..: Evropská komise chce standardizovat informační systémy dopravců :..

Mezinárodní jízdenky, foto: ŽelPage Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.

Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.

Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)


miropiro | 26.6.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Evropa


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (22:35)  
ne zrovna z kterehokoliv ado kterehokoliv mista v nemecku, plati to jem pro "major" cities in the germany

London-Spezial platí i z Bad Schandau nebo Furth im Waldu.
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (22:33)  
neni to tak, ze si na prostredni letadlo muze koupit "sitovou letenku" nebo "neco extra na vikend pro dve osoby".

Ale to víš, že to tak je. Spousta tarifů ja právě na víkend vázaná (tzv. Sunday rule). A mnoho dalších pravidel. Ale narozdíl od železnice, to zákazník vůbec vědět nemusí. On vidí cenu, co mu ukáže počítač.

Tariférům je u prostě letadel také ponechána "volná ruka", ale zákazník přitom není maten.
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.06.2011 (22:27)  
@ M:
Nemela by EK udelat i nejaky system, kde by se zakaznikum ukazovalo, ze "rpet" tu krabici odveze za 100 penez a DHL to odveze za 120 penez?

no, vtip je v tom, ze v nasem byznysu jsou ceny velmi verejne zname, takze my, coby dopravci, EU vubec k nicemu nepotrebujeme. zakaznici moc dobre vedi, ze ja jim sjedu zasilku do CR (v bezne vaze) levneji nez DHL, ParcelForce a PPL.

pro nas je totiz vyhoda, kdyz jsou ty ceny verejne. odpada zbytecny meziclanek prodejcu, kteri nabizeji moje sluzby s nejakou marzi navic. a online rezervace samozrejme delame taky, vcetne POD a POCKET PC verzi, takze operabilita a informovanost je v nasi branzi o dost vyssi, nez kdekoliv jinde.

coz je dano tim, ze na rozdil od drah my se pohybujeme v dost drsnem konkurencnim prostredi -:)
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.06.2011 (22:22)  
@ Oto:
no... ne zrovna z kterehokoliv ado kterehokoliv mista v nemecku, plati to jem pro "major" cities in the germany as well, navic tech 49EUR je opravdu inzerovanych, ale tezko je zaplatite, kdyz v bookink cena neni vubec uvedena - jen si promptne vyzadali udaje o karte, kterou to chci zacalovat, ale o cene pomlceli s tim, ze ji nelze presne urcit :D

takze ano, v tomto smeru mate pravdu, API by se hodilo.
27.06.2011 (22:21)  
Kašlo na detaily... základní otázka "proč to řeší EK?" EU původně byla ekonomický spolek, ne? Který dohadoval podmínky podnikání na svém území, ne? Není přesně tohle regulace/deregulace konkrétního trhu na území EU?

Zatímco aerolinky se dokážou domluvit, železniční společnosti ne, tak se jim pomůže... Neznám pozadí tohodle nařízení a klidně mohlo vzniknout z dobré vůle členů UIC, že to chtějí vyřešit a "evropsky uzákonit". Ale furt nevidím, proč by to EK řešit neměla.

(Tahle diskuse mě nebaví. Chybí tady už jen euroskeptik-teoretik MZ, který by Brusel proklel do devátého nádraží...)
registrovaný uživatel M 
27.06.2011 (22:13)  
I tak máte na výběr z více tarifů - podle restriktivnosti, někdy i podle místa prodeje. Že vám jako koncákovi rezervační systémy většinou nabízejí jen jeden, ten nejrestriktivnější, neznamená, že to tak jednoduché skutečně je.
Navíc, když stejný dotaz položíte zítra, cena může být jiná.

Ano, diky za prednasku... Nechapu, co je na tom nepochopitelneho, ze mas potrebu mi vyvstelovat, jak to vlastne nechapu. Pisu o tom, ze JA (TY, ON, ONI, KDOKOLIV) ma v dany okamzik pro dany spoj a dane podminky jen jednu moznost. Neni to tak, ze si na prostredni letadlo muze koupit "sitovou letenku" nebo "neco extra na vikend pro dve osoby". To je to, co od zacatku pisu. A reakce jsou porad o koze...
registrovaný uživatel M 
27.06.2011 (21:55)  
A když vám zákazník jízdenku nezaplatí, můžete si ji strčit někam. Takto se opravdu podnikat nedá.

Ne, tomuto se prave rika podnikani... Pokud by po tom byla poptavka, tak by nekdo takovy existoval - vzdyt by prece nabizel jizdenky i ctyrikrat (nebo kolikrat) levneji.
Takze jasny dotaz a byla by fajn jasna odpoved - proc to teda nikdo nenabizi?
Mit pobocky (spriznene osoby - pobocky k nicemu potreba nejsou) je snad samozrejme. V byznysu, o ktery by se mela starat EK je snad samozrejme, ze nepujde o neco, co si clovek bude delat doma po praci, ne?
Proc to teda nikdo nedela? Proc to musi resit EK?

Nemela by EK udelat i nejaky system, kde by se zakaznikum ukazovalo, ze "rpet" tu krabici odveze za 100 penez a DHL to odveze za 120 penez?
Pokud ten jednotny system ma mit neco do sebe, tak by uz davno existoval. Napred stylem, ze nekdo bude po praci znamym prodavat ty pekny vikendy v Bavorsku, potom online a preposilanim papirku a nakonec by pro spolecnosti byl treba tak zajimavy, ze by ty systemy spojoval s jejich pozehnanim (protoze by jim delal sam velkeho zakaznika). Ale proste mi nak hlava nebere, ze to neexistuje... Ty API, ze kterych to tahaji nejruznejsi weby - to vzniklo necim narizenim a povinne?
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (20:57)  
se mi nejak nezda, ze cesta Praha - London - Praha vyjde na nejakych ?130...

Proč ne, když DB nabízejí London-Spezial z kteréhokoliv místa v Německu od 49EUR OW. Dostupnost na konkrétní den je jiná otázka, ostatně to tam píšu. A jsme zase u dnešního tématu - chybí veřejné API a já pak nemám možnost dostupnost ověřit a tak to ukazuje nejnižší cenu. 49 EUR je na bahn.de k vidění opravdu málokdy, ale 69 EUR celkem běžně.

nejspis chybi zpatecni eurostar...

RT Bruxelles-London NonFlexible za 88 EUR tam je. Ale použije se, až když některé ostatní tarify vyřadíte křížkem, předtím se zřejmě proti LondonSpezial nevyplatí.
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.06.2011 (20:44)  
@ Oto:
...Tvorba nástrojů jako je můj http://vlakem.net by měla být po tomto zásahu EK jednodušší a profesionálnější...

nic ve zlym, ale trosku poladit by to fakt chtelo, neb se mi nejak nezda, ze cesta Praha - London - Praha vyjde na nejakych ?130... (Celkem za cestu tam a zpět 3907 Kč) jestli to fakt umite v tyhle cene najit a prodat, pak mate stalyho zakaznika, a to minimalne jednou za dva mesice :D po lehkem patrani jsem dos k tomu, ze i bez zjednodusenych pravidel, jez chce zavest EU vam tam nejspis chybi zpatecni eurostar...
27.06.2011 (19:52)  
že tomu rozumíte.Mezinárodní jízdenka šla/jde koupit odkudkoliv kamkoliv, než nastoupily firmy (Paříž - Brusel), že si to budou dělat sami a po svém.
Místenky jsou systémově propojeny, že také koupíte vše reálně použitelné. Jediné omezení je, že platí jeden vlak jedna místenka, kde propojení vlaků (i zpátečních) je trochu marketingově obtížné ale vcelku jednoduše algorimizované.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko