Praha — Vláda ČR na včerejším jednání rozhodla o zastavení dofinancování regionální železniční dopravy v krajích, informovala v nočních hodinách MF Dnes. Tento jednostranný krok znamená porušení, a nepřímo tedy i vypovězení memoranda mezi kraji a vládou, které mělo být řešením několikaleté přetrvávající nejistoty, projevující se mj. každoročními škrty ještě v průběhu platnosti jízdních řádů. Dofinancování ze státního rozpočtu mělo stabilizovat výdaje krajů, vynakládané na páteřní regionální dopravu. Ročně tak regiony získaly 2,6 miliardy korun, kterými spolu s vlastními prostředky hradily objednané osobní a spěšné vlaky. Vláda se dle informací MF Dnes ke kroku odhodlala ve chvíli, kdy ve státní kase hledá 6 mld. Kč pro doplacení státních podpor stavebního spoření. Ty musí vyplatit v plné výši na základě rozhodnutí Ústavního soudu, který v tomto týdnu uznal ústavní stížnost a zrušil retroaktivně platný zákon omezující podporu u již existujících smluv.
Příjemcem tzv. úhrady prokazatelné ztráty jsou zejména České dráhy, s nimiž veškeré kraje uzavřely přímo desetileté smlouvy; část z veřejných peněz ale dostávají třeba také Arriva vlaky na Liberecku, Viamont Regio v Karlovarském kraji nebo Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v Jižních Čechách. Naopak Veolia Transport, která je dopravcem na Železnici Desná, získává úhradu ztráty výhradně z krajského rozpočtu. Vzhledem k uzavřeným smlouvám nelze škrty přenést na dopravce a pokud se nenalezne smírčí řešení, bude tato změna znamenat výraznou redukci regionální dopravy v ČR.
Dotace krajům chtěl už dříve omezit bývalý ministr dopravy Vít Bárta, který chtěl jejích vyplácení podmínit nastartováním procesu liberalizace se soutěžením regionálních linek. Iniciativu ovšem zanechal pouze ve stádiu hlasitých úvah. Náměstek současného ministra dopravy Lukáš Hampl přiznává, že resort již připravuje analýzu právních dopadů. Asociace krajů už ústy svého šéfa a jihomoravského hejtmana Michala Haška avizovala, že se budou bránit právní cestou, aby vymohla závaznost plnění obsahu memoranda podepsaného za vlády Jana Fischera, v němž stát poměrně nejasnou formou vyjadřuje podporu stabilnímu financování regionální dopravy.
Kromě toho lze očekávat, že zastavení významného toku prostředků ze státního rozpočtu sníží atraktivitu výběrových řízení na provoz regionálních i dálkových vlaků. Dopravci totiž očekávají dlouhodobý a stabilní kontrakt – stabilnější, než jaké se nyní zdají být desetileté smlouvy mezi ČD a kraji, postavené na zmíněném memorandu.
BTW, vsichni jak pisete, ze Kalousek, Kalousek. Ten Kalousek ma jeden hlas z 200. Takze Kalousek to rozhodne sam proti vsem neprijal!
Proste je to furt dokola. Nekomu se ted ty prachy vzit musi. DOktorum uz asi ne, hasicum taky, ucitelum uz neni co, kvuli stravenkam se bude stavkovat a rusit je by byl hrich, takze zbyva doprava. Stavkujici (pripadni a budouci) proste musi vymyslet co a jak. Teda jeste by to mohlo jit proti dluhopisum, to je pravda.
PS: Vyresit korupci a tak by bylo pekne, ale myslim nejake realne reseni:-(
Napriklad to, zda elektrarna postavena pred 25 lety musi splnovat dnesni ekologicke predpisy nebo tehdejsi a podobne. Jeste jsem neslysel studovaneho pravnika se jasne vyjadrit co si o tom mysli ...
Pokud vim tak ve vetsine ostatnich evropskych zemich "Grandfather Clause" neplati, a podobny zakon by byl naprosto v poradku. Je to spise typicke pro americky pravni system (hodne ).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.