..: Tramvaje 15T ForCity kritizuje pražská opozice, normy ale splňují :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.

Dodávka nových tramvají má zhruba roční zpoždění, Škoda jej omlouvá náročnou konstrukcí a dlouhou dobou testování. Prvních 25 sériových vozů by mělo být dodáno v průběhu letošního března, každý další rok by jich pak mělo být dodáno dalších 35. Cílový stav je 250 nových tramvají, poslední kusy by měly vyjet na přelomu roku 2017 a 2018. Cena za jednu tramvaj je přibližně 60 milionů korun a celá dodávka tak má hodnotu minimálně 17 miliard korun. Zkušební provoz byl zahájen v březnu roku 2009 na plzeňské tramvajové síti. Později se testy přesunuly do samotné Prahy a začaly probíhat homologační zkoušky bez cestujících a později i s cestujícími. Nyní by již tramvaj měla být schválena a 5. února 2011 byla nasazena do pravidelného provozu na lince 18 z Petřin přes Karlovo náměstí na Pankrác.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Z pražské radnice nedávno zazněly kritické ohlasy. Při zkušebním provozu se prý ukázalo, že tramvaje nezvládají zhoršené počasí, vadí jim sníh i déšť. 15T je o něco širší než ostatní tramvaje a tak jí v některých místech nevyhovuje průjezdný profil — někde do něj zasahují nástupní ostrůvky, někde vadí nerovnosti vozovky. Na vině není ani výrobce, ani DPP — problémem je rozdílnost státních norem a norem UIC. S průjezdným profilem souvisí i údajné problémy se sněhem. Praha disponuje několika tramvajovými sněhovými pluhy, ty však zpočátku nebyly uzpůsobené šířce nových tramvají a laicky řečeno, odhrnovaly příliš úzkou cestu. Pluhy jsou však již upraveny a podle dostupných informací jezdí nyní 15T bez větších problémů.

Měli bychom zmínit, že Škoda 15T ForCity jezdí i v hlavním městě Lotyšska, Rize. Panují tam náročnější sněhové podmínky, než v Praze a podle vyjádření výrobce tramvaje ani v Rize žádné větší potíže nemají. Dodávka všech 20 tramvají 15T by měla být do Lotyšska dodána do jara letošního roku.

Škoda 15T ForCity, Praha, foto: Adam Zahrádka Paradoxem je, že podle statistik DPP jsou v Praze nejspolehlivější nejstarší provozované tramvaje, T3. Naopak moderní vozy 14T, zvané Porsche, mají poruchovost až 13,65 %. Po pražských kolejích nyní jezdí šedesát tramvají 14T, vyráběných taktéž v plzeňské Škodě Transportation. Jejich velkou nevýhodou jsou neotočné podvozky, které nepříznivě působí na kolejový svršek. Cestující si také stěžují na nedostatek místa a špatné větrání. Až čas ukáže, jak si povedou nové 15T ForCity, které mají nahradit právě zmiňovaný typ T3.

Nabízí se srovnání s vídeňskými tramvajemi ULF, které jsou taktéž plně nízkopodlažní a přitom žádné problémy se sněhem nemají. A to mají podlahu pouhých 19 cm nad temenem kolejnice. Zásadní rozdíl je v tom, že tramvajová síť ve Vídni je výrazně lépe udržována a s vlastnostmi plně nízkopodlažních tramvají se počítá. V Praze se naopak provádí jen nejnutnější údržba a tak není divu, že mají nové tramvaje občasné problémy. Je ovšem důležité si uvědomit, že DPP je závislý na financích od magistrátu hlavního města Prahy a tudíž si nemůže dovolit velké investice do optimalizace tramvajových tratí. Dalším městem, kde jsou tramvaje ULF nasazeny do provozu, je rumunská Oradea.

Zdroj: Lidovky.cz (1, 2); Ihned.cz, Technet


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.3.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
02.03.2011 (17:51)  
jva: rozhodně souhlasím.

Obecně žijeme v dosti přechodné periodě, až bude (konečně!) dosaženo toho že budou tramvaje nízkopodlažní (alespoň co do nástupu, netrvám na 100% v celém vozu, ale styl "wana" není úplné řešení ač se mi vcelku líbí) tak si konečně můžou lidi začít od malička zvykat (a věřte mi že starší člověk si zvyká OPRAVDU těžko a pomalu, mám dobrou možnost to pozorovat) že není třeba študovat kterými dveřmi a jak nastupuji, prostě bude to všemi stejné, a všemi snadnější než dříve! Normálnímu pohyblivému človéku to fakt nepříjde ale pro mnohé je to nebetyčný rozdíl.
Prostě technická řešení mají v mezích možností lidem život usnadňovat, ne komplikovat. Třeba taková převodovka bez synchronizace (řazení "s meziplynem") je něo co už (naštěstí) prakticky vymizelo, už to dnes není problém synchrony udělat...
registrovaný uživatel jva 
02.03.2011 (17:26)  
Jenže ona postarší osoba o holi asi bude těžko na dálku rozlišovat, zda jede T3 či KT8, popřípadě VP nebo NP derivát téhož. Pak vůz zastaví a NP dveře T3 jsou o 7,5m jinde, než KT8. Než se proplete davem, tramvaj je pryč. To u 15T odpadá. Navíc 100% NP urychlí celkové odbavení, takže dá uvažovat o zkracování jízdní doby, tedy + pro MHD. Nehledě na bezpečnost, zatímco v klasické tramvaji jsou cestující na schodech během odbavování, v částečně NP voze pak se na schodech pohybují ještě za jízdy. Takže pokud kapsa dovolí, je 100% NP na místě.
02.03.2011 (17:21)  
Jinak mi není úplně jasné, proč by konstrukce s pevnými podvozky měla mít vliv na "broušení" kolejí. Snad jedině v okamžiku vjezdu a výjezdu ze zatáčky. Odstředivé síla při průjezdu obloukem musí být logicky stejné u obou typů podvozků. ...co mi uniká?

Edit: Už asi vím. Jde o změnu dostředivého zrychlení v ty dva popisované okamžiky že? Tj. změna hybnosti podvozku vs. změna hybnosti celého článku. Mimo tyto okamžiky to ale stejně musí být jedno...
02.03.2011 (17:10)  
DJTiësto : nevím, zda jste každodenním uživatelem té pražské socky, ale nemohu si pomoci, nejlépe se mi cestuje v té "zastaralé" T3.

******

Ten požadavek na 100 % nízkopodlažní tramvaj je docela úsměvný, když vidím osobu se sníženou pohyblivostí o holi deroucí se do vysokopodlažní části upravené T3 nebo KT8, ačkoli toto vozidlo má nízkopodlažní část ...

Kolik částečně nízkopodlažních T3 by asi bylo za cenu jedné T15 ?
02.03.2011 (17:06)  
Aleš Liesk.: Ale umí dělat i bez OS. Dneska vozidlo v pohodě uřídím mikrokontrolérem za 50Kč. Z hlediska bezpečnosti je to nejlepší cesta. Ten povzdech se týkal mých zkušeností s Taco linuxem na RN. S tím je větší zábava než s embedded windows.

OT: Jinak jsem čekal, že budu za své připomínky roznesen na kopytech. A ono ne, dokonce +4. Děkuji ;-)
registrovaný uživatel Stepanomania  mail  
02.03.2011 (16:28)  
MirekM: U 15T žádná omezení potkávání v obloucích nejsou.
02.03.2011 (14:59)  
Právě naopak. Jednak chladíte menší teplotní spád než při topení, druhak teplo nevyrábíte, ale pouze čerpáte, což dává zdánlivou účinnost větší než jedna.
chladenie o 1° je energeticky narocnejsie, ako ohriatie o rovnaku hodnotu, uz len vdaka tomu, ze pri tom ako vzduch prechadza klimatizacnou jednokou tak sa vdaka vradenim odporom (ventilatormi a pod.) ohrieva, skoda ze nemam svoje poznamky z Vetrania/Klimatizacie tam som mal napisane aj priblizne hodnoti kolko to je.
Dalsia vec je nie som si tak celkom isty ci sa u nas v kolajovych vozidlach skutocne vyuziva klimatizacia a nie len chladenie. Pretoze klimatizacia upravuje aj kvalitu vzduchu : teplota, vlhkost, jemne castice, zapach...
registrovaný uživatel jva 
02.03.2011 (13:10)  
Průjezdé profily: KT8 původní i RN2P mají stejný průjezdný profil. Vzdálenost otočných čepů mají 7,5m, T3 6,4m, takže některé oblouky se musely po zprovoznění KT8 upravit (a někde na to ještě nedošlo). Zmínka o jiném čele byla spíš ve spojitosti s T3PLF (wanou), kterou je nutno odlišit (aspoň nátěrem, když ne čely Pelikán) od klasických T3, jelikož wana má čepy od sebe roztaženy na 7,5m. V zatáčkách má tedy wana profil jako KT8, takže při záměně s T3 by mohly nastat nepříjemnosti...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
02.03.2011 (13:06)  
Neonym: KT8 rekonstruovaná a nerekonstruovaná se snad zepředu liší pouze zobrazovačem Pragotron vs. EBI-LED… V některých obloucích je potkávání s KT omezeno, existuje na to extra sada návěstí se zeleným a červeným svislým pruhem: http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041267 Bohužel o 15T článek nemluví, ale nevím, jestli proto, že není aktualizovaný nebo pro ForCity žádná omezení nejsou.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
02.03.2011 (10:38)  
No jak je to s absencí klimatizace u 15T se dozvíme v létě. Jsem zvědavý a moc se bojím. Ta tram se mi líbí. Jak designově, tak svezením, které nabízí. Sedadla nejsou na škodu. Sice z nich po delší době bolí pr..., ale tramvaj není na to aby v ní člověk trávil hodiny a aspoň na nich nebudou tolik usínat bezdomovcí. Jinak souhlasím, že jediná tramvaj, která by se měla v Pze nahrazovat je 14T. Jenže chápu, že se město nebude zbavovat nejnovější tramvaje, i když je možná nejhorší.

A chci se zeptat na jednu věc. Všude se řeší průjezdné profily. Mě jen zajímá, jestli všude projedou tyto 2 tramvaje proti sobě.

A když už jsme u toho projíždění: Dočetl jsem se, že tramvaje KT8D5 na křižovatkách proti sobě nesmí zatáčet. A u KT8D5.RN2P jsem se dočetl, že má jinak udělané čelo, aby bylo rozeznatelné od KT8D5 z důvodu problematiky potkávání v obloucích. Takžy 2 KT8D5.RN2P se potkat mohou? vždyť jsou stejně dlouhé, široké i všechno ostatní ne?
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko