Varšava — Od prvního června čeká na cestující ve vlacích EIC (Express Intercity) příjemná novinka — bezplatné připojení k bezdrátovému internetu na palubě. Prozatím bude tato služba dostupná jen pro cestující první třídy, během léta se rozšíří také v druhé vozové třídě. Tato nabídka je jen prvním krokem v rozšiřování služeb PKP IC. Vlaků marketingové kategorie EIC vyjede od 1. června celkem 22, což není ani 7 % ze všech vlaků, které dopravce provozuje (od 1. června bude jezdit celkem 269 spojů kategorie TLK a 46 spojů kategorie Expres). EIC poskytujících wifi potkáte na trasách Varšava – Krakov (2 páry vlaků), Varšava – Wroclav (5 párů vlaků), Varšava – Štětín (1 pár vlaků), Varšava – Poznaň (2 páry spojů) a Krakov – Gdyně (1 pár spojů). Dalším negativem bude velmi nízký datový limit, jen 50 MB.
PKP IC také mění své tarify. Místenka do vlaků TLK bude v první třídě nově stát jen 6 zlotých namísto současných 10,5 zlotých, ale nově bude povinná. Cestující tak bude mít jistotu, že si v první třídě skutečně bude mít kde sednout. Naproti tomu u vlaků kategorie EIC, kde bude nově bezdrátový internet, bude stát místenka místo 12,5 zlotých nově 16 zlotých. Ve staronové kategorii Expres bude i nadále poskytován vysoký standard služeb (jídelní vůz společnosti WARS a bezplatný denní tisk), tak jako tomu bylo doposud, kdy tento vlak byl v kategorii EIC.
Pendolina budou, ale…
PKP Intercity v pondělí 30. května oznámilo rovněž podepsání kontraktu o hodnotě 665 milionů eur s firmou Alstom na nákup 20 jednotek New Pendolino. Polovina částky bude zaplacena z operačního programu Infrastruktura – životní prostředí, financovaného Evropskou unií. Půjde o sedmivozové soupravy s kapacitou 402 cestujících, v nichž bude k dispozici první i druhá vozová třída, stejně jako tři business oddíly. Cena jízdenky se bude odvíjet od toho, kdy si cestující zakoupí jízdenku a kdy bude chtít cestovat (pokud pojede mimo špičku, bude mít slevu). V případě, že cestující pojede první třídou nebo v business oddíle, zaplatí za jízdné podle toho, jak často vlakem jezdí, oznámil Janusz Malinowski, tiskový mluvčí PKP Intercity.
Problém ovšem nastává v tom, že pendolina začnou jezdit v Polsku až od roku 2014, a nepomohou tak při dopravním zajištění Mistrovství Evropy ve fotbale v příštím roce. Důvodem je především oprava tratí, po nichž budou pendolina jezdit. Jednotky budou nasazeny na severojižní magistrálu a cestující se s nimi svezu z Krakova či Katovic do Varšavy, nebo do Gdaňsku a Gdyně. Maximální rychlost bude 250 km/h. Potvrdila se také dřívější informace, že z úsporných důvodů nebudou jednotky vybaveny naklápěcím systémem.
Internet ve vlacích se rozšiřuje, kdy ale bude v Česku?
Internetové připojení ve vlacích se pomalu stává standardem – nedávno jej představily Rakouské spolkové dráhy, pro RegioJet je to samozřejmost v nabízených službách. Nyní přichází PKP Intercity, i když datový limit deklasuje síť spíše na rychlé pročtení e–mailů, sociálních sítí a online deníků. Nabízí se tedy otázka, kdy se dočkáme pozitivní zprávy od Českých drah. Podle Petra Šťáhlavského výběrové řízení stále běží, i když nyní již potřebným tempem.
Zdroj: http://www.idg.pl, PKP Intercity, Wyborcza.biz, Rozklad WAKACJE 2011 - POŁĄCZENIA EIC, Rynek Kolejowy - Jakie będzie Nowe Pendolino PKP Intercity?, ČT 24, Rynek Kolejowy - Umowa na Pendolino podpisana, Rynek Kolejowy - Bilet na Pendolino od 60 zł, České dráhy
http://www.stavbykarlovarska.cz/cz/hlasovani/nova-vypravni-budova-zst-karlovy-vary-31
Pokud to budu brat sam za sebe, vychazi mi to v prumeru cca pul hodiny pred odjezdem a dalsich cca 20 minut mi vychazi na prestup. Takze v prepoctu na jednu jizdu vlakem stravim nejakych 50 minut na nadrazi, coz sice v pomeru k celkove dobe jizdy 5 - 6 hodin nevychazi zas tak divoce ... ale rozhodne mi je prijemnejsi stravit ten cas necim zabavnejsim, nez jen "cekat az to prijede" a co dve minuty koukat na hodinky.
Nedivme se, že se do vlaků ČD mnoho zákazníků, až na vybrané směry, mnoho nehrne. V Polsku jsou vlaky podstatně více obsazené než u nás.
FRK
@SYN: I moloch má své výhody. Smlouvu mám uzavřenou s jedním subjektem, problémy řeším s jedním člověkem, síť je homogenní a stabilní. Když chci něco změnit, udělá to jeden člověk plošně pro všechny pobočky najednou (což může být nevýhoda, např. pokud se uklepne a rychlostní limit 2 Mbps místo pro každou pobočku zvlášť nastaví všem dohromady, ale to patří spíš do kategorie veselých historek z natáčení). Nemusím řešit, že se nějaký místní poskytovatel přestal o svou dříve kvalitní síť starat a ta se začne rozpadat. Nebo že svou síť prodá někomu jinému, kdo má jiné podmínky a jinou kvalitu služeb atd atd.
@michalis15: Záleží na úhlu pohledu. Já například nádražím jen procházím a zastavím se jen pro lístek a maximálně pro noviny. Trasu Kolín-Praha znám už nazpaměť a tak chci tu 3/4 hodinu ve vlaku strávit nějak produktivněji, než koukáním z okna nebo pochrupováním. Vzhledem k pendlování mezi místy pokrytými signálem wifi se mi datový tarif nevyplácí (tedy takový, kde 2 posunutí na GMaps nevyčerpají FUP). Wifi ve vlaku tedy mně podobné může příjemně potěšit, i když jsem se už za ta léta naučil cestovat offline ;-)
Vím, že na Svinově by měla být wifi v ČD lounge, ale na Hlaváku není ani tuk pokud vím. Otestuju zítra. Každopádně jsem tím chtěl upozornit na to, že WIFI v čekárnách nádraží typu Ostrava hl, Svinov, Opava-východ,Přerov, Otrokovice apod. by měla být standard. Dnes řešíme mnohem náročnější WIFI ve vlaku a nemáme přitom vyřešenu tuto poměrně jednoduchou záležitost.
Jinak off-topic to není, ten čas utíká mnohem hůře právě při podobném čekání než v tom vlaku, kde se člověk může dívat v klidu z okna nebo pospávat, na nádraží prostě jen zabíjí čas, tudíž je tam ta wifi poněkud potřebnější.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.