..: ČD představily motorové vozy pro Vysočinu a Liberecký kraj :..

regio_shuttle_rs1, foto: Tomáš PoslušnýPraha — České dráhy avizovaly nákup 33 motorových vozů od Stadleru teprve před třemi týdny; už v těchto dnech má však veřejnost možnost prohlédnout si jeden exemplář vozu Regio-Shuttle RS1 přímo v Česku. Kromě krajských prezentací na Vysočině a v Libereckém kraji navíc předváděcí kus, pronajatý od německého dopravce Erfurter Bahn, zavítal 5. května i na pražské hlavní nádraží, kde byl od 14 do 17 hodin k dispozici zájemcům na nástupišti 1b. Pražské představení následovalo poté, co se v úterý Regioshuttlem mohli poprvé svézt cestující v Jihlavě v rámci několika krátkých předváděcích jízd. Ve čtvrtek 6. května se pak motorový vůz představí veřejnosti v Liberci.

regio_shuttle, foto: Tomáš Poslušný oddil_pro_cestujici, foto: Tomáš Poslušný stanoviste, foto: Tomáš Poslušný

Jak zjistili kolegové z partnerského webu vlaky.net, nové motorové vozy by u ČD měly být označeny řadami 840 a 841, v závislosti od konkrétních úprav pro své cílové regiony. Cestujícím začnou naplno sloužit začátkem na přelomu podzimu a zimy 2011, načež budou dodávky pokračovat v průběhu roku 2012 v počtu 17 kusů pro Vysočinu a 16 pro Liberecký kraj. Na místních tratích nahradí především zastaralé dvounápravové vozy řady 810 z let 1973-1982 a odpovídající vozy přípojné, oproti kterým slibují razantní zvýšení komfortu cestování – a to i přesto, že od uvedení typu RS1 na trh uplynulo už více než 12 let. Obdobné motorové vozy jsou v současnosti využívány v Německu, a to jak u státní Deutsche Bahn, tak u řady lokálních dopravců, kde první vyrobené kusy slouží již od roku 1998.

Provozovatelem zapůjčeného prezentačního vozu VT 009 je místní dopravce Erfurter Bahn s působností na území spolkových zemí Bavorsko a Durýnsko. Společnost vlastní celkem 23 vozů řady 650, které operují na tratích normálního rozchodu 1435 mm. Délka vozu přes spřáhla činí 25,36 metrů, výška 4,1 metru a šířka 2,9 metru. Kapacita je závislá od zvolené konfigurace interiéru, běžně se ale pohybuje kolem 148 cestujících, z toho 71 sedících a 77 stojících. Prázdný vůz váží 42 tun, což je dvakrát více než motorový vůz řady 810 s nominální obsaditelností 95 osob, ovšem při stísněném příčném uspořádání 2+3. Z pohledu provozu naopak Regio-Shuttle oproti malým motoráčkům nabídne vyšší výkon, o 40 km/h vyšší maximální rychlost a lepší dynamické a chodové vlasnosti. V přímém porovnání s tzv. „šukafonem“ je dalším příjemným údajem klimatizace a uzavřený systém toalet. Vozy jsou navíc díky nízkopodlažnímu provedení snáze přístupné pro cestující na invalidním vozíku, kterým nabídnou i bezbariérové WC.

Zdroj: České dráhy, ErfurterBahn (Wikipedia)


Tomáš Poslušný Poslat mail autorovi | 6.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
07.05.2010 (9:19)  
Mám pocit že RS1 bude něco jako 811 ČD takovej větší modernější, lepší autobus na kolejích, jen je škoda že se v něm pravděpodobně vůbec nesvezu. Do těch končin moc nejezdím. Alë je pravda že Desiro je hroznej motor. To máte pravdu. 810 není špatná, ale je stará, chtělo by to lepší sedačky, a jinej přenos výkonu aby to nebylo auto-mechanické s hlučným řazením. Myslím že by taková 811 nemusela bejt vůbec špatná na ty tratě kde jezdí 810, ale je pravda že nízkopodlažnost do ní nenaložíme, klima by se snad namontovat dala.
07.05.2010 (8:01)  
Usporiadanie 2+3 na normálnom rozchode? Tak to ľutujem, ale oproti tomu sú komfortnejšie aj súčasné regionálne autobusy
Šířka vozidel pro srovnání:
Autobusy SOR: 253 cm
Autobusy IRISBUS: 255 cm
Autobusy AYATS ATLANTIS (Student Agency): 255 cm
Desiro: 283 cm
RS1: 290 cm
Regiosprinter: 297 cm
810: 307 cm
Max. šířka normálněrozchodného vlaku: 315 cm
810 je tedy o 52 cm širší než autobusy (dokonce i oproti tomu luxusnímu dálkovému se žlutým nátěrem), takže umístění dalšího sedadla v jakémkoliv regionálním vlaku nepovažuju za výrazné omezení komfortu. Toto uspořádání bylo použito i v RS1 a v Regiosprinteru (oba jsou užší než 810).

Spotreba?
Mě ty hodnoty v g/kWh bohužel neříkají, kolik to bere na 1 vlkm. Takže nevím přesně, zda nasazení RS1 místo 810 bude znamenat snížení nebo zvýšení spotřeby.

A jestli moderní vozidla přilákají nové cestující? Potřeboval bych vidět nějakou statistiku, která by porovnávala přepravní výkony před a po nasazení 471. Osobně jsem přesvědčen, že pokud člověk cestovat potřebuje, v naprosté většině případů pojede i žabotlamem (nebo 810). Pokud cestovat nepotřebuje, nepojede ani Elefantem (nebo RS1). Nárůst počtu cestujících, kteří začnou vlakem jezdit jen proto že je nový, bych odhadoval jen na několik málo procent. Hlavní důvod neochoty cestovat vlakem vidím jinde - přístup zaměstnanců ČD k cestujícím, tarifní politika, nedostatečná informovanost, nedostatečný úklid vozidel...
07.05.2010 (2:23)  
Joska Holibajda: 810? Usporiadanie 2+3 na normálnom rozchode? Tak to ľutujem, ale oproti tomu sú komfortnejšie aj súčasné regionálne autobusy, a ľudí do vlakov to nepritiahne ani náhodou.

Spotreba? Tak schválne:
810: hmotnosť 20 t, výkon 155 kW, spotreba 236,6 g/kWh
RS1: hmotnosť 40 t, výkon 2×257 kW, presnú spotrebu som nenašiel, ale...
812 ZSSK: hmotnosť 20 t, výkon 257 kW (náhodička!), spotreba 191 g/kWh

No a nákupy po malých sériách (toto v skutočnosti nie je zmluva na 33 ks, ale dve zmluvy na 17+16)? No tak nikto ČD nebráni, aby si objednali 250 kusov za vlastné, lenže keď chcú, aby im na to EÚ prispela 40-60 %, tak to skrátka nejde. Takže o čom sa vlastne bavíme?
07.05.2010 (1:17)  
ondřej: až na to, že
- Dm12 nie je nízkopodlažná
- Regio-Shuttle je nemecký
registrovaný uživatel happy 
07.05.2010 (1:13)  
ad ondřej: .... až na to, že výrobce je Stadler Pankow Berlín. Což je původní fabrika Adtranzu. Vývoj navíc dělal i VÚKV.
07.05.2010 (1:01)  
Zapomínáte na http://www.zelpage.cz/zpravy/600 to je stroj!RS1 asi není špatný ale škatule ze švýcarska
registrovaný uživatel happy 
07.05.2010 (0:29)  
Za líbivé vozidlo považuji např. stroje řady 451,452

že sem tak smělý, ale jaký je designový rozdíl?
07.05.2010 (0:14)  
Jan Bulín: aerodynamika Vám říká co?
06.05.2010 (23:55)  
Samir Lepara : Za líbivé vozidlo považuji např. stroje řady 742,749,750,363,150,151,451,452,820,830,853,854 atd. atd. :-)
registrovaný uživatel happy 
06.05.2010 (22:59)  
Srovnávat 810 s RS1 může jen blázen. To je asi tak stejně rozumné, jako srovnávat Velorex s VW Golfem
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko