..: Tramvaje 15T ForCity kritizuje pražská opozice, normy ale splňují :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.

Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.

Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.

Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.

Zdroj: Lidovky.cz (1, 2); Ihned.cz, Technet


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.3.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
01.03.2011 (15:52)  
IR: Ano doufejme. Lehce tónovaná skla jsou i u vozů ČD Bdtn, nebo regionov, ale také to neni nic moc. Také jde o to jestli ta skla v té električce jsou dvojitá, nebo jednoduchá. Třeba v Regiosprinterech je v zimě chladno asi právě proto. že jsou tam nějaká jednoduchá. Ale to je taková vlakotramvaj na krátké vzdálenosti, i když má klimu..
01.03.2011 (15:50)  
IR) Jsou tónovaná a tónovaná skla. Tatranské Stadlery mají to tónování hodně slabé proti 15T. V tom bych se nebál. I 14T je na tom hůř jak 15T. Uvidíme letos v létě, jestli se ForCity rozšíří.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
01.03.2011 (15:48)  
strejcekms: No, snad (aspoň dle fotek) jsou ta skla opravdu dost hódně tónovaná. Z tatranské električky mám totiž zkušenost, že tam sice tónovaná skla jsou, ale asi jen slabě, takže i přes přítomnost klimatizace je v těch vozech (při těch obrovských sklech (jinak umožňujících krásné, panoramatické výhledy)) dost horko a stejně si lidé vždy přesedávají na stranu k Tatrám (protože krom spojnice Poprad - St. Smokovec vede celá trasa po jižním úpatí/úbočí Tater, takže v kteorukoli denní dobu do vozu vždy z jedné strany trvale pálí slunko). Takže doufejme...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
01.03.2011 (15:44)  
h3onza: Já bych nechtěl, aby se to tu zvrhlo jen o klimatizaci, ale všude kde je větší množství lidí se musí větrat a jelikož většina tramvají nemá nucené větrání, tak i v zimě se to okénko prostě otevřít musí. Asi už jste jel v zimě v totálně přecpané tramvaji, která sice topila, ale všechna okénka byla uzavřena... Smrádek, ale teploučko...
01.03.2011 (15:40)  
To jako že by si projektanti ze Škodovky prolezli po metru celou pražskou síť a "odměřili" si reálnej profil? nemyslíte vážně, profil je v normě a pokud město nemá tratě postavený tak, aby mu vyhověly, nemá si objednávat moderní vozidla ale zůstat u T3, nejlíp se zrychlovačem, bo ten jde opravit kladivem.

K začátku diskuse: město Wien jistě taky financuje tamní DP, ale holt neni tak háklivý na každej eurocent (a možná se jich tam ani tolik nevyplejtvá a nerozkrade). Ovšem při zavádění ULF si užili svoje (ono to má profil a průjezdnost a nápravový tlaky ještě o něco bestiálnější než škodovky).
registrovaný uživatel h3onza 
01.03.2011 (15:39)  
Já bych klimatizaci nehrotil. Z Německa mám zkušenosti takové, že v klimatizovaných prostředcích MHD jsou tzv. "bezprůvanové" klimatizace, které jsou ovšem úplně k ničemu. Kdykoli v létě vlezu do takto vybaveného vozidla, tak jsem během minuty mokrý jako bych právě vylezl z bazénu. Opravdu nejlepší jsou otvírací okénka. Bohužel je to dvousečné - v zimě se skoro vždycky najde nějaký expert nabalený do 8 svetrů, 20 péřových bund, šesti beranic a dvou polárnických čepic, který otevře všechna okénka v dosahu, protože mu je pochopitelně horko... Přitom stačí si sundat čepici a rozepnout bundu...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
01.03.2011 (15:37)  
Neonym: Velká černá skla jsou naopak dost dobrá věc, protože v létě nebude ślunce tolik pálit do interiéru vozidla. Asi znáte takové to přesedání z jedné strany tramvaje na druhou. A čím větší skla jsou, tim horší to je (KT8D5). Pak máte půlku ksichtu pomálu spálenou. Taková tmavá skla dokážou nějakej ten °C ušetřit. A zároveň při možné budoucí montáži klimatizace už se do těch skel nemusí investovat. Protože dosazení klimatizace neni jen dosazení samotného agregátu. Musí na to být upravené i napájení, okna, možnost zamknutí okének...
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
01.03.2011 (15:34)  
J. Petrák, Sim, zirecek: Pánové, souhlasím s vámi se všemi. Každý máte určitě kus pravdy. Včetně konstatování toho alibizmu typu "co jste si objednali, to máte". Opravdu je ale dnes asi problém i v tom, že objednatel si nedovede zadat správné podmínky. Na druhé straně bývávaly byly časy, kdy projektant (tramvaje i domu) si zajel nejdřív na místo, kde "to" bude stát či jezdit. Chápu, že třeba ne každý projektant pojede do USA, když se tam má dodat jeho tramvaj (a spolehne se víc na zadávací podmínky), ale jak daleko je z Plzně do Prahy??? Nejsem teda odborník na tramvaje, ale jelikož jsem jimi jezdíval denně asi tak 35 let (a i dnes se jimi občas svezu), tak si z nich cosi pamatuju. Např. to, že T3 má přední i zadní čelo z boků sešikmené, a to pod dost velkým úhlem a dost daleko. U té 15T je vidět na první pohled, že má obrovský rozvor podvozků, takže se sice za jízdy možná třeba méně kolébá než T3, ale zadní/přední podvozek má úplně na čele rámu, takže tu skříň jaksi není jak a kam sešikmit. Vozidlo je tedy vhodné jen pro nově budované tramvajové rychlodráhy, nikoli do staré zástavby měst, kde jsou poloměry oblouků pár metrů a po stranách kolejí ještě musí projet auta. Proč projektanti Škody navrhují tramvaje pouze pro nové rychlodráhy a ne pro města? A proč to DP pro ta města kupují??? Laik se diví...
P.S.: A když chci šetřit na klimatizaci, tak ale musím mít ve voze aspoň něco pro ventilaci (ventilátory + otevírací okna, dekly ve střechách; nebo aspoň ta otevírací okna)
01.03.2011 (15:27)  
zirecek) Pokud si ale DPP zadá do výběrka, že chce tramvaj bez klimy, tak proč by měl dostat tramvaj s klimou? :)
01.03.2011 (15:11)  
Mr. T: "Škoda pouze vyrobila to, co si lidé z DP objednali." Ano, typická alibistická odpověď. Tyhle odpovědi rád slýchávám především u rekonstrukcí koridorů, kde když nastane situace "dům sice spadl, ale vyhověl všem papírovým požadavkům" a projektant je z obliga=za vše může SŽDC, s.o., :-). Ano, máte pravdu kolejové stavby stavíme pro papíry, ne pro lidi, :-). Budeme jak v USA - na papír dáme všechno - pak bude výběrové řízení na 1000 stran, kde budeme popisovat "normální" lidské situace, aby se pak dodavatel nemohl vymluvit, :-). Já bych do výběrovky napsal obecnou formulaci - chci novou tramvaj, která bude splňovat papíry XY a kde se bude 75% dotázaných cestujících cítit lépe než ve starých T3, :-D.
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko