Brusel — Od 5. prosince 2011 může veřejnost na stránkách Evropské komise hlasovat v anketě o evropských plánovačích cest. Na výběr má z 12 vyhledávačů, které se dostaly do užšího výběru z původních 28 přihlášených. Mezi vybranými nechybí český IDOS, německý HAFAS či rakouský Scotty. Hlasování bude ukončeno 13. ledna 2012. Vítěze se dozvíme v únoru 2012 v Bruselu, kde dostanou pozvání na světový kongres ITS do Vídně (22. – 26. října 2012), aby prezentovali své nápady a řešení. Soutěž je součástí Evropské iniciativy pro mobilitu, která byla vyhlášena místopředsedou Evropské komise a komisařem pro mobilitu a dopravu Siimem Kallasem. „Dnešní nesourodá směsice plánovačů cest je nekompatibilní s jednotným evropským dopravním trhem, který všichni potřebujeme. Proč si ještě nemohu přes internet najednou naplánovat nebo zarezervovat cestu po celé Evropě, a přitom přecházet z letecké dopravy přes železnici a námořní dopravu až po městskou nebo silniční dopravu? Technologie už existuje, musíme jenom věci uvést do pohybu,“ prohlásil při zahájení soutěže v červnu 2011 eurokomisař Kallas. V Evropě je dnes více než 100 plánovačů cest, žádný z nich ale nenabízí komplexní hledání spojení a některé podléhají i účelovým zájmům provozovatelů, jak nedávno ukázal případ WESTbahnu. Cílem této soutěže je proto nalezení nejlepších vyhledávačů, příp. sběr námětů na vytvoření úplně nového. V květnu tohoto roku Evropská komise oznámila úmysl standardizovat informační systémy dopravců a v budoucnu tak nabídnout cestujícím nákup jízdenek po celé Evropě na všechny spoje. Spolu s tímto hlasováním dává najevo svůj cíl - podpořit mobilitu občanů EU a obecně všech cestujících.
Hele, mně český systém nejde nenaroubovatelný do britského eshopu. Nebo s menšími úpravami vybudovat něco takového v tuzemsku. Chybí tu jen nějaký "SŽDC/MDČR tarif".
mam tuseni, ze peskobusi dopravu umi i google maps, jen ji neumi kombinovat ve vztahu pesky - autem - VHD... tedy asi to neumi, nezkousel jsem to...
aha, ja myslel, ze se bavime o euro-tripech. tak to potom mea culpa :)
na druhou stranu, jestli-ze se CR pohybuje v takovem systemu reseni dopravy, v jakem se pohybuje, pak lze tezko hledat reseni, jak IDOS donutit prodat nekomu neco, co muze mit nestalou cenu vterinu od vteriny - coz jsi spravne vypichnul u NR, kde tento bohu-blby system nastesti neexistuje, neb tarify jsou pevne dany a tudiz lze koupit lupen on-line odkudkoliv kamkoliv bez ohledu na dopravce.
ovsem do toho musim zapocitat narky zdejsich diskuteru, ze tato situace je nestandardni, nebot GB se svym systemem reseni zel. dopravy nepatri mezi favority diky svemu nekontinentalnimu umisteni a neprilis kvalitnim sluzbam na zeleznici - takze zustavam osamocene spokojen se stavem veci a moznosti, jez jsou mi poskytnuty NR, SBB a WIZZ, EZY, LH a BA ;)
Nemůžu si vzpomenout na celkem detailní plánovač trasy (myslím maďarského původu) ... kde se dali nastavit i parametry jako rychlost vlastní chůze atd... Ten se mi líbil...
@Jozef: nationalrail toho umi hodne, ale neproda ti lupen na trip london - praha, protoze ten trip nezna. takze pro eu cestovani je dost nepouzitelnej.
@ Pazzy: kdyz se divam na nejakej route-planner, nejspis je to proto, ze chci absolvovat nejakej trip. z toho logicky plyne, ze bych si chtel koupit taky treba jizdenku(ky). IDOS mi nic takovyho nenabidne, pokud se zrovna nejedna o BUS spojeni SA london - prague. bohuzel nejsem masochista, abych travil 18 hodin v autobusu... krokem zpet je tvoje mysleni (nase jen pro nas a nikomu nic nedame!!!!).
ja tuhle myslenku evropskeho portalu vitam. jsem z uk rozmazlenej, ze si nekde neco najdu a mam moznost si to hned koupit. skakat z jednoho okna prohlizece do druhyho, absolvovat hodinu svyho casu sezenim u netu jen proto, abych si pres pet ruznych firem objednal a zaplatil cestu z uk do cr mi prijde neefektivni.
proto v soucasne dobe nejradeji litam, nebo jedu po vlastni ose. a to i pres fakt, ze cesta vlakem by me vysla na srovnatelny penize, jako letenka lhr- prg. jednoduchost vitezi...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.