..: Tramvaje 15T ForCity kritizuje pražská opozice, normy ale splňují :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.

Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.

Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.

Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.

Zdroj: Lidovky.cz (1, 2); Ihned.cz, Technet


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.3.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
13.03.2011 (18:06)  
Antony > jde o to, co si clovek predstavi jako "zrudnost". Ano, sarance ma napad a svuj styl, za coz body sklidi. Bohuzel je to uprednostneni dizajnu nad funkcnosti ... a prave v tomhle by mela byt 15ka lepsi. Aniz by pritom ztratila neco ze sveho osobiteho dizajnu.
12.03.2011 (21:03)  
Antony> no a já to vidím přesně naopak...
registrovaný uživatel Antony 
12.03.2011 (8:29)  
15T je zrůda..!
14T je přitom z venku opravdu nádherná..s pražským nátěrem tedy, např. brněnský je šílený..
08.03.2011 (23:46)  
Pavel Záleský, SYN: Přesně tak, kdo si co objednal, to má... Věřím tomu, že jestli si některý konstruktér klepal při požadavcích pražské radnice na čelo, tak má dodnes v hlavě díru velikosti menšího melounu.

Viz. interiér 19T pro Wroclav, podívejte se:
http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/tramvaj-19-t/Contents.3/0/46AF9EE6307CE096B1E72D5C2C0F8337/resource.pdf
registrovaný uživatel SYN 
08.03.2011 (11:27)  
Pavel Záleský: tak 14T (13T u nás) jaksi není zrovna nejvydařenější a souhlasím že mnohde zvítězil design nad užitnou hodnotou), ale zase je fakt že některé věci byly otázkou volby objednatele, u nás V Brně jsme třeba aspoň ty přední dveře měli od začátku naprosto normálně a žádný problém v tom nebyl... dokonce od letošní série je napravené i debilní příčné umístění sedadel, sice z toho vyšla kombinace 2+1,5 no ale přád lepší než co bylo...

Tím chci říct že některé vlastnosti jsou dané koncepcí a změnit se je nepodaří, ale lecco je vlastně jen nevhodná volba a jde to změnit vcelku bez velkých obtíží...

U 15T doufám že bude mít principiální věci vyřešené dobře, a detaily se snad dopilují postupně, čím dřív tím samozřejmě líp. Už abysme mohli vidět na vlastní oči!
07.03.2011 (22:43)  
Tramvají T15 jsem se ještě nesvezl, takže jen držím Praze palce, aby to nebyla prokračovatelka T14. První článek v tramvaji zcela bez dveří, naprosto nemožně neprakticky řešený interiér (sedadla, úzké uličky, madla, promrhaný nevyužitý prostor) mne vedou k přesvědčení, že u T14 nabubřelý tzv. "design" zadupal hluboko do země zdravý rozum. Tramvaj do městského centra to rozhodně není... Tak snad se v Plzni poučili.
registrovaný uživatel Sim 
06.03.2011 (21:30)  
MG > v dobe, kdy nebyly k dispozici oboustranne "osmicky" se to resilo ruzne - jednou z variant byla dvojice T3 otocena zady k sobe. Pouzitelna byla vzdy jen jedna polovina soupravy, ale porad to bylo lepsi nez dratem do oka.

strejcek > o tom jsme se uz bavili posledne, ja se s Astrou vozim rad, pokud se jedna o rovne useky a mam moznost pobyvat v prostrednim dile. Jakmile jde o propletani se centrem, je zle - to prirovnani k brusu sedi dokonale.

Jinak souhlasim, ze jejich spojeni do dvojic by resilo slusne spicku na lince 4 ... jen je otazkou, zda by pak Plzen mela dost tramvaji na ostatni linky.
registrovaný uživatel jva 
05.03.2011 (13:27)  
Proč byly stavěny smyčky: Zejména kvůli usnadnění manipulace se soupravami starých vozů s vlečňáky. Kromě onoho usnadnění se navíc při zahušťovaní intervalu už jaksi ani nedostávalo na konečných času k objetí, vypichování či jaké ještě způsoby se užívaly, kdy osádka musela obrat stíhat do příjezdu dalšího vlaku. Navíc se mohly ještě vyskytnout taková specifika, že u třívozového vlaku s různými vlečňáky musel být nějaký řazen jen na konci vlaku, takže to pak bylo ještě složitější. Když pak přišly ditektivně vozy PCC, bylo vymalováno (navíc pozemky patřily "všem" takže nějaké handrkování o ceně nebylo, zaváděl se provoz bez průvodčích, neboť i přes povinnou zaměstanost nebyli lidi).
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.03.2011 (11:59)  
SYN: Jen k té lince 8 v Brně - Mifkova nejspíš zůstane tak, jak je. Na smyčku tam není prostor. Místo toho se uvažuje o rekonstrukci svršku bývalé trati ze Stránské Skály do staré Líšně, kvůli odlehčení jak osmičky linky, tak autobusům, vyjíždějícím od Židenického nádraží. Pro ostatní - Mifkova vypadá nějak takhle:

http://www.flickr.com/photos/czeightyfour/5469019738/lightbox/

Ad KT8 a obousměrné tramvaje obecně: Skoro si říkám, proč vlastně byly vymyšleny smyčky. Kusé koleje jsou méně Prostorově náročné a v jistém smyslu umožňují daleko vyšší operativnost. Jen by asi prohrály v porovnání úspora za stavbu smyčky X navýšení ceny za obousměrné vozidlo. Každopádně i toto je mnohem variabilnější... A to nemluvím jen o výlukách. I když právě při nich by byl DPMB velmi nahraný, kdyby KT8 nedisponoval. Loňská rozborka České, kterou většina brňanů již stačila vytěsnit z paměti, jako nejhrůznější zážitek sezony, toho byla důkazem. A rok předtím rekonstrukce Pekařské, Husovy a Šilingráku...

Á propos - znáte Škodu 19T? A proč se nepokračuje ve výrobě dvouhlavého Varia? Ony tu ty KT8 nebudou věčně..
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
04.03.2011 (21:58)  
Sim: Nezatracuj ty Astry, tak hrozné to neni, na rovné linky je to ideál (100x lepší, než rohrkaná T3, která při 40km/h padá ze strany na stranu), v zatáčkách je to ale brus co zní jako bedna padajícího nářadí. Bohužel na linku č. 4 je nechtěj, protože je údajně málo kapacitní, přitom už z výroby se dají spojovat (za předpokladu automatického spřáhla) do dvojic (2x Astra). Jenže to by ho na té Plzeńské 301 museli nechat a osadit jim další vozy..
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko