Bratislava — Neděle 4. března 2012 se nepochybně zapsala do historie železniční dopravy na Slovensku. Právě v tento den zahájil za přítomnosti mažoretek, lákajících na projížďku vlakem, ostrý provoz na trati 131 z Bratislavy přes Dunajskou Stredu do Komárna slovenský dopravce RegioJet. Ten zde kompletně nahradil dosavadní státní Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) a nabízí nově přes 50 spojů denně, což představuje až zdvojnásobení objemu dopravy oproti dosavadnímu stavu. V prvních hodinách zkušebního provozu vyzkoušelo služby nového dopravce přes 1 000 cestujících. Provoz zajišťují moderní jednotky Bombardier Talent, které si společnost pronajala na devět let od leasingové společnosti Alpha Trains a v Bratislavě opatřila je korporátním polepem žluté barvy.
Do Dunajské Stredy i Komárna v pravidelném intervalu
RegioJet představil svoji nabídku již v úterý 31. ledna 2012. Vítanou novinkou je zavedení pravidelného intervalu, kdy vlaky z Bratislavy vyjíždí každou hodinu, v přepravní špičce pak každou půlhodinu. Ten narušují v bratislavské aglomeraci jen nahodile vedené rychlíky Břeclav - Bratislava, které v konstrukci jízdního řádu ŽSR upřednostnilo. Mezi Bratislavou–Novým Mestom a Dunajskou Stredou je navíc vedeno několik párů zrychlených vlaků, které tuto 47 kilometrů dlouhou cestu urazí za 38 minut. K dispozici je samozřejmě jízdní řád (PDF). Cestujícím mohou zdarma využít možnosti WiFi připojení k internetu. To je řešeno odlišným způsobem proti vlakům IC RegioJet mezi Prahou, Ostravou a Žilinou. V ranních spojích je rozdáván denní tisk, v nejbližších dnech či týdnech se pak můžeme těšit také na parkoviště P+R či občerstvení. Ačkoliv se zahájení provozu neobchází bez drobných komplikací, z nichž zmiňme například špatně fungující informační systém, mírná zpoždění kvůli zvýšenému náporu cestujících nebo občasné výpadky signálu WiFi, jde o razantní zvýšení komfortu na této relaci. Dopravce zároveň spustil nové internetové stránky, kde lze najít veškeré potřebné informace nejen ohledně vlakového spojení. Až do 31. března platí speciální relační tarif za symbolické zvýhodněné ceny: 1–25 km 0,50 euro, 26–50 km 1,00 euro, 51–100 km 2,00 euro. Držitelé veškerých sociálních slev mají nárok na jízdné za 15, resp. 30 centů. Od dubna bude platit vyhlášený tarif včetně zákaznických slev - na rozdíl od českého RegioJetu nebude k jejich uplatnění využita elektronická kreditová jízdenka, ale s největší pravděpodobností čipová karta dopravce.
Dopravci RegioJet a Železničná spoločnosť Slovensko podepsali smlouvu, díky níž je možné vzájemně prodávat jízdenky. Z kterékoli stanice na Slovensku nebo u doprovodu vlaku ZSSK tak lze zakoupit jízdenku do kterékoli stanice nebo zastávky na trati do Komárna, kde operuje dopravce RegioJet. Takováto dohoda je bezesporu historickým přelomem a ukazuje budoucí úspěšnou spolupráci obou dopravců při odbavování společných zákazníků. Výjimku tvoří vlaky ZSSK InterCity, které jsou nyní odbavovány specifickým globálním jízdným s integrovanou rezervací, které neplatí ani na ostatní vlaky ZSSK. V České republice se České dráhy spolupráci s RegioJetem brání s odkazem na konkurenci. Obě strany spolu vedou spor o cenách jízdného, který skončil až u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jak celá věc dopadne se dozvíme až v následujících měsících.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage
Zatímco já říkám úplně to samé.
proste vtom mas hokej: kolik IDS v CR existuje?? a maji vsechny IDS stejne nastaveny jizdny a parametry prenositelnosti jizdneho tak, aby to fungovalo v ramci cele CR??
no asi nemaj, ze jo. a o tom mluvim. vynechat IDS, zridit narodniho spravce, a prekopat system.
Ne, nelpím na tom, aby se tomu říkalo IDS, když vás ta zkratka nějak irituje. Protože jinak říkáme oba totéž. Říkejme tomu třeba CIŽS (celostátní integrovaný železniční systém) nebo TPKMZNS (ta práce, kterou může zajistit národní správce).
tvoje slova:
Objednatel (tj. stát a kraje) stanoví jednotný tarif s jednotnými jízdenkami, jednotnými slevami, rozúčtováním, atd. Dokonce mi přijde přirozené, aby tyto věci stanovil objednatel.
ja se te zeptal, proc potrebujeme meziclanek IDS, kdyz totez muze udelat stat.
tvoje odpoved??
To, že tarif bude stanovovat objednatel, a ne jednotliví dopravci, je právě ten jednotný systém neboli IDS..
ale budiz. mozna, ze moje otazka byla slozita a neprilis srozumitelna. takze jinak:
proc tak strasne lpite na IDS, kdyz tutez praci, efektivneji a s mnohem lepsim vysledkem muze zajistit pripadny "narodni spravce"??
To, že tarif bude stanovovat objednatel, a ne jednotliví dopravci, je právě ten jednotný systém neboli IDS.
No jo, ulítlo mi to. Sám tydlencty anglicismy nesnáším. :-)
protoze IDS v te podobe, jakou ma dneska, ve svy podstate znemoznuje zjednodusit system VHD.
tady v GB to funguje podobne. ale prave JEN PODOBNE, nikoliv stejne. a je to neuveritelne pritulnej system vuci zakaznikum. to, ze je to administrativne slozity, uz je vec druha, a me, jako zakaznika, to samozrejme vubec netrapi a nezajima.
ve zkratce to vysvetlit a popsat neumim, to je fakt tema na sirsi clanek, nebot system VHD je v GB rozdeleny do dvou rovin (bus a vlak) a prolinaji se pouze v urcitych konkretnich mistech, a to navic s vyloucenim mezimestske dopravy. a tim se podarilo zasadnim zpusobem zredukovat dotace do systemu VHD, nebot primestska zeleznice je dotovana jinak nez zeleznicni doprava mezimestska. u te je to navic osetreno jinym zpusobem vyberovych rizeni..................................................................................................................... a mohl bych pokracovat asi dalsi dve hodiny. jenze ja uz bych rad do hajan. takze - sorry.
Objednatel (tj. stát a kraje) stanoví jednotný tarif s jednotnými jízdenkami, jednotnými slevami, rozúčtováním, atd. Dokonce mi přijde přirozené, aby tyto věci stanovil objednatel.
sam jsi si "nabehnul"! tak k cemu potrebujes IDS, kdyz uz dnes vime, ze stat (objednatel) muze stanovit tarif?? nebo to mam chapat tak, ze k tomu, aby dopravce A uznaval jizdenku dopravce B potrebuju prostrednika IDS z kraje Y??
tak PROC to stat neudela bez tech IDS?? vzdyt se porad jedna o tu samou VHD!!! nojo vlastne. musel by se zmenit SYSTEM. a to je strasne prace. a tady by razem nebylo o cem plkat...
Nějak nechápu, co jste chtěl říct. Nemyslel jste snad „se svými dotovanými linkami..“?
Případně by si mohl koupit (dražší) jízdenku na určitou trasu bez přesnější specifikace spojení a dopravce...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.