Praha — Vláda ČR na včerejším jednání rozhodla o zastavení dofinancování regionální železniční dopravy v krajích, informovala v nočních hodinách MF Dnes. Tento jednostranný krok znamená porušení, a nepřímo tedy i vypovězení memoranda mezi kraji a vládou, které mělo být řešením několikaleté přetrvávající nejistoty, projevující se mj. každoročními škrty ještě v průběhu platnosti jízdních řádů. Dofinancování ze státního rozpočtu mělo stabilizovat výdaje krajů, vynakládané na páteřní regionální dopravu. Ročně tak regiony získaly 2,6 miliardy korun, kterými spolu s vlastními prostředky hradily objednané osobní a spěšné vlaky. Vláda se dle informací MF Dnes ke kroku odhodlala ve chvíli, kdy ve státní kase hledá 6 mld. Kč pro doplacení státních podpor stavebního spoření. Ty musí vyplatit v plné výši na základě rozhodnutí Ústavního soudu, který v tomto týdnu uznal ústavní stížnost a zrušil retroaktivně platný zákon omezující podporu u již existujících smluv.
Příjemcem tzv. úhrady prokazatelné ztráty jsou zejména České dráhy, s nimiž veškeré kraje uzavřely přímo desetileté smlouvy; část z veřejných peněz ale dostávají třeba také Arriva vlaky na Liberecku, Viamont Regio v Karlovarském kraji nebo Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v Jižních Čechách. Naopak Veolia Transport, která je dopravcem na Železnici Desná, získává úhradu ztráty výhradně z krajského rozpočtu. Vzhledem k uzavřeným smlouvám nelze škrty přenést na dopravce a pokud se nenalezne smírčí řešení, bude tato změna znamenat výraznou redukci regionální dopravy v ČR.
Dotace krajům chtěl už dříve omezit bývalý ministr dopravy Vít Bárta, který chtěl jejích vyplácení podmínit nastartováním procesu liberalizace se soutěžením regionálních linek. Iniciativu ovšem zanechal pouze ve stádiu hlasitých úvah. Náměstek současného ministra dopravy Lukáš Hampl přiznává, že resort již připravuje analýzu právních dopadů. Asociace krajů už ústy svého šéfa a jihomoravského hejtmana Michala Haška avizovala, že se budou bránit právní cestou, aby vymohla závaznost plnění obsahu memoranda podepsaného za vlády Jana Fischera, v němž stát poměrně nejasnou formou vyjadřuje podporu stabilnímu financování regionální dopravy.
Kromě toho lze očekávat, že zastavení významného toku prostředků ze státního rozpočtu sníží atraktivitu výběrových řízení na provoz regionálních i dálkových vlaků. Dopravci totiž očekávají dlouhodobý a stabilní kontrakt – stabilnější, než jaké se nyní zdají být desetileté smlouvy mezi ČD a kraji, postavené na zmíněném memorandu.
Všichni ti, co zde brečí nad vláčky a autobusy, opravdu je denně využíváte? Já když mám někde po ČR přejet autobusem v okolí Prostějova, tak napřed obvolám známé, jestli někdo nejede autem, protože půlhodinové kodrcání v 10 let staré Karose (ale ty vlaky v okolí na tom nejsou lépe) je utrpení. Proč to říkám, i když zde má autobus 10 let (a to je vyjímka používaná pro ranní - odpolední špičku), tak má klimatizaci a je nízkopodlažní a hlavně se neklepe. Sice mě měsíční stojí 70E, ale vrátí se mi za dva týdny (jízda jedním směrem stojí 3,5E). Proč nejsou ceny takhle nastavené i u nás, že se podporuje pravidelné cestování? Nehledě na to, že při koupi roční jízdenky jsou dva měsíce zdarma...
Z mé zkušenosti cestují autobusem v okolí Prostějova pouze důchodci, co nemají auto, studenti, co ještě nemají řidičák a držitelé průkazky ZTP, protože v rámci IDSOK neplatí.
Závěrem... Všichni nadávají na Bártu, ale ten aspoň mazal ze svého, vrátil Sobotka ty peníze, za které si koupil byt?
To co tu lecko uvádí jak omezit korupci, snížit úroveň přeplácení/rozhazování při státních zakázkách, platy všelikých státních zaměstnanců... to všechno je hezký, ale o to se (aspoň předpokládám) většina z nás snažíme už docela dlouho, ale pořád tak nějak nevidno jednoduchou cestu jak toho dosáhnout, ono totiž v teorii se lecco snadno řekne ale udělat to už je těžší...
-cestu rustu trzeb ma hledat vlada?
-my vsechno dovazime? Ja doted zil v bludu...
-zpoplatneni silnicni dopravy neni problem. Hadejme trikrat, kdo to nakonec bude platit (kamionaci asi ne)
-progresivni zdaneni (pokud jde o DPFO) tady samozrejme je!
-IZIP je outsourcing?
-kdyz pominu tu upravu zakonu ohledne zisku, tak v cempresne spociva vyhoda toho, kdyz zisk firmy ABC zustane v Cesku? Lopata z nej stejne neuvidi nic. Nebo neco ve smyslu 100% dane, pripadne rozdeleni zisku mezi lopaty?
A nejlepsi je nakonec Borovicka. S tim zvysenim DPH. To je fakt nadherna. Brecet, ze neni vic penez a soucasne, ze se ty penize i nejak vybiraji.
A že by peníze nebyly? Co tak si snížit pánové politici a úředníci platy třeba na průměrný plat v zemi, zrušit služební auta a začít jezdit hromadnou dopravou a poznat lidi a jejich názory, co tak zrušit zcela neoprávněné výhody pro tzv. podnikatelská auta, která se využívají houfně hlavně pro soukromé účely rodin a to kupodivu Kalouskovi nevadí, na rozdíl od stravenek, režijek apod. Co tak hledat cestu ve zvyšování počtu přepravených osob a nákladů a tím získávat tržby? Co tak zajistit konečně výrobu v této zemi a přestat vše dovážet? Co tak zpoplatnit konečně důsledně podle faktických propočtů silniční dopravu, kamiony a jiné? Co takhle progresivní zdanění, plýtvání penězi na podivné a drahé outsourcingy jako třeba na IZIP, ne zdravotní pojišťovny, léky, co tak udělat ze zdravotní jedné pojišťovny rozpočtovou organizaci. Co tak zrušit a prověřit efektivnost staveb ze státního rozpočtu v dopravní infrastruktuře, zákony upravit tak, aby se peníze jako zisk neodvážely do zahraničí, ale zůstávaly tady atd. atd. Jde o desítky milard ročně a jak je vidět, odpovědným - rozpočtově a finančně - politikům a ekonomům to nevadí. Hlvaně že otravují lidi a znemožňují jim normální a slušný život.
@guest007: Podívejte se do příjmové stránky, mělo by tam být něco jako daň z podpory stav. spoření 6 miliard.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.