Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.
Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.
Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.
Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.
Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.
Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.
14T je přitom z venku opravdu nádherná..s pražským nátěrem tedy, např. brněnský je šílený..
Viz. interiér 19T pro Wroclav, podívejte se:
http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/tramvaj-19-t/Contents.3/0/46AF9EE6307CE096B1E72D5C2C0F8337/resource.pdf
Tím chci říct že některé vlastnosti jsou dané koncepcí a změnit se je nepodaří, ale lecco je vlastně jen nevhodná volba a jde to změnit vcelku bez velkých obtíží...
U 15T doufám že bude mít principiální věci vyřešené dobře, a detaily se snad dopilují postupně, čím dřív tím samozřejmě líp. Už abysme mohli vidět na vlastní oči!
strejcek > o tom jsme se uz bavili posledne, ja se s Astrou vozim rad, pokud se jedna o rovne useky a mam moznost pobyvat v prostrednim dile. Jakmile jde o propletani se centrem, je zle - to prirovnani k brusu sedi dokonale.
Jinak souhlasim, ze jejich spojeni do dvojic by resilo slusne spicku na lince 4 ... jen je otazkou, zda by pak Plzen mela dost tramvaji na ostatni linky.
http://www.flickr.com/photos/czeightyfour/5469019738/lightbox/
Ad KT8 a obousměrné tramvaje obecně: Skoro si říkám, proč vlastně byly vymyšleny smyčky. Kusé koleje jsou méně Prostorově náročné a v jistém smyslu umožňují daleko vyšší operativnost. Jen by asi prohrály v porovnání úspora za stavbu smyčky X navýšení ceny za obousměrné vozidlo. Každopádně i toto je mnohem variabilnější... A to nemluvím jen o výlukách. I když právě při nich by byl DPMB velmi nahraný, kdyby KT8 nedisponoval. Loňská rozborka České, kterou většina brňanů již stačila vytěsnit z paměti, jako nejhrůznější zážitek sezony, toho byla důkazem. A rok předtím rekonstrukce Pekařské, Husovy a Šilingráku...
Á propos - znáte Škodu 19T? A proč se nepokračuje ve výrobě dvouhlavého Varia? Ony tu ty KT8 nebudou věčně..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.