05.2010 (14:52)  
myrha - to opravdu špatně chápete. Čl. 4, bod 2 jasně říká jízdní doklady IDS JMK. Vy však máte kombinaci dokladů IDS JMK a ČD! A jízdenka dle tarifu ČD není jízdním dokladem IDS JMK. V případě, že by se jednalo o předplatní jízdenku ČD Brno hl.n. - Brno-Slatina, bylo by vše OK, vy však používáte dle tarifu IDS JMK nepovolenou kombinaci jízdenek.
31.05.2010 (11:53)  
V sobotu jsem u příležitosti jízdy z Brna do Hrušovan u Brna vyzkoušel "žluťáka", tak předávám pár postřehů. Cestoval jsem se 4 letým synkem, kterého jsem na lákal na "nový úžasný vláček rychlý jak Pendolino". Na brněnské hl. nádraží jsme dorazili s 20 min. předstihem, u nástupiště již stálo jedno Desiro a bylo již značně obsazené. Nakonec jsme chytli místo hned za stanovištěm strojvůdce naproti 2 postarším dámám. Vlak se postupně zcela zaplnil i na stání, včetně cyklistů, prostě někteří přišli vyzkoušet Desiro a někteří prostě využili tohoto spoje s výhodným tarifem. Poté dorazila od Skalice a byla připojena druhá souprava, její obsazenost již netuším. Dáma u naproti u okna nezvládala foukajicí klimu, která ji příliš chladila rameno, tak si musela přesednout. Svůj batoh (nevelká krosna) jsem hodil pod sedadlo, protože nahoru se nevešel. Taktéž jsem tam nacpal synovu minikoloběžku. P. Jančura před odjezdem odcházel z vlaku, při odchodu pozavíral všechny otevřená okýnka - moc netuším proč se u klim. vlaku dají otevírat. V čase odjezdu se něco strojvůdce hádal s výpravčím, asi nějak zdržoval, nakonec jsme vyrazili 1 minutu po odjezdu. Cesta na koridoru pohodlná, ale to samo nic neznamená. 2 zastávky před výstupem chtěl jít malý samozřejmě na záchod, což mě moc potěšilo, protože přes kola byl problém se k záchodu dostat a veřím že byl i dost obsazován. Nakonec jsem ho ukecal, ať to vydrží a pokropili jsme pak Hrušovanské kolejiště. Při výstupu byl problém dostat se přes ty kola a nějaký neohleduplný tramp, který vypadal dost mimo, málem synkovi urazil hlavu kanadami zavěšenými na krosně. Za přílišnou obsazenost provozovatel nemůže, ale přesto jsme radši ke zpáteční cestě využili služeb ČD, taktéž z toho důvodu, že jsme mohli s Plecháčem jet až do zastávky Brno-Lesná
registrovaný uživatel myrha  mail  
31.05.2010 (10:20)  
"čl. 4: (2) V osobních a spěšných vlacích jízdní doklady IDS JMK (moje šalinkarta pro zóny 100/101) platí pro cestu mezi všemi tarifními body ležícími na území IDS JMK bez ohledu na to, zda v nich tyto vlaky zastavují (u mě Brno hl. n. - Brno Slatina). V rychlících doklady IDS JMK platí pouze pro cestu mezi tarifními body, v nichž tyto vlaky zastavují."

O tom, že dalším jízdním dokladem nesmí být jízdenka dle tarifu ČD nikde jinde ve smluvních přepravních podmínkách nepadla ani zmínka, tudíž co není zakázáno... ;)
30.05.2010 (23:40)  
Doporučuji poslední odstavec v letáku o kombinaci jízdenek.

http://www.idsjmk.cz/cenik/letaky/kombinace.pdf

V letáku je jasně vysvětleno, že kombinovat lze jen v rámci tarifu IDS (jednorázové a předplatní jízdenky). Kombinovat tarif IDS a ČD lze pouze tak, že se jedná o zastávky, kde spoj staví (společný tarifní bod). To, že to průvodčí neznají podrobně tarify, které mají akceptovat, je jiná kapitola
registrovaný uživatel JnR 
30.05.2010 (18:53)  
A právě ta poznámka, že jsou cestující odbaveni jako ve spěšném vlaku je skoro u všech integrovaných rychlíků (výjimkou je snad jen Jadran a Slovan?), takže navazovat jízdenky v rychlících v Heršpicích, Slatině, Řečkovicích a Židenicích lze.
registrovaný uživatel myrha  mail  
30.05.2010 (18:17)  
Omlouvám se za mystifikaci, přes víkend jsem přečetl po dlouhé době tarif IDS JMK znovu a přesné znění je takové: Uplatnit doklady IDS na projížděné stanice lze opravdu pouze ve vlacích kategorie Os, Sp. V kategorii R platí pouze tam, kde vlak zastaví. Platnost mé jízdenky Slatina-Fren umožňuje poznámečka v hlavičce zaintegrovaných rychlíků linky R7, která říká, že cestující jsou v příslušných úsecích odbaveni jako ve spěšném vlaku... Záleží tedy na tom, zda je rychlík zaintegrován jako Sp nebo nikoli.
registrovaný uživatel JnR 
28.05.2010 (23:53)  
Já jízdenky IDS a neIDS v rychlících navazuji mimo rychlíkové zastávky hodně často. Celkem už jsem to ve všech směrech z Brna dohromady použil minimálně 300 krát a nikdy s tím nebyl problém.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko