..: Evropská komise chce standardizovat informační systémy dopravců :..

Mezinárodní jízdenky, foto: ŽelPage Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.

Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.

Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)


miropiro | 26.6.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Evropa


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (19:11)  
Jo, tohle jsem napsal o X prispevku driv. A protoze je to jiny trh, tak co se pouziva v letadlech, tak se nemusi kopirovat ve vlacich. Protoze je to jiny trh. Jak sam pises...

Ty to zase nějak zamotáváš. Že jsou letadla jiný trh, jsem napsal jako odpověď na tvoji otázku, proč opodo funguje.
Rozhodně "jiný trh" není důvod pro nezavedení interoperability v prodeji jízdenek.


V letadle to zcela jasne je - pro danou trasu, spolecnost a cas.

Ne tak docela. I tak máte na výběr z více tarifů - podle restriktivnosti, někdy i podle místa prodeje. Že vám jako koncákovi rezervační systémy většinou nabízejí jen jeden, ten nejrestriktivnější, neznamená, že to tak jednoduché skutečně je.
Navíc, když stejný dotaz položíte zítra, cena může být jiná.

U vlaku to z tohoto pohledu jasné taky je - rovněž při daných podmínkách existuje optimální řešení. Rozdíl je v tom, že počítač vám ho u vlaku nenajde, ale u letadel do značné míry ano.

Tvorba nástrojů jako je můj http://vlakem.net by měla být po tomto zásahu EK jednodušší a profesionálnější.


JP: Pokud je to tak vyhodne, tak co vlastne brani zalozeni spolecnosti "Josef Petrak - levne vlakem s.r.o.", ktera se na tohle bude specializovat, bude mit pobocniky v mnoha zemich a bude prodavat levne jizdenky pres internet

To právě chce tato směrnice změnit.

Pokud nyní toto chcete dělat, musíte jezdit/mít pobočky po evropě, kupovat jízdenky a vozit/posílat si je, nebo jak si to proboha představujete. A když vám zákazník jízdenku nezaplatí, můžete si ji strčit někam. Takto se opravdu podnikat nedá.

Podle EK by v budoucnu by měly mít do systému profesionální přístup třetí strany.
registrovaný uživatel M 
27.06.2011 (18:50)  
V letadle to zcela jasne je - pro danou trasu, spolecnost a cas. A presne takhle a nijak jinak jsem to myslel...
registrovaný uživatel M 
27.06.2011 (18:49)  
Letadla jsou taky trochu jiný trh než vlaky
Jo, tohle jsem napsal o X prispevku driv. A protoze je to jiny trh, tak co se pouziva v letadlech, tak se nemusi kopirovat ve vlacich. Protoze je to jiny trh. Jak sam pises...

JP: Pokud je to tak vyhodne, tak co vlastne brani zalozeni spolecnosti "Josef Petrak - levne vlakem s.r.o.", ktera se na tohle bude specializovat, bude mit pobocniky v mnoha zemich a bude prodavat levne jizdenky pres internet?
Kdyz je to vyhodne (zadna ironie) a zajima to tolik lidi (tady uz otaznik je), tak to za dva roky prodas jako milionar!
A nepotrebujes k tomu zadne pristupy k databazim, nepotrebujes k tomu ani pozehnani nejake Komise (pokud teda neni nekde zakon zakazujici preprodavani jizdenek na vlak)...
Spis naopak - mel bys brojit presne proti, protoze jinak to svoji zlatou kravu znici. A jestli to neni zlata krava, ale neco pro par blaznu, tak o cem se tady teda vlastne bavime?
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (18:10)  
Stejne jako je jasny, kolik to ma stat treba v busu nebo letadle.

Zrovna u letadla to není jasný vůbec. Tarify jsou neskutečně složité (příklad jednoho jsem vám dal na http://pastebin.com/GRx6pZcd ), ty vlakové jsou proti tomu trivialita. A téměř všechny navíc jsou "subject to availability" a bez realtime dotazu na dostupnost knihovacích tříd nevíte, zda se to dá na konkrétní let koupit.

A proč se vám to teda zdá u letadel jednoduché? Protože mají VÝPOČETNÍ PODPORU a počítač vám to ukáže. A o tom právě tato iniciativa je.
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (17:54)  
U letadla to sice fakt nejde, ale u autobusu to snad jde, ne?
U existujících bus linek se to každopádně nedělá. Busy mají na toto omezenou kapacitu a jdou "mimo" dopravní systém zemí, kudy jedou, protože jsou přizpůsobeny zákazníkům konců linky.

Ty 4 listky sectene pocitacem - ale jo, vsak to pisu. Rozdil je v tom, ze ty chces scitat SONE+sparschien+schoneswochenende, zatimco ja chci scitat 4 useky. V podstate by to byly 4 jizdenky (z-do) na 4 trasy na jednom papirku.

Já bych klidně sčítal 4 úseky, jak níže píšu. Ale to by je někdo musel nejdřív zlevnit. Např. přejet Bavorsko při tranzitu do Itálie je s BayernTicketem 10x levnější než s NRT. Pokud se úsekové jízdné nezlevní, pak ten systém bohužel musí umět i BayernTicket, jinak je to k ničemu.

Je nejaky opodo nebo neco takovyho (pripadne ten jejich "zdroj") pocin EK?

No tak IATA ty datábáze určitě nějak koordinuje. A nedaří se jí to zcela, kvůli lowcostům. O totéž se snažila (snaží?) UIC, ale rovněž se jí to zcela nedaří, protože mnoho subjektů stojí mimo, třeba přes hranici Itálie NRT nekoupíte, v Eurostaru to taky neplatí.

Letadla jsou taky trochu jiný trh než vlaky. Letenky se kupují se hodně dopředu, rezervace je samozřejmostí, přestupy naopak vzácnější. Průměrná letenka je o hodně dražší než jízdenka, prodejci si za vystavení účtují řádově stokoruny. Pak prodejní systémy vznikají snadno, že ...
27.06.2011 (17:35)  
M) Jasně, vystupování není problém, pokud to není z důvodu nákupu BayernTicketu ve Furth im Wald, který se musí stihnout během 2minutového pobytu vlaku ve stanici. :-)
registrovaný uživatel M 
27.06.2011 (17:33)  
Oto, Error

Nastupovani a vystupovani memu "systemu" problem necini. U letadla to sice fakt nejde, ale u autobusu to snad jde, ne? (ono to neplati jenom pro cestovani Faro-St.Peterburg, ale i pro cestovani Rokycany-Chrudim...)

Ty 4 listky sectene pocitacem - ale jo, vsak to pisu. Rozdil je v tom, ze ty chces scitat SONE+sparschien+schoneswochenende, zatimco ja chci scitat 4 useky. V podstate by to byly 4 jizdenky (z-do) na 4 trasy na jednom papirku.

Ze muj "system" s nejakyma Gr. bodama nepocita je snad jasny. Jedine snad, ze by se primo na care prestoupilo z vlaku do vlaku...

A to dulezite - ja nerikam ani tak "je to cele blbost", jako spis "je blbost, aby tohle mela resit EK". Je nejaky opodo nebo neco takovyho (pripadne ten jejich "zdroj") pocin EK?
registrovaný uživatel M 
27.06.2011 (17:18)  
Problem je, ze kazdym z tech vlaku se da jet za ruzny ceny a neni nikdo, kdo by znal vsechny

No a ja prave rikam, ze toto je to spatne - Praha-Frankfurt ma stat X penez s CD a treba Y penez s DB. Stejne jako je jasny, kolik to ma stat treba v busu nebo letadle.
*Na nejaky sparschieny, slevy pro ruzne skupiny apod., tohle vliv nema.
27.06.2011 (17:14)  
Michal Drábek) Český překlad nařízení ještě není vyhotovený, ale ve zdrojích odkazujeme na anglický text – v přílohách dokumentu je ta specifikace sepsaná. Vypadá to celkem věcně. A ty "open points" má do příštího roku ERA dořešit.
27.06.2011 (17:09)  
Vypadá to jako krok správným směrem.

Doufám jen, že norma bude věcná a že bude obsahovat právě tolik specifikací, kolik je potřeba k propojení jednotlivých systémů. Že to zkrátka nikdo nebude na základě nějakých partikulárních zájmů zbytečně komplikovat.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2026 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko