..: Vláda porušila memorandum s kraji – kvůli stavebnímu spoření :..

CityElefant na Novém spojení, foto: Louis Armstrong Praha — Vláda ČR na včerejším jednání rozhodla o zastavení dofinancování regionální železniční dopravy v krajích, informovala v nočních hodinách MF Dnes. Tento jednostranný krok znamená porušení, a nepřímo tedy i vypovězení memoranda mezi kraji a vládou, které mělo být řešením několikaleté přetrvávající nejistoty, projevující se mj. každoročními škrty ještě v průběhu platnosti jízdních řádů. Dofinancování ze státního rozpočtu mělo stabilizovat výdaje krajů, vynakládané na páteřní regionální dopravu. Ročně tak regiony získaly 2,6 miliardy korun, kterými spolu s vlastními prostředky hradily objednané osobní a spěšné vlaky. Vláda se dle informací MF Dnes ke kroku odhodlala ve chvíli, kdy ve státní kase hledá 6 mld. Kč pro doplacení státních podpor stavebního spoření. Ty musí vyplatit v plné výši na základě rozhodnutí Ústavního soudu, který v tomto týdnu uznal ústavní stížnost a zrušil retroaktivně platný zákon omezující podporu u již existujících smluv.

Příjemcem tzv. úhrady prokazatelné ztráty jsou zejména České dráhy, s nimiž veškeré kraje uzavřely přímo desetileté smlouvy; část z veřejných peněz ale dostávají třeba také Arriva vlaky na Liberecku, Viamont Regio v Karlovarském kraji nebo Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v Jižních Čechách. Naopak Veolia Transport, která je dopravcem na Železnici Desná, získává úhradu ztráty výhradně z krajského rozpočtu. Vzhledem k uzavřeným smlouvám nelze škrty přenést na dopravce a pokud se nenalezne smírčí řešení, bude tato změna znamenat výraznou redukci regionální dopravy v ČR.

Dotace krajům chtěl už dříve omezit bývalý ministr dopravy Vít Bárta, který chtěl jejích vyplácení podmínit nastartováním procesu liberalizace se soutěžením regionálních linek. Iniciativu ovšem zanechal pouze ve stádiu hlasitých úvah. Náměstek současného ministra dopravy Lukáš Hampl přiznává, že resort již připravuje analýzu právních dopadů. Asociace krajů už ústy svého šéfa a jihomoravského hejtmana Michala Haška avizovala, že se budou bránit právní cestou, aby vymohla závaznost plnění obsahu memoranda podepsaného za vlády Jana Fischera, v němž stát poměrně nejasnou formou vyjadřuje podporu stabilnímu financování regionální dopravy.

Kromě toho lze očekávat, že zastavení významného toku prostředků ze státního rozpočtu sníží atraktivitu výběrových řízení na provoz regionálních i dálkových vlaků. Dopravci totiž očekávají dlouhodobý a stabilní kontrakt – stabilnější, než jaké se nyní zdají být desetileté smlouvy mezi ČD a kraji, postavené na zmíněném memorandu.

Zdroj: iDnes, E15, Veolia Transport, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.4.2011 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
29.04.2011 (22:29)  
A teď jedna kardinální otázka: Hrozí státu něco, když nedodrží memorandum?
29.04.2011 (22:08)  
Když se před volbami ukázalo na jistém videu jaký je Kalusek ochlasta a ještě k tomu sprostý a hrubý jak dlaždič, tak ho ještě hodně lidí vychvalovalo, že je "lidský" a nebojí se říct svůj názor.
29.04.2011 (22:07)  
TTtrain: fuj, takovej hnusnej a politickej flusanec bych tady nečekal. Netolerance k názoru a přesvědčení druhých je opravdu jeden z hnusných výsledků politické kultury v ČR. Jak prosté někoho označit za socana, komouše nebo modroptáka. Není třeba ani malinko použít mozek.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Stavebn%C3%AD_spo%C5%99en%C3%AD

Každopádně rozhodnutí ÚS považuji za správné, řešení pana Kalouska zase za ukvapené a špatné. Každopádně jemu bude jedno jestli někde veřejná doprava jezdí nebo nejezdí.
29.04.2011 (21:47)  
Ach jo, no doufám, že to zatím zůstane jen na úrovni návrhu a že to někdo kompetentní odpálkuje do říše stínů.

Nic bych nenamítal, kdyby lidi, co přinášejí takové návrhy, pracovali na svých postech do konce volebního období bez nároku na odměny. Ušetřily by se slušný prachy.
29.04.2011 (21:42)  
Přesně tak, za to nelze vinit Ústavní soud. Pan Kalousek, kdyby chtěl a byl trošku soudný, mohl ty peníze hledat na mnoha jiných místech (například některých zbytných dopravních stavbách, ale i pravděpodobných přihrávkách sobě samým, kamarádům a vyděračům). Proč si vzal za oběť zrovna místní a zrovna železniční dopravu, nechápu, je to zcela nelogické a prohloubí to úpadek regionů (dojíždět z a do vzdálenějších větších měst bude teď ještě snazší než dojíždět z a do malých měst a obcí). Proč nezačnou konečně šetřit na veřejných zakázkách formou průhledných soutěží (včetně dopravní obslužnosti) a omezují jen normální lidi, to nějak nevstřebávám. Obvinit Ústavní soud z vlastního postupu po očekávatelné prohře je příliš jednoduché...
29.04.2011 (21:15)  
Romanero) Ústavní soud nemohl rozhodnout jinak, protože retroaktivita zákona je nepřípustná. To mohl vědět i pan ministr. Kdyby rozhodli jakkoliv jinak, dostanou se do politické hry.
29.04.2011 (21:13)  
Žvaníte voloviny asi jako Kalousek pod parou (není však šotouš). Ústavní soud rozhodl, že nelze něco zpětně zdanit, tudíž daň nebude odvedena (nikdy v kase nebyla, nemusí se vracet) a tedy ani zpětně přivedena do rozpočtu. Tak úplně stejně se Kalousek pod parou snaží rozpočet dohnat jinde. To je tak když někdo dělá rozpočet v "legislativní nouzi", jinak by to do rozpočtu ani nešlo prapasírovat.

Bohužel svévolné zacházení s legislativou je možná ještě větší nebezpečí pro podniaktele než rozhazovačný stát (ovšem ten dnešní prý pravicový je pořád štědrý k veřejným zakázkám)
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
29.04.2011 (21:03)  
Aha! Takže když jste si vy socani vydupali podporu stavebnímu spoření, tak mi vám socanským šefům krajů škrtneme peníze jinde. Škoda, že socanským hlavám rozhazovačným nedošlo dřív, že peníze ztracené "vítězstvím" u Ústavního soudu bude potřeba někde vzít. Osobně bych radši vidět peníze ve veřejné dopravě, než na účtech privátních spořílků. Tato cena za zviditelnění se ČSSD se mi zdá dost vysoká.
registrovaný uživatel Romanero  mail  
29.04.2011 (20:54)  
Za to nemůže Kalousek ale Ústavní soud
29.04.2011 (20:51)  
Je mi slušně řečeno na zvracení z pana Kalouska.... Jemu to vlastně může být úplně ukradený, jestli někde vlak pojede, nebo ne, když si vozí zadek za naše peníze v luxusní limuzíně......
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko