Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC
jonáš: S Vaším posledním příspěvkem se asi nedá než souhlasit. Ovšem co obyčejná křižovatka, řekněme rovněž nepřehledná, to není ruská ruleta?
Neda. Ako mam ako sofer vediet, aka je v danom mieste tratova rychlost a na aku vzdialenost teda mam mat rozhlad, aby som mohol bezpecne prejst? Zrovna v spominanych Hlubocepech ten rozhlad podla vsetkeho nebol (znali miestnych pomerov spominali kamennu stenu a vyhlad z miesta, kde este cumak neasahuje do profilu, biedny).
Vasa uvaha je spravna jedine v pripade, pokial su v danom mieste rozhladove pomery vyhovujuce predpisom. Na to sa vodic proste musi spolahnut, inak cez spustu prejazdov neprejde nikdy.
Pri nehodach na prejazdoch je z 99% vinny vodic, ale nie v 100%. Za slovensku Polomku podla mna tiez nemohol iba vodic, aj ked mu sud vinu prisil celu. Napriek tomu, ze namiesto 400 m bolo vidno na 140 m a ze po nehode Urad pre regulaciu zeleznicnej dopravy nariadil na danom mieste tratovu rychlost znizit zo 70 na 30 - ktovie preco asi. Kocurkovo...
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
... d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení
Vidim-li bílý světlo, nepřemejšlim a jedu ;-)
I když, neni tam nikde řečeno, že jet musím .. můžu si dát šlofíka a počkat, až bude doposunováno. Ale zase nesmim jen tak halabala zastavit a stát v blízkosti přejezdu.
Co dořešeno nejni, je naopak ta povinnost přesvědčit se, i když výstražník nevýstraží, respektive nejsou k ní dost často dány fyzikální možnosti. Například zajištění povinného spolujezdce, kterýho bych poslal za protihlukovku či křoví v oblouku, aby na mě mával. V některých případech zajištění dvou spolujezdců. A protože je to někdy obtížné, tak se na to pak kašle generálně .. ruská ruleta s velmi řídkym výskytem ostrých nábojů v bubínku. Vobčas to bouchne.
prijizdim k prejezdu po silnici, blika na me bile svetlo. Kousek od prejezdu vidim stat lokomotivu (nebo jiny kolejovy samohyb) a slysim houkani.
Vjet ci nevjet na prejezd v teto situaci? Nemyslim ted realne (tady konkretne to vidim tak, ze se presvedcim, jestli vlak stoji nebo jede a pokud nejede, pojedu ja), ale predpisove.
Predpokladam spravne, ze s touhle kombinaci predpisy nepocitaji?
Nesouhlasím.
Z diskuze po delších peripetiích vyplynulo, že po projetí Stůj sice na panelu zčervenal následující úsek, ale výstraha se dispečerovi ozvala až po rozřezu výměny...čímž se ztratilo dost drahoceného času na jeho reakci (GS). A tak srážce možná opravdu zabránila jen záchraná brzda...
Koukám že pro pivo pudu já .. o tři minutky ;-)
Jinak to skoro potvrzuje mou paranoidní teorii viz níže. První vyjádření inspekce dle tisku, může za to šofér. Jako vždycky, a to ještě před zahájenim šetření.
Inspekce Českých drah je přesvědčena, že za nehodou je nepozornost řidiče. "Osobní automobil se čtyřmi cestujícími vjel přímo před přijíždějící nákladní vlak," uvedl mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera. http://praha.idnes.cz/Clanek.aspx?r=praha&c=A031003_114939_praha_has&l=1&t=A031003_114939_praha_has&r2=praha
Další zprávy vedou jen sem na želpage, a komentáře se rovněž nedochovaly. http://www.zelpage.cz/zpravy/222 .. "Za nehodu by však měl být odpovědný i řidič felicie, který nepřizpůsobil jízdu přehlednosti přejezdu, což mu udává silniční zákon" - vždycky za to může šofér, měl jet úplně jinudy .. nebo http://www.zelpage.cz/zpravy/291 "Signalizace nejprve zareagovala, ale po chvíli se chovala jako, když vlak nejede" - nebo sedět doma na zadku. Pohoda, jazz.
Tož aspoň že protektorát to dopadlo o něco líp, že.
Časová náročnost opravy: 1 minuta. ;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.