..: DP Praha testuje bezplatnou Wi-Fi v tramvajích Škoda 15T ForCity :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Služba pražským cestujícím, ale také marketingový projekt společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux – tak je prezentována instalace bezplatné Wi-Fi sítě do dvou tramvají Škoda 15T ForCity, které budou brázdit pražské ulice. V současnosti tak lze, především na linkách 18 a 24, potkat vozy č. 9224 a 9225, nabízející bezdrátovou síť s názvem ForCity. Ty doplní podobně vybavenou tramvaj KT8D5.RN2P č. 9063, která bezdrátový internet dostala v březnu. V dohledné době přibude ještě vůz číslo 9226. Jak upřesnil Marek Herbst, ředitel full–servisu pro Prahu ve Škodě Transporation, Wi-Fi bude ve vozech testována do konce tohoto roku. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová.

Naměřené rychlosti:
Test wifi (download) v 15T ForCity, foto: Juraj Kováč Test wifi (upload) v 15T ForCity, foto: Juraj Kováč

V současnosti se testují dvě řešení: instalace ve vozech 9224 a 9226 dodala firma 4Call, která stojí mimo jiné za prototypovým řešením bezdrátového přístupu v pendolinech Českých drah, stejně jako za Wi-Fi systémy u řady dalších autobusových nebo železničních dopravců. Podle dodavatele je použito nejrobustnější možné řešení, které využívá připojení až ze tří základových stanic různých mobilních operátorů zároveň, čímž zajišťuje potřebnou přenosovou kapacitu. Vnější konektivita využívá pokrytí Prahy signálem sítí třetí generace s využitím technologie HSPA/HSPA+, je však připravena i na další vývojový stupeň. Měření dodavatele hovoří o rychlosti až 10 Mbit/s při stahování. Naše měření během zkušební jízdy z obratiště Florenc na Karlovo náměstí ukázalo rychlost 3,1 Mbit/s na rohu Jindřišské a Václavského náměstí. Výrobce i dodavatel přesto upozorňují, že síť není vhodná pro stahování velkých objemů dat. Stabilita přístupu na internet závisí od vytížení sítě i množství připojených cestujících. Řešení je rovněž připravené na start sítí čtvrté generace standardu LTE. Instalace ve vozidlech 9063 (modernizovaná tramvaj KT8D5) a 9225 (15T) pochází od jiné společnosti, podle informací redakce se však provozní zkušenosti přiklánějí spíše k řešení firmy 4Call.

Škoda Transporation souběžně s Wi-Fi přístupem spustila také propagační web www.forcitytram.cz, kde lze mimo jiné sledovat i polohu vozidel 15T ForCity s bezdrátovým připojením. K nasazení služby vedly výrobce výsledky průzkumu, v němž se 35 % dotázaných vyjádřilo pro internet v tramvaji. Pokračování bezplatného Wi-Fi připojení v MHD po prosinci 2011 bude podmíněno nalezením vhodných sponzorů či inzerentů. Hlavní partner DPP v oblasti reklamy, firma Rencar, v současnosti hledá možnosti, jak tuto službu marketingově využít. Potenciální inzerenty by mohla oslovit např. možnost umístění reklamy na tzv. „landing page“ (úvodní stránce, zobrazené při přihlášení do sítě, jež obvykle obsahuje podmínky využívání služby). Sponzoři sítě mohou být také propagování v rámečcích rozmístěných po vozidle.

Zdroj: Škoda Transporation, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 3.6.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Web 
03.06.2011 (18:37)  
M, Borovička: A já se zase vrátím k tomu proč to tam je - nějakou formu datiového spojení stejně ty nové IS potřebují (ať už pro distribuci reklamních sdělení, nebo pro informace cestujícím) a v rámci toho už je poskytnutí zbytkové kapacity pro kaštany to nejmenší. Absolutně bych to nesrovnával s nesmysly typu Wifi sítí různých pražských MČ.

M: Proč jenom kvuli turistům? Trochu vytrháváte z debaty, ne? Tohle Juraj Kováč uvedl jako další důvod, ne jako jediný.

Každopádně mě opět fascinuje, že ačkoliv každý šotouš jezdí MHD "páč si tam v klidu přečte co chce a udělá půlku věcí do práce", iPad/tablet/čtečka se tam podle nich používat nedá/nesmí. Osobně mám za to, že prostě čtečku nemáte a tímpádem jaksi nechápete že se na tom dají třeba číst noviny. A s wifi v tramvaji si nemusíte ráno přivstat kvuli nahrávání.
03.06.2011 (17:51)  
myslím, že 1) škodě 2) rencaru se náklady ponesou moc hezky: 1) ušetřila vypuštěním motoru na přední nápravě určitě víc, než klimou 2) bude mít reklamní plochu zadarmo.
registrovaný uživatel M 
03.06.2011 (17:05)  
Juraj Kovac - nabizi se tedy otazka, jestli to mame vylepsovat kvuli cizincum. Proti turistum nic, prijmy dobre, ale jezdi ti turisti zrovna tramvajemi?
Takovyho neco podobnyho jako kdyz se slozime Polakum na to, aby "zdarma" mohli jezdit vydelavat do Rakouska.
No ale to je fuk, hlavne tam vidim tu pochybnost stran "mahagonu"
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
03.06.2011 (16:32)  
Já notebook vytahuju v tramvaji celkem běžně (i když si vždycky říkám, že to jsou příznaky počínajícího workoholismu), a fakt se nebojím, že někdo přijde a vezme mi ho, teda nebojím se toho o nic víc než že mi ho někdo vezme když ho mám v tašce (notebookovou tašku i batoh jde obvykle poznat na první pohled, byť tam ten notebook občas není).
Jediný problém použití ntb v tram je, že si častonení kam sednout, a ve stoje se bojím že ho rozflákám.
Proto jsou super třeba zrovna ty čtečky, které obvykle nemají SIM, ale často mají wifi (a je to často jejich jediná možnost připojení k netu) a člověk si takhle může přečíst noviny. (Mohli by takhle distribuovat Metro elektronicky, ušetřili by za tisk.)
Není to něco strašně potřebného, ale příjemné to je. Každopádně vývoj je takový, že za chvíli si člověk ze svých klíčů od auta pošle zprávu svojí pračce aby zapnula myčku... Takže se pokrytí hodí.
Já si vizionářsky myslím, že časem bude skoro všude pokrytí relativně rychlým internetem zdarma (s nějakou vecpanou reklamou), ty datové tarify stejně začínají být velice levné. Anebo by to mohlo jít stejnou cestou jako televize - ta má taky pokrytí všude, a člověk za to platí koncesionářské poplatky.
03.06.2011 (16:29)  
Skutočne ma zaráža, koľko diskutujúcich na železničnom serveri očividne nikdy nebolo v zahraničí. Keď som pred dvoma týždňami v Tel Avive za krátke nahliadnutie do Google Maps z mobilu vysolil 30 Kč, tak by som niečo ako MHD s Wi-FI skutočne uvítal. Nehovoriac o všetkých Kindloch, iPadoch a tisíckach podobných zariadení, ktoré sú na cestovanie ideálne a v nasledujúcich rokoch ich ešte neskutočné množstvo pribudne. A zaujímavé to bude samozrejme po nástupe LTE: koľko ľudí ešte dnes nemá 3G telefón, a to je technológia WCDMA s nami už pekných 15 rokov. Nástup 4G bude podobný.
registrovaný uživatel M 
03.06.2011 (15:41)  
Cha, asi se budu muset shodnout s Borovickou:-) Argument JP s cizincema je teda taky moznej, ale jinak to wifi v prostredcich osobne chapu tak, ze ma byt tam, kde
-jine propojeni neni mozne (tohle teda plati hlavne u nas, v Rakousku meli vysokorychlostni internet skoro podel vsech "koridoru" uz pred par lety)
-jinemu pripojeni neco brani (velka rychlost, material vagonu)

Souhlasim, ze kdyz tam ta wifi je, tak to nikomu asi vadit nebude, ale soucasne lehce pochybuju, ze to DP fakt nic nebude stat...
A jak psal nekdo pred par dny - wifi do vlaku neni to, co vlaky potrebuji nejvic. Je to trochu jak palubka z mahagonu v utlucene skodovce:(
03.06.2011 (15:06)  
web: Účel wifiny v tramvaji (nebavím se o dálkovém autobusu či vlaku, tam i do osobáku) mi jasný tedy není. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde - no ještě se musím s tím technickým zařízním někam přikonektit a to za další náklady (+ náklady na montáž a údržbu systému). Nevím, že by Praha měla po ulicích rozvedenou internetí konektivitu. Tomu bych věřil u metra, tam linky skutečně vedou, ale wifi v tunelech zatím nemáme.
registrovaný uživatel lwq  mail  
03.06.2011 (15:01)  
Tohle reseni neni z technologickeho hlediska dnes problem - zvlaste v Praze, kde je hustota pokryti jako nikde jinde v Republice.

Technologickou "machrovinkou" na spickove urovni by podle me bylo pokryti WiFi v metru a to nejen ve stanicich (kde je porad jen (z dnesniho pohledu) vtipne GPRS), ale predevsim ve vozech za jizdy. To by byla technologicka spicka a klidne bych si kredit kupoval pomoci eshop.dpp.cz ci SMSkami ... :-) ... a technologicky to mozne take je, ale spis zatim jen teoreticky - praxe by se muselo vyzkouset ...
registrovaný uživatel Web 
03.06.2011 (14:51)  
Borovička: Co kdo hádá proboha? Účel wifi je snad jasný. A kolik to stojí?
"Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová."
03.06.2011 (14:49)  
Borovička) Nepíšeme snad v textu, že náklady si mezi sebe rozdělili Škoda a Rencar? Jasně, stačí přečíst nadpis a rovnou letět do diskuse.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko