Praha — Dopravce LEO Express zavede od pátku 18. ledna dalších šest spojů mezi Prahou a Bohumínem, které původně měly být provozovány již od začátku platnosti jízdního řádu 9. prosince 2012. Důvodem postupného rozšiřování provozu bylo pomalejší oživování a ladění souprav Stadler FLIRT, než dopravce původně očekával. V provozu bude nadále chybět devátý nedělní spoj LE 1362 v 15.22 z Bohumína, jehož zavedení by si vyžadovalo provoz bez záložní soupravy; tu si ovšem dopravce zatím chce ponechat vždy k dispozici, aby v nouzových situacích nemusel zajišťovat náhradní přepravu od smluvního partnera České dráhy. Za dosud blokovanou, ale nevyužitou dopravní cestu LEO Express zatím neplatil, neboť SŽDC tyto sankce prozatím nevybírá s odvoláním na několik běžících správních řízení u Drážního úřadu.
Zdroj: LEO Express, iDNES.cz


tak poplatky dělají 365×(7495×16+5286×16) = cca 75 milionů ročně.
Ale to je všechno co se k tomu dá říct. Nejspíš tady nikdo neví, o kolik narostly náklady SŽDC související s provozem, ani zda, a o kolik, klesly tržby z poplatku od nákladních vlaků (který je vyšší než od osobních), je totiž možné, že poklesl jejich počet, když je trať plná ...
A kromě toho, jedná se o dvě různé kapsy ve státním rozpočtu ...
abych vstřícně s pohledem do budoucna přispěl této věcné a navýsost odtažité diskusi o přerozdělování a křížových dodacích státu a firem v rukách státu, dovoluji si požádat o doupřesnění, zda ona kompenzace za slevy bude poskytována i v případech individuální přepravy studentů v rámci Tebou odtajněné vize dle aktuality "31.12.2012 - 8:00 - Auta na kolejích - vize, ne jen fikce" ?
PS: vím o několika Trabantech i jiný vozidlech, která nedopatřením nestihla německou "Abwrackprämie". Myslíš, že by snad PARS mohl zajišťovat přestavbu a modernizaci, včetně licensování? Na to by mohl přijít dotační program státu, při troše úsilí i EU, hrazený pro udržení zaměstanosti.
Snažíte se vysvětlit pěkně, ale nechápu proč. Zkoumáte nepodstatné záležitosti.
Spor byl o to, že stát nyní prostě platí celkově za provoz více (doufám, že to už jste pochopil a uznal). A tyto peníze se přesunuly především do kapes cestujících. Protože z peněz lidí, co jezdili bez zákonných slev se dříve dotovaly ty zákonné slevy. Teď se totéž dotuje z peněz státu a běžné jízdné tak může být (při zachování stejného hospodářského výsledku linky) v pohodě o něco nižší.
Na zisk ČD to tak vůbec vliv mít vůbec nemuselo. Protože ty kompenzace jsou "požrány" zlevněním jízdného pro ostatní cestující. Více peněz od státu + méně peněz od cestujících = stejný zisk.
Ano, nyní je tento systém přehlednější, v tom máte pravdu. Nicméně NENÍ to pro stát levnější.
Který systém je obecně lepší, těžko říct. Explicitní úhrada kompenzací je přehlednější, ale svádí dopravce k podvodům při kontrole a ve výkazech a kvůli tomu, že se úhrada počítá z vysokého obyčejného jízdného, postrádá i ekonomickou logiku (stát takto vlastně prostřednicvím kompenzací za studenty dotuje jízdné i ostatním cestujícím).
Implicitní úhrada kompenzací je jednodušší (odpadá vykazování), dopravce má vyšší motivaci ke kontrole průkazů (jde o jeho tržby), ale zase se neukáže veřejně, kolik ty kompenzace dělají.
A většinová "neželezniční populace" by zase určitě nesouhlasila s tím prostým faktem, že se "na nějakou dráhu" teď dává více peněz.
Napsal jste: "Úhrada prokazatelné ztráty předpokládá, že si dopravce nechává, kromě této úhrady samotné, i tržby od cestujících. A protože úhrada byla minimální, 2.5 Kč/vlkm, což na úhradu ztrát ze zákonných slev zjevně nestačí, tak ta úhrada logicky probíhala z tržeb od plně platících."
Kompenzace za poskytnuté slevy šla tedy na úkor zisku Českých drah (a protože je to státní akciovka, tedy na úkor vlastníka, na úkor státu). I u ČD by šlo jistě zpětně spočítat, kolik bylo prodáno jízdenek těm, kteří měli nárok na slevu a jak vysoká ta sleva byla. Kdyby to tehdy někdo udělal, možná by se divil, k jakým číslům by dospěl - a domnívám se, že by se blížily těm číslům kompenzace, která byla vyplacena v loňském roce.
Nyní už, prosím, začněte konečně rozlišovat dvě věci - dotaci na kilometr a kompenzaci za poskytnuté slevy. Tím, že do systému přibyli další dopravci, se postupně rozkrývá, co bylo schováno v účetnictví ČD. (A možná bude v budoucnu ještě pokračovat. Účastníci soutěže na rychlíkovou linku Ostrava - Bruntál - Olomouc se marně snažili třeba dobrat údajů, kolik přepravených pasažérů využívá režijku.) Je dobře, že toky peněz se pomalinku začínají projasňovat.
Poskytnutí slevy studentům je vlastně "sociální dávka", která podporuje vzdělanost. Je cílená pro žáky a studenty, kteří bydlí jinde, než je sídlo školy, aby nebyli (až tak) znevýhodněni proti těm žákům a studentům, kteří bydlí v sídle školy. Obdobně můžete pohlížet na poskytování slevy pro hendikepované. Pokud byste chtěl zachovat absolutní logiku ve tvorbě rozpočtu, pak by tyto kompenzace mělo dopravcům vyplácet Ministerstvo práce a sociálních věcí. To, že to řeší Ministerstvo dopravy, hledám spíše ve věcech organizačně technických.
Jak to mám chápat?
Nepleťte dohromady "zisk státu" (co to je proboha za pojem?) a zisk ČD. Zisk ČD nelze počítat jako příjem do státního rozpočtu, leda, že by ČD vyplatily státu coby svému akcionáři dividendy.
Ale to by bylo jen přesypání peněz v rámci různých položek státního rozpočtu. Laicky: nula od nuly pojde.
Ne, předtím to bylo "dosýpání" celkově 7 mil. nyní 70 mil. Kč. To je prostě tak jednoduché, že to musel před časem uznat i jinak velmi "žlutý" pan Sůra: http://ekonomika.idnes.cz/levne-jizdne-na-drahach-stoji-stat-miliony-fj2-/ekonomika.aspx?c=A120618_204856_ekonomika_ert
Někde se ta poskytnutá nařízená sleva musela projevit.
Projevovala se přece tak, že plně platící cestující na lince tehdy platili o něco více.
Úhrada prokazatelné ztráty předpokládá, že si dopravce nechává, kromě této úhrady samotné, i tržby od cestujícících. A protože úhrada byla minimální, 2.5 Kč/vlkm, což na úhradu ztrát ze zákonných slev zjevně nestačí, tak ta úhrada logicky probíhala z tržeb od plně platících.
Mohl bys tento svůj zmatený výrok nějak vysvětlit?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
