..: DP Praha testuje bezplatnou Wi-Fi v tramvajích Škoda 15T ForCity :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Služba pražským cestujícím, ale také marketingový projekt společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux – tak je prezentována instalace bezplatné Wi-Fi sítě do dvou tramvají Škoda 15T ForCity, které budou brázdit pražské ulice. V současnosti tak lze, především na linkách 18 a 24, potkat vozy č. 9224 a 9225, nabízející bezdrátovou síť s názvem ForCity. Ty doplní podobně vybavenou tramvaj KT8D5.RN2P č. 9063, která bezdrátový internet dostala v březnu. V dohledné době přibude ještě vůz číslo 9226. Jak upřesnil Marek Herbst, ředitel full–servisu pro Prahu ve Škodě Transporation, Wi-Fi bude ve vozech testována do konce tohoto roku. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová.

Naměřené rychlosti:
Test wifi (download) v 15T ForCity, foto: Juraj Kováč Test wifi (upload) v 15T ForCity, foto: Juraj Kováč

V současnosti se testují dvě řešení: instalace ve vozech 9224 a 9226 dodala firma 4Call, která stojí mimo jiné za prototypovým řešením bezdrátového přístupu v pendolinech Českých drah, stejně jako za Wi-Fi systémy u řady dalších autobusových nebo železničních dopravců. Podle dodavatele je použito nejrobustnější možné řešení, které využívá připojení až ze tří základových stanic různých mobilních operátorů zároveň, čímž zajišťuje potřebnou přenosovou kapacitu. Vnější konektivita využívá pokrytí Prahy signálem sítí třetí generace s využitím technologie HSPA/HSPA+, je však připravena i na další vývojový stupeň. Měření dodavatele hovoří o rychlosti až 10 Mbit/s při stahování. Naše měření během zkušební jízdy z obratiště Florenc na Karlovo náměstí ukázalo rychlost 3,1 Mbit/s na rohu Jindřišské a Václavského náměstí. Výrobce i dodavatel přesto upozorňují, že síť není vhodná pro stahování velkých objemů dat. Stabilita přístupu na internet závisí od vytížení sítě i množství připojených cestujících. Řešení je rovněž připravené na start sítí čtvrté generace standardu LTE. Instalace ve vozidlech 9063 (modernizovaná tramvaj KT8D5) a 9225 (15T) pochází od jiné společnosti, podle informací redakce se však provozní zkušenosti přiklánějí spíše k řešení firmy 4Call.

Škoda Transporation souběžně s Wi-Fi přístupem spustila také propagační web www.forcitytram.cz, kde lze mimo jiné sledovat i polohu vozidel 15T ForCity s bezdrátovým připojením. K nasazení služby vedly výrobce výsledky průzkumu, v němž se 35 % dotázaných vyjádřilo pro internet v tramvaji. Pokračování bezplatného Wi-Fi připojení v MHD po prosinci 2011 bude podmíněno nalezením vhodných sponzorů či inzerentů. Hlavní partner DPP v oblasti reklamy, firma Rencar, v současnosti hledá možnosti, jak tuto službu marketingově využít. Potenciální inzerenty by mohla oslovit např. možnost umístění reklamy na tzv. „landing page“ (úvodní stránce, zobrazené při přihlášení do sítě, jež obvykle obsahuje podmínky využívání služby). Sponzoři sítě mohou být také propagování v rámečcích rozmístěných po vozidle.

Zdroj: Škoda Transporation, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 3.6.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
03.06.2011 (23:23)  
Nevim, jak dlouho trva, nez si Videnak vydela na listek a ani mne to nezajima. Kdyz prijedu do Prahy nebo Vidne, tak se mne na plat nikdo nepta.
Kdyz do Ceska Honda dovazi auta, tak se taky o mistni platy nezajima a neprodava to tady 2x levneji. Nebo to takhle nekde funguje? Jdu tam!
03.06.2011 (23:15)  
Pánové, jde o to, kolik lidí toho využije za jednu jízdu, já si myslím, že šalina není zrovna místo, kde nutně taky musíme být na netu a kdo chce si zaplatí datový tarif, který je dnes za pakatel. Co se týče poznámky o nákladech, ano do prvních tramvají to šlo z kapsy škodovky, ale myslíte, že bude investovat do všech tramvají DPP? Já si prostě myslím, že pokud by se míto tohohle zalepilo pár děr v silnici udělá se mnohem lepší.
03.06.2011 (22:23)  
si stejně myslím, že pro přístup bude třeba unikátní kód vytištěný na zadní straně Opencard...
03.06.2011 (21:55)  
Stamiliony až miliardy? Pokud mluvíme o instalaci tohodle zařízení do dejme tomu všech 250 objednaných ForCit, jsme na částce 3 a 3/4 milionu, - úplný souhlas, na ALE jsme v Praze. Když to bude fungovat, tak jsme pořád o tom, kam mohli jít ty tři čtyři melouny, a třeba mnohem hůře :-(...
03.06.2011 (21:48)  
Stamiliony až miliardy? Pokud mluvíme o instalaci tohodle zařízení do dejme tomu všech 250 objednaných ForCit, jsme na částce 3 a 3/4 milionu, pokud počítáme horní cenu. A tu by Rencar vynaložil v rozmezí let 2011 – 2017. Jasně, pak ještě SIMkarty a datové tarify, ale stále mi tu nesedí řády.
03.06.2011 (21:36)  
nějakou formu datového spojení stejně ty nové IS potřebují (ať už pro distribuci reklamních sdělení, nebo pro informace cestujícím) - tak to prr... Pokud wifi tu bude kvůli distribuci "reklamních sdělení, nebo pro informace cestujícím" tak se zaplatí z toho (bude-li správně byznysplán) a pak nehodlám řešit bonbónek free wifi pro cestující. Já tu jen vidím další "free ineternet pro Pražany a peněžní díru kamsi" Nicméně pořád je tam červík proč a kdo, bohužel jsem od fochu a bavíme se i o řádově miliardách nebo stomelounech (ne o 15 tisíc na instalaci).
registrovaný uživatel karel.f  mail  
03.06.2011 (20:05)  
Tak brzdím jak dlouho trvá než ten vídeňák na ten lístek vydělá. Ale je to jedno třeba si v tom práglu dejte i vodotrisk do tramvajek. Hlavně jak pojedou podle JŘ.
registrovaný uživatel M 
03.06.2011 (19:53)  
Kajo brzdi a venujme se radeji faktum, nez kravinam, ano? Nejdrazsi v EU je blabol z jednoho clanku na ihnedu, ktery probehl stylem "tady mame salam na 140 korun, tady za 160" a vubec se neresilo, co to je za salam a jaka je cena na 10 dkg.
A z nasich chechtaku to jde, ale taky je to pro nas, tak nevim, co se rozcilujes. Nebo to je jen tak neco "dneska jsem si jeste na nic nestezoval"?

PS: Viden - 1.80 euro. Takze klid


Web - ja jsem nevytrhaval. Nebo jsem to aspon enemel v umyslu. Juraj uvedl "turisticky" priklad a ja na nej reagoval. OK, uvedl i neco dalsiho, ale opravdu existuje nekdo takovej, kdo ma treba iPad a nema k nemu datovy tarif?
registrovaný uživatel karel.f  mail  
03.06.2011 (19:39)  
Nejdražší jízdné v EU, klimatizace a WIFI, za rok příjdou sklopné sedačky. Šak vše jde našich chechtáků.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
03.06.2011 (18:51)  
Mě tam zaujala ta informace o 35% lidí, kteří tu wifi v tramvaji chtějí. Jen by mi zajímalo, zda se jich někdo také ptal, zda to budou používat. Když totiž mně položíte dotaz, zda jí chci, tak odpovím ano. Ale přitom vím, že to používat nebudu. V mobilu mám datový tarif a tak to nepotřebuju.
Jediný využití mi napadá tak u studentů, kteří místo několikahodinového vysedávání v KFC u jednoho kafe, tak budou jezdit z konečné na konečnou a surfovat. Prostě takový bezdomovci s notebookem :-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko