..: Evropská komise chce standardizovat informační systémy dopravců :..

Mezinárodní jízdenky, foto: ŽelPage Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.

Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.

Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)


miropiro | 26.6.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Evropa


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
27.06.2011 (10:50)  
bartik09) A to nemluvíme o tom, že ti žluťák nabídne nejen bus, ale i ten vlak levněji. Zatímco ČD ti bude vnucovat SCIC–NRT, DB svoje relační tarify a je to. Šťáhlavský v prohlášeních k této zpráva tvrdil, že systémy ČD a DB jsou propojené, přesto ČD není schopná na pokladně prodat ani české, ani německé etikety a např. pro BayernTicket apod. člověk musí vědět, kam zajít.
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (10:49)  
M: to je právě pro použitelnost železnice zásadní.

Například spojení do Jižního Tyrolska není zas tak špatné (vlakem 10 hodin, autem 7 hodin). Vlaky mají slušnou úroveň (Ex+EC). Bylo by fajn, kdybych přišel k pokladně, řekl "Bolzano" a dostal jednu jízdenku za rozumnou cenu.

Ale ono to nejde. Přímou jízdenka Praha-Bolzano vystavit nelze vůbec. Pokud by to náhodou osvícená pokladní nakombinovala z toho, co v terminálu má, bude cena nesmyslně vysoká.

Přitom na rozumnou cenu (cca 1200 Kč když jede 1 člověk) se dnes dostanete až při kombinaci 4 jízdenek a to vám česká pokladní neporadí.
27.06.2011 (10:46)  
M: Prides v Praze k mezinarodni pokladne a reknes, ze chces jizdenku do Parize. Tam na tebe vybafnou "styrytisice". Pak pojedes cca 12-20 hodin a do ruznejch vlaku budes este doplacet ruzny priplatky. Nebo pudes o kousek vedle do zluty pokladny, koupis listek za 1850 a pojedes 14 hodin autobusem. Kde potom konkuruje vlak? Pritom existujou ruzny nabidky jednotlivejch dopravcu a pokud bys jizdny sestavil z nich, tak by ses dostal treba az na polovicni cenu. Ma ale cenu travit nekolik hodin hledanim ruznejch slev, aby ses dostal na uroven srovnatelnou s SA? Pritom ale pocitac to muze bezproblem udelat za nekolik vterin. Takze v tom bych urcite nevidel zbytecnou vec. Jenom neverim tomu, ze armada uredniku z EU neco podobnyho dokaze.
27.06.2011 (10:41)  
Ono, myslienka je to pekna - skutocne by bolo super, keby som si napriklad na stanici v Ziline kupil listok pre rodinu do Prahy a system by mi vydal listok, kde by som mal obycajne cestovne po Cadca st.hr. a dalej SONE jizdenku CD .... usetril by som kopec penazi .... Je tu vsak par ALE.
1. Myslim si, ze toto asi nebude problem EU - standardny datovy model pre vymenu informacii, rovnako aj aj technicke specifikacie zabezpecenia komunikacie medzi IS by sa mali riesit na inej urovni - celosvetovo a na urovni vsetkych druhov dopravy (nieco ako EDI, EDIFACT) - ved ked uz mam vrazit peniaze do noveho IS umoznujuceho vymenu dat, preco cez definovane standardne rozhranie neumoznit kupu listka, kde sa kombinuje zeleznica, autobus, lietadlo, .... Struktura dat pre tarify a CP je totiz prakticky identicka bez ohladu na druh dopravy ....
2. Porovnavanie s leteckou dopravou asi nie je uplne stastne ... Letecka doprava je uplne nieco ineho - sluzi na prepravu na velke vzidalenosti a vyhradne medzi VELKYMI mestami. Tam nexistuje nieco ako stratove regionalne trate, doprava vo verejnom zaujme.
3. Aby som dokoncil bod 2 - ide o to, ze zasadny problem, aby nieco take skutocne v reale fungovalo nevidim v nejakych standardoch (toto je dohodnut najmenej) ale skor tam, kde sa vsetko zacina a konci - pri peniazoch. Ako som uvadzal priklad na zaciatku - bolo by to sice pekne, ale aky dovod maju ZSSK mi predat listok, na ktorom na mne zarobia 2 € a CD vyse 20€, ked mi mozu predat listok, kde ZSSK zarobi po oductovani trzby 10 €. A hned sa zacne komplikacia - ako sa dohodnu CD so ZSSK, kde a ako pojdu trzby? Preco by mali CD znasat napriklad naklady na vydaj cestovneho listka na cestu v DE, ked cela cesta je v DE a DE aj zinkasuju trzby. Ano, moze sa stanovit poplatok za predaj listka ... Ale to je prave ten problem - dohodnut sa, kolko kto dostane. V prostredi leteckych spolocnosti, ktore su de facto plne komercne spolocnosti zarabajuce nejake peniaze sa to este da (aj ked v obmedzenej miere - neskusal som sice, ale asi si tazko v stanku British Airways kupim letenku na let Lufthansy) . Ale co v prostredi permanentne stratovych zeleznic, ktore su neustale dotovane a prisne sa strazi kazda vynalozena koruna (cent)?
registrovaný uživatel M 
27.06.2011 (10:08)  
JP, bartik: Ale jo, vim ceho jsem cleny a v tom problem nevidim. Ja jenom, ze dulezitejsi nez jednotny rezervacni system na vlaky nebo hotely nebo jedna velka autopujcovna mi prijdou spis jine veci a to zminene je zbytecne
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (9:15)  
Myslenka je to hezka, pokud na jejim konci bude moznost koupit za nejlevnejsi moznou cenu jizdenku Blansko - Lisabon.

To by bylo hezké - u letadel jsou "v systému" v podstatě všechny publikované tarify, tedy i akční. Ale právě dnešní stav na železnici, kdy jsou mezinárodní nabídky předražené a nejlevnější cena bývá kombinace jízdenek různých regionálních dopravních svazů, tomu moc nenasvědčuje. To by do systému musli ty regionální tarify nasypat taky.

Foxx, sorry, ale nemas pravdu. "IATA" fare neexistuje, do systemu proste dopravcovia davaju svoje fares a tie platia.

IATA tarify existují - http://www.knowyourticket.co.cc/fullfare.html . Pokud si takovou "fullfare" letenku koupíte, můžete na dané trase letět kdykoliv a s kýmkoliv nebo to vrátit a dostanete zpět peníze. Jejich ceny jsou jednou za čas dohodnuty na konferenci dopravců a je to brutálně drahé. Obdoba NRT u železnice. Nikdo to nekupuje.
27.06.2011 (8:23)  
Foxx, sorry, ale nemas pravdu. "IATA" fare neexistuje, do systemu proste dopravcovia davaju svoje fares a tie platia.

Interlining NIE JE vzajomne uznavanie dokladov, ale skor prepojenie systemov pokial ide o check-in, prekladanie batoziny (t.j. ak letis PRG-LHR s XYZ a LHR-JFK s BA tak ti batozinu prelozia a ty nic neriesis)..

Robil som vo firme co letenky robi (nie sice priamo na predaji, ale customer sevices, takze casto som bol v castom kontakte s predajcami) a ani raz sa mi nestalo ze by sme zakaznikovi nemohli ponuknut nejaku spolocnost "lebo to nejde", poziadavky na presnu konkretnu spolocnost boli takmer vzdy (vynimkou boli nejake lowcosty) naplnene.
27.06.2011 (8:01)  
M: Jednou sme v referendu rekli, ze chceme do EU. Tim sme zaroven souhlasili s tim, ze do takovejch veci bude EU strkat rypak. Pomer "cena/vykon" EU je samozrejme na jinou diskuzi.

Myslenka je to hezka, pokud na jejim konci bude moznost koupit za nejlevnejsi moznou cenu jizdenku Blansko - Lisabon. Tj. nebude se pocitat zakladni jizdne, ale cena se bude skladat z ruznejch akcnich nabidek jednotlivejch statu. Nicmene o tomto silne pochybuju v dobe, kdy pokud chceme akcni mistenku do Pendolina za 0 Kc, tak si o ni musime primo rict.
27.06.2011 (6:58)  
JP: Ještě jedna podmínka, musí to projít přes Evropský parlament, ale ten nemá moc významnou roli, většinou to parlamantem jen symbolicky projde a je to schváleno :)
26.06.2011 (23:17)  
M) Když už něco takového řeším, tak komplexně. A je jedno, jestli ten Moravák shání jízdenku do Portugalska, Finska, nebo jen do Polska.

Proč EU? Kdo jiný, když jsme v EU? Podklady zpracovala ERA a EK to jen odklepne.
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2026 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko