..: Tramvaje 15T ForCity kritizuje pražská opozice, normy ale splňují :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.

Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.

Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.

Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.

Zdroj: Lidovky.cz (1, 2); Ihned.cz, Technet


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.3.2011 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Praha


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
01.03.2011 (19:05)  
No, tak někdo by je snad koupil, ale podobně se snažily prodat PMDP Astry a také tam žádnej úspěch nebyl, možná jeden zájemce, ale nějak to neklaplo. Ale je to brus na koleje (neotočné podvozky).
01.03.2011 (19:03)  
strejcekms: Tak nové se prodávají i do zahraničí, tak kdyby dal DPP slevu... :-)
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
01.03.2011 (19:02)  
vtrunda: A kdo myslíte že by ta poršata koupil?
01.03.2011 (18:56)  
Spíš je potřeba zamyslet se, co v Praze jezdí a je podle cestujících přijatelné. Staré T3, které prošly rekonstrukcí určitě nechat a ty, co neprošly upravit tak, aby minimálně jeden vůz ze soupravy byl částečně nízkopodlažní. Ono i v té Vídni jezdí tramvaje, co pamatují ještě císaře pána (ovšem za ní jede plně nízkopodlažní, takže jsou spokojeni všichni).

Co se týče klimatizace, alespoň nějaká tam měla být. Co pamatuju vídeňskou tramvaj v létě, tak raději jsem počkal na starou s (velkými) otevíracími okny, než jet tou novou - čtyři zastávky byly tehdy pro mě utrpení (ne všechny tamní nové tramvaje mají klimatizaci). Problém je ale v tom, že (nejen) ve Vídni si dveře otevírá cestující tlačítkem sám (v určitém časovém předstihu, je to znamení řidiči, že chce vystoupit, tam jsou všechny zastávky tak nějak na znamení - pokud na zastávce nikdo nestojí a nikdo v tramvaji nezmáčkne čudlík, tramvaj zastávku projede), takže se minimalizuje doba otevření dveří. Otázkou zůstává, jak by to fungovalo u nás, protože by pořád někdo dobíhal a dobří lidé by dávali do dveří nohu, aby se nezavřely :-).

Nedá mi to a ještě rýpnu do toho odstavce co se týče údržby. Ve Vídni nebyla ostuda jet do práce tramvají - metrem, prostě nějaký ten standart tam je, ne jako u nás. Pokud se ale nasypou peníze do Blanky (o její nutnosti nepochybuji, jenom text té smlouvy a dění kolem je s podivem), tak holt už není na MHD. Jinak dřevěné sedačky jsou super, lepší než ten látkový humus. Snad jen jako rýpnutí bych dodal, že po dodání 15T by se měly prodat všechny Porsche...
01.03.2011 (18:49)  
Osobně jsem s novou tramvají spokojen. Tratě se dají v zimě pluhovat, a v létě na zalévání trávy by mimochodem mohli pořídit kropicí vůz, pokud je dnes problém instalace zavlažování - pak by byl pěkný i celek (vůz + trať), zvláště na většině obestavěných výpadovek.

Dřevěné sedačky jsou sice tvrdší, ale nezachytávají se v nich červotoči a jiné svinstvo. Sice bych dal radši přednost kožence (v KT8D5 původně byla, tak nevím, kde je dnes problém), ale na krátké vzdálenosti s tvrdším sezením problém nemám. Z měkčeného plastu by se mohly uvolňovat nezdravé látky, tady bych byl opatrný. Nejdůležitější je pro mě tvarování, pokud mě nenutí sedět s kulatými zády, nýbrž mi umožní se řádně narovnat, jsem spokojen.

Spíše než energeticky náročnou klimatizaci (možná by šlo využít rekuperovanou energii, ale i tu lze využít lépe) postrádám možnost řádného větrání. Pořád lepší, když si mohu okno v případě potřeby otevřít či zavřít, než kdybych celou cestu měl sedět v překlimatizovaném prostoru. Současné úzké otvory jsou v tomto ohledu naprosto úchylné. Sice dovnitř tolik nenaprší, když se někdo rozhodne větrat v dešti, ale také se tím vůbec nevyvětrá. S ohledem na zvyšující se letní teploty mělo být přikročeno spíše ke zvětšení větracích částí po vzoru starších vozidel například v Budapešti, než tyto škvíry, do nichž si akorát nepozorný cestující přivře prsty. Nebo je to snad kvůli tomu, aby někoho nenapadlo skočit (nebo házet věci) z okna? Možná by tomu odpomohla kovová síťka :).

Celkově působí vozidlo sice nezvykle mohutně (díky umístění podvozků a jím vyvolané absenci zkosení), zato uvnitř tak vypadá alespoň krásně prostorně. Také podlaha v jedné výšce umožní daleko pohodlnější nástup a pohyb po vozidle. A otočné podvozky zaručují plynulý průjezd oblouky (oproti 14T velmi výrazně). Docela se těším na jeho rozšíření.
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
01.03.2011 (18:27)  
Já jsem také zastáncem čalouněné sedačky, bohužel montují nám je tady v Plzni ty dřeva i do starších typů - viz Astry: http://plzen.idnes.cz/novinka-v-plzenske-mhd-sedacky-v-tramvaji-jsou-ze-dreva-pi0-/plzen-zpravy.asp?c=A101005_105706_plzen-zpravy_alt

Ono se to dá přežít i bez klimatizace..
Nezapomínejme na náklady:

-Nová dvojitá tónovaná skla
-Údržba
-Čištění rozvodů klimatizace, filty
-Chladící médium - kapalina
-Samotné pořízení a instalace
-Sptřeba proudu - chlazení je údajně cenově náročnější, než topení - tedy co do spotřeby proudu..

Vzhledem k rozsahu vozového parku a žalostnému financování je to neudržitelné, v německu na to možná mají...
Registrierter Benutzer Neonym  mail  
01.03.2011 (18:19)  
S těmi dveřmi to je ukrutný argument. Když venku bude 30, tak v tram může být klidně 60. Kdyby se vyklimatizovalo právě na těch 30, tak jak se změní teplota po otevření dveří?
01.03.2011 (18:01)  
Tomáš Palíšek: S klimatizací souhlasím, v jiných státech se používá, u nás je to strašný problém, protože se musejí otevírat v zastávkách dveře (což v zahraničí asi nepraktikují).

Ale ty dřevěné sedačky si odhlasoval plebs, takže těžko nadávat magistrátu nebo Škodovce. Já bych byl určitě pro plast (nejlépe měkčený).
01.03.2011 (17:41)  
Tomáš Palíšek: A jak by ta klimatizace měla fungovat, když se tam každé 1-2 minuty mění frekvence cestujících, a při délce a velikosti otevřených dveří to prostě nemá smysl.Já nevím, jestli jsem vůbec klimatizovanou tramvají vůbec někdy jel, ale přijde mi to hloupé.Mě je daleko pekelněji např. v autobusech..
01.03.2011 (17:33)  
DJTiësto: Já vím, že to není chyba Škodovky, ale když už do toho nacpu tolik peněz, tak by se rozhodně do těch tramvají měla cpát klima, a místo těch dřevěných by se tam měla vecpat nějaká kůže. Že se to trochu prodraží? To není argument, vzhledem k tomu, že se některé ,,té trojky" v minulém desetiletí modernizovaly.

Filip J.: Praha je reprezantativní bod celého česka a srdce střední evropy.Proto se musí nějak reprezentovat a to včetně tramvají.

O tomto bych si rád pověděl v létě. Pokud dostal uživatel Mr.T správně informace o tom, že v 15T bude v létě ještě pekelněji než ve 14T, máme se opravdu na co těšit...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko