..: Tramvaje 15T ForCity kritizuje pražská opozice, normy ale splňují :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.

Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.

Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.

Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.

Zdroj: Lidovky.cz (1, 2); Ihned.cz, Technet


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.3.2011 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Praha


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   
02.03.2011 (9:53)  
Tomáš Palíšek Ty tramvaje stojí celkem 17 miliard? Pane Bože... Za ty prachy jdou udělat užitečnější věci,
Poslyšte, máte vy aspoň trochu ponětí o způsobech financování? To není jako u vás doma, že když si nekoupíte mercedes, tak pojedete na dovolenou.

Co takhle pár designově dobře zpracovaných metro souprav i s oddíly 1.třídy
Zkuste někdy ráno vlézt (vecpat se) do metra. Určitě by všichni hýkali nadšením nad první třídou se třemi sedadly na šířku, nacpanou stojícím substrátem... O kontrole jízdních dokladů ani nemluvě.

nebo dokonce provozovat nezávisle na ČD jednu či dvě linky S-bahn
A proč proboha? Jaký by to mělo význam? Krom toho, dostal byste úvěr (těch 17 miliard) na provozování takové dopravy?

IR uvnitř odhadem tak 50,
Zdání klame. Zkuste si někdy vzít teploměr :-) (a nepoložit ho na sluníčko)

ale zadní/přední podvozek má úplně na čele rámu, takže tu skříň jaksi není jak a kam sešikmit.
Ono to zešikmení je jaksi potřeba jen před předním / za zadním podvozkem.
Zkuste zapřemýšlet, proč služební vozy (na dráze) mají to vyboulené okno vlakvedoucího zrovna nad podvozkem a proč to profilu nevadí.

Cestující Tomáš Palíšek: S klimatizací souhlasím, v jiných státech se používá, u nás je to strašný problém, protože se musejí otevírat v zastávkách dveře (což v zahraničí asi nepraktikují).
Co jsem tak koukal, tak na západě jezdí tramvajemi PODSTATNĚ MÉNĚ lidí, tudíž se opravdu na každé zastávce nemusejí otevírat všechny dveře a nedělá se nucený průvan vystupujícími a nastupujícími. Krom toho, zastávky bývají dále od sebe. Pak klima nějaký význam má. V Praze, hlavně v centru se zastávkami po 300 metrech, nikoliv.

Strejcek chlazení je údajně cenově náročnější, než topení - tedy co do spotřeby proudu..
Právě naopak. Jednak chladíte menší teplotní spád než při topení, druhak teplo nevyrábíte, ale pouze čerpáte, což dává zdánlivou účinnost větší než jedna.

quido ale jediné co mě zamrzelo, jsou embedded windows místro realtime linuxu.
Oboje je špatně. My na dráze děláme zásadně bez operačního systému (však na co ho využívat? Žádné standardní PC periferie (monitor, klávesnice, disky, LAN,...) tam nejsou, tak OS jen zdržuje a obsahuje chyby, které navíc (i když je odhalíte) nejste schopen opravit...). Bohužel "opravdoví programátoři" pomalu odcházejí a ti noví to bez OS už neumějí :-((

Mně se 15T obecně líbí. Ty cm sněhu (resp. rozruch okolo nich) vidím jako nepochopení toho, co norma říká - zhruba asi tak, jako by někdo udělal rozruch s tím, že osciloskopem naměřil v zásuvce 320 voltů.
Dřevěná sedadla ano, sedí se v nich příjemně (i když na geniální laminátovou skořepinu nemají), jen bych udělal trochu negativní sklon sedáku (od opěradla směrem "do kopce"), aby při ak/deceleraci šlověk nesjížděl ze sedadla na zem.
Registrierter Benutzer kdoasi 
02.03.2011 (9:40)  
RT6N1 běžně jezdí v Brně.
Registrierter Benutzer brqo 
02.03.2011 (8:41)  
F.P.: Zas tak beznadějné to nebylo. Už v roce 1990 začal v ČSFR vývoj nízkopodlažní tramvaje Tatra RT6N1. I když toto vozidlo neoplývalo spolehlivostí, načež taky dojezdilo (ačkoliv v polské Poznani jezdí po překonání prvotních problémů poměrně úspěšně i dnes), je vidět že ani u nás jsme za oním "evropským" vývojem příliš nezaostávali. Toť stručná realita historie.:-)
Registrierter Benutzer Sim 
02.03.2011 (8:05)  
Franta Plášek > pred 15ti lety (cca) se v Plzni rozhodlo, ze se budou nakupovat pouze nizkopodlazni vozidla, nebo nic. A tak se zacalo s Astrou a autobusem/trolejbusem rady 21 ... aby se po letech ukazalo, ze tudy cesta nevede (minimalne u te Astry), cehoz prikladem je prave odlisny koncept podvozku u rady 15T.

O plne nizkopodlazni tramvaji si mohly vsechny dopravni podniky u nas nechat leda zdat.
02.03.2011 (7:49)  
V tom článku na Technet-u mě (jako neodborníka na tramvaje) zaujala jedna věc hned na začátku: ..Před čtvrt stoletím se objevily v ulicích evropských měst první částečně nízkopodlažní tramvaje. Jejich nepříjemnou stránkou však jsou schodiště uvnitř interiéru. V rámci dalších inovačních trendů je zhruba před patnácti lety vystřídaly plně nízkopodlažní tramvaje s výškou podlahy 30 cm nad temenem kolejnic, což lze pokládat za současný standard
Zdroj: http://technet.idnes.cz/tramvaj-s-nejnizsi-podlahou-na-svete-jezdi-po-kolejich-jako-stonozka-1i9-/tec_reportaze.asp?c=A090713_171029_tec_reportaze_rja
...

A kdepak byla v té době Česká republika????? :-(((
02.03.2011 (6:58)  
jen pro inspiraci ... je to rok a pul starej clanek, presto ve me budi otazky, jestli je 15T zas tak konstrukcne genialni ... zda soudruzi ve skodovce staci drzet krok?

http://technet.idnes.cz/tramvaj-s-nejnizsi-podlahou-na-svete-jezdi-po-kolejich-jako-stonozka-1i9-/tec_reportaze.asp?c=A090713_171029_tec_reportaze_rja
01.03.2011 (21:59)  
Po přečtení článku mám pocit, že pražská opozice vlastně neví co chce. Z pohledu cestujícího považuju T15 za vynikající a pohodlnou tramvaj. Měl jsem možnost se několikrát svézt. Jako přednost hodnotím především tychý provoz a zlepšení rozmístění záchytných tyčí pro cestující. Také musím ocenit stabilitu při vysokých rychlostech.
Bohužel musím souhlasit s agrumenty proti tramvaji T14. Jedná se o nejméně povedenou tramvaj, kterou má dopravní podnik ve svém stavu. Negativum představují nevhodně umístěné záchytné tyče, které jsou pro menší cestující prakticky nedosažitelné, dále mi vadí příslišná vnitřní hlučnost elektrické výzbroje a nevhodné romístění sedaček, hlavně těch podélných nad podvozky. Pevné podvozky také způsobují vybrace a zvuky, které nejsou pro cestující zrovna příjemné.
Vozy T3 patří k Praze prostě patří, ale jejich doba již dávno minula. Hlavně těm, které neprošli modernizací. Za obecnou nevýhodu vozů T3 považuji nestabilitu při rychlostech nad 40 km/h. Vozy se rozkymácí a pro stojícího cestujícího je problém udržet rovnováhu. Starší lidé si ztěžují především na nepohodlné nastupování, které byla částečně odstraněno modernizací na verzi T3R.PFL.
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
01.03.2011 (21:08)  
Martin Š.: Hm, jen bacha, aby vám neřekly, že že jsou ty tramvaje moc "velké" a že by to vozilo "vzduch", jako nám to řekly v Plzni, že velké tramvaje tu nepotřbujeme a že Varia, co se na ně teď předělávají T3 jsou kapacitně dostačující :(
Registrierter Benutzer Martin Š.  mail  
01.03.2011 (20:43)  
Strejcekms: Tak kdo by je koupil, dle mého názoru by to byla vhodná vozidla např. pro Most a Litvínov, kde kromě malého úseku v Litvínově je jejich síť spíše rychlodrážní než tramvajová, ale nevím zda by se tam všech 60 vozů uživilo a zda by tato vozidla snesl v současnosti jejich svršek.
01.03.2011 (20:10)  
Já bych byl rád za objektivní test.

Jinak si dovolím pár kategorií šťouralů:

Politickým rýpalům by se mělo šlápnout na krk ihned na jeho začátku, protože generovat tunu nic neříkajícího textu není třeba (bez ohledu na všechnu špínu a nebetyčnout "chytrost" těchto jedinců).

Přesvědčený staromilec je také problematický druh. Nedůvěřuje jakékoli elektronice (jinými slovy o tom nemá páru) a šíří bludy. Jinak je neškodný. Po kratší diskuzi s technikem klidně o 50let starším, člověk najde společnou řeč.

Zbohatlický synáček pak jako ztělesněním konzumního světa. Pomluví proto cokoli, co nebylo vyrobeno alespoň 500km na západ od nás. Při vystupování si na památku urve opěradlo a posprejuje dveře. To protože místo aby šel pěšky, tak seděl, a to mu tlačilo na mozek.

Místní patriot pak nepovažuje nic, za dostatečně dobré pro jeho město. Kombinace pohodlného života za dvojnásobné peníze než jinde vede společně s nedostatkem pohybu ke zkreslenému pohledu na zbytek světa. Střetnutí s realitou například pomocí běžných úkonů jako je úklidu chodníku před vlastním domem by pro takové nebylo na škodu. Máte služby o kterých se 90% ČR jen zdá. Tak proč remcat? ;-)


Myslím že celý tento humbuk okolo 15T se koná kvůli přelévání úplatků z kapes do kapes. Podívejte se 100let zpět, zavádění čehokoli nového byly vždycky problémy. Menší/větší ale výdy citelné. Třeba Eso je dneska nejspolehlivějším strojem flotily ČD. A to bylo také keců, že je složité, těžké. Profíkům co doma měnili žárovky jak na běžícím páse při slově "tyristor" naskakovala kopřivka. Já 15T jsem viděl sice jen na Strojírenském veletrhu, ale jediné co mě zamrzelo, jsou embedded windows místro realtime linuxu. To je také malá výhra bohaté hlouposti/lenosti nad selským rozumem.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko