..: Část brzdové zdrže poškodila tři kupé v rychlíku :..

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.

Nákres letu zdrže, foto: Jiří Randa, JRtrain Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.

Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce

Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.

Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz


JRtrain Poslat mail autorovi | 12.3.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
13.03.2010 (13:22)  
Bylo to AB350. Jediným problémem je, že kupé se sedadly sérií 5x a 6x jsou vynechány, takže jsou tam jakoby navíc 10x a 11x, rozkliněte si v řazení rezervační plánek toho vozu.
13.03.2010 (13:18)  
Vojtěch Filip a spol: Vzdálenost od místa upadnutí není 11 metrů, ale mnohem méně. Kdyby jste si dali práci a zjistili si podrobnosti, namísto senzačních úvah. Úhel dopadu do okna je přibližně 20 stupňů. Pokud by se zdrž uvolnila od podvozku a letěla souběžně s vlakem tak po odrazu od kolejnice (protože nic ve větší vzdálenosti nepřipadá v úvahu-i kdyby se špalek od vozu odrazil v pravém úhlu, dostal by se nejdále do vzdálenosti 2,6-2,9metru a tam nic není) poletí dál souběžně s vlakem, jen se k němu bude opět přibližovat. A to i vzdálenost této kolejnice je 1,9metru, což není málo.

Kupé není 8mé, ale 6té od začátku vozu. Brát pořadí kupé podle jejich číslování mi nepřijde zrovna nejvhodnější.

Vzhledem k tomu, že vodorovná vzdálenost od místa zdrže po místo proražení okna je 8285mm, musela by se zdrž od podvozku do okna dostat za 0,25s. Kolmá vzdálenost je potom 8700mm. Jediné rozumnější vysvětlení se mi zdá to, že zdrž byla vymrštěna směrem vpřed rychlostí vyšší než je rychlost vlaku, po vedlejší koleji zrovna projížděl vlak, který zdrž odrazil opačným směrem pod úhlem dopadu.
13.03.2010 (13:02)  
Fyzikálně to hraje bezvadně. Zdrž odpadne, pohybuje se souběžně s vlakem rychlostí 120 km/h (zanedbejme aerodynamiku). Čili máme vlak, a souběžně s ním letí projektil, klesající k zemi. Nárazem na libovolnou stabilní překážku, např. pražec nebo sloup, se projektil odrazí a pokračuje vysokou rychlostí, třeba 100 km/h, bude-li srážka pružná. Pak není problém, aby 11 metrů za místem odpadnutí vletěla zdrž oknem dovnitř.
registrovaný uživatel Sim 
13.03.2010 (12:10)  
Me napada, ze sice rychlost vlaku byla 120 (a neklesala) a rychlost "projektylu" pred uvolnenim byla shodna. Ovsem zdrz zjevne jen tak nevypadla, ale naopak se zda pravdepodobne, ze ji to doslova katapultovalo svislym smerem... a rychlost tohoto vystreleni mohla byt nekolikanasobne vyssi, nez vlastni rychlost vlaku.

To je jedine logicke vysvetleni, ktere me napadlo. I kdyz ... teoreticky se mohlo jednat o predni podvozek a poskozena kupe mohou byt nad zadnim podvozkem ... ale to je jen spekulace, nevim jak byl vuz otocen ve vlaku vuci fotkam.
13.03.2010 (12:00)  
Díky M.Z. za výpočet - z toho vyplývá, že se nemohla odrazit od sloupu, protože by to nestihla. Navíc by to byl větší masakr, než motorovou pilou kdysi v Texasu. Tohle bylo decentní odražení od kolejnice sousední koleje s celkem nepatrnými následky.

Předpokládám, že si inspektoři (nebo nějaký matematický nadšenec) dají práci a pěkně vykreslí trajektorii. Do té doby nemá cenu polemizovat.
Jen připomínám, že odražení od štěrku je blbost. To se chová jako když hodíš hrách na vatu.
13.03.2010 (11:47)  
co třeba odraz o sloup?
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
13.03.2010 (11:44)  
čistě spekulace, ale domnívám se, že zdrž po uvolnění (či ulomení) byla kolem vymrštěna ve směru vlaku, kde se mohla odrazit např. od sloupu a tím se tedy mohla dostat i do výšky okna a také mít dostatečnou rychlost a energii k proražení okna a dvou stěn kupé (druhou sice neprolétla, ale proražená je) viz foto
kolik váží zdrž nevím, proto jsem vycházel ze zdroje - iDnes, viz odkaz - vzhledem k okolnostem je v celku jedno, zda váží 15, nebo 7 kg, zabít to mohlo obojí
registrovaný uživatel MMaara 
13.03.2010 (11:37)  
Já si dovedu představit že po nějakém odrazu dostala zdrž faleš tzn. změnila se třeba rychlost a už vůbez nemluvě o úhel odrazu=dopadu (jedině kdyby byla zdrž kulatá a svršek rovný)
13.03.2010 (11:15)  
Tak to byla horní, konečně se mi otevřel obrázek. Ulomená zdrž? Jak se může zdrž ulomit? Mně je divný ten úhel, jak to, že ta zdrž po tom okně nezklouzla???

Poučení pro šotouše, nepohybujte se u trati.

Předpokládám, že ten co tam seděl, pokud se vzpamatoval, už obchází autobazary.
13.03.2010 (11:14)  
Miroslav Zikmund: To mne také právě nesedí. I já si spočítal ten čas, namísto senzačních úvah o odrazu. Na druhou stranu ale ta zdrž opravdu ve voze skončila a na brzdě jeden špalek chybí. Dobré zjištení by bylo, kdyby někde v Praze našli vůz bez špalku a v Brodku špalek u trati.

S největší pravděpodobností se zdrž odrazila od štěrku
Asi vezmu zdrž a ve 120 ji vyhodím z okna na štěrk a budu čekat kdy mě dá přes pusu. Ale pochybuju že se odrazí alespoň do 20 cm, natož do 2 metrů. A ještě k tomu za tak krátký čas.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko