..: Vláda porušila memorandum s kraji – kvůli stavebnímu spoření :..

CityElefant na Novém spojení, foto: Louis Armstrong Praha — Vláda ČR na včerejším jednání rozhodla o zastavení dofinancování regionální železniční dopravy v krajích, informovala v nočních hodinách MF Dnes. Tento jednostranný krok znamená porušení, a nepřímo tedy i vypovězení memoranda mezi kraji a vládou, které mělo být řešením několikaleté přetrvávající nejistoty, projevující se mj. každoročními škrty ještě v průběhu platnosti jízdních řádů. Dofinancování ze státního rozpočtu mělo stabilizovat výdaje krajů, vynakládané na páteřní regionální dopravu. Ročně tak regiony získaly 2,6 miliardy korun, kterými spolu s vlastními prostředky hradily objednané osobní a spěšné vlaky. Vláda se dle informací MF Dnes ke kroku odhodlala ve chvíli, kdy ve státní kase hledá 6 mld. Kč pro doplacení státních podpor stavebního spoření. Ty musí vyplatit v plné výši na základě rozhodnutí Ústavního soudu, který v tomto týdnu uznal ústavní stížnost a zrušil retroaktivně platný zákon omezující podporu u již existujících smluv.

Příjemcem tzv. úhrady prokazatelné ztráty jsou zejména České dráhy, s nimiž veškeré kraje uzavřely přímo desetileté smlouvy; část z veřejných peněz ale dostávají třeba také Arriva vlaky na Liberecku, Viamont Regio v Karlovarském kraji nebo Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v Jižních Čechách. Naopak Veolia Transport, která je dopravcem na Železnici Desná, získává úhradu ztráty výhradně z krajského rozpočtu. Vzhledem k uzavřeným smlouvám nelze škrty přenést na dopravce a pokud se nenalezne smírčí řešení, bude tato změna znamenat výraznou redukci regionální dopravy v ČR.

Dotace krajům chtěl už dříve omezit bývalý ministr dopravy Vít Bárta, který chtěl jejích vyplácení podmínit nastartováním procesu liberalizace se soutěžením regionálních linek. Iniciativu ovšem zanechal pouze ve stádiu hlasitých úvah. Náměstek současného ministra dopravy Lukáš Hampl přiznává, že resort již připravuje analýzu právních dopadů. Asociace krajů už ústy svého šéfa a jihomoravského hejtmana Michala Haška avizovala, že se budou bránit právní cestou, aby vymohla závaznost plnění obsahu memoranda podepsaného za vlády Jana Fischera, v němž stát poměrně nejasnou formou vyjadřuje podporu stabilnímu financování regionální dopravy.

Kromě toho lze očekávat, že zastavení významného toku prostředků ze státního rozpočtu sníží atraktivitu výběrových řízení na provoz regionálních i dálkových vlaků. Dopravci totiž očekávají dlouhodobý a stabilní kontrakt – stabilnější, než jaké se nyní zdají být desetileté smlouvy mezi ČD a kraji, postavené na zmíněném memorandu.

Zdroj: iDnes, E15, Veolia Transport, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.4.2011 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
03.05.2011 (1:58)  
Opravdu je zajímavé, jak zejména pro značky M a rpet bývá těžké něčemu uvěřit nebo si to aspoň ověřit, když nevěří. problém asi ale bude v tom, že se nechce věřit či si ověřit. Není opravdu čas na to zde dělat osvětu a psát odborná pojednání na stovky stran. prostě to vážený M (a třeba i repte) budete muset vzít jako fakt nebo si to nastudovat - třeba náklady na silniční dopravu, externality, daňové úlevy v silniční dopravě atd. atd. Lze t snadno během několika měsíců poskládat ze statistik, výkazů ministerstev, vlády, krajů, obcí, nevládních organizací, odborných složek, zahraničních pramenů atd. Čili méně úsměšků a ironie a více práce.
Ale jen aspoň namátkou. K těm stovkám miliard jsem tu již čísla psal, stačí si zalistovat - ale pro mpřipomenutí - externality, které silniční doprava samozřejmě neplatí, jsou minimálně přes 200 mld ročně, náklady na investice jen ze SFDI jsou kolem 50 mld, požadované sumy na dostavbu dál,nic jsou přes 1100 mld atd. Na železnici jen investice jsou kolem 18, max do 30 mld, na opravy a rekosntrukce skoro nic a podle toho to vypadá - čili nekonkurenceschopné, ecxternality kolem 5 miliard.
A k těm úlevám. Zkuste si zalistovat ve schválených zákonech. Jak jsem byl informován na svůj dotaz, tak od roku 2009 jsou daňové úlevy pro auta do 3,5 tun ( a platí to i pro důležitá osobní auta - mmch. hojně využívaná pro rodinné účely) osvobozena od daně, která státní rozpočet ročně stojí cca 3 - 5 mld Kč. Tak o čem se mluví při dotaci železnice nebo veřejné dopravy ve výši 2 - 3 mld nebo scházejících na plošnou kvalitní oblsuhu ve výši cca asi 1 - 2 mld Kč.?
Výše tržeb nemusí hledat vláda, ale musí nastavit podmínky a rovnoprávné podmínky v dopravě. jak už jen z těch pár maličkostí výše vyplývá, že žádná rovnost není a že silniční doprava je protěžována. To je dobře? Při všech známých dopadech a nákladech?
Že vše dovážíme? Vy to nevíte? je to trochu nadsázka, ale co maso, mléko, máslo, sýry, jogurty, látky, boty, cukr........vše, co bez problému můžeme vyrábět a vyrábeli jsme ve vysoké kvalitě. Víte to? Pak se nedivme, že roste doprava - zbytečně - a že je tlak na stavbu rychlých silnic, aby se to přes celou Evropu a přes celou zeměkouli převezlo. Už právěproto musí být cena dopravy skutečná a ne zlobovaná a dotovaná, včetně započítaných externalit, tedy zejmén a dlopadů do zdraví lidí, do krajiny, prostředí.
A IZIp nebo outsourcing? To opravdu máte tak málo informací? Na co mají instituce typu VZP IT oddělení? Za normální plat případně vypsané odměny v řádu třeba i stovek tisíc to jsou určitě takoví lidé schopni vymyslet. nepovažujte je za hloupé, řadu znám. lepší je ale zadat to za desítky milonů někomu jinému, který třeba pak vyplatí 59 milionů z našich peněz na zdravotní pojištění jako odměnu 9 lidem. To bylo uvedeno ve sdělovacích prostředcích a nevím o tom, že by to někdo vyvrátil, vyšetřil, vznikly závěry. Tak o čem je řeč? A co to zadávání třeba oprav tratí, svršku atd. u železnice? Tam to stojí víc, než když to dělaly ČD (ČSD) vlastními lidmiá. A tak je tomu i jinde. Takže ty miliardy je třeba hledat někde jinde a hlavně konečně začít vyvozovat odpovědnost u těch, co rozhodují a hlavně o našich penězích, víte? V tom to je. A to, že Vy nevíte, je spíš chyba u Vás.
No a s tím ziskem z firem- tedy daně. To myslíte vážně? Když daně zůstanou v této zemi tak snad to slouží státnímu rozpočtu a tomu pak neschází peníze. Víte třeba, kolik odtéká peněz z bank mimo naši zemi? To jsou opět řádově miliardy. To Vám nevadí? Mně tedy ano. A to jim ještě mám platit poplatky za každý nesmysl.
01.05.2011 (19:01)  
M: S tim zvysenim DPH. To je fakt nadherna. Brecet, ze neni vic penez a soucasne, ze se ty penize i nejak vybiraji. ... nějak sis nepřečetl o co go. Ale pro prosťáčka: daně se vybraly a skutek utek i s Kalouskem. Jedeme dál až do...
Registered user M 
01.05.2011 (13:37)  
http://ekonomika.idnes.cz/stat-neni-povinny-dotovat-regionalni-zeleznici-vzkazal-kalousek-p9m-/eko-doprava.aspx?c=A110501_131537_eko-doprava_taj

Dlouhodoby problem (zduraznuji dlouhodoby, tzn. tykajici se obdobi vlady pravice i levice), kdy kraje maji nejakou zodpovednost, ale velmi mlhave nadefinovane prijmy...
01.05.2011 (12:20)  
Povinná četba pro všechny diskutéry: Jan Keller, Tři sociální světy.
Tam je odpověď na pozadí všech těch tanečků o kterých tu píšete. :)
Registered user karosa  mail  
30.04.2011 (15:49)  
Rybízek a další: Pokud si dobře pamatuji, tak lidé v červnových volbách nevolili žádného Kalouska a spol., ale volby vyhrála ČSSD. Jenže náš slavný pan president přece nemohl pověřit sestavením vlády nikoho jiného, než někoho ze soukmenovců jeho "domácí" ODS. Ale na druhou stranu: nemyslím si, že pokud by zde byla jiná vládní sestava, že by tyto problémy s nedostatkem peněz "na všechno" nebyly.
30.04.2011 (15:09)  
M: Asi máš pravdu, že to porovnání není úplně košer, ale mezi náma, v Brně to není o moc lepší, ty pokladní za sklem. I když co si vzpomínám na bývalý Südbahnhof, tak tam ty skla byly taky, akorát mnohem lépe vyřešené. Spíš mě tehdy dostalo to "to musíte vedle".

Jinak nechme prostor pro pomlouvání současné vlády :-).
Registered user M 
30.04.2011 (13:59)  
Dobre, ale Innsbruck a Blansko jsou krapet odlisna mesta. Netvrdim, ze v Olomouci je to lepsi nez v Kapfenbergu (prohozeni velikosti mest), ale Innsbruck a Blansko proste neni koser srovnavacka
30.04.2011 (13:19)  
M: Já tu kvalitu porovnávám s spíš Rakouskem, na ČR to ještě ujde (i když Tesco autobus drží asi jen díky té reklamě, co je na něm nalepená).

I když to je právě důvod, proč doprava u nás vypadá tak, jak vypadá. Koupit si mezinárodní jízdenku v Innsbrucku je radost. Koupit si stejnou jízdenku v Blansku znamená přijít k pokladně, kde je pokladní za dvěma skly a není ji nějak slyšet a po vyslovení přání mi řekne "to musíte vedle". Na argument, že je to mezinárodní pokladna mi odpoví "to je, ale já nemám ty papíry". (Neslušné slovo), to jí je ta druhá pokladní nemůže podat, když sedí přímo naproti ní? Ne, nemůže. To, že se u nás jezdí s tím, s čím se jezdí, se musí už tak nějak skousnout, ale aspoň to chování zaměstnanců (nejen ČD) by se změnit mohlo. Je to hlavně o tom přístupu...

EDIT: Už jsem dost odbočil od tématu, takže se ho zase držme :-). Jen jsem chtěl říct, že i když se současnou kvalitou vozového parku (která není nic moc) moc nenaděláme, by bylo dobré se zamyslet nad přístupem lidí, celkovým natrasováním (zamezením vyhldíkových jízd, na které narážím v minulém příspěvku) a cenami a systém zkrátka lépe nastavit.
Registered user M 
30.04.2011 (12:40)  
Kvalita busu v okoli PV zas tak hrozna neni. Ale pouzitelne nejsou. V podstate se tim ani neda do OL...
30.04.2011 (11:14)  
Jiří Horáček: Je mi slušně řečeno na zvracení z pana Kalouska
A podobných názorů je tu víc.
Když to rozvedu do detailů, dalo by se to zformulovat třeba i takto:
Středočeský kraj proplácí žákům jízdné, tudíž mu pak v rozpočtu chybí desítky milionů, tudíž má pan Rath právo požadovat tyto peníze po panu Kalouskovi. A když mu je pan Kalousek nedá, tak se z něj pobleju.

Chyba není v tom, že stát už nechce nadále přispívat na regionální dopravu. Chyba je v tom, že kraje vyhazují peníze za zbytečnosti a pak nadávají na stát, že jim to nechce dotovat.

EDIT:
Takže zrušení tohoto příspěvku nemusí nutně znamenat omezení dopravy. Je jen na krajích, zda dokážou omezit plýtvání a najít na tu dopravní obslužnost peníze.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko