..: ČD představily motorové vozy pro Vysočinu a Liberecký kraj :..

regio_shuttle_rs1, foto: Tomáš PoslušnýPraha — České dráhy avizovaly nákup 33 motorových vozů od Stadleru teprve před třemi týdny; už v těchto dnech má však veřejnost možnost prohlédnout si jeden exemplář vozu Regio-Shuttle RS1 přímo v Česku. Kromě krajských prezentací na Vysočině a v Libereckém kraji navíc předváděcí kus, pronajatý od německého dopravce Erfurter Bahn, zavítal 5. května i na pražské hlavní nádraží, kde byl od 14 do 17 hodin k dispozici zájemcům na nástupišti 1b. Pražské představení následovalo poté, co se v úterý Regioshuttlem mohli poprvé svézt cestující v Jihlavě v rámci několika krátkých předváděcích jízd. Ve čtvrtek 6. května se pak motorový vůz představí veřejnosti v Liberci.

regio_shuttle, foto: Tomáš Poslušný oddil_pro_cestujici, foto: Tomáš Poslušný stanoviste, foto: Tomáš Poslušný

Jak zjistili kolegové z partnerského webu vlaky.net, nové motorové vozy by u ČD měly být označeny řadami 840 a 841, v závislosti od konkrétních úprav pro své cílové regiony. Cestujícím začnou naplno sloužit začátkem na přelomu podzimu a zimy 2011, načež budou dodávky pokračovat v průběhu roku 2012 v počtu 17 kusů pro Vysočinu a 16 pro Liberecký kraj. Na místních tratích nahradí především zastaralé dvounápravové vozy řady 810 z let 1973-1982 a odpovídající vozy přípojné, oproti kterým slibují razantní zvýšení komfortu cestování – a to i přesto, že od uvedení typu RS1 na trh uplynulo už více než 12 let. Obdobné motorové vozy jsou v současnosti využívány v Německu, a to jak u státní Deutsche Bahn, tak u řady lokálních dopravců, kde první vyrobené kusy slouží již od roku 1998.

Provozovatelem zapůjčeného prezentačního vozu VT 009 je místní dopravce Erfurter Bahn s působností na území spolkových zemí Bavorsko a Durýnsko. Společnost vlastní celkem 23 vozů řady 650, které operují na tratích normálního rozchodu 1435 mm. Délka vozu přes spřáhla činí 25,36 metrů, výška 4,1 metru a šířka 2,9 metru. Kapacita je závislá od zvolené konfigurace interiéru, běžně se ale pohybuje kolem 148 cestujících, z toho 71 sedících a 77 stojících. Prázdný vůz váží 42 tun, což je dvakrát více než motorový vůz řady 810 s nominální obsaditelností 95 osob, ovšem při stísněném příčném uspořádání 2+3. Z pohledu provozu naopak Regio-Shuttle oproti malým motoráčkům nabídne vyšší výkon, o 40 km/h vyšší maximální rychlost a lepší dynamické a chodové vlasnosti. V přímém porovnání s tzv. „šukafonem“ je dalším příjemným údajem klimatizace a uzavřený systém toalet. Vozy jsou navíc díky nízkopodlažnímu provedení snáze přístupné pro cestující na invalidním vozíku, kterým nabídnou i bezbariérové WC.

Zdroj: České dráhy, ErfurterBahn (Wikipedia)


Tomáš Poslušný Poslat mail autorovi | 6.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Jan Máca  mail  
06.05.2010 (22:44)  
Interiér se změní, ČD si přesně nadiktovaly kde jaké podrobnosti. Mimo jiné ovládací pult strojvedoucího bude jako v řadě 814.
06.05.2010 (22:19)  
Uspořádání sedadel: 2 plus 3 mě neuráží, pokud budou vozidla dostatečně široká, v regionální dopravě bych ho upřednostňoval.

Akcelerace: domnívám se, že solo 810 má dokonce na to, aby dosáhl akcelerace, která bude cestujícím nepříjemná; s připojeným 010 je to už samozřejmě mnohem horší

Spotřeba: nemám dostatečné podklady, ale domnívám se, že nasazením RS1 k žádnému výraznému snížení spotřeby nafty nedojde; solo 810 si na 99% bere míň než to moderní vozítko; pokud někdo máte o spotřebě přehled, napište; díky

Odpadkové koše: když jsou jen v nástupním prostoru, je to pro mnohého daleko, ale když jsou pod oknem, zase to ubírá místo na nohy; možná by se daly umístit pod čtyřsedadlo směrem do uličky, ale pak na ně zase nedosáhne ten, kdo sedí u okna; všechno má výhody i nevýhody

S khunasem nemůžu souhlasit v několika věcech:

prosím ty kteri se zasekli ve 20 století at prosím mlcí a nevijadrujou se tu - budu se vyjadřovat, sorry
vozítko je podle me velmi pjekne a originalni uz treba svímy tvari - to jistě spoustu lidí nadchne, ale nevypovídá to o praktičnosti vozidla (kterou tímto nechci zpochybňovat)
je moderní nízkopodlazni a hlavně nové - hlavně nové - to je pro mě ten nejslabší argument pro cokoliv; jsem dokonce natolik ulítlý, že se mi mnohem víc líbí 200 let staré roubenky než fungl nové domky dnešních satelitních městeček

Nechci tu brojit proti modernizaci železnice, ale s přístupem "hlavně nové" se prostě neztotožňuju. Sám nevyhazuju nic, co ještě může sloužit, takže nejsem ani proti dalšímu fungování 810. Dokud mohou jezdit, ať jezdí. A zatím se může přemýšlet o tom, jak budou vypadat jejich nástupci. S rozvahou. Naše žel. síť je dlouhá 9000 km, takže s nakupováním vozidel po 30 kusech nesouhlasím.
registrovaný uživatel khunas  mail  
06.05.2010 (22:11)  
interier se urcite zmeni cetl sem ze ma byt v korponalnich barvach treba jako u becek
registrovaný uživatel asav 
06.05.2010 (21:41)  
Sedadla by to chtělo opravdu jiná, tato jsou nízká, ani nejde oprít hlavu; optimální by bylo použít sedadla i jejich uspořádání z 814. S doplněním stolků a košů souhlasím. Místa pro kočárky a jízdní kola je poměrně málo. Nesrovnatelný rozdíl mezi RS1 a 814 ale asi bude v jízdních vlastnostech, hluku uvnitř vozu a pohodlí (klima + odpružení). Sem zvědavej jak to bude vypadat v zimě, až se otevřou oboje dveře, za jak dlouho bude vůz "vyvětranej".
registrovaný uživatel MP22 
06.05.2010 (21:34)  
Posílám pár poznatků z dnešního seznámení se s motorovým vozem RS1. Jsou to trochu hektické poznámky, ale píšu to tak jak mě to napadá...
Technické údaje jsou na internetu tak píšu jen pár subjektivních pocitů z pohledu cestujícího a pohledu na řízení tohoto vozidla.
Jen připomínám, že tento vůz je 10 let starý a výrobce byl ještě ADTrans...M.j.na konstrukci se podílelo VÚKV.
Tak vozidlo se na trati chová dost klidně, ale abych řekl pravdu tak vypružení u 843, 943 je z hlediska komfortu asi lepší. Možná budou znát menší kola, systém sek. vypružení a tak. Ve srovnání s řadou 810,814 je to však úplně někde jinde... V prostoru pro cestující je klid a ticho, motor téměř není slyšet, nehlučí žádné větráky, topení, nic nedrnčí - to je supr! Na stanovišti to je horší - asi tak jako když jedete v autobusu od Irisbusu a sedíte v zadní části...I tak je to, ale v pohodě... Osvětlení iteriéru je podle mne ideální, nebodá do očí tak jako u ř. 471, ale přesto je příjemně vidět i na čtení... Vozidlo je částečně nízkopodlažní - vstupní dveře široké a strojvedoucí má možnost navolit zdali vyjede přídavná stupačka. Nastupování opravdu pohodlné. V interiéru je prostor pro kola, kočárky, inv. vozíky. Toaleta vakuová, jen není použitelná pro invalidy! Ti se tam prostě nevejdou. Někdo by je musel sundat z vozíku a nějak ho přenést na WC, ale to je dost nereálné. Co se týká sedaček ty byly podle mne to nejhorší na celém voze... Hrozně měkké a tak nějak blbě tvarované. Při mých 186 cm jsem měl opěrku hlavy na krku... Chybí mi tam i opěrky rukou... Zlaté sedačky v 814 nebo 954... Místa pro nohy je ale dost. Řešení obložení interiéru se mi líbí . Vše je masivní drží, pasuje, šrouby nejsou vidět. Podlaha je kvalitně udělaná - asi litá - nic se nikde neodlupuje. Kryty v podlaze dokonale těsní a drží... Konstrukce vozu je řešena jako příhradová konstrukce proto ty šikmé části. Někde sice brání ve výhledu, ale kdo jezdí denně tak okolí stejně zná a kdo se chce dívat nejde si lepší místo. Jo ve vyvýšené části nejsou police na zavazadla...
Řízení RS1 je jednoduché. Jedna jediná páka - několik stupňů vpřed, 0 (výběh), Retardér 1, 2 a pneumatické brdění. Akcelerace je úžasná, ale to je dané výkonem, pohonem všech kol a to o to víc, že vždy 2 dvojkolí jsou spřažené kardanem (tak jak u 854)... Na pultu strojvedoucího je jen ukazatel rychlosti, tlakoměr a kontrolky a ovladače - žádnej monitor či elektronický rychloměr. Teplota motoru, oleje, otáčky a další ovladače jsou na rozvaděči za strojvedoucím. Prostě fíra hledí na cestu, řídí vůz a jede - asi jako tramvaj :-) Prostě jednoduché a funkční... Jen mi přijde škoda, že zde nejsou tlačítka na volbu rychlosti jako na 471,814,854... Němci to prý nemají... Je fakt, že pro provoz na který to je určený to asi ani není třeba... Přepážka na stanovišti je prosklená, ale skla jsou zatmavené takže se fírovi nic neleskne od zářivek z prostoru pro cestujícího...
No abych jenom nechválil tak do prostoru pro cestující při silném dešti v jednom místě teklo, ale to se asi dá řešit... Až na ty sedačky a ten Najbrt lak (tada polepy) se mi to líbilo a myslím, že to pro ten Liberecký kraj bude supr!
Nevím jak ale bude vypadat vozidlo o 10 let mladší...
06.05.2010 (21:33)  
khunas - Až na ty hrubky je to pravda. A barevné řešení mne nijak neuráží, je elegantní.
registrovaný uživatel khunas  mail  
06.05.2010 (21:20)  
nemuzou jezdit porad jenom 810 nebo jine motoracky tohoto roku výroby
koupit nové se musí a je to například i u toho to vozidla
je moderní nízkopodlazni a hlavně nové
pokud by cd vedla vetsina z vas tak se asi ze statistik o tom ze voz.npark cd je jedn z nejstaesich z evropy nevihrabem
toto vozítko je podle me velmi pjekne a originalni uz treba svímy tvari
tak prosím ty kteri se zasekli ve 20 století at prosím mlcí a nevijadrujou se tu svímy nazori
on totiz nikdo nerika ze v tom musite jezdit muzete chodit pjesky kdys vam tohle neni dost dobry VY TOTIS NEVITE CO BYSTE CHTELI ABY TADY JEZDILO
registrovaný uživatel Lampik 
06.05.2010 (20:16)  
Hele, nic nového neodsuzuju, ať je to jaké chce! Přece se musí nakupovat i nová vozidla ne? Kam by jsme spěli, kdyby jsme měli pořád jen staré vlaky (které jsou sice nádherné a jsou možná nejlepší)...AŤ se kupí vozidla jaké chcou, všem se nezavděčí...Ať je to Najbrt, ať je to Regionova, ať je to pendolino...ať je to tahle jednotka....nevím co se pořád nelíbí...jen samé námitky...:(
registrovaný uživatel Sim 
06.05.2010 (19:46)  
Tak nejak mi neni jasny, proc tu nekdo nadava na vzhled... docela by me zajimalo, zda by - v pripade, ze by tenhle motorak i Regina dostaly stejne natery - dotycni lide vubec rozeznali, co se k nim blizi. Cela velmi podobna, delka zrovna tak (mysleno dvouvozovka RN) a pokud si odmyslim tmavy pruh oken v nizkopodlazni casti, zbytek je proste velmi lehce zamenitelny.

V tehle souvislosti me naopak napadlo, aby to nesvadelo ke kamuflazim - pokud by to skutecne dostalo stejne schema jako dvouvozove RN, muze to byt naopak ucel, aby nebylo na prvni pohled jasne, co vlastne jede. Tedy, aby urednik, kontrolujici nasazeni vozidel na vlaky krajem placene, nedokazal rozpoznat, ze jede neco jineho.
06.05.2010 (19:14)  
Jirka Panther : podívejte se na obrázky lépe. Pokud nemá WALDBAHN dva typy vozidel nebo neprovedl reko, tak mají sedačky 2+3, zatímco ERFURTERBAHN nebo Oberpfalzbahn (a další) mají uspořádání 2+2.

Mně se ty sedačky líbí, ve srovnání s tím co nabízí Desiro v řadě modifikací jsou mnohem pohodlnější. Zjevně ten obrázkový vzhled klame. Předváděcí Desira "žlutého pána" mají sedačky komfortnější než Desira Vogtlandbahnu ...
Pravda, ty šikmé sloupky mi taky moc radosti nedělají, přece jen čumenda z celistvého okna je lepší, ale co naděláte.
U té rozličné německé provozní nabídky, včetně dvojčat od konkurence (http://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Itino), mi skutečně chybí stolečky nebo odpadkové koše. Z tohoto pohledu vypadá bezpochyby RS1, tak jako Desiro i ve srovnání s 814 "chudě" a méně komfortně. Český zákazník je prostě zvyklý na to, že u sedaček je stoleček, kam si lze položit kursbuch, knížku, časopis, nádobu s nápojem apod. tejně tak jako mít možnost odhaodit šlupku od banánu nebo obal od pišingra do odpadkové naádoby a nedělat výlet po "půlce" vlaku. Dosazení stolečku nabo odpadkových nádob nemůže představovat horentní sumu z hlediska celkové ceny.
Děsivý je ovšem barevný vzhled. Nabrtí unifik vytváří z vozidla "Modrou příšeru" nikoli nepodobnou "zeleným příšerám" ČSD (unifik stejnosměrných lokomotiv). Žluťásci Oberpfalzbahn lákají ke svezení, stejně tak jako jiná provedení (http://www.stadlerrail.com/de/fahrzeuge/rs1).
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko