Pardubice/Hradec Králové — Ministr dopravy Pavel Dobeš v pátek 21. října navštívil Pardubický kraj a s hejtmanem kraje Radko Martínkem jednal o budoucích investicích do dopravní infrastruktury. Mimo jiné potvrdil, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má alokované finance pro zahájení investice do trati 031 Pardubice - Hradec Králové (- Jaroměř). Základem modernizace s nákladem 1,4 mld. korun je zdvoukolejnění této páteřní regionální trati. Zdvoukolejnění umožní ve špičce provozovat osobní vlaky ve 20minutovém intervalu mezi krajskými městy a přitom nevyčerpat veškerou dopravní kapacitu. Modernizace je rozčleněna do 3 let; v příštím roce proběhne modernizace v úseku Stéblová - Opatovice nad Labem. Klíčovým technickým parametrem je traťová rychlost 160 km/h pro klasické soupravy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v současnosti vybírá dodavatele první části. Dobešův stranický předchůdce Vít Bárta přitom ve své dopravní koncepci tento projekt ve světle rozpočtových škrtů pozastavil.
Viz Memorandum o rozvoji dopravní infrastruktury v Pardubickém kraji
Zdroj: IS o Veřejných zakázkách, Ministerstvo dopravy, Pardubický kraj, iDnes, Pavel Dobeš slibuje
dandys: Také to tak lze. Nebo i příjezd EC do Pardubic + naproti připravený spoj do Hradce Králové. Je to km o něco delší.
Nicméně díval jsem se na mapu a pokud sleduji dálnici z Prahy do Hradce Králové vidím, že trať 011 je z Prahy do Kolína pod dálnicí a od Velkého Oseka trať 020 zase něco nad dálnicí. Dá se řící že 011+020 má velmi podobný směr jako dálnice do Hradce Králové. Trať 011 skoro celý úsek a + 020 dohromady celkově by se dali dle mapy-trasování železniční cesty na mapě, mohli označit za současně nejvhodnější, nejrealizovanější železniční směr z Prahy do Hradce Králové. Pokud nepočítám směr přes Pardubice. Protože dá se říci, že kopírují velmi podobně i směr dálnice z Prahy do Hradec Králové.
Chybí zde ta železniční spojka mezi 011 v úseku mezi Velimí či Cerhenicemi a mezi Velkým Osekem.
Nyní úvaha: současný dosažený čas odhad: z Prahy hl.n do Cerhenice-Velimi by mohl být 43minut-(nyní je už i 40 minut Kolín)-8 minut = 35minut + spojka k Velkému Oseku 7 km + 6 minut = 41 minut.
a modernizovaná 020 17 minut do Chlumce nad Cidlinou 58 minut +17 minut z Chlumce nad Cidlinou do Hradce Králové.
Celkem dosažený čas je 01:15 hodin a minut ve směru Praha k místu někde mezi Cerhenice-Velim,Velký Osek,Chlumec nad Cidlinou do konečné stanice Hradce Králové.
Kilometrově (odhad) 53 km + 7-8km spojka + 23 km Chlumec n C + 27 km Hradec Králové = 111 km celkově.
Bylo by to tedy kilometrově kratší než přes Pardubice.
A jen o pár km kratší než přes 231+020.
Praha-Nymburk 35 minut (dnes 45 minut)
Nymburk-Chlumec 24 minut (dnes 30 minut, Libická spojka ušetří 5 minut)
Chlumec-HK 14 minut (dnes 21 minut)
1:10 pak jedině bezzastávkový spoj, jako býval Ex Primátor, nebo jak se to jmenovalo.
Nějaký čas můžu taky získat peróny + lepšími vozidly (širší dveře, nízkopodlažnost). V Chlumci vám ten nástup/výstup dost zdržuje.
tak pokud nechcete po cestě do Nymburka rozvracet osobáky
Osobáky mohou mít (speciálně zde, kde trať vede mimo sídla, a mnohé zastávky se již dnes občas projíždí) méně zastávek. Moderní osobák pak využije traťovou rychlost a proti rychlíku ho zdrží jen pár zastávek. V DE taky nemáte zastávky Os po 2-3 km.
Jízdní doba 1:10-1:15 bude po zdvoukolejnění Pardubice-HK (natož po realizaci Běchovice-Úvaly) realizovatelná v pohodě
To jistě je. Ale s kapacitními problémy. Odpojování části vlaku v Pard. zdržuje a bude ovlivněno mimořádnostmi, co když to EC bude mít zpoždění, bude vlak čekat, nebo pojede sám a zahltí trať, nebo se odřekne a lidi po přestupu přeplní jiný dálkový vlak?
Trať 010 není nic moc, v DE by trať s podobným provozem měla dávno 4 koleje.
A pak tu máte další aspekt. Trasa přes Pardubice neřeší zastávky po cestě, především Nymburk a Chlumec. Vylepšením 231 a 020 vylepšíte i spojení do všech míst v SV Čechách, kam jsou odtamtud připoje. A že tam těch lidí (už za dnešního stavu) nepřestupuje málo.
Jízda po koridoru má další výhodu a to kulturu cestování. Máte šanci ve vlaku jíst, pracovat... to jde v těch nejhorších koženkách na trati s nízkou údržbou (hlavně Osek - Lysá) jen stěží.
Mohl byste naznačit, jak těch 1:10 až 1:15 chcete dosáhnout?
Pokud uvažuji, že se při Vmax = 160 km/hod z Chlumce do Hradce pojede cca 13-14 minut, tak byste musel být z Prahy v Chlumci za 55 - 60 minut. Pokud počítám dobře (nechám se rád opravit), tak pokud nechcete po cestě do Nymburka rozvracet osobáky, tak se pod nějakých (odhadem) 37 minut nedostanete. Zbývá Vám tedy cca 20 minut na to dojet z Nymburka do Chlumce, na což samotná Libická spojka + optimalizace VOsek - Nymburk nestačí. Takže musíte nějak sáhnout i do úseku VOsek - Chlumec a bude velmi záležet na tom, kolik moc se dá dostat ze současné stopy pouhou obnovou trati víceméně na tělese či s mírnými korekcemi oblouků. Musela-li to být fakticky novostavba, tak je na místě se zamyslet nad tím, zda nemá vést podél D11.
Celkově to stojí docela nehorázné peníze (a výhled to neřeší, neb stejně ve výhledu potřebujete navíc NBS z Poříčan po Kanín) a těch shodných systémových 1:15 umíte (v optimistickém výhledu) už v roce 2016 přes Pardubice. Stačí k tomu, jen rozumně vysoutěžit linky na koridoru, resp. počkat na to, co nastane po 2-3 letech ježdění 3 dopravců v open access režimu mezi Prahou a Ostravou.
Někdy v horizontu roku 2020 bude dotažena R35 za Litomyšl a na D11 výrazně narostou intenzity a bude na místě otázka, zda bez ohledu na finanční situaci státu (nyní těžko věštit jaká bude) nebude třeba vhodně něco doobjednat, aby se D11 odlehčilo.
můžu se zeptat, proč se Vám projekt přístavu nelíbí?
Jenže tento výhled je v řádu desítek let až v nekonečnu.
Do té doby může Libická spojka a mírná rekonstrukce 231 a 020 přinést jízdní dobu 1:10-1:15, která již lidi přilákat může - a zabránit tak ořezávání provozu na trati.
Jinak se zde v rámci "úspor" dočkáme 2h taktu, tím pádem úbytku cestujících, HK zcela přestane být železniční destinací a v takové atmosféře vám nikdo na těch vašich 55 minut žádné peníze nedá.
FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.