Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.
Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.
Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.
Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.
Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz
Důležitější ale bude zjistiti, proč došlo k jejímu upadnutí. Protože stává-li se toto čast, jak zde někteří popisují, je jen otázkou času, kdy to někdo nevinný šeredně odskáče. A myšlenka o relativně bezpečné dopravě na železnici by se pomalu mohla stát "ruskou ruletou", což by jí určitě nepomohlo.
http://www.chary.own.cz/usp_AB_pr.gif
tak by se ten špalek mohl skutečně katapultovat kolem, ovšem musel by chytit první faleš někde o rám podvozku, prošvenknout se mezi podvozkem a kastlí škvírou odpovídající zhruba jedno- až dvojnásobnku svojí velikosti
http://www.parostroj.net/katalog/ov/images/fotografie/ABa_1984b.jpg
vyletět ven, břiknout od sloup, chytit další faleš a letět nahoru zpět do vozu a dále dle popisovaného scénáře?
a mohl by mít pravdu, protože se tam skutečně jezdí po pravé koleji a okno je rozbité na pravé straně vagonu ve směru jízdy - tam jsou sloupy tv, popřípadě nějaké stavby...:-))...takže odraz o to podivnější nicméně možný
právě že je za osou, tak ke katapultaci došlo...ve směru hodinových ručiček...
a jeho schematko smysl má, ale je otočený nákres v článku o 180stupňů
Chybějící špalek je na opačné straně, než je díra ve vagoně, aby fungovala teorie o katapultaci kolem. Pokud je fotka podvozku a okna na stejné straně vozu, pak sdle schématu byla zdrž ZA osou nápravy vůči směru jízdy a tam už by ke katapultaci nemohlo dojít.
Za tohle nemůže zastaralost, kotoučová brzda při shodě náhod dokáže přetavit nápravu, když kotouč stojí a náprava se točí.
______________
______x_______ -> směr jízdy
_o-o_____°o-o_
x je místo zásahu, °o je náprava s inkriminovanou zdrží, zásak v protisměru do překážky někde v místě nápisu "směr". Ale berte to jenom ja tip na výsledek fotbalového zápasu SK Lišeň - Slavia Praha.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Cykloida nebo to namodelujete s pomocí dvou tužkových baterek a pravítka - horní strana kola se v nejvyšším bodě pohybuje dvounásobnou dopřednou rychlostí než osa kola, neboli pravítko položené na baterkách se posune o dvounásobek vzdálenosti posunu baterek. Takže to klidně mohlo z podvozku vyletět rychlostí 160 km/h nebo i vyšší (limitně až do 240 km/h, pro hmotnost 5 kg je odpovídající kin. energie až 10 kJ, což je 5 násobek energie kulky z kalašnikova.)
No zdrž se sama od sebe neulomí spíš praskl klín (šavle) někde v horní polovině, spodek šavle propadl do vahadla (hrušky) a ten horejšek tam zůstal, tím pádem zdrž už nemělo v botce co držet tak vypadla, není to nic neobvyklého, takových vozů jsem už chytil kde chyběla zdrž.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.