..: Na první elektrifikované trati do Bechyně budou jezdit Regionovy :..

Regionova na Bechyňce, foto: Roman Mayer Tábor — Dne 14. října 2010 proběhly jízdní zkoušky motorové jednotky 814.013 + 914.013 na osobních vlacích 28410, 28413, 28412 a 28415 na trati č. 202, vedoucí z Tábora do Bechyně. Testy byly provedeny kvůli plánovanému nasazení jednotek od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost dne 12. prosince 2010. Na internetových stránkách Jihočeského koordinátora dopravy (Jikord) je prezentován návrh jízdního řádu pro období 2010/2011, kde jsou všechny zastávky na trati z Tábora do Bechyně již vedeny jako zastávky na znamení. Výjimkou zůstanou vlaky 28420, 28401, 28402 a 28407, nadále vedené klasickou soupravou s elektrickou lokomotivou řady 113, neboť jednotky Regionova nemají kapacitu odpovídající počtu cestujících v ranních spojích.

Na trati z Tábora do Bechyně došlo v minulém roce k poměrně nešetrnému sestavení grafikonu vlakové dopravy, kdy byly stanoveny nevhodné časové polohy pro dojíždění do zaměstnání v táborské aglomeraci, a také dlouhé pauzy pro přestup na spoje do Prahy či Českých Budějovic. To způsobilo úbytek pravidelných cestujících, kteří většinou přešli na autobusovou či individuální automobilovou dopravu. Návrh jízdního řádu pro rok 2010/2011 vrací časovou polohu osobních vlaků na trati do původního stavu, což je však – dle KCOD České Budějovice – podmíněno nasazením jednotek Regionova. Důvodem jsou prý technologické časy pro objíždění klasické soupravy v Táboře a v Bechyni. Pokud tedy opravdu Regionovy „promluví“ do provozu na této trati, dojde k převedení provozu na historicky první elektrifikované dráhy do motorové trakce, neboť ČD Cargo zde provozuje na manipulačních vlacích stroje řady 742. Tato změna je tak zřejmě pokračováním razantních úprav na jihu Čech.

Pane Křižíku, promiňte!

EM 400.001, Tábor - Horky u Tábora, foto: Václav RůžekBechyňka - to je přeci legenda mezi našimi tratěmi. Psal se rok 1900, byly poslední tři dny do jeho závěru - a to byl první zlomový den v historii tratě. V tento den získalo Družstvo bechyňské dráhy společně s firmou Křižík povolení k vypracování projektu na elektrický pohon. Necelých 16 měsíců nato byla udělena koncese na stavbu. 1. června 1903 vyjel na trať první zkušební vlak a 21. června 1903 byl zahájen pravidelný provoz. Dnešní projektanti a stavitelé by mohli tiše závidět - ti by za tak krátkou dobu ani nedořešili projekt, protože by stačil jediný vlastník kousku pozemku, který by byl proti stavbě, a řešily by se výkupy pozemků, změny trasování…

Byla to první elektrifikovaná dráha v českých zemích a vlastně jediná dráha v celém Rakousko-Uhersku, kde se vůbec nepočítalo s parním provozem. Za pokrokovým technickým řešením je nutno hledat "českého Edisona" Františka Křižíka. Řešení, se kterým přišla jeho firma, bylo ekonomičtější. Elektrické vozy mohly zdolávat větší stoupání, než parní lokomotivy, což vedlo k minimalizaci zemních prací. (Na trati je maximální stoupání 41 promile.) To vykompenzovalo nutnost výstavby pevného trakčního zařízení včetně napájecí stanice. Hnací i tažená elektrická vozidla byla lehčí, než vozidla klasické stavby, a tedy i levnější.

Zavádět na elektrifikované trati provoz motorových souprav bude snad jen dočasné řešení. Situace je o to paradoxnější, že naše největší jaderná elektrárna je odsud téměř na dohled. Věřme, že se management ČD "probudí" a věc, která by se panu Křižíkovi věru nelíbila, vbrzku vyřeší. Stačí se podívat jen kousek po Evropě - Švýcarské dráhy by jistě na takovouto trať nasadily adekvátní elektrické vozidlo. Před nedávnem se slavilo 100 let trati. Doufejme, že až v budoucnu budeme slavit nějaké další kulatiny, budou moci fotografové fotit zase jen elektrické lokomotivy a pokud se někde objeví motorová lokomotiva, tak to bude jen proto, aby přetáhla soupravu z hlavní trati na malé nádraží Bechyňské dráhy v Táboře.

Snad i v budoucnu bude možno na této trati pořizovat krásné fotky s elektrickými lokomotivami či soupravami.

100.001-7, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: topič E 422.001, Bechyňská Smoleč - Sudoměřice u Bechyně, foto: topič 113.001-2, Horky u Tábora - Tábor, foto: Václav Růžek 100.001-7, Sudoměřice u Bechyně - Bežerovice, foto: topič 113.003-8, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: Václav Růžek 113.003-8, Tábor, foto: Václav Růžek

Zdroj: ŽelPage, Jikord, město Bechyně


Atila Poslat mail autorovi | 27.10.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Neonym  mail  
27.10.2010 (10:03)  
jj něco fungovalo, tak se to muselo změnit, aby se zjistilo, že to nefunguje. Takže teď se vrátí starý jízdní řád a nasadí se regionovy, které mají lidi přitáhnout zpět z autobusů a aut. No já nevím, když nejedu autobusem, ale vlakem, tak jím jedu proto, že jede klidně, nedrncá a je v něm ticho narozdíl od busu. Jenže u regionovy není pravda ani jedno. Nevím, proč bych místo autobusem měl jet regionovou
registrovaný uživatel ReActor  mail  
27.10.2010 (10:00)  
někde jsem slyšel z úst soukromníka, že nafta se vyplatí pomalu víc jak elektrika. S motorem RN určitě.

twl to bude narvaný, rozjede se to vůbec? Přípoje budou ujíždět z technických důvodů, nikoli z organizačních :-)
27.10.2010 (9:44)  
Mě ani tak nevytáčí nasazení nezávislé trakce, jako skutečnost že toho (nasazení menší motorové jednotky) bylo docíleno úmyslným vyhnáním cestujících prostřednictvím nevhodného JŘ. Předtím šlo ty přípoje vyjezdit i s žehličkami, tak kde byl potom problém? Že v Táboře nestíhali objíždět a potřebovali střídat dvě žehličky? (to jen hádám, jiný technický důvod mě nenapadá) A navíc tam ty Regionovy mohli hodit teda rovnou (Tábor je dostal jako jedno z prvních dep) a nedělat nevhodný JŘ s žehličkami, ale to by tam těch kaštanů jezdilo zbytečně moc, co?
Jsem zvědavý, jak si cestující zvyknou na ten neskutečný hluk v Regionově, a také jak si vozidlo poradí se sklonově náročnou tratí, problémy byly prý už při zkušebních jízdách (za sucha).
registrovaný uživatel R 646  mail  
27.10.2010 (9:25)  
Pendolino:Tak to se omlouvám v 814 se nevyznám
registrovaný uživatel Machy  mail  
27.10.2010 (9:08)  
Nejhezčí soupravu, kterou na Bechyňce pamatuju, je žehlička + 2 x Balm. Ty 3 žehličky co tam slouží, to jsou nesmrtelní nezmaři, tak doufám že ještě hodně let budou sloužit :-).
27.10.2010 (9:05)  
"Šikovné" jízdní řády se nevytvářely jen na této trati. Těch bylo a je více. Stačí připomenout Kozí dráhu. Kdo má staré JŘ a trpělivost, nechť se podívá na nepřípoje v jiných stanicích, hlavně z regionálky na rychlíky.
V ČR je více elektrifikovaných tratí, na kterých je motorová trakce v os.dopravě. Českým drahám chybí malá vozidla na el.pohon. "Dík" za to je třeba vyslovit dřívějším drážním šéfům, pro které nebyla budoucnost osobní dopravy prioritní.
FRK
registrovaný uživatel Pendolino006  mail  
27.10.2010 (8:55)  
to R 646: problémy tam budou jiné jelikož regionova nemá rychlostní stupně...má pouze tempomat a páku výkonu
27.10.2010 (8:14)  
A co by tam měli ČD provozovat ? Vhodnou elektrickou jednotku o kapacitě regionovy bohužel nemají(a aby ještě navíc uměla napětí na Bechyňce). A že těch elektrifikovanýcj tratí, kde jezdí regionovy je už docela dost.
27.10.2010 (8:09)  
K tomu se dá říci jen že to někdo p.....
registrovaný uživatel R 646  mail  
27.10.2010 (8:07)  
814 je ten nejhorší paskvil Pars Novy v životě jezdím s ní na 226 každý třetí dne má problémy.Bud osvětlení enbo nemůže pořádně ject(fíra nemůže but přehodit na další rychlostní stupen takže konstatní rychlost třeba 40 km h)a nebo jede ,,trhaně"(brzda,přidání rychlsotního stupně atd)nebo furt něco.A ty sedačky taky nejsou nejpohodnější je to hnus a ještě to chtějí dát na něco tak uchvatného jako je Bechyňka
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko