..: DP Praha testuje bezplatnou Wi-Fi v tramvajích Škoda 15T ForCity :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Služba pražským cestujícím, ale také marketingový projekt společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux – tak je prezentována instalace bezplatné Wi-Fi sítě do dvou tramvají Škoda 15T ForCity, které budou brázdit pražské ulice. V současnosti tak lze, především na linkách 18 a 24, potkat vozy č. 9224 a 9225, nabízející bezdrátovou síť s názvem ForCity. Ty doplní podobně vybavenou tramvaj KT8D5.RN2P č. 9063, která bezdrátový internet dostala v březnu. V dohledné době přibude ještě vůz číslo 9226. Jak upřesnil Marek Herbst, ředitel full–servisu pro Prahu ve Škodě Transporation, Wi-Fi bude ve vozech testována do konce tohoto roku. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová.

Naměřené rychlosti:
Test wifi (download) v 15T ForCity, foto: Juraj Kováč Test wifi (upload) v 15T ForCity, foto: Juraj Kováč

V současnosti se testují dvě řešení: instalace ve vozech 9224 a 9226 dodala firma 4Call, která stojí mimo jiné za prototypovým řešením bezdrátového přístupu v pendolinech Českých drah, stejně jako za Wi-Fi systémy u řady dalších autobusových nebo železničních dopravců. Podle dodavatele je použito nejrobustnější možné řešení, které využívá připojení až ze tří základových stanic různých mobilních operátorů zároveň, čímž zajišťuje potřebnou přenosovou kapacitu. Vnější konektivita využívá pokrytí Prahy signálem sítí třetí generace s využitím technologie HSPA/HSPA+, je však připravena i na další vývojový stupeň. Měření dodavatele hovoří o rychlosti až 10 Mbit/s při stahování. Naše měření během zkušební jízdy z obratiště Florenc na Karlovo náměstí ukázalo rychlost 3,1 Mbit/s na rohu Jindřišské a Václavského náměstí. Výrobce i dodavatel přesto upozorňují, že síť není vhodná pro stahování velkých objemů dat. Stabilita přístupu na internet závisí od vytížení sítě i množství připojených cestujících. Řešení je rovněž připravené na start sítí čtvrté generace standardu LTE. Instalace ve vozidlech 9063 (modernizovaná tramvaj KT8D5) a 9225 (15T) pochází od jiné společnosti, podle informací redakce se však provozní zkušenosti přiklánějí spíše k řešení firmy 4Call.

Škoda Transporation souběžně s Wi-Fi přístupem spustila také propagační web www.forcitytram.cz, kde lze mimo jiné sledovat i polohu vozidel 15T ForCity s bezdrátovým připojením. K nasazení služby vedly výrobce výsledky průzkumu, v němž se 35 % dotázaných vyjádřilo pro internet v tramvaji. Pokračování bezplatného Wi-Fi připojení v MHD po prosinci 2011 bude podmíněno nalezením vhodných sponzorů či inzerentů. Hlavní partner DPP v oblasti reklamy, firma Rencar, v současnosti hledá možnosti, jak tuto službu marketingově využít. Potenciální inzerenty by mohla oslovit např. možnost umístění reklamy na tzv. „landing page“ (úvodní stránce, zobrazené při přihlášení do sítě, jež obvykle obsahuje podmínky využívání služby). Sponzoři sítě mohou být také propagování v rámečcích rozmístěných po vozidle.

Zdroj: Škoda Transporation, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 3.6.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
08.06.2011 (21:53)  
Flexaretista: … ten krok DPP mi sice na jednu stranu přijde sympatický, ale zaspal dobu. … nemám pocit, že by podobný krok udělaný před 3-5 lety stál o mnoho více…
Jenže před těmi 3–5 lety by se k němu mohli připojovat převážně cestující s 15" notebooky. Net v tramvaji je opravdu vhodný spíš na smartphone. A wi-fi moduly v mobilech ještě před 3 lety rozhodně standardem nebyly. Naopak ve vlaku, kde se vyplatí rozložit i ten 15" notebook, není ten net stále. Takže si myslím, že v tomhle je na místě spíš být vděčný za to, co je, než to zas hned kritizovat.
08.06.2011 (11:04)  
M: ale funguje - a není takových firem málo. Co si pamatuju z marketingu ze školy, tak tuhle cenovou strategii diverzifikovanou podle kupní síly v dané zemi praktikuje v nějaké míře cca polovina globálních firem.
08.06.2011 (11:00)  
Juraj Kováč:

ano, browsím často i po webu. Ale protože i socka jako já si ráda zaplatí internet od mého operátora za 120 Kč na měsíc, tak to dokážu ve své režii.

Celkově musím říct, že ten krok DPP mi sice na jednu stranu přijde sympatický, ale zaspal dobu. Z mé povrchní znalosti cen IT hardware nemám pocit, že by podobný krok udělaný před 3-5 lety stál o mnoho více (nehledě na to, kdo ho bude financovat), než bude stát nyní, kdy už je standardem spíše mít ten internet rovnou v zařízení přes SIM.
05.06.2011 (12:02)  
naroznej, Borovička: Zaznamenali ste dúfam, že zo všetkých blbostí, ktoré DPP v minulosti podnikol, akurát do tohto projektu neinvestuje ani korunu? Je to všestranne výhodné - Škodovka si podporí publicitu a meno, Rencar získa nový reklamný kanál, DP dostane službu zadarmo, 4Call získa biznis a operátori nového veľkého zákazníka. To je predsa základ ekonomického rastu, nie?

lwq: podstate je práve v tom, že Wi-Fi subsystém v 15T je úplne izolovaný od interných systémov vozidla. Používa dokonca GPS prijímač nezávislý od ostatných dvoch GPS modulov, spojených s monitorovacím systémom tramvaje.

A teda ešte otázka do pléna: Čo obvykle robíte cestou v MHD? Ja si napr. prechádzam spravodajstvo, či už cez mobil, alebo cez Kindle, čo je ďaleko komfortnejšie. Placka má rozmery 264 × 183 × 9,6 mm, takže veľkosťou nikoho neobťažuje a dá sa s ňou pokojne stáť. Väčšina tabletov je na tom podobne, a zďaleka nie každý podporuje WWAN. Je to dokonca praktickejšie ako klasické noviny, ktoré sú v rozloženej podobe dosť neskladné, a napriek tomu ich stále dosť ľudí v MHD číta...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
05.06.2011 (9:18)  
lwq: ... spis me napada, kdyz to vozidlo, at tram ci metro vyuziva infrastruktury DPP, tak proc by pres ni nemohl jit do vozidla i datovy spoj a resi se to externe pres operatory ? Princip PLC rozvodu je pomerne znamy a snad i aplikovatelny ...
No proč… Přece proto, že už tu infrastrukturu mají operátoři hotovou a funkční, tak proč vymýšlet a draze budovat něco jiného?
registrovaný uživatel lwq  mail  
05.06.2011 (1:29)  
... spis me napada, kdyz to vozidlo, at tram ci metro vyuziva infrastruktury DPP, tak proc by pres ni nemohl jit do vozidla i datovy spoj a resi se to externe pres operatory ? Princip PLC rozvodu je pomerne znamy a snad i aplikovatelny ... Prostor pro rozvoj tu je.

Obrovsky se rozbiha trh s tablety an cteckami s wifi, sem zvedavej az se v tram na to pripoji treba padesat lidi, jak se to bude hybat. A to verim, ze se pripoji mozna i vic ...

A na trase napriklad Jiriho z Podebrad - Michelska si rad pouziju wifinu, ci treba Cechova ctvrt - Palackeho namesti ... :-)
04.06.2011 (16:52)  
naroznej: ceska mentalita predevsim nedovoluje aby se mesto, kultura a soukromy firmy na necem domluvili .. kazdej bojuje o co nejvetsi smetiste. Jinak tyhle ambice by mohla mit opencard, kdyby celej smysl projektu nebyl uplne jinej.

Jinak je cena jizdnyho celkem srovnatelna .. 24-hour season ticket 5.70 Euro, maj i třídení kde už je to s prahou stejný až na tu stovku za den. Single ride tickets 1.80 Euro je furt zu hoch ..

Smysl wifi v tramvaji? Spousta mobilů nemá datovej tarif, zato mají právě u posledních modelů wifi.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
04.06.2011 (13:15)  
Tak jsem si přečetl článek a nestačím se divit a možná i bavit. Co se dá strhat na tak nevinném kroku jako je konektivita v tramvaji.
Pominu li bláboly na téma nejdražší jízdné a hlášky o levných datových tarifech který má dnes každý (včetně FUPu) musím tentokrát nesouhlasit i s M a jeho skládání se Polákům na něco. To mi připadá jako totální blbost... to by jsme se mohli vybodonout na tisknutí map a letáků a překladů textů pro turisty... dyť je to našincovi na nic ne? Sám si vzpomínám kolikrát mě potěšila free-wifi na letišti, nádraží, kadibudce, hotelu.. tak proč ne v tramvaji.
Uznávám notesa jsem ještě v MHD snad nevytáhl, ale mobila proč ne? zkouknout ŽP nebo Facebook na cestě z Dejvický na Veleslavín, proč ne? Plánuju si koupit iPada a tam bych už neváhal vůbec.
Pravdou je, že se zřejmě jedná o vedlejší produkt toho jak dostat reklamu do tramvaje, ale proč ne???
04.06.2011 (11:59)  
WiFi v tramvajích mě připadá jako nesmysl. On někdo v narvané tramvaji si zapne notebook a bude pracovat.
To v dálkových relacích a ve staničních čekárnách to smysl má......
Tady mám opět pocit , že někdo v DP , kdo o těchto věcech rozhoduje je napojen na soukromé firmy , které nejenom že namontují a zprovozní . Ale ještě přidají něco navíc. Samozřejmě do kapsy kompetentního úředníka či politika.

Ad ceny jízdného MHD v Praze:
Ten problém je trochu hlubší a jeho popsání by bylo na několik listů A4. Dle mého názoru je to ale hlavně o zneužití dominantního postavení DP a o chybějící koncepci turistického ruchu. Neboť jako turista nejezdím do zemí,měst a hotelů , kde vím , že bude obrovská snaha mě legálně či nelegálně okrást. A Praha je jedno z těch měst , kde se všichni a všude po turistech "jdou".
Ale holt bude muset přijít krach a pád na držku , aby si to někdo uvědomil.
Někdo tady psal o Vídni. Ale slyšeli jste třeba něco o tzv.Vídeňské kartě ? To je karta , která stojí cca 18€ a po jejím zakoupení má člověk významné slevy nejen do muzeí , ale třeba také do divadel,restaurací atd. A mimo jiné držitel této karty může bez jakéhokoliv omezení zdarma využívat MHD. Je něco takového v Praze ??
Není. Protože česká podnikatelská mentalita je o snaze vydělat co nejvíc a za co nejkratší dobu , ale hlavně se moc nepředřít. A tak v oblastech , kde ideálně nefunguje konkurence máme dnes ceny takové , jaké máme.
04.06.2011 (9:23)  
Já teda nevím.
V dálkové dopravě wifi chápu, ale v tramvaji, kde většina lidí nestráví ani 30 min a začasté se tlačí vestoje...

Komenský prý prohlásil "Veškeré kvaltování lidské toliko pro hovado dobré jest".
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko